microfoon keuze drumkit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

microfoon keuze drumkit

Hallo,

Ik ben al enige tijd actief als geluidsman bij een klein bandje, hier wordt een digitaal drumstel gebruikt.
    Nu ben ik gevraagd om bij een andere band te komen schuiven, een gelegenheidsband die slechts 1 malig optreed.
    Aan mij is gevraagd welke microfoons ik wil hebben voor elke positie, voor zang, amps en de meeste instrumenten is dat niet zo'n probleem, alleen het drumstel kom ik niet helemaal uit.

De band speelt een beetje pop/rock dus een rustig schoon geluid speelt hoofdzakelijk de rol in mijn microfoonkeuze.

Ik had dit in gedachte:[LIST=1][*]kick AKG D112[*]snare Shure SM57[*]hi-hat PG81[*]Tom E604[*]Tom E604[*]Floor E604[*]Overhead PG81[*]Overhead PG81[/LIST]Heb beschikking over de volgende instrument mic's:
    Shure SM57, PG81
    Shure Beta's 52A/57A/91/98
    AKG D112
    Sennheiser E604
    Neumann KM184
    EV RE20

Ik ben benieuwd naar jullie mening en/of kritiek. (graag ook wat tips voor het eq'en van de onderlinge mic's want ook daarbij is mijn ervaring nihil).

Vriendelijke groet,
    Baz.
  • maranta
    • Sep 2002
    • 113

Ik weet niet hoeveel KM184 er beschikbaar zijn maar ik zou de pg81 in de kist laten. De beta98 op toms kan ook heel plezierig uitpakken.
    Voor de kick zou ik een kombi nemen van beta91 en Beta 52, maar de 112 heeft ook z'n eigen geluid, het is dan vooral een kwestie van smaak.
    Tips om te eq'n ????, de juiste mics, goed gestemd kitje en juist niet zoveel eq'n.
    Moeilijk om dat op een forum te gaan vertellen, ik gebruik zelf altijd de (variabele)laag af filters muv de kick.
    Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

Een KM184 op de Hi-hit en als overheads is opzich niet verkeerd...
      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

tot dusverre dank voor informatie, ik ga informeren over de beschikbaarheid van de KM184, deze wil ik waarschijnlijk ook gaan gebruiken voor een groepje achtergrondzangeressen (zijn tot dusverre teveel om allemaal een eigen mic te geven).

Vriendelijke groet,
        baz.

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

EQ instellingen is erg afhankelijk van de zaal, hoe de PA is ingeregeld en hoe het drumstel klinkt/gestemd is. Daarnaast is het ook nog erg afhankelijk van het totaalgeluid dat je voor ogen hebt.
          Een paar dingen waar je op kan letten: (maar staar je hier vooral niet op blind)
          Kick: dipje rond de 100-150Hz voor wat minder wollig geluid Boost rond de 50Hz voor een diepe punch. De klopper sound zit tussen de 2-4kHz.
          Toms/Snare: als het te rommelig/wollig klinkt kun je tussen de 250-400Hz wat er uit trekken. Niet te veel, anders haal je de body weg.
          Hihat: laagaf tot de positie waar de hihat nog vol klinkt
          Daarbij uiteraard ook goed blijven luisteren hoe het drumstel akoestisch klinkt en hoe dat in de zaal overkomt.
          Nog een paar andere dingen om op te letten:
          Het kan zijn dat je de fase van de toms moet draaien tov van de overheads. Beiden even aanzetten en kijken of ze harder doorkomen met of zonder fase draaiing. Zelfde geld voor 2 mic's bij de kick en de snare tov overheads.
          Als je losse mic's bij de toms gaat gebruiken kan het erg helpen om op elk tomkanaal een gate mee te hebben.
          Bij kleine optredens (<200 man) versterk ik trouwens vaak de toms alleen via de overheads.

Als je jezelf een plezier wilt doen dan zou ik proberen om voor elke backing vocal toch een eigen mic te regelen. (tenzij het over een heel koor gaat ;-) )

Tot slot nog iets wat net zo belangrijk is als de mickeuze: de plaatsing.
          Check deze pdf voor een aantal tips: http://www.shure.com/stellent/groups...s_drums_ea.pdf
          Last edited by BJD; 22-02-10, 20:13. Reason: shure pdf toegevoegd

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Originally posted by BJD
            Bij kleine optredens (<200 man) versterk ik trouwens vaak de toms alleen via de overheads.
            Hmm, mijn ervaring is juist dat ik bij kleine optredens liever de OH's helemaal weg laat (bekkens en toebehoren gaan dan meestal toch al véél te hard) en alleen de toms, snare en kick versterk.

Verder zou ik zonder twijfel die PG's thuis laten liggen als je de beschikking over Neumann's hebt.

Groeten Hugo
            Last edited by hugovanmeijeren; 23-02-10, 00:23.
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Originally posted by hugovanmeijeren
              Hmm, mijn ervaring is juist dat ik bij kleine optredens liever de OH's helemaal weg laat (bekkens en toebehoren gaan dan meestal toch al véél te hard) en alleen de toms, snare en kick versterk.
              Dat hangt erg van de locatie, de drummer en de muziekstijl af.

Comment

• flash-a-new-generation
                • Nov 2006
                • 228

Originally posted by PeterZwart
                Een KM184 op de Hi-hit en als overheads is opzich niet verkeerd...
                Alleen jammer dat een KM184 dichtklapt op de HH als je een drummer hebt die een beetje van doorspelen houdt.. Eerder de 184 op OH.

