DI gebruik

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wesleytenoever
    • Mar 2010
    • 3

DI gebruik

Hallo,

Over een maand ben ik verantwoordelijk voor het uitversterken van een 12 koppige band. Voor de gitaren en keyboards wil ik graag DI's gebruiken.

Mijn vraag is alleen, wat is de beste manier (qua geluid) om deze te gebruiken?
    Bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit de gitaar, naar DI, en vanuit DI naar mengpaneel en versterker? Of vanuit gitaar naar versterker en vanuit versterker naar DI en van DI dan weer naar mengpaneel?
    Of is er nog een hele andere mogelijkheid die beter is?

Mvg.
    Wesley
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by wesleytenoever
    Hallo,

Over een maand ben ik verantwoordelijk voor het uitversterken van een 12 koppige band. Voor de gitaren en keyboards wil ik graag DI's gebruiken.

Mijn vraag is alleen, wat is de beste manier (qua geluid) om deze te gebruiken?
    Bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit de gitaar, naar DI, en vanuit DI naar mengpaneel en versterker? Of vanuit gitaar naar versterker en vanuit versterker naar DI en van DI dan weer naar mengpaneel?
    Of is er nog een hele andere mogelijkheid die beter is?

Mvg.
    Wesley
    Rechtstreeks vanuit de gitaar neem je de klank van de versterker en de effecten niet mee.
    Gitaren versterk ik eigenlijk altijd met een microfoon, dan heb je het geluid zoveel mogelijk zoals de gitarist het bedoelde en dat is waar het om gaat.
    Een keyboard sluit je rechtstreeks op de DI aan en van daaruit naar je mengpaneel.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by MusicXtra
      Rechtstreeks vanuit de gitaar neem je de klank van de versterker en de effecten niet mee.
      Gitaren versterk ik eigenlijk altijd met een microfoon, dan heb je het geluid zoveel mogelijk zoals de gitarist het bedoelde en dat is waar het om gaat.
      Een keyboard sluit je rechtstreeks op de DI aan en van daaruit naar je mengpaneel.
      Ik neem aan dat je dit bedoeld bij een electrische gitaar. Maar hoe zit het dan met een semi-accoustische gitaar?
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

bij wat grotere versterkers zit er vaak een kabel van de versterker naar de speaker, als je deze kabel lostrekt en in je DI doet en dan de link door naar de speaker kan het ook.
        Let echter wel op dat je een PAD moet gebruiken!

Kijk ook eens bij popschoolmaastricht legt heel duidelijk uit.

Comment

• T_Mai
          • Mar 2010
          • 25

Originally posted by MusicXtra
          En wat moet je doen als je een gitaar moet versterken zonder gitaar versterker?
          Hij gebruikt enkel een distortion board. Gewoon De out van de Distortion board naar de DI of is de DI dan niet noodzakelijk?

Comment

• dj-wojcik
            • Jul 2008
            • 911

Originally posted by stainz
            bij wat grotere versterkers zit er vaak een kabel van de versterker naar de speaker, als je deze kabel lostrekt en in je DI doet en dan de link door naar de speaker kan het ook.

Kijk ook eens bij popschoolmaastricht legt heel duidelijk uit.
            ff een check.... dat was toch niet het antwoord op mijn vraag he?
            [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
            [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by stainz
              Maar... dan krijg je toch veel te hoge spanning op je DI??!
              Je zet het output signaal van je versterker op een DI... gaat volgens mij niet lang goed!

Met gitaren is het heel simpel. Semi-accoustisch is practisch altijd een clean geluid, zelden hebben die muzikanten zelf een versterker bij. Gewoon via DI dus en gitaar op de monitor.

Bij electrische gitaren hangt het van de situatie af. Via een DI is snel en makkelijk, maar alleen werkbaar als er uitsluitend clean gespeeld wordt. Zitten er allerlei maffe effecten tussen, dan lekker mic (op het juiste plekje) voor de versterker om alles mee te pikken. Weet je niet wat ze spelen? Mic ervoor.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• wesleytenoever
                • Mar 2010
                • 3

Originally posted by renevanh
                Maar... dan krijg je toch veel te hoge spanning op je DI??!
                Je zet het output signaal van je versterker op een DI... gaat volgens mij niet lang goed!

