Bassen bruggen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzohendriks
    • Jan 2009
    • 126

Bassen bruggen

Hallo,

Ik heb een Dap Palladium 2000 en 2 Dap RS 218B MKII bassen.

Ik heb deze nu per kanaal aangesloten maar ik heb gehoord dat je ze ook kunt bruggen.

Kan dat met deze samenstelling?

en wordt de kwaliteit / volume beter / hoger?

En is dit slecht voor de speakers / versterker?

Vriendelijk bedankt,
    Kenzo
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Ik zie er eerlijk gezegt geen voordeel in om je versterker in bridgemode te zetten gezien het volgende:
    Output Power:
    8 Ohm Stereo Power (RMS): 750W
    4 Ohm Stereo Power (RMS): 1025W
    8 Ohm Bridge Power (RMS): 2050W

Ik denk dat je meer vermogen en stereo behoud als je gewoon in standaard setup gebruikt. Je moet er rekening mee houden dat als je gebruik maakt van bridge, dat je maar een output overhoud. Dus dat zou inhouden dat je moest gaan doorlussen. Zo hou je dus zeker minder vermogen over.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by dj-wojcik
      Zo hou je dus zeker minder vermogen over.
      Niet helemaal correct, want als je gaat doorlussen wordt de impendantie (bijna) gehalveerd.
      De subjes zijn 4 ohm (!), 1000W RMS. Eigenlijk kom je met 1025W op 4 ohm dus wat te kort (vuistregel: 1,5x RMS kast = RMS amp).
      De vraag is alleen... of die amp op 2 ohm bridge kan draaien. Aangezien dit niet in de specs vermeld wordt, zou het zomaar kunnen dat de amp dat niet gaat redden, en ik ga er ook vanuit dat de DAP Palladium 2000 dat niet gaat redden.
      Overigens: 4 ohm bridge wordt ook niet in de specs van de versterker genoemd, dus één kast op de amp in bridge zou ook al het einde van je amp kunnen betekenen.

Specifiek over de subjes: die zullen, ook al zet je ze beide op een versterker die wel 4 ohm bridge aankan en dan 2400W levert, niet opeens veel harder gaan. Ik heb dit geprobeerd, maar het had praktisch geen effect (en het was dikke overkill aan versterkervermogen).
      RS218B's doen het overigens beter als ze L/R staan, dus niet in het midden tegen elkaar leggen/zetten, de kasten koppelen om een of andere reden niet lekker.
      Last edited by renevanh; 01-03-10, 19:05.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

Originally posted by renevanh
        Niet helemaal correct, want als je gaat doorlussen wordt de impendantie 4 ohm.
        De vraag is alleen... of die amp op 4 ohm bridge kan draaien. Aangezien dit niet in de specs vermeld wordt, zou het zomaar kunnen dat de amp dat niet gaat redden.
        Is het niet zo dat als je gaat bridge, nog minder dan de helft overhoud, en dus minder dan de normale stereo bezetting
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Is het niet zo dat als je gaat bridge, nog minder dan de helft overhoud, en dus minder dan de normale stereo bezetting
          (Quote klopt niet meer, ik heb zitten wijzigen)

Nee, je pakt dan juist de A en B van je amp samen tot één mono kanaal, dus in theorie (!) dubbel vermogen.
          Halveer je dan de impedantie nog eens (== weerstand), dan wordt het vermogen in theorie (!) verdubbeld.

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1086

8 Ohm Stereo Power (RMS): 750W
            4 Ohm Stereo Power (RMS): 1025W
            8 Ohm Bridge Power (RMS): 2050W[/I]

Jouw versterker kan alleen 2050W bridged leveren als de impedantie niet lager is dan 8 Ohm. Dit zou alleen kunnen als jouw subs 16 Ohm per kast zijn, want 2 keer 16 Ohm parallel wordt 8 Ohm. Even googlen levert deze info op:

Double 18” passive hybrid subwoofer
            Woofer: 2x PA-18100220JM,
            8 Ohm,
            100 mm Voice Coil
            Nominal Impedance: 4 Ohm
            Power Handling: 1000 Watt Continuous

2 keer 4 Ohm parallel wordt 2 Ohm en dit ligt op een kwart van wat de versterker kan hebben. Mijn advies is: NIET DOEN!!

Groeten, @lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• kenzohendriks
              • Jan 2009
              • 126

Bedankt voor de reacties.

Ik ga het dan niet doen aangezien iedereen zegt dat het niet uitmaakt of zoniet slechter is.

Bassen staan links en rechts dus dan laat ik het zoals het is.

Bedankt

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

de kasten koppelen om een of andere reden niet lekker
                Is het uitgesloten dat het om een fase probleem gaat? Dus een luidspreker of een gehele kast in tegenfase aangesloten.

Of doel je ergens anders op, met niet lekker koppelen?

Mvg Johan

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by Rademakers
                  Is het uitgesloten dat het om een fase probleem gaat? Dus een luidspreker of een gehele kast in tegenfase aangesloten.

