Welke luidsprekers?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kevinderas
    • Jan 2010
    • 2

Welke luidsprekers?

Hallo,

Ik heb me ingeschreven op dit forum omdat ik een vraag heb omtrend nieuwe luidsprekers en omdat ik hier nog veel ga kunnen bijleren. Ik zou graag weten welke luisprekers ik mag kopen voor volgende versterker IMG Stage Line STA-302.

Ik vroeg me eigenlijk af dat mijn wattage vanmijn luidsprekersveel hoger mag nemen om achteraf enkel nogmaar een nieuwe versterker te kopen die meer wattage aankan?
    Mvg,

Kevin
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by kevinderas
    Hallo,

Ik heb me ingeschreven op dit forum omdat ik een vraag heb omtrend nieuwe luidsprekers en omdat ik hier nog veel ga kunnen bijleren. Ik zou graag weten welke luisprekers ik mag kopen voor volgende versterker IMG Stage Line STA-302.

Ik vroeg me eigenlijk af dat mijn wattage vanmijn luidsprekersveel hoger mag nemen om achteraf enkel nogmaar een nieuwe versterker te kopen die meer wattage aankan?
    Mvg,

Kevin
    Het maakt niet uit welke luidsprekers je voor een versterker koopt, zolang het vermogen van de luidsprekers groter is dan ongeveer de helft van het versterkervermogen.
    Zou er alleen geen L'Acoustics K1 op aansluiten.
    Antwoord op de laatste vraag: Ja
    Maar wellicht dat je met de zoekfunctie zelf wat meer kennis op kunt doen hier.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sntho0
      • Sep 2003
      • 196

kevinderas,

Welkom op het forum.
      Net als MusicXtra raad ik je aan gewoon veel te gaan lezen op het forum. Vooral over hetgene wat jij nu vraagt is al ontzettend veel geschreven.

Toch zal ik je een beetje op weg helpen.
      Je versterker heeft de volgende specificaties wat betreft het vermogen:
      2x190/4 Ohms, 2x130/8 Ohms

Dit houdt in dat als je boxen eeen weerstand hebben van 4 Ohm (weerstand), je versterker 190 watt per kanaal geeft. Met boxen van 8 Ohm geeft je versterker 130 watt per kanaal. M.a.w. je zult dus meer lawaai hebben met boxen van 4 Ohm. Echter zijn de meeste boxen 8 Ohm.
      Een vuistregel is dat je boxen ongeveer 3/4 deel van het vermogen van je versterker moeten zijn. Maar het hangt er wel sterk vanaf wat voor kwaliteit het allemaal is.
      Op zich heb je best een redelijke versterker. Neem je boxen van soortgelijke kwaliteit dan kun je de vuistregel wel toepassen.
      Je zou ook zwaardere boxen kunnen nemen als je, zoals je zegt, later een zwaardere versterker wilt kopen. Maar denk dan niet dat je nu dan meer lawaai zal hebben en let er op dat je versterker niet clipt (dus let op de clipledjes) want dat kunnen ook zwaardere boxen niet aan.
      Als je toch plannen hebt om over een tijdje een zwaardere versterker te kopen dan kun je nu ook overwegen gewoon boxen te kopen met het vermogen wat bij je huidige versterker past. En later bij je nieuwe versterker en paar subs te kopen zodat je met 2 versterkers kan draaien. Dit heet actief. Ga je dit doen dan heb je ook een actief scheidingsfilter/x-over nodig. Want dan gaat je ene versterker alleen bassen verzorgen en de andere mid en hoog. Dit alles is misschien nog ver weg, maar hou er wel rekening mee zodat je niet 2 x je geld gaat uitgeven.

Succes!
      Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by sntho0
        kevinderas,

Dit houdt in dat als je boxen eeen weerstand hebben van 4 Ohm (weerstand),
        Gebruik dan wel de juiste termen, het is de impedantie die 4 Ohm is, de weerstand zal dan meestal ergens in de buurt van de 3 Ohm liggen.

Comment

• sntho0
          • Sep 2003
          • 196

Originally posted by MusicXtra
          Gebruik dan wel de juiste termen, het is de impedantie die 4 Ohm is, de weerstand zal dan meestal ergens in de buurt van de 3 Ohm liggen.
          Ik denk als ik dat woord had gebruikt dat kevinderas nog niet wist waar ik het over had.

----------
          De ohm (symbool: Ω, de Griekse hoofdletter omega) is de afgeleide SI-eenheid voor elektrische weerstand.
          Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by MusicXtra
            Het maakt niet uit welke luidsprekers je voor een versterker koopt, zolang het vermogen van de luidsprekers groter is dan ongeveer de helft van het versterkervermogen.
            Zou er alleen geen L'Acoustics K1 op aansluiten.
            Antwoord op de laatste vraag: Ja
            Maar wellicht dat je met de zoekfunctie zelf wat meer kennis op kunt doen hier.
            Hier moet ik even mezelf verbeteren (met dank aan Dave): Het versterker vermogen moet ongeveer 1,5 tot 2 keer het vermogen van de luidsprekers zijn.

Comment

• kevinderas
              • Jan 2010
              • 2

Hallo,

Weet er iemand of ik van die versterker nog iets van informatie kan vinden? Want ik vraag me af dat ik er dan baffels kan op plaatsen van een hoger wattage? (4ohm)

Groeten,
              Kevin

Comment

Working...