Hoe te versterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gjalt
    • Dec 2009
    • 6

Hoe te versterken

Hallo Mensen,

Ik ben als toetsenist de laatste tijd veel onderweg en moet regelmatig mijn electrische piano mee om ergens te spelen. Vaak moet ik mezelf dan versterken met geleende apparatuur en daar heb ik een beetje genoeg van.

Ik ben nu van plan om zelf een installatie aan te schaffen waar ik mezelf goed mee kan versterken in kleine geledenheden, eventueel zelfs voor band gebruik en voor grotere optredens als monitors voor mezelf.

Ik weet dat ik een mengtafel nodig heb, ik had zelf een tafel uit de behringer xenyx serie in het hoofd. (12 tot 16 sporen met 2 monitor groepen is meer dan genoeg voor mij).

Maar dan het speaker gedeelte. Wat is goed en wat is absolute rommel waar ik vooral van af zal moeten blijven? Hoe ver zou ik kunnen komen met een budget van 600/700 euro. (voor speakers en versterker(s)) Het gaat vooral eerst om een set van 2 tops. eventuele subkasten zijn voor later een zorg.
    Hoe is bijvoorbeeld de kwaliteit van de HK powerworks serie (hoor niet overal lovende woorden) of JB systems?

Het liefste heb ik nieuw spul want het meeste dat ik op marktplaats voorbij zie komen ziet er toch nog wel vaak afgeragd uit. Voorstellen en aanbiedingen zijn natuurlijk wel altijd welkom.

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Groeten.
    Last edited by Gjalt; 31-12-09, 16:16.
  • showband
    • May 2001
    • 4516

koop 1 JBL eon G2 15 inch bij een groot duits bedrijf uit de aanbieding.

Zitten al aansluitingen aan voor je piano.

Ben je klaar.
    lekker belangrijk!

Comment

• Gjalt
      • Dec 2009
      • 6

Maar een piano is stereo en dat wil ik ook graag zo versterker.
      Apparaten met een stereo uitgang mono gaan versterken ben ik totaal geen voorstander van namelijk. Ik heb de ervaring dat dat niet goed klinkt met mijn synthesizer/piano. (een Roland Fantom X8)

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Gjalt
        Maar een piano is stereo en dat wil ik ook graag zo versterker.
        Apparaten met een stereo uitgang mono gaan versterken ben ik totaal geen voorstander van namelijk. Ik heb de ervaring dat dat niet goed klinkt met mijn synthesizer/piano. (een Roland Fantom X8)
        De oplossing: Koop er twee.
        Heb je in elk geval iets goeds en blijf je flexibel.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

nog een hint. Als jij stereo wil spelen is dat prima. Maar als je instrument niet goed klinkt als hij mono uitversterkt wordt... dan gaat er van alles mis in de mix in de zaal bij de keren dat je over de PA uitversterkt wordt.

populaire uitleg:
          Je apparaat zal dan kennelijk moeite hebben in de sommatie van Links en Rechts. De patches zijn dan kennelijk volgestopt met allemaal spatiaaleffecten. In de zaal echter komt het geluid van de linker en de rechter speaker in de hele zaal uiteindelijk ook bij elkaar. Aan de linker kant is het linker signaal harder dan het rechter en andersom. Voor het publiek wordt het geluid dus "analoog gesommeert". Alleen op elke plaats in de zaal met een andere "mix".

Dus overal zal jouw "lelijke monogeluid" op elke plaats op een andere manier lelijk klinken. Niet constant dus. En toch blijven toetsenisten die niet-monocompatible geluiden aanbieden en schelden tegen PA mensen dat ze niet goed in de mix zitten. Maar je levert dus DOELBEWUST een stereogeluid aan, waarvan je WEET dat die mono niet werkt! Rotzooi in geeft rotzooi uit. En dit stuk is jouw verantwoordelijkheid. OH ja. vaag stereogeluid zal in monitoring dichtbij altijd onduidelijk blijven. Door uitdoving in het geluidsgebied waar jij noten wil horen.

Dit kommentaar komt van iemand die zowel zaalmixt als toetsen doet op het toneel.

Advies bouw eerst goed monogeluid op. en ga dan verfraaien.
          p.s.
          Voor stereo koop je twee eon's ja. zit in je budget. in een kroeg ben je dan met overkill aan spullen en sjouwen bezig.
          lekker belangrijk!

Comment

• Gjalt
            • Dec 2009
            • 6

Heey showband,

Bedankt voor deze tip, ik ben inderdaad wel een overmatige gebruiker van stereo effecten in sommige patches maar niet in de manier dat het geluid tussen links en recht overdreven slingerd qua volume. Het is met een mono speaker setup gewoon dat ik een dimensie mis in het geluid, het is minder vol.

