Weghalen zang bij muziek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gurb
    • Nov 2009
    • 26

Weghalen zang bij muziek

1 goedendag eenieder hier aanwezig.
    Ik heb een vraagje en die luid wel als volgt:
    vanuit de musicalgroep waar ik het geluid (&licht) regel is de vraag gekomen of er een goede (goedkope, liefst gratis) manier is om van bestaande liedjes een karaoke versie te maken?
    vorig jaar heb ik dit bijvoorbeeld geprobeerd met een liedje van ernst bobbie en de rest met een progje dat ik na veel zoeken en uitproberen gevonden had, maar echt goed werkte dat niet. hoorde nog steeds de originele stemmen erdoorheen op de cd.

Het gaat er dus om dat het liedje als karaoke bruikbaar is voor tijdens de musical zodat de regisseuses er zelf een andere tekst op kunnen schrijven.
    Het is wel amateur dus mag niets of iig weinig kosten.
    De vraag is dus of hier een simpel progje voor is of dat je dan echt de originele track moet hebben met de verschillende lijnen van het liedje (weet niet hoe dat noemt in vaktaal, maar bedoel dus opgesplitst van instrumenten/vocal/enz.)?
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Voorstel: verplaatsen naar newbie?
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Gurb
      • Nov 2009
      • 26

Nou had het er nog bij willen zetten, dat het maar verplaatst moest worden mocht ik in het verkeerde forum zitten.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

antieke vraag. Het antwoord is :
        NEE

Maar bij een amateurproductie zijn er gelukkig bijna altijd amateurmuzikanten te vinden.

Ik snap nooit waarom er vele amateurtechnici elke keer weer met audio gaan ploeteren, terwijl 1 amateur met keyboard de repetities tot een goed einde kan brengen. En de scores voor de uitvoering met vier of vijf amateurmuzikanten kan voorbereiden.

Dat is toch vele malen efficienter?

Voor de rest... karaokeversies van vrijwel alles in de hitparade is toch niet zo duur van het internet? Traditioneel zijn die karaokeboys and girls de nummer een op het gebied van illegale kopieen. Marktplaats barst van de "6 DVD's met karaokesongs voor 60 euro" advertenties.
        lekker belangrijk!

Comment

• Gurb
          • Nov 2009
          • 26

wij hebben een aantal jaren met live muziek gespeeld, maar toen degene die de bladmuziek schreef ermee stopte hield het op.

en dat er genoeg karaoke songs zijn weet ik ook wel. het probleem is alleen een beetje dat zij nou juist altijd de liedjes uitkiezen die niet echt bekend zijn. zoals ik al zei: ernst bobbie en de rest, en daar zijn echt geen karaoke versies van

maar thnx voor je antwoord.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by Gurb
            zoals ik al zei: ernst bobbie en de rest, en daar zijn echt geen karaoke versies van
            Zonder ook maar een seconden gezocht te hebben weet ik bijna zeker dat daar juist wel karaoke versies van te vinden zijn!
            Sterker nog... bij heel veel albums van dit soort kindermuziek zit een 2de CD... de meezing/karaoke CD!
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Misschien niet echt een oplossing voor de TS, maar meer in het algemeen:

op die oude Soundcraft Delta's had je bij de DLX versie een stereobroodje met een knop om het 'stereobeeld te verbreden'. Wanneer je die knop op 'Wide/breed' zet en vervolgens met de fasedraaiknop ƩƩn van beide ingangen uit fase zet is de zang weg.

Blijkbaar wordt de zang (staat mono in de opname) precies weggecanceld.
              Ik heb het op deze manier wel eens een keer gebruikt voor ook een amateurklusje en dat werkte best redelijk.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Tsjah, of je gebruikt Google natuurlijk.... Probeer eens "Karaoke maker software".... Kosten: $ 39,-

Karaoke Music Vocal Remover Software
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Originally posted by hugovanmeijeren
                  Misschien niet echt een oplossing voