Verschil tussen 2 subs met zelfde spl

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TM645
    • Nov 2009
    • 1

Verschil tussen 2 subs met zelfde spl

Ik ben nieuw op dit forum en groet u allen!

Ik heb een vraag over het verschil tussen subs.

Ik heb als voorbeeld 2 Martin audio subs die beide evenveel spl leveren, maar met vermogen ver uiteen liggen.

- Martin Audio WLX = 1x18" 1000 watt rms 136db
    - Martin Audio WS218X = 2x18" 2000 watt rms 136db

Er is geen verschil als ik kijk naar het aantal db's, maar wel wat er aan versterker vermogen nodig is om uit de laatst genoemde sub even veel output te krijgen.
    Ook speelt de impedantie een verschil, want de WS218X speelt op 4 ohm en dat zou betekenen dat je dampingsfactor ook omlaag gaat, en dus vooral op volle kracht rommeliger zal worden.
    Waarom zouden ze nog zulke subs bouwen? Of zit er toch wel degelijk verschil in deze 2 subs? Ik snap overigens wel het verschil in de bouw van de 2 subs, waardoor de WLX dan ook een hogere gevoeligheid heeft dan de WS218X. Het gaat me meer om het verhaal hieronder...

Ik was zaterdag in Dortmund bij Chris Rea en die had geluid mee genomen van RG Jones (Synco Network). Daar speelde ze met 12 Martin Audio WLX subs. Nu weet ik dat Synco een hele grote serie WS318X subs heeft laten bouwen, en die spelen naar mijn theorie van de WS 1 en 218X, op 2 ohm, een rms vermogen van 3000 watt en 140 db. In theorie zou je als je puur kijkt naar db's, de 12 WLX subs dan kunnen vervangen door 6 WS318X. Alleen heb je dan niet minimaal 12.000 watt aan amps nodig, maar minimaal 18.000 watt en ga je van 8 ohm, naar 2 ohm. En dat kunnen alleen de beter versterkers aan, wat dus veel duurder is. En het is dan nog maar de vraag of dat net zo strak klinkt, vanwege de dampingsfactor. Ik vraag me dan ook af waarom bijvoorbeeld Synco zulke lompe subs laat bouwen. Ik moet er wel even bij vermelden, dat de keren dat ik de WS318x heb gezien en gehoord, ik erg onder de indruk was van het strakke dynamische laag en helemaal kwa omvang. Erg indrukwekkend!

Deze theorie blijft mij bezig houden en misschien dat iemand hier een helder antwoord op kan geven. Ben namelijk een enorme geluidsfreak, maar er ontbreekt nog heel wat technische kennis.

Groet Peter
    Last edited by TM645; 08-03-10, 23:37.
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

Welkom op J&H

De specs van de WLX :

Hybrid™ folded horn/reflex loaded subwoofer system
    Single 18" ultra-long excursion high power bass driver
    Sensitivity 106dB 1W@1M
    Maximum SPL 141dB peak
    Frequency response 35Hz-150Hz ±3dB, -10dB @ 28Hz

en vervolgens van de WS218X :

Dual, direct radiating long excursion 18" (460mm) drivers (dus bassreflex)
    High temperature 4" (100mm) voice coils
    High power – 136dB continuous, 142dB peak
    Fitted with handles and castors

FREQUENCY RESPONSE (1)35Hz-150Hz ± 3dBFREQUENCY RESPONSE (1)35Hz-150Hz ± 3dBFREQUENCY RESPONSE (1)35Hz-150Hz ± 3dB
    Bereik van 35 tot 150 Hz @ -3dB en een rendement van 105dB@1Watt/1Meter.

Het zijn dus 2 verschillende ontwerpen, die andere speakers gebruiken en zeer waarschijnlijk een heel andere frequentierespons en klank hebben

edit : Dit had je dus al door, ik vind persoonlijk dat bassreflexen veel strakker en eerlijker klinken als hoorns. En je kunt ze ook makkelijker arrayen als hoorns(cardiod bv) Waarom synco 3x18 subs heeft durf ik niet te zeggen, maar ik gok omdat ze dan meer output hebben uit 1 kast. Dus minder bekabeling, minder handelingen en de helft minder kasten sjouwen.
    Last edited by qvt; 09-03-10, 16:48. Reason: niet helemaal goed gelezen
    There is no substitute for imagination

Comment

Working...