Of doel je ergens anders op, met niet lekker koppelen?
                  Ja, dat is wel uitgesloten. Ik heb een tijdje terug met 2 van deze kasten en een CX2310 crossover zitten spelen. Naast elkaar leggen klinkt gewoon niet meer strak, fase draaien (kan op de X-over) maakte het vele malen beroerder (klinkt niet goed en veel drukverlies -> uitdoving dus), dus dat was het probleem niet.

Misschien gaat het beter als je ze op afstand X naast elkaar legt, daar heb ik geen tijd voor gehad. Mijn ervaring met RS218B rechtop en bijbehorend topje (RS215) er bovenop was redelijk, 3 weg aansturen (nog een 300W kastje voor het hoog er bovenop, iets naar beneden kantelen) gaf het beste resultaat, maar moet uiteraard voorhanden zijn.

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Originally posted by kenzohendriks
                    Hallo,

Ik heb een Dap Palladium 2000 en 2 Dap RS 218B MKII bassen.

Ik heb deze nu per kanaal aangesloten maar ik heb gehoord dat je ze ook kunt bruggen.

Kan dat met deze samenstelling?

en wordt de kwaliteit / volume beter / hoger?

En is dit slecht voor de speakers / versterker?

Vriendelijk bedankt,
                    Kenzo
                    Er is al geschreven dat het niet gaat werken.
                    Wel kan er misschien iets anders in je set-up wijzigen.

Wat is je overige apparatuur (topppen en versterkers)?
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kenzohendriks
                      • Jan 2009
                      • 126

Ik denk niet dat ik niets hoef te wijzigen.

Omdat ik geregeld las dat je zoiets kon bruggen en dat de weerstand omlaag ging het vermogen omhoog ging had ik zoiets van misschien kan ik het dan ook eens proberen (eerst navragen)...

Ben verder zeer tevreden met het setje.

heb nu 2 JB Systems Pro Live 12 toppen erop en die kunnen het zeer goed bijhouden vind ik zelf.
                      Last edited by kenzohendriks; 02-03-10, 11:33.

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Originally posted by renevanh
                        Mijn ervaring met RS218B rechtop en bijbehorend topje (RS215) er bovenop was redelijk, 3 weg aansturen (nog een 300W kastje voor het hoog er bovenop, iets naar beneden kantelen) gaf het beste resultaat, maar moet uiteraard voorhanden zijn.
                        Kun je dat even verder uitleggen? Bedoel je nou dat je een extra ultra-high kastje boven de RS215B full-range kasten gebruikte? Of dat je de RS215B actief aanstuurde?

Omdat ik geregeld las dat je zoiets kon bruggen en dat de weerstand omlaag ging het vermogen omhoog ging had ik zoiets van misschien kan ik het dan ook eens proberen (eerst navragen)...

Ben verder zeer tevreden met het setje.

heb nu 2 JB Systems Pro Live 12 toppen erop en die kunnen het zeer goed bijhouden vind ik zelf.
                        Dat is best knap voor zo'n dergelijk kastje. Maar het is ook een kwestie van smaak.
                        Nog een vraagje: heeft je hoorn verticaal/horizontaal dezelfde afstraling? Als dit niet het geval is, en deze horizontaal breder afstralen dan verticaal, zoals gebruikelijk is, zet ze dan gewoon rechtop. Dit komt het geluid absoluut ten goede.
                        Een tussenpaaltje tussen de subs en de toppen plaatsen maakt ook veel verschil, zodat het mid/hoog boven het publiek uitkomt en verder draagt.

Mvg,

Teun
                        Last edited by 4AC; 02-03-10, 16:18.
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by 4AC
                          Een tussenpaaltje tussen de subs en de toppen plaatsen maakt ook veel verschil, zodat het mid/hoog boven het publiek uitkomt en verder draagt.

Mvg,

Teun

@kenzohendriks: Ik neem aan dat de foto jouw setup is?

Zoja, dan zou ik iets creatiefs doen met een plaatje multiplex ipv de tussenpaaltjes, want een tussenpaaltje op een staande 218 vind ik persoonlijk dan weer helemaal niks...

Maar je toppen moeten wel rechtop, en hoger!

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Tja, dan heb je toch nooit goed begrepen wat je gelezen hebt.
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kenzohendriks
                              • Jan 2009
                              • 126

bedankt voor de reacties.

Jah, dat is mijn opstelling. Kan het veranderen maar vond dit wel leuk staan.

Ik heb vaker gedraaid (zelfs buiten) en ik vind het eigenlijk neit normaal wat de toppen (zels in deze positie) aankunnen. Heb andere (duurdere) toppen gehoord waarvan ik eigenlijk niet geloof dat ze duurder/ beter moeten zijn.

Maarja, inderdaad een kwestie van smaak.

Over dat bruggen... Daarom vroeg ik er ook na. Ik wist niet zeker wat er mee gebeuren moest / kon maar ga dat dus niet doen.

Ik vind tussenplaatjes (of met hout) niet zo mooi omdat de bassen al vrij hoog zijn. Misschien komen er nog toppen bij (2x JB Systems pro live 12)... als ik die tenminste nog vind.

ps: hoe weten jullie trouwens dat dit mijn setje is?

Comment

Working...