Met gitaren is het heel simpel. Semi-accoustisch is practisch altijd een clean geluid, zelden hebben die muzikanten zelf een versterker bij. Gewoon via DI dus en gitaar op de monitor.

Bij electrische gitaren hangt het van de situatie af. Via een DI is snel en makkelijk, maar alleen werkbaar als er uitsluitend clean gespeeld wordt. Zitten er allerlei maffe effecten tussen, dan lekker mic (op het juiste plekje) voor de versterker om alles mee te pikken. Weet je niet wat ze spelen? Mic ervoor.
                Ik weet dat er effectpedalen etc worden gebruikt.
                Heeft dit enige invloed voor de keuze van DI of microfoon?
                En stel.. ik kies voor de microfoon, is een condensator dan ook goed?
                of moet het echt een zangmicrofoon zijn?

Heb ik het dan via deze schets goed getekend?

GITAAR -------------> DI ------------>VERSTERKER
                ...................................------------>MENGPANEEL

of moet het zijn:

GITAAR---------->VERSTERKER------------>DI----------->MENGPANEEL

???
                Last edited by wesleytenoever; 16-03-10, 22:07.

Comment

• wesleytenoever
                  • Mar 2010
                  • 3

Originally posted by T_Mai
                  Hij gebruikt enkel een distortion board. Gewoon De out van de Distortion board naar de DI of is de DI dan niet noodzakelijk?
                  Hier zit ik ook mee...
                  Wie kan mij/ons hier mee helpen?

En dan heb ik nog een vraag.
                  Keyboards, moeten die per se op een stereo DI of kunnen die ook gewoon op een mono?
                  Of maakt het werkelijk geen verschil qua geluid?
                  Last edited by wesleytenoever; 16-03-10, 22:10.

Comment

• swblom
                    • Oct 2008
                    • 38

In plaats van specifiek per instrument een antwoord te geven, probeer ik het eens zo:

Bekijk bij de keten van spullen die een muzikant gebruikt of ze wel of niet bijdragen aan de "sound" van deze muzikant. Pas op het punt waar de sound niet meer beinvloed wordt ga jij aftakken naar de PA.

In het geval van de (semi acoustische) gitaar met een effectpedaal tak je dus af na het pedaal (met een DI) . Bij het gebruik van bijv een versterker die nog eens in de oversturing gaat moet je dus na de versterker aftakken. Mijn insteek is om dit met een microfoon te doen omdat vaak ook nog de speakers in die versterker bijdragen aan het uiteindelijke gitaargeluid.
                    Mocht je het speakersignaal willen aftakken dan moet je verdomd goed weten wat je doet. Gewoon een DI er tussen gaat niet werken, met een beetje pech maak je de boel kapot.

Stereo (keyboards) over de PA is wel leuk achterin een grotere zaal, vaak voegt het niet veel toe. Als je de kanalen over hebt kun je het doen.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

beste wesley,
                      heb jij veel ervaring met mixen?
                      heb jij geoefend?
                      Heb je al eerder bands gedaan?

De vragen over gitaren uitversterken doen me aan het bovenstaande twijfelen. En voor de eerste keer een band doen is spannend genoeg. Maar dat gelijk met 12 man op het toneel gaan proberen mag gerust erg spannend heten.

Heb je enig idee hoeveel mensen tegelijk er dan door elkaar met reele vragen en problemen op je af komen als je foutjes maakt?
                      Hoe moeilijk het is om daar voldoende monitoring voor te doen?

Ik hoop dat je jezelf realiseerd dat de vraag hoe het technisch werkt alleen een bijzaak is. De rest is veel moeilijker... maar ook veel belangrijker! Er zijn strakjes mischien heel veel muzikanten die jou nooit meer willen huren, die nog vweel meer muzikanten kennen die je nooit meer willen huren. Je doet het dus misschien niet zo goed voor een keer. Doch in werkelijkheid is dat dan je laatste keer...

