Zevenkoppige funkband - eerste FX rack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gjkooren
    • Feb 2010
    • 3

Zevenkoppige funkband - eerste FX rack

Dames en heren,

Ik ben bassist annex regelneef van een 7-koppige funkband.

Mijn band krijgt langzaam betere spullen, en de volgende stap is om het eerste FX-rackje bij het mengpaneel te gaan zetten.

Doel is om het geluid weer een stapje mooier te kunnen krijgen, en ondertussen de werking van de betreffende randapparaten in de vingers te krijgen.
    Qua kwaliteit gaat het me om "goed genoeg bij de bestaande apparatuur" (zie eind post), Het budget zal zich daaraan aan moeten passen. Ik heb geen probleem met instapmerken (die ik later zal moeten vervangen). Je moet het ergens op leren...

Ik zoek in ieder geval:[LIST=1][*]Een 2x 31 kanaals EQ voor op de zaalmix[*]Een equalizer of gate met sidechain om de zangmicrofoon van de trompettist automatisch dicht te zetten als-ie trompet speelt ("ducker").[*]Een patchbay, zodat ik e.e.a. zo veel mogelijk aangesloten kan laten zitten.[/LIST]Nice to have:[LIST][*]Een heel subtiele compressor zijn om (bijna) onhoorbaar de allerextreemste pieken uit de zang te halen.[/LIST]Wat leeswerk leverde op:[LIST][*]Behringer MDX2600 Composer als ducker en om eens met compressors te kunnen spelen[*]Neutrik NYS-SPP-L1 Patchbay[*]FMR RNC1773 compressor voor de zangpieken[/LIST]Ik hoor graag jullie mening over:[LIST][*]Wat ik nog mis (of juist teveel heb) in mijn "eerste rackje".[*]De merken/typen die ik in 'm hoofd had[*]Een geschikte EQ[/LIST]Alvast bedankt,
    Gert-Jan

============= achtergrondinfo =============

Bandbezetting:[LIST][*]Dame op zang[*]Heren op trompet/tenorsax/toetsen/gitaar/bas/drums).
    Achtergrondzang door vier van de heren.[*]Van de drums versterken we meestal alleen de kick, soms ook twee overheads, en heel soms de snare. Die is namelijk zo hard dat-ie op overheads al genoeg binnenkomt.[*]Het "basisgeluid" van alle mensen/instrumenten is goed; ik gebruik maar heel weinig channel EQ, en alleen wat galm op zang en sax.[/LIST]Optredens (met eigen installatie):[LIST][*]Kroegen, grand cafés, bruiloften, kleine buiten- en tentoptredens (tot een man of 200)[/LIST]Rest van de apparatuur:[LIST][*]Voornamelijk Shure microfoons (SM58 en SM58beta)[*]Yamaha MG 24/14 FX mengpaneel[*]HK Audio Elias PX actieve speakers
    (ingebouwde X-overs en limiters)[*]Actieve monitors (MEK en LEM) met eigen (beperkte) EQ
    We gebruiken alle vier de monitorgroepen van het mengpaneel[/LIST]Geluidstechnicus (bij gebruik eigen installatie):[LIST][*]In kleine kroegjes doe ik het zelf (vanaf het podium of speelhoekje).[*]Bij grotere optredens hebben we twee beginnende geluidstechnici
    (eerste jaar ROC licht & geluid)[/LIST]
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Een patchbay heeft voor een klein FX rack geen toegevoegde waarde. Compressie en EQ insert je via een insertkabel op je mengtafel. Deze kabel laat je over het algemeen gewoon in de effecten zitten en berg je in het effectenrack op. Voor je trompettist kun je denk ik het beste een voetpedaal mutebox voor XLR gebruiken. Duckers zijn leuk, duur en moet je goed in regelen. Een voetpedaal die hij zelf kan bedienen is voor deze situatie de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Wat betreft een compressor/equalizer in de lijn van je set:
    Kijk eens naar de DBX 166 compressor / 1231 EQ.
    Als je iets meer budget hebt kun je beter direct voor een goede 2e hands gaan. Kijk dan eens naar spullen van BSS, Klark, Focusrite e.d.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Bij dit setje zou ik geen front eq doen. (als je het wel doet kijk naar DBX. bv 231) Eens een goede review of alle microfoons/DI's optimaal voor de gebruikers zijn kan nuttig effect opleveren.
      lekker belangrijk!

