VMB te-064

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj b e a t
    • Apr 2007
    • 16

VMB te-064

Hallo!

Ik ben in bezit van 2x VMB te-064's.
    Nu zou ik graag de staalkabel in deze vervangen.
    Nou is mijn vraag: Hoe begin je aan zoiets?

Voor de info: Ik heb geen ervaring met zoiets dus vraag ik het maar hier en hopelijk kan iemand mij helpen.
    Ik vrees dat als ik dit zal laten doen door firma ik me er blauw op zal betalen...

Hopelijk is hier iemand die dit al eens gedaan heeft.
    Ik heb niks gevonden via zoekfunctie zodus.

Ik heb mij laten wijs maken dat dit geen klus is van 5 minuten maar dat vind ik niet erg.

mvg!!
    Last edited by dj b e a t; 03-06-10, 13:39.
    I live for Hardstyle baby!
  • dj b e a t
    • Apr 2007
    • 16

Niemand die mij een klein beetje op weg kan helpen??

Comment

• darco
      • Sep 2009
      • 135

Geen ervaring? Afblijven en laten doen door mensen met ervaring.

Indien niet correct uitgevoerd, kunnen de gevolgen net iets minder aangenaam zijn en wil ik zeker niet in de buurt van deze dingen staan.

Comment

• qvt
        • Oct 2009
        • 721

Zoek een servicepunt op van VMB en vraag daar een offerte aan voor dit klusje.. Zelf doen is niet zo slim en kwa kosten zal het best meevallen
        There is no substitute for imagination

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

Ik denk dat je de staalKABEL moet vervangen...

Maar zoals al geadviseerd: niet zelf doen! Als er ooit iets met je statieven fout gaat dan is de reparateur de lul en niet jij!

Rinus: hoe zit het met periodieke keuring van statieven? Wellicht kan je de keuring combineren met het vervangen van de kabels en zo wat geld besparen. Zo probeer ik ook altijd de APK met een beurt te combineren (nee dat bedoel ik niet, er is geen leuke secretaresse daar...)

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• dj b e a t
            • Apr 2007
            • 16

Dat foutje van staalkabel is rechtgezet

Ik zal dan maar eens een dealer zoeken die deze klus voor mij kan doen.

thnx all!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by @lex
              1) Maar zoals al geadviseerd: niet zelf doen! Als er ooit iets met je statieven fout gaat dan is de reparateur de lul en niet jij!
              2) Rinus: hoe zit het met periodieke keuring van statieven?
              3) Wellicht kan je de keuring combineren met het vervangen van de kabels en zo wat geld besparen.
              4) Zo probeer ik ook altijd de APK met een beurt te combineren (nee dat bedoel ik niet, er is geen leuke secretaresse daar...)
              1) Eens - zolang iemand het verschil tussen touw, staaldraad of kabel niet weet, zal het ook spannend zijn
              voor alle andere "wieltjes, weggetjes, wiggetjes en biggetjes".....
              En bij het vervangen van de kabel moet je dan ook weten dat je de juiste constructie, diameter en treksterkteklasse gebruikt.
              Maar formeel moeten in de handleiding ("user manual") van de fabrikant de zaken beschreven zijn
              die een juist onderhoud en veilig gebruik kunnen garanderen, en dus ook de inspectie criteria daarvoor.
              En die 'manual' moet erbij zitten (of bij de fabrikant zijn te verkrijgen of downloaden?) want opwind-statieven zijn hefwerktuigen.
              En die vallen binnen het werkings-gebied van de Machine Richtlijn.
              Die is in NL 'ondergebracht' in de ArboWet[=profi spul] dan wel de Warenwet [=consumentengoederen].
              Maar als er iets misgaat is niet de reparateur de lul hoor.
              Dat ben je in eerste instantie als eigenaar zelf. Alleen als de reparateur aantoonbaar ernstig nalatig is geweest,
              kun je (strafrechtelijk) misschien een gevangenisstraf of boete ontlopen,
              en kun je op hem (in een civiel procedure) de schade verhalen.
              Maar jij als eigenaar moet WA-verzekerd zijn voor jouw materiaal [= Wettelijke Aansprakelijkheid].
              En jij als eigenaar moet je aan de wetten (en in de verzekeringspolis ook vaak nog eens aan "de normen"!) houden.
              Dus je bent altijd eerst zelf de sjaak.

2) De EU (dus ook NL) wetgever zegt dat in de regel tenminste eens per jaar een inspectie moet worden uitgevoerd, die in documentatie wordt vastgelegd.
              Het begrip keuring is een interpretatie probleem - inspectie en keuring wordt niet in alle Europese talen hetzelfde beschreven.
              In NL wordt keuring in de Arbowet beschreven als een inspectie + een eventuele beproeving.
              En na de beproeving mag en geen visueel waarneembare schade of vervorming te vinden zijn.
              De inspectie/keuring moet gebeuren door een deskundige =>persoon, =>rechtspersoon of =>instelling.
              Maar het niveau van deskundigheid (LTS_MTS_HTS_TH_KH_OLH ) is niet zo maar in het algemeen vast te leggen.
              Voor een 'shackle' geldt immers heel wat anders dan voor een 'spanset' of een handtakel of een Cyberhoist,
              of een geautomatiseerde trekkenwand.... of een wind-up.
              Maar als je voor het eerst een wind-up zou gaan inspecteren moet je de deskundigheid van het inspecteren-op-zich elders hebben opgedaan.
              En dat dan op die wind-up uit de algemene kennis van dit soort werktuigen loslaten,
              waarbij de manual de onderzoek/keurings/inspectiecriteria voor het specifieke werktuig specificeert als die zouden afwijken van de algemeen geldende criteria voor een bepaald onderdeel.

3) Dat snijdt alleen hout als je het inspecteren/keuren uitbesteedt.
              Maar bij de 'keurders' in ons vakgebied tref je ook aardig wat mala-maf-fi-osi-di.
              En zolang hierop geen toezicht wordt gehouden (niet door de overheid, maar ook niet door de sector zelf) kun je ook bij 'Beun' zijn geweest.
              Als je zelf 'inspecteert/keurt' kun je ook zelf de kabel vervangen.
              De fabrikant hoort de kennis daartoe te kunnen verstrekken - bijv. via instructies of curssussen.
              Er zijn ook onafhankelijke deskundigen die instructies voor inspecteren- en/of keuren en documenteren van de eigen materialen verzorgen .
              4) En dat doen ze dan het liefst bij die bedrijven met die eerder beschreven receptioniste of secretaresse .
              Last edited by rinus bakker; 05-06-10, 06:24.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• dj b e a t
                • Apr 2007
                • 16

Weet iemand soms iemand die dit kan doen voor mij in de regio Brugge, West-Vlaanderen?
                Ik vind niet derect iemand die dit kan (op internet ook niks te vinden).
                Ik heb deze 2dehands gekocht zodus en de persoon waar ik normaal alles koop/onderhoud heeft geen ervaring met dit soort klusjes.

mvg

Comment

Working...