Frequentiebereik geluidsets en piano´s

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hendri
    • Dec 2009
    • 11

Frequentiebereik geluidsets en piano´s

Bij het zoeken naar een geluidsinstallatie vroeg ik me af welke geluidset je nodig hebt om een piano optimaal te versterken. Ik kwam tot de volgende bevinding.

Het diepste geluid van een Piano (lage A) met 88 toetsen is 27,5 Hz.
    Het Frequentiebereik van een heel aantal speakersets (bijvoorbeeld de HK lucas serie) is 50 hz - 20 khz.

Klopt het dus dat de laagste tonen veelal niet goed versterkt kunnen worden?

Ik zag dat de stagepas 500 van Yamaha een frequentiebereik had van 20 hz - 20 khz. Is deze set dan beter geschikt? Raar idee misschien.
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Een piano gaat inderdaad erg laag, maar ondanks het feit dat de laagste tonen er "officieel" niet uitkomen, hoor je ze toch. Dat komt omdat een noot van een piano harmonischen heeft, dat zijn boventonen, elke harmonische heeft de dubbele frequentie van de vorige. In het geval van de piano wordt dat 27.5 Hz grondtoon,
    -1e harmonische: 27,5Hz
    -2e harmonische: 55Hz
    -3e harmonische: 110Hz
    -4e harmonische: 220Hz
    -Enz. enz.

Op die manier hoor je de toon toch. En zeg nou zelf, hoe vaak gebruik je die lage A nou?...

Daarom klinkt de hoogste noot van de piano ook zo kaal (C), omdat je maar 4 harmonischen hoort (de 5e, 5x4224Hz=21.200Hz, hoor je niet meer...)

Hopelijk is het zo wat duidelijker, Daan

Bron: The Tipbook Company
    Ik heb dit boek zelf, dus als U het hele stuk direct uit het boekt wilt kan dat.
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Leinad
      • Apr 2004
      • 153

Harmonischen zijn veelvouden van de 1e harmonische (grondtoon). De 3e harmonische is in dit geval dus 82,5 Hz en NIET 110 Hz.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Originally posted by Leinad
        Harmonischen zijn veelvouden van de 1e harmonische (grondtoon). De 3e harmonische is in dit geval dus 82,5 Hz en NIET 110 Hz.

Sorry, klopt, dan wordt het dus zo:

1e: 27,5Hz
        2e: 55Hz
        3e: 82,5Hz
        4e: 110Hz

enz. enz.

Maar het gaat erom dat hij begrijpt dat je een noot van 30 Hz nog wel hoort, ookal gaat het systeem maar tot 50Hz.

Daan

Comment

• Hendri
          • Dec 2009
          • 11

Bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Ik heb nog een aanvullende vraag.
          Wat is het verschil met die lage tonen als de speakers wel laag genoeg zouden gaan? Merk je dat?

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by Hendri
            Bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Ik heb nog een aanvullende vraag.
            Wat is het verschil met die lage tonen als de speakers wel laag genoeg zouden gaan? Merk je dat?

Uit een systeem dat tot bijv. 30Hz kan, komt wel meer "voelbaar" laag, maar dat zal hier niet nodig zijn...

(vanmiddag nog even een flinke buikmassage gehad van 2x QSC WL218 per kant in het muziekcentrum bij de soundcheck van Enorm, dat gaat als een trein daar!, m'n mouwen wapperden...)

Daan

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by djspeakertje
              Uit een systeem dat tot bijv. 30Hz kan, komt wel meer "voelbaar" laag, maar dat zal hier niet nodig zijn...

(vanmiddag nog even een flinke buikmassage gehad van 2x QSC WL218 per kant in het muziekcentrum bij de soundcheck van Enorm, dat gaat als een trein daar!, m'n mouwen wapperden...)

Daan
              Voelbaar laag zit rond de 60 Hz.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...