Voor een laag budget zou een JBL eon speaker dus de beste keuze zijn.
            Zijn hier eventueel ook nog alternatieven voor. Ik wil andere merken nooit uitsluiten en dan weet ik ongeveer wat ik kan gaan testen.

En dan nog iets, weet iemand een winkel in het noorden van het land waar je zulke apparatuur kan uitproberen/horen. De meeste muziekwinkels waar ik kom hebben weinig degelijke PA speakers staan, meestal blijft het bij behringer speakers.

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Nog een tip:
              Koop géén JBL EON want voor het geld is veel beter te krijgen.
              Alternatieven ZAT en veel over te vinden op dit forum.

Mvg,

Teun
              Last edited by 4AC; 02-01-10, 16:56.
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

4AC

voor een losse versterking naar een zaal heb je voor toetsen best veel vermogen nodig en best veel laag. Samen met restwaarde, compactheid, betrouwbaarheid en volume kom je in dit budget niet snel beter dan de eon. versie G2

10 inch rcf klinkt beter maar ga je laag missen. EV is met versterking erbij duurder. En de rest geldt hetzelfde te duur of te slecht.

Eon heeft een line ingang, haalt 124dB pieken zonder klagen en heeft toch laag. foolproof en kant en klaar uit de doos. Mooier voor dit doel is er zeker. maar niet voor 500euro per powered speaker! Ik ga er van uit dat de beste man in de winkel even nog gaat luisteren.
                lekker belangrijk!

Comment

• levie
                  • Jan 2010
                  • 23

hey misschien is iets in het midden van nederland wat soundworld in putten hele grote hallen vol PA apparTUUR VAN VERSCHILLENDE MERKEN en je krijgt daar uitgebreid de gelegenheid om alles daar te testen!
                  MVG LEvie

En dan nog iets, weet iemand een winkel in het noorden van het land waar je zulke apparatuur kan uitproberen/horen.
                  Last edited by levie; 03-01-10, 19:43.

Comment

• ajdeboer
                    • Feb 2009
                    • 198

En dan nog iets, weet iemand een winkel in het noorden van het land waar je zulke apparatuur kan uitproberen/horen. De meeste muziekwinkels waar ik kom hebben weinig degelijke PA speakers staan, meestal blijft het bij behringer speakers.
                    Ik weet niet waar je precies in Friesland woont, maar Inferno Stage Utilities in Sneek heeft een assortiment JBL, zowel verhuur als verkoop. Als ik me niet vergis hebben ze ook EON's.

Succes met je zoektocht!

Comment

• Gjalt
                      • Dec 2009
                      • 6

Allemaal bedankt voor de reacties.
                      Nou kom ik de JBL eon (powered met 15 inch woofer) bij de Musicstore toch echt tegen voor 750 euro 't stuk. Of kijk ik ergens over heen. De niet powered versie kom ik dan wel weer tegen voor 500 euro, maar dan zit ik weer met een extra versterker en kom ik alsnog op ongeveer dezelfde prijs uit.

4AC, wat voor tips heb je dan precies? Ik kan het halve forum wel door gaan spitten met behulp van de zoekfunctie maar ik kom op die forum zoveel verschillende onderwerpen tegen.

Ajdeboer, Bedankt voor deze tip, deze winkels lijken waarschijnlijk voor de particulier (of de niet PA boer) meestal onvindbaar. Ik woon vlak bij sneek en kom er vrij regelmatig. maar de enige muziekgerelateerde winkels die ik ken zijn Heins en die kleine zaak aan 't grootzand die zowat ter ziele is. en dit zijn wat gewone muziek zaakjes.

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Dat de EON voor deze doeleinden bepaalde voordelen heeft zou prima kunnen.
                        Mijn ervaringen met actieve EON zijn in ieder geval slecht. Dat hij de 124db haalt mag ik ook hopen voor een 15" a-merk top... De laatste keer dat ik zo'n ding hoorde was dit rendement ook wel gehaald geloof ik, maar was het hoog één grote schelle gebeurtenis. Daar komt nog eens bij dat het een gedrocht van een kast is. Met het laag is overigens inderdaad niets mis.

@ Topicstarter; in een andere (nog goedkopere) Duitse webshop is de G2 te vinden voor net geen 500 eurie per stuk.
                        In deze winkel zijn ook merken als HK, DBtech en RCF te vinden. Je zult voor ervaringen toch even moeten gaan zoeken op dit forum. Je bent namelijk bij lange na niet de enige in dit budget. Of het Duitse merk 4-acoustic en dan een actieve monitor. Ik begin er op dit forum wel vaker over maar het is maar de vraag of dit merk (en ik...) wel serieus genoeg genomen wordt. Mooi low-profile, spetterlak en een Bang&Olufsen versterkermodule met meerdere ingangen. Genoeg importeurs/dealers in Nederland dus de mogelijkheden om te luisteren zijn er. Maar goed, dit is dan weer puur mijn voorkeur in het low-budget segment.