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Is voor die zingende trompettist een optogate niet iets?
        Voor het geval je er niet mee bekend bent: Een optogate is een klein kastje dat je tussen je zangmic en microfoonkabel zet. Op het kastje zit een sensor die een ingebouwde gate aanstuurt. Het is even wennen en even goed instellen, maar als het eenmaal werkt is het superhandig :-)

Model PB-05

En als het geld er is: Ga voor een iets beter klinkend mixertje, die yamahaas zijn echt slecht.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Die Yamaha's zijn inderdaad echt slecht. Ik denk dat dat hele ducker verhaal erg onpraktisch is voor het probleem wat je ondervindt, namelijk overspraak op de zangmicrofoon. Kijk eens naar de mogelijkheid een stuk plexiglas op het microfoonstatief van de trompetist te doen zoals je dat wel vaker ziet.

Een EQ op het front is handig als je echt een betere klank nodig hebt, maar een compressor (die composers zijn okeej, DBX 266 is ook okee) is wel noodzakelijk om de zangpieken op te vangen.

Succes

Comment

• tarpan
            • Dec 2008
            • 266

Ik heb vroeger ook een tijd die yamaha 24/14fx gebruikt en moet toegeven dat ik er ook niet echt tevreden mee was.
            Ik heb nu een gb2 en die kleurt de klank veel minder.
            Met de mg24/14fx moest ik redelijk veel corrigeren op de master.
            Standaard moest ik vanaf zo'n 12.5kHz een beetje bijtrekken, en rond de 50à80Hz was er ook iets...maar ik weet niet meer of het nu teveel of te weinig was
            De faders gaan ook wel vrij snel kraken.
            Mechanisch gezien vind ik het ook geen topper: alle knoppen zitten recht op de print zonder bevestiging op de frontplaat.
            Je kan de print zelfs zien zitten aan gezien de gaten in de plaat groter zijn dan de knoppen, en nergens zie je ook maar iets van "afdichting".
            Eigenlijk is deze tafel m.i. enkel geschikt voor een vaste installatie.

Over die dbx 166 en 1231 ben ik anderzijds wel erg tevreden
            Last edited by tarpan; 10-02-10, 13:52.
            als je bij de brom zit...

Comment

• gjkooren
              • Feb 2010
              • 3

Heren (vermoed ik),

Allen hartelijk bedankt voor jullie meedenken.

De uitkomsten:
              Equalizer
              Aanschaf uitgesteld tot we geld hebben voor iets goeds (al dan niet tweedehands).

Compressors/duckers
              Ik ga een tijdje stoeien met geleende en geritselde spullen.

Optogate
              Ben ik eerlijk gezegd een beetje huiverig voor; de trompettist is nogal beweeglijk als hij zingt.

Plexiglas
              De trompettist gebruikt een clip-on voor z'n trompet.

Yamaha mengpaneel
              Was indertijd (2006) de enige betaalbare mixer met 4 monitorbussen.
              Met het geluid ben ik (nog?) tevreden.
              Van de stofgevoeligheid ben ik me bewust; we dekken 'm altijd af indien niet in gebruik en worden bijzonder onvriendelijk tegen lieden die erboven wensen te roken.
              Maar vroeg of laat komt er een nieuwe mixer...

Microfoons/DIs
              Binnenkort hebben we een zaal en een hoop leenmicrofoons geregeld om daar eens uitgebreid mee te stoeien

Groeten,
              Gert-Jan

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Originally posted by gjkooren
                Heren (vermoed ik),
                Plexiglas
                De trompettist gebruikt een clip-on voor z'n trompet.
                onze trompettisten doen dan een CD blank op de opclip.
                (zo een doorzichtig CD-formaat plaatje wat boven en onderin een CD-spindel zit.)

Bij zijn SD clipon werkt zoiets erg goed.
                lekker belangrijk!

Comment

• gjkooren
                  • Feb 2010
                  • 3

Goed idee! Ga ik aan onze toeter doorgeven.

Comment

Working...