crossover op 2 versterkers?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Denny0612
    • Oct 2009
    • 11

crossover op 2 versterkers?

Zoals het onderwerp al aangeeft luid mijn vraag of het mogelijk is om één enkele crossover aan te sluiten op twee versterkers? Met de gedachtengang om 1 versterker te gebruiken voor de subs en de andere voor de tops....

Gear:

crossover - Behringer CX2310;
    versterker - JBSystems VX700;
    versterker - CITRONIC 171.207;
    4 x 600 WRMS fullrange speakers 8 ohm;
    2 x 300 WRMS subwoofer 8ohm.

Is het een optie om de fullrange speakers door te lussen zodat er maar slechts één versterker dient te worden gebruikt?

Denny
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Denny0612
    Zoals het onderwerp al aangeeft luid mijn vraag of het mogelijk is om één enkele crossover aan te sluiten op twee versterkers? Met de gedachtengang om 1 versterker te gebruiken voor de subs en de andere voor de tops....

Gear:

crossover - Behringer CX2310;
    versterker - JBSystems VX700;
    versterker - CITRONIC 171.207;
    4 x 600 WRMS fullrange speakers 8 ohm;
    2 x 300 WRMS subwoofer 8ohm.

Is het een optie om de fullrange speakers door te lussen zodat er maar slechts één versterker dient te worden gebruikt?

Denny
    Vind dit wel een heel aparte vraag, een cross-over is er helemaal speciaal voor ontworpen om er meerdere versterkers op aan te sluiten zodat je er één gebruikt voor de subs en één voor de toppen.
    Als je toch twee versterkers en een cross-over hebt zou ik het ook als zodanig gebruiken. Haal dan ook de passieve filters uit je subs, dat scheelt vermogen. De filters in je toppen wel laten zitten omdat die het signaal nog een keer naar mid en hoog splitsen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Denny0612
      • Oct 2009
      • 11

Ik weet dat een crossover hiervoor is gemaakt maar als ik de in,- en uitgangen bekijk van de crossover dan snap ik er niets meer van.

Ik heb al meerdere scenario's voorbij laten gaan, maar ik snap echt niet hoe ik dat allemaal moet gaan aansluiten! Misschien een tipje?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Denny0612
        Ik weet dat een crossover hiervoor is gemaakt maar als ik de in,- en uitgangen bekijk van de crossover dan snap ik er niets meer van.

Ik heb al meerdere scenario's voorbij laten gaan, maar ik snap echt niet hoe ik dat allemaal moet gaan aansluiten! Misschien een tipje?
        De CX2310 is een tweeweg cross-over met een aparte sub uitgang.
        Er zitten twee inputs op, één voor links en één voor rechts en in totaal 5 outputs. Eén voor alleen het sub, dat is dus mono uitgevoerd, verder zitten er 2 outputs voor het mid en twee voor het hoog voor links en rechts.
        Je kunt ervoor kiezen om je subjes mono aan te sturen, dan moet je alleen zorgen dat beide versterkerkanalen op de subuitgang zitten met een Y kabeltje. De versterker voor de toppen sluit je dan op de hoog uitgangen aan.
        Vervolgens stel je hem in zoals je hem hebben wilt en klaar is klara.

Comment

• Denny0612
          • Oct 2009
          • 11

Originally posted by MusicXtra
          De CX2310 is een tweeweg cross-over met een aparte sub uitgang.
          Er zitten twee inputs op, één voor links en één voor rechts en in totaal 5 outputs. Eén voor alleen het sub, dat is dus mono uitgevoerd, verder zitten er 2 outputs voor het mid en twee voor het hoog voor links en rechts.
          Je kunt ervoor kiezen om je subjes mono aan te sturen, dan moet je alleen zorgen dat beide versterkerkanalen op de subuitgang zitten met een Y kabeltje. De versterker voor de toppen sluit je dan op de hoog uitgangen aan.
          Vervolgens stel je hem in zoals je hem hebben wilt en klaar is klara.
          Oke dus als ik het goed begrijp (and correct me if i'm wrong)

Vanaf mijn mengpaneel gaat er een kabel naar de inputs van de crossover.

Vanuit de crossover gaat een kabel naar de versterker waarop de tops zijn aangesloten. Hiervoor heb ik een 2x female XLR - stereo jack nodig?

Maar welke kabel heb ik dan nodig vanuit de crossover naar de versterker (mono)??

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Dat ligt eraan wat voor aansluitingen er op je versterkers zitten, meestal is dat een XLR aansluiting en dan heb je dus twee XLR kabels nodig voor de versterker die de toppen aanstuurt, één voor links en één voor rechts.
            Voor je subs heb je een kabel nodig met aan één kant een female XLR die zicht splitst in twee male XLRen.
            Last edited by moderator; 20-01-10, 20:03. Reason: zinlooskwooten.nl

Comment

• Denny0612
              • Oct 2009
              • 11

Mijn versterkers hebben zowel een jack als xlr ingang.

Maar ik kan dus twee van zulke kabels aansluiten...

en moet dus nog zo'n kabel hebben...

Volgens mij had ik het toch enigszins juist ingeschat wat aansluiten betreft. Iig hartstikke bedankt voor je reactie!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Helemaal goed.
                Last edited by moderator; 20-01-10, 20:05. Reason: kwootonnodig

Comment

• Denny0612
                  • Oct 2009
                  • 11

Originally posted by MusicXtra
                  Helemaal goed.

Okay dan! Hartstikke bedankt voor je advies

Wat mij betreft kan de admin hier een slotje opgooien of deze topic verwijderen

Comment

Working...