dap x 15 welke amp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJmarki
    • Mar 2010
    • 46

dap x 15 welke amp

beste forumleden

Ik zit met een vraag over de Dap Pro x-15.
    Ik zie dat veel mensen de Dap pro x-15 hebben in combinatie met de dap vintage 1600 die is 500watt rms op 8 ohm.
    De x15 is dat ook hoe zit dat dan met de regel over ongeveer 1,5 keer het opgegeven aantal watts in de speaker te stoppen?

PS: De Crown XLS802 zal lijkt mij dan ook goed functioneren. Is deze aan te raden?

Groeten!
  • hardstyle
    • Jan 2010
    • 427

Je noemt wel een degelijk verschil tussen de Crown en de Palladium. Maar wat is hiervoor je budget?

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 649

De X-15 kan best wel een zwaardere versterker gebruiken dan de P-1600 MAAR dan moet je wel een subsonic filter/lowcut gaan hanteren van ongeveer 45Hz (BW-12 of -24 voldoen prima).

De P1600 of P2000 zijn goede versterkers (prijs/kwaliteit) maar hier geldt zeker de keten zo sterk is als de zwakste schakel. Misschien is het wijs om voor een betere maar dan tweedehands versterker te gaan welke het benodigde vermogen voor de X-15 kan leveren.

Comment

• DJmarki
        • Mar 2010
        • 46

Oke bedankt voor de reacties!

Dus het lijkt er op dat de 500watt genoeg is voor de Dap Pro x 15?

subsonic filter/lowcut gaan hanteren van ongeveer 45Hz (BW-12 of -24 voldoen prima).
        En wat is dat precies. En is het echt nodig om er meer dan 500 watt in te stoppen?

Groeten

Comment

• DJmarki
          • Mar 2010
          • 46

Niemand die een antwoord kan geven?

Comment

• SP-music
            • Apr 2009
            • 28

Bassreflex speakers (zoals de X-15) zijn kort gezegd niet in staat om de laagste tonen weer te geven. Als je ze te lage tonen laat weergeven bij een te groot vermogen, maakt de conus een te grote uitslag en zal de speaker kapot gaan. Daardoor is het belangrijk dat, als je de speakers met flink wat vermogen wilt belasten, je de laagste tonen eruit filtert. Een butterwoth filter van 12 of 18dB/oct is hiervoor prima geschikt.

Overigens is de laagste frequentie die een speaker kan weergeven uiteraard niet bij elke speaker hetzelfde. In het geval van de X-15: deze kan volgens de specs 45Hz (-10dB) tot 55Hz (-3dB) als laagste weergeven. Als je hier met de lowcut frequentie tussenin gaat zitten, zit je naar mijn gevoel wel goed.
            Last edited by SP-music; 30-05-10, 14:11.

Comment

• DJmarki
              • Mar 2010
              • 46

Dus eigenlijk om het "veilig" te laten werken gewoon een 500watt amp op 8 ohm nemen?

Want al die andere apparater voor erbij. Ik wil gewoon de versterker er in pluggen en dan spelen maar!

Maar even simpel, een 500 watt amp op 8 ohm zou goed moeten zijn? dan had ik in gedachte de crown xls802D.

Comment

• SP-music
                • Apr 2009
                • 28

In principe denk ik dat dit wel goed zal gaan, mits je de versterker niet laat clippen. Ik heb jaren mijn DAP K-115's (400W rms) aangestuurd met een P-1600 (525W). Als je alles een beetje in de gaten houd gaat dit prima.

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 649

Originally posted by DJmarki
                  Niemand die een antwoord kan geven?
                  3,5 uur is niet echt lang tussen je vraag hoor... Ik weet dat de jeugd een hoog msn gehalte heeft, maar op dit forum is een reactie tijd van een dag niet heel vreemd

Comment

• hardstyle
                    • Jan 2010
                    • 427

@ SP music: een P-1600 levert 600 Watt (zie highlite)

Stereo mode: 8?: 2x 600 Watt RMS
                    4?: 2x 900 Watt RMS
                    2?: Not Allowed
                    Bridge mode: 8?: 1800 Watt RMS
                    4?: Not Allowed

een P-1200 levert het volgende:
                    Stereo mode: 8?: 2x 530 Watt RMS
                    4?: 2x 800 Watt RMS
                    2?: Not Allowed
                    Bridge mode: 8?: 1600 Watt RMS
                    4?: Not Allowed

Comment

• Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

De meeste amps hebben een lowcut filterschakelaar achterop uit/30Hz/50Hz, dus een amp van een 750watt met lowcut functie(soms ook highpass genaamd) is het best aan te raden.
                      groetjes

___
                      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...