LAAT JE HELPEN!!!! Huur desnoods iemand bij! Communiceer vooraf met de mensen over de situatie! Dit forum gaat je er niet doorheen helpen.
                      lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by wesleytenoever
                        Heeft dit enige invloed voor de keuze van DI of microfoon?
                        En stel.. ik kies voor de microfoon, is een condensator dan ook goed?
                        of moet het echt een zangmicrofoon zijn?

Heb ik het dan via deze schets goed getekend?

GITAAR -------------> DI ------------>VERSTERKER
                        ...................................------------>MENGPANEEL

of moet het zijn:

GITAAR---------->VERSTERKER------------>DI----------->MENGPANEEL
                        Invloed op je microfoonkeuze zal het niet hebben, meestal gaat er bij mij een SM57 of e609 voor, soms een beta57 als ik geen sm57's meer heb.
                        Een condensator zou ik niet doen, krijg je veel te veel herrie mee binnen.

Het gaat er dan als volgt uitzien:

GITAAR ---> VERSTERKER ---> MIC ---> MENGTAFEL

De plaatsing van de mic is ook nog belangrijk, probeer hem net naast de rand van de woofer te richten (maar wel in de woofer, niet ernaast), dicht op de speaker (maar niet tegen de grill) als je een Sm57 oid gebruikt.
                        Een e609 kun je midden voor de woofer zetten of aan de draad ophangen.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

Originally posted by showband
                          beste wesley,
                          heb jij veel ervaring met mixen?
                          heb jij geoefend?
                          Heb je al eerder bands gedaan?

De vragen over gitaren uitversterken doen me aan het bovenstaande twijfelen. En voor de eerste keer een band doen is spannend genoeg. Maar dat gelijk met 12 man op het toneel gaan proberen mag gerust erg spannend heten.

Heb je enig idee hoeveel mensen tegelijk er dan door elkaar met reele vragen en problemen op je af komen als je foutjes maakt?
                          Hoe moeilijk het is om daar voldoende monitoring voor te doen?

Ik hoop dat je jezelf realiseerd dat de vraag hoe het technisch werkt alleen een bijzaak is. De rest is veel moeilijker... maar ook veel belangrijker! Er zijn strakjes mischien heel veel muzikanten die jou nooit meer willen huren, die nog vweel meer muzikanten kennen die je nooit meer willen huren. Je doet het dus misschien niet zo goed voor een keer. Doch in werkelijkheid is dat dan je laatste keer...

LAAT JE HELPEN!!!! Huur desnoods iemand bij! Communiceer vooraf met de mensen over de situatie! Dit forum gaat je er niet doorheen helpen.
                          Ik denk dat showband het beste advies geeft!

De vragen die je stelt zijn echt BASIS-kennis!!

Als je dat al niet weet, heb ik ook weinig vertrouwen in je (totaal) mix kwaliteiten.

Loop eerst een tijdje met iemand mee, kijk hoe die het doet, vraag, kijk hoe die het doet, vraag, kijk hoe die.....
                          Groeten John
                          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by dj-wojcik
                            Ik neem aan dat je dit bedoeld bij een electrische gitaar. Maar hoe zit het dan met een semi-accoustische gitaar?
                            Microfoon voor de gitaar zelf (net als bij een akoestische) of jawel voor de versterker als deze van belang is bij het vormen van het geluid.

Originally posted by T_Mai
                            Lezen is een vak, er is een versterker als ik de eerste post bekijk. Maar als er geen versterker is, is het geluid hiervan ook niet van belang. Oplossing lijkt mij dan duidelijk.

Originally posted by swblom
                            Bekijk bij de keten van spullen die een muzikant gebruikt of ze wel of niet bijdragen aan de "sound" van deze muzikant. Pas op het punt waar de sound niet meer beïnvloed wordt ga jij aftakken naar de PA.
                            Kan het niet beter verwoorden.

Mensen dit is basiskennis, heb je deze kennis niet in huis dan ben je nog niet rijp om een mix van een band te maken. Meelopen en het vak leren zoals je elk vak moet leren is heel normaal. Zoals Showband al aanhaalt, op deze manier wordt dit je eerste en tevens je laatste klus.

Comment

Working...