Nieuwe lichtset.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mirabilandia
    • Jan 2010
    • 14

Nieuwe lichtset.

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor licht en nu moet het er toch maar eens van komen. Daarom heb ik besloten nu toch maar eens advies van jullie te vragen voor een nieuwe lichtset die ik wil aanschaffen.

Het plan is om verlichting te kunnen verzorgen voor (kleinere) bands, koren en wellicht later bij het aanschaffen van effecten ook drive-in shows. Ik wil dit in fases kopen. Graag zou ik beginnen met de basis dingen en dan komt de rest vanzelf wel. Nu had ik voor mij zelf een lijstje gemaakt wat ik wil hebben en mijn vraag aan jullie is of jullie ook enkele tips en adviezen voor mij hebben.

Het lijstje wat ik in mijn hoofd hebt is (lichtsturing en bekabeling weggelaten):
    - 8x (led) par
    - Frontlicht
    - Rookmachine

De vragen die ik aan jullie wil stellen heb ik even op een rijtje gezet:
    [LIST=1][*]Ik twijfel tussen led parren of gewone. Wat raden jullie mij aan? Ik heb dingen gelezen over de gloeilamp. Ik heb hier ook al dingen over gezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Blijven de gewone parren in 2012 gewoon bruikbaar, of worden ze verboden?[*]Zijn er andere lichten die ik nodig zal hebben voor mijn plan?[*]Wat raden jullie mij aan voor frontlicht? Is het 45 graden principe noodzakelijk of lossen jullie dit soms ook anders op?[*]Ik kwam dit setje tegen. Reviews heb ik gelezen. Hebben meer mensen ervaring hiermee? Is de lichtopbrengst groot genoeg om deze te gebruiken bij mijn plannen?[*]Iets wat ik nog niet helemaal snap is DMX. In grote lijnen begrijp ik het, maar de bekabeling snap ik nog niet helemaal. Kan je het beste van de bekabeling één lijn maken en deze langs alle lampen leiden of kan je hem ook gemakkelijk splitten? Wanneer je er één lijn van maakt, is een gevolg dan dat er Master/Slave onstaat bij de led parren, of gebeurd dit niet?[*]Ook over dmx nog: Hoe geef je Led parren een kanaal? Bij gewone parren kan je dit instellen op de dimmer toch?[*]Laatste vraag gaat over het afwerken van kabels. Is het zowel bij led parren als gewone noodzakelijk om een 4bar te kopen, of kan je het ook op een andere manier netjes afwerken?[/LIST]
    Jullie zouden erg helpen als jullie deze vragen voor mij willen ophelderen
  • Back on Track
    • Jun 2009
    • 227

Ik ben dan geen licht technicus maar ik zal het proberen,

Led of gewoon is een kwestie van smaak, vind je led mooier pak je led vind je gewoon mooier pak je gewoon.

DMX: dmx moet je naar mijn weten langs alle apparaten laten gaan.

4 BAR: ik vind het aan een dimbar (gewoon) of gewone bar (LED) altijd net wat netter ogen.

Setje wat je uitgekozen hebt is wel leuk maar vind ik er persoonlijk niet zo chill uitzien mede doordat de vorm van de Parren is niet zo orgineel...

Zoo nu is mijn les afgelopen dus ik kom er nog wel op terug
    BACK ON TRACK DJ

Comment

• Hit the lights
      • Nov 2009
      • 28

Denk ook aan (degelijke) statieven / truss. Let er hier bij op dat je iets kiest wat ook nog bruikbaar is als je je set later uitbreid.
      Vergeet ook G-haken niet!

DMX leid je langs alle (DMX) apparaten (zoals LED lampen). Eventueel kun je met een DMX splitter meerdere lijnen laten lopen (b.v. een naar je parren, een naar je front).
      DMX kanalen voor LED parren stel je op de par zelf in (dipswitches).