Afhankelijk van je kanalen zou ik:
                Subkick: Beta91
                Kick: beta52
                Snare: SM57
                HH: ik ken geen van de condensators.. maar de KSM137 is een hele mooie
                Toms: e604 (Voor het gemak)
                Overheads: Neumann 184. Als het nodig is..

Eqen is van zoveel factoren afhankelijk dat het lastig is om daar een valide uitspraak over te doen.

Succes!
                EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

mede door het budget kan ik geen KM184's op OH plaatsen dit worden dus sowieso PG81's

Ik heb echter na enig lezen op internet ontdekt dat zowel de SM57 als de E604 geschikt zijn voor de Snare.
                  Voor zover bij mij bekend kunnen ze allebei om gaan met hoge SPL en loopt alleen het frequentiebereik van de E604 wat verder door in het hoog.

Kijk ik ergens over heen?

Comment

• dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

De sm57 klinkt stukken beter op snare dan een 604 is mijn mening.
                    SM57 klinkt opener en meer als een snare.

Subkick uit een kick daar kan ik me best aan ergeren als ik ergens naar live muziek ga kijken, waarom nou zoveel kick erin een bas gitaar is echt stukken lekkerder als fundament dan een kick daar kun je niet op dansen.
                    Maar goed dat is mijn mening.

Voor de rest een net kitje die je zelf al voorstelde.

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Mijn favolijstje uitgaande van de beschikbare mics:

1. Kick B52
                      2. Kick b91
                      3. Snare top 604
                      4. Snare bottom b57a
                      5. Hihat 184
                      6. Tom 604
                      7. Tom 604
                      8. Floortom B98
                      9. Oh 184
                      10. Oh 184

Da's ook bijna mijn standaardlijstje. Of de locatie nu klein is of heel groot, ik bouw altijd een volledige set op (wat je niet wilt kun je dicht laten, wat je niet hebt kun je niet open zetten).

Belangrijk is luisteren en alleen weghalen wat je irriteert. Daarnaast moet je op de fases van je mics letten (dus snare bottom fasedraaien, 1 van de kickmics (afhankelijk van de plaatsing) en mogelijk je overheads) en je stereobeeld niet te breed trekken (en schuin vanaf de kick over de snare je middenlijn leggen)
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

@SoundOfSilence

Dankjewel voor je toevoeging, zoveel microfoons is wegens budget helaas niet beschikbaar de organisatie ziet liever zwaardere speakers en minder microfoons waar ik het niet geheel mee eens ben, maar daar beslis ik niet over.

Onder aan de vorige pagina gaf ik al aan dat alleen de keuze voor de Snare nog min of meer open was en ik daar een E604 of een SM57 op wil plaatsen en die twee tegen elkaar af wil wegen, maar daarvoor zelf niet genoeg kennis/ervaring bezit.

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Als je van een lekker vies randje aan je snare houd kun je ook een beta57a pakken.

Een 57 voldoet, een 604 is iets lekkerder (minder "wollig") en heeft minderlast van proximityeffect. Een B57 heeft wel proximityeffect, maar niet zo nadrukkelijk, maar ja... Dat randje hoog maakt m wel lekker op snare.

Mijn top3 zou daarom zijn:
                          1 B57a
                          2 e604
                          3 sm57

Waar zit je ergens (qua klus)? Kan niet zoveel opmaken uit je profiel

sowieso, een zwaardere speaker kost vele tientallen euro's, een microfoon Inc. statief max 10, dus mag bijna geen argument heten
                          Last edited by SoundOfSilence; 14-03-10, 10:18.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Als je tijd hebt om te experimenteren Zou ik even luisteren wat voor jou het beste werkt op de kick . De d112 wordt meestal in het gat(indien aanwezig) v/d kick gezet . Afhankelijk van hoe goed de drummer kan stemmen en hoe hij zijn kick heeft gestemd krijg je hier vaak behoorlijk laag uit daar het voorvel van de kick grootendeels voor het laag zorgt . Klinkt indien niet lekker gestemd ietwat rommeliger dan bv. een beta 91 in de kick .
                            Een beat91 in de kick gaat strakker klinken (wederom afhankelijk v/d stemming v/d kick en wat voor vellen er op zitten) maar gaat ook een heleboel reflecties binnen in de kick oppakken mits er niet iets van demping in de kick zit (een doek of wat dan ook). Zeg maar een metalica kick . De combinatie van een d112 en 91 vind ik persoonlijk nooit echt mooi daar er bij de bedoelde opstelling (91 in de basedrum een de d112 in het gat) een looptijd verschil ontstaat tussen de 2 micro's iets wat ik op de een of andere manier nooit echt mooi vind klinken maar goed dat smaken verschillen .
                            604 op snare vindt ik persoonlijk geen zak aan dan liever een 57 (wel op toms zeer bruikbaar) . Wat ik wel altijd wil (krijg ik niet altijd maar goed) is snare boven en snare onder .
                            Dat idee om de km184 voor het achtergrond koor te gebruiken lijkt me niet zo'n goed idee daar het een pop/rock band betreft . De neumannen gaan zeer waarschijnlijk te veel van de band op pikken om er nog een stem doorheen te krijgen .
                            Last edited by Timo Beckman; 14-03-10, 10:42.

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Lees ook vooral de andere 300 topics over drummics, daar staat ongeveer alles in wat hier besproken is en meer!
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...