Ik ben in ieder geval 'fan' van de 'Europese sound' (of beter: geen fan van het Amerikaanse). De mening van de topicstarter wil ik niet gaan invullen, dus een (eerder genoemde) luistersessie kan een oplossing zijn.

Mijn ervaringen met EON zijn zo slecht dat ik het niet kon laten om er wat tegen te zeggen.

Mvg,

Teun
                        Last edited by 4AC; 10-07-11, 22:33.
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• ajdeboer
                          • Feb 2009
                          • 198

[...]maar de enige muziekgerelateerde winkels die ik ken zijn Heins en die kleine zaak aan 't grootzand die zowat ter ziele is. en dit zijn wat gewone muziek zaakjes.
                          Jah, dat zaakje op het Grootzand is niet helemaal wat je zoekt in dit geval.
                          Inferno is één van de PA boeren van Sneek , ze zitten op de Hemmen.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Originally posted by 4AC
                            Dat de EON voor deze doeleinden bepaalde voordelen heeft zou prima kunnen.
                            Mijn ervaringen met actieve EON zijn in ieder geval slecht. Dat hij de 124db haalt mag ik ook hopen voor een 15" a-merk top... De laatste keer dat ik zo'n ding hoorde was dit rendement ook wel gehaald geloof ik, maar was het hoog één grote schelle gebeurtenis. Daar komt nog eens bij dat het een gedrocht van een kast is. Met het laag is overigens inderdaad niets mis.

@ Topicstarter; in een andere (nog goedkopere) Duitse webshop is de G2 te vinden voor net geen 500 eurie per stuk.
                            In deze winkel zijn ook merken als HK, DBtech en RCF te vinden. Je zult voor ervaringen toch even moeten gaan zoeken op dit forum. Je bent namelijk bij lange na niet de enige in dit budget. Of het Duitse merk 4-acoustic en dan een actieve monitor. Ik begin er op dit forum wel vaker over maar het is maar de vraag of dit merk (en ik...) wel serieus genoeg genomen wordt. Mooi low-profile, spetterlak en een Bang&Olufsen versterkermodule met meerdere ingangen. Genoeg importeurs/dealers in Nederland dus de mogelijkheden om te luisteren zijn er. Maar goed, dit is dan weer puur mijn voorkeur.

Ik ben in ieder geval 'fan' van de 'Europese sound'. De mening van de topicstarter wil ik niet gaan invullen, dus een (eerder genoemde) luistersessie kan een oplossing zijn.

Mijn ervaringen met EON zijn zo slecht dat ik het niet kon laten om er wat tegen te zeggen.

Mvg,

Teun
                            Heb je het dan over die nieuwe EON's of niet, want die heb ik nog niet gehoord. Maar die ouwe, sja dat is echt ontzettende troep, bijna alles komt uit die hoogdriver. En wat daar uit komt is een agressiviteit waarnaast een Peavey Eurosys kast nog warm klinkt Enige voordeel is dat die zooi blijft drijven. (echt waar) Ik ben verder helaas niet zo bekend met actieve topjes in deze prijsklasse. Dwz, er schiet me zo even niets te binnen wat de moeite waard zou zijn. Maar zoals gezegd; veel van de kastjes die geschikt zijn voor wat je wilt doen, zijn hier besproken.
                            Last edited by sparky; 03-01-10, 18:59.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

Originally posted by sparky
                              Heb je het dan over die nieuwe EON's of niet, want die heb ik nog niet gehoord. Maar die ouwe, sja dat is echt ontzettende troep, bijna alles komt uit die hoogdriver. En wat daar uit komt is een agressiviteit waarnaast een Peavey Eurosys kast nog warm klinkt Enige voordeel is dat die zooi blijft drijven. (echt waar) Ik ben verder helaas niet zo bekend met actieve topjes in deze prijsklasse. Dwz, er schiet me zo even niets te binnen wat de moeite waard zou zijn. Maar zoals gezegd; veel van de kastjes die geschikt zijn voor wat je wilt doen, zijn hier besproken.
                              Ik had het NIET over de nieuwe EON's. Daar heb ik te weinig ervaring mee om er hier een oordeel over te willen vergen. Wie zegt dat het ging over de nieuwe dan? EON G2 is de oude: JBL EON 15 G2 - Dutch International Cyberstore (sorry jongens, maar J&H verkoopt alleen nog maar de EON10G2) Met dat "bijna alles komt uit die hoogdriver" bedoel je vast dat deze ook veel mid weergeven moet? Dat ben ik met je eens namelijk. Hierdoor wordt de woofer weer ontlast; deze meer laag kan produceren. Maar de conclusie is helaas dat het m/h er ontzettend schel van wordt.

Mvg,

Teun

Edit: cross-over frequentie is 1,5 kHz. Dat verklaart het een en ander...
                              Last edited by 4AC; 10-07-11, 22:35.
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

Working...