4Bar is makkelijk, lossen parren levert flexibiliteit op (en meer/langere kabels).

Met het setje waar je naar linked, is geen groot koor uit te lichten. Met 8 LED parren kun je een klein podium aan, maar dan houd het wel zo'n beetje op...
      Last edited by Hit the lights; 07-01-10, 10:36.

Comment

• remco_k
        • Sep 2002
        • 325

Originally posted by mirabilandia
        Ik kwam dit setje tegen. Reviews heb ik gelezen. Hebben meer mensen ervaring hiermee? Is de lichtopbrengst groot genoeg om deze te gebruiken bij mijn plannen?
        Los van de licht opbrengst die bij de meeste goedkope RGB Parren ietwat te wensen over laat, moet je je ook zorgen maken over het witte licht (en alle andere gemengde kleuren) wat deze dingen maken. Dat ziet er doorgaans niet uit. Vooral de goedkopere zoals deze maken er een potje van. Of en hoe ze het werkelijk doen, zal je ergens in een showroom moeten gaan bekijken. Best kans dat het meevalt.
        Iets wat ik nog niet helemaal snap is DMX. In grote lijnen begrijp ik het, maar de bekabeling snap ik nog niet helemaal. Kan je het beste van de bekabeling één lijn maken en deze langs alle lampen leiden of kan je hem ook gemakkelijk splitten?
        Allebei.
        Alleen voor het splitten heb je DMX splitters nodig en die kosten ook geld.
        Wanneer je er één lijn van maakt, is een gevolg dan dat er Master/Slave onstaat bij de led parren, of gebeurd dit niet?
        Als al je parren op DMX mode staan (sommige parren kunnen standalone of automagisch in groepjes samenwerken), dan is de licht tafel die je lampen aanstuurt in alle gevallen de master en de rest wat eraanhangt is slave, om maar even deze bewoording te blijven gebruiken.
        Ook over dmx nog: Hoe geef je Led parren een kanaal? Bij gewone parren kan je dit instellen op de dimmer toch?
        Bij LED parren zitten er dip 8,9 of 10 dip switches (of een display) aan de achterzijde waarmee je het start adres insteld. In tegenstelling tot 1 enkel dimmer kanaal, gebruiken RGD LED Parren meestal minimaal 3 DMX kanalen. Dus bij het indelen van je DMX kanalen moet je daarnee rekening houden en zorgen dat je de LED parren niet laat overlappen met elkaar. Technisch gezien kan dat gewoon, maar in de praktijk ga je rare fratsen krijgen.
        Laatste vraag gaat over het afwerken van kabels. Is het zowel bij led parren als gewone noodzakelijk om een 4bar te kopen, of kan je het ook op een andere manier netjes afwerken?
        Jullie zouden erg helpen als jullie deze vragen voor mij willen ophelderen
        Dat is maar net wat je zelf wilt bereiken. Als jij niet de behoefte hebt om je LED parren her en der op te hangen maar altijd met 4 gelijkertijd op 1 meter nog wat, dan koop je dus zo'n T-bar.

En nog iets: vergis je niet in de kosten van bekabeling (zowel stroom als DMX). Neem dat ook mee in je berekeningen.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• mirabilandia
          • Jan 2010
          • 14

Bedankt voor de reacties het grootste gedeelte van mijn vragen is me een stuk duidelijker geworden.

Aan statieven haken, safety's en dergelijk heb ik al gedacht. Ik had eerst het idee om de American DJ Dura Truss te kopen, maar kijkend op de toekomst heb ik toch maar besloten te gaan voor een paar American DJ ST-132 statieven. Truss wil ik nog even mee wachten, maar wil ik uiteindelijk wel aanschaffen. Deze statieven lijken me vrij goed voor een metertje of 6 truss.

