wat voor lichtsturing?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • glennwestlander
    • Aug 2009
    • 91

wat voor lichtsturing?

beste mensen,

ik zal mij eerst wel weer even voorstellen aangezien waarschijnlijk de vorige keer niemand dat heeft gezien.

mijn naam is Glenn Luisman ben 18 jaar oud en ben inzetbaar als losse dj, of met mijn drive in show die ik nu net een jaartje run met een vriend van me.

nu zit ik met een dilemma.

ik heb zelf een dongle met freestyler en daarmee stuur ik het volgende aan:

8 x JB winner mkII
    1 x JB rover
    2 x Showtec phantom mkII
    4 x Led par 64
    1 x jumbo strobe

ook heb ik nog een klein scanmastertje om dit aan te sturen:

1 x 40 mw groene laser`
    1 x red/green laser

nu wil ik mijn systeem een stuk makkelijker maken en vind ik het ook fijn om zelf knoppen onder mijn vingers te hebben in plaats van alles ''virtueel'' te doen.

ik heb eens zitten zoeken en kwam er gewoon niet uit. er is natuurlijk genoeg keus. ik wil wel iets hebben waar ik de komende aantal jaren vooruit mee kan.

heeft iemand een advies voor een tafel of programma met eventueel een midi controller, waar ik mijn inteligent licht mee kan aansturen?

ik hoor graag van jullie!

groeten,

glenn luisman
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Een tijdje terug heb ik me hier ook op zitten oriƫnteren en in die specifieke situatie (4x MH, 24 kanalen parren) was Daslight met een SceneSetter 12/24 een leuk idee. Er is me verteld dat je met de juiste Daslight Dongle (eentje met DMX in) je inkomende DMX signaal als triggers kan gebruiken voor shows in Daslight. Programmeren op de PC, triggeren met een lichttafel.
    Dat kan heel eenvoudig (chase van 1 stap waar alle rode lampjes aangaan, laten triggeren door DMX kanaal 1) of enorm complex (hele show programmeren en door fader 13 laten triggeren).
    Kan uiteraard met elke tafel, dus ongetwijfeld ook met een Scanmaster.

Nadeel is dat Daslight een beetje prijzig is. Lang niet zo duur als LightJockey, maar toch wel weer pakweg 500,-
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• meine
      • Mar 2005
      • 35

Originally posted by renevanh
      Er is me verteld dat je met de juiste Daslight Dongle (eentje met DMX in) je inkomende DMX signaal als triggers kan gebruiken voor shows in Daslight. Programmeren op de PC, triggeren met een lichttafel.
      Bovenstaande kan ook met DMXControl - Die intelligente Lichtsteuerung für Ihren PC wat evenveel kost als Freestyler: niets.
      Ik weet niet of er interface's zijn die tegelijkertijd een DMX-signaal kunnen ontvangen en verzenden. Anders heb je twee interfaces nodig. Heb hierzelf eens een DMX4all (een DMX440) als uitgang gebruikt en een Entec USB Pro als ingang. (Heb het idee dat de DMX4all interface veels te traag is om ingaande DMX-signalen vlot te verwerken).
      Last edited by meine; 04-02-10, 13:12.

Comment

• glennwestlander
        • Aug 2009
        • 91

bedankt voor de info alvast!

Comment

• remco_k
          • Sep 2002
          • 325

FreeStyler kan externe midi signalen ontvangen, daarmee kun je zo'n beetje alles in FreeStyler besturen. Afhankelijk van je wensen schaf je je eigen midi controller aan, even configureren en voila, je hebt een hardware console onder je vingers.

Een midi controller die veel wordt gebruikt is de Behringer BCF2000:
          BEHRINGER: BCF2000

Zelf gebruik ik voor de simpele klusjes een Korg NanoKontrol (€55,- heel erg leuk dingetje voor het geld!):
          Keyboard Controllers | USB MIDI Controller | Korg nanoSERIES

Je bent vrij in je keuze. ELKE midi controller kan worden gebruikt in combinatie met FreeStyler (en ook met andere MIDI ondersteunde DMX software).
          De meeste nieuwe MIDI controllers worden via USB aangesloten op je computer.

btw: misschien overbodig om te noemen, je lasers kan je ook met FreeStyler besturen. Kans dat je er een fixture voor moet maken.
          Last edited by remco_k; 05-02-10, 10:45.
          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• rick1993
            • Nov 2007
            • 209

Originally posted by glennwestlander

ook heb ik nog een klein scanmastertje om dit aan te sturen:
            Originally posted by remco_k

Je bent vrij in je keuze. ELKE midi controller kan worden gebruikt in combinatie met FreeStyler (en ook met andere MIDI ondersteunde DMX software).
            De meeste nieuwe MIDI controllers worden via USB aangesloten op je computer.
            Mijn scanmaster (2 MKII) heeft op de achterkant een midi input en een midi output (polarity switch om te kiezen tussen midi uitsturen of dmx uitsturen). Ook zit er op de achterkant een USB poort (een USB Male (B) ), die volgensmij ook moet werken met het midi-principe (even voor de duidelijkheid: ik bedoel dus niet de usb poort voor het lampje aan de bovenkant van het apparaat). Zo zou het volgensmij mogelijk moeten zijn om je scanmaster als midi controller te gebruiken. Ik weet alleen niet welk type scanmaster je hebt, want volgensmij hebben niet alle scanmasters dit.
            licht dat licht mij wel

Comment

• glennwestlander
              • Aug 2009
              • 91

mensen super bedankt alvast ik ga maar weer eens rommelen

groeten!

Comment

Working...