Led parren leken mij ideaal door de kleuren die je kunt maken en de lage stroomverbruik. Ook denk ik dat ik veel minder snel op deze lampen uitgekeken raak als gewone parren. Wit licht is niet noodzakelijk. Ik wil namelijk er zo snel mogelijk één of twee normale par barretjes bij hebben voor het witte licht. Ik zit nog erg te twijfelen over het aanschaffen van een 4bar voor de parren (Wanneer ik kies voor led parren). Dit is omdat ik uiteindelijk de parren verspreid in de truss wil hangen en dan heb ik dus niks meer aan de 4 barren.
          Kan iemand mij precies vertellen hoe het zit met de normale parren? Blijven deze bruikbaar na 2012 of zal ik ze dan toch echt moeten vervangen vanwege het verbod op gloeilampen?

Verder nog een vraag over de lichtsturingen. Kan je op een scan master ook gewone parren besturen? Ik neem aan van wel toch?

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

LEDparren hebben voor en nadelen. Voordeel is dat ze weinig stroom verbruiken en geen warmte geven plus heb je meerdere kleuren uit een unit.

Nadeel is dat idd het witte licht niet echt WIT is maar een witte kern met een regenboog effect aan de randen dus niet echt geschikt voor uitlichten.

Wil jee het als frontlicht gebruiken zou ik voor de ouderwetse par gaan.

Prijs technisch gezien kun je beter normale parren kopen met een T4 balkje en controller.

Je kunt deze set dan ook standalone gebruiken en DMX !

Dus makkelijk om mee te geven. ( als je dat doet tenminste )

DMX is gemakkelijk op een lijn te leggen maar als er storing is is je hele netwerk van slag.

Voor een meerprijs kun je idd een DMX splitter kopen waarin je je effecten apart een lijn geeft ( mocht er storing zijn in je lijn dan is alleen de lijn van je lamp die stuk is OF je moet een storing hebben op al je effecten dan ligt het aan de aanvoer van je DMX )

Sommige lampen vallen in standalone als het dmx signaal vervalt dat geeft in de meeste gevallen GEEN effect op de andere lampen ( tegenwoordig hebben alle effecten een eigen herkenning van het effect.
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• mirabilandia
              • Jan 2010
              • 14

Het is niet mijn bedoeling om de set ook te verhuren. Het idee is om licht te verzorgen voor optredens en het licht dan ook zelf te besturen. Reden hiervan is ook dat ik zelf het besturen erg leuk vind en ik de risico's van het verhuren niet echt zie zitten.

Led parren als frontlicht had ik zelf nog niet in m'n hoofd gehaald. Dat dat vreselijk zou worden was ik zelf ook al achter . Voordeel vind ik gewoon van die dingen dat je meer variatie en sneller een geheel hebt met minder lampen. Verder was een reden het verbieden van een gloeilamp, maar dat zou ik graag nog bevestigd hebben door iemand die dat precies weet. Wel zou ik voor wit tegenlicht dan nog een paar parren willen, die kan ik bij kleine klusjes gewoon gebruiken met filters, voor frontlicht of als een soort blinders.

Wat raden jullie me verder aan voor het frontlicht? Theaterspots of een par barretje?

Comment

• rick1993
                • Nov 2007
                • 209

Nog even over je parren: Ik heb zelf 4 showtec led parren 56, deze zijn erg goedkoop maar voor op feestjes valt de lichtopbrengst toch redelijk tegen. Deze zijn te vergelijken / hetzelfde als de parren die jij aangeeft. Ik weet niet wat je budget is maar ik vind deze ledparren wel heel mooi, deze zijn wel een stuk duurder maar denk ik ook beter te gebruiken bij bandjes uitlichten.

De ledparren die jij aangeeft zijn budget parren en hebben hoogstwaarschijnlijk geen dimmerkanaal. Dit houdt in dat je programma's niet kunt dimmen, dan moet je een heel nieuw programma maken.

Als je de ledparrenset koopt die je zelf aangeeft koop er dan wel filterframes en frost filters bij. Dan heb je een betere kleurenmenging.

Een DMX signaal kun je niet splitten met een Y-split kabeltje. Je zult hiervoor een aparte splitter moeten kopen. Voor die 8 ledparren kun je gerust 1 lijn gebruiken.

Ik weet niet hoe je je rookmachine wilt gaan aansturen, maar als je deze op je DMX tafel wil gaan zetten kun je misschien het beste een American DJ fogstorm kopen met zo'n apparaatje

Je weet hoe dipswitches werken?
                Als je kanaal 6 wilt hebben zet je dipswicht 2 en 3 omhoog (2+4=6)
                Voor kanaal 20 zet je dipswithc 5 en 3 omhoog (16+4=20)
                1-1
                2-2
                3-4
                4-8
                5-16
                6-32
                7-64
                8-128
                9-256
                10-512 / of voor het instellen van de modus (automatisch, music, dmx....)

Wat ik ook wel eens zie bij bandjes. Niks geen truss ofzo ervoor maar gewoon links en rechts voor op het podium een T-4 bar met 4 par 56 (zonder kleurenfilters) en dan achter de band een truss met een zwart doek en wat tegenlicht (paar moving heads ofzo)
                Last edited by rick1993; 07-01-10, 15:47.
                licht dat licht mij wel

Comment

• Hit the lights
                  • Nov 2009
                  • 28

Originally posted by rick1993
                  Als je de ledparrenset koopt die je zelf aangeeft koop er dan wel filterframes en frost filters bij. Dan heb je een betere kleurenmenging.
                  Weet je gelijk zeker dat je helemaal geen opbrengst meer overhoud (met budget LED parren)

Comment

• levie
                    • Jan 2010
                    • 23

Originally posted by mirabilandia

Kan iemand mij precies vertellen hoe het zit met de normale parren? Blijven deze bruikbaar na 2012 of zal ik ze dan toch echt moeten vervangen vanwege het verbod op gloeilampen?

Wat raden jullie me verder aan voor het frontlicht? Theaterspots of een par barretje?
                    ik zelf werk veel met theater spots ik vind het fijne lampen er zitten geen gloeilampen in (die waarschijnlijk verboden worden) maar halogeen lampen!!! die hebben een grote opbrengst en zijn hartstikke fijn om mee te werken dus ik zeg Theaterspots

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

@Levie

Theaterspots voor oa. drive-in doeleinden?

Niet echt handig...
                      Freelance Light and Video |
                      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• rick1993
                        • Nov 2007
                        • 209

Gloeilampen mogen niet meer verkocht worden vanaf 2012 (dat is iets anders dan verboden....)

Halogeenlampen mogen niet meer verkocht worden vanaf 2016!

(hallo-geen-lampen........ (vanaf 2016 dus ))
                        Last edited by rick1993; 10-01-10, 10:35.
                        licht dat licht mij wel

Comment

• mirabilandia
                          • Jan 2010
                          • 14

Raden jullie me dan nog wel aan om te gaan voor de normale parren, of kan ik toch beter maar rekening houden met 2012 en vast overgaan op led?

Comment

• mirabilandia
                            • Jan 2010
                            • 14

Ik ben ondertussen een stuk verder met mijn set.

Graag zou ik van jullie nog willen weten hoe parren met Ray Lights zijn en de belangrijkste vraag voor mij:
                            Worden Raylights ook verboden in 2012?

Comment

• Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

Ik ben van mening dat er in deze business gewoon lampen te verkrijgen zijn.

Voor de particuliere markt worden de meeste lampen niet meer geproduceert zodat er een uitloop komt die niet binnen 1 week uitverkocht zal zijn.

Maar LED zal zeker in de toekomst veel overnemen helaas is de techniek nog niet zover dat voor een betaalbare prijs de parren of andere spots voor theater vervangen kunnen worden hoewel ze er wel mee bezig zijn.
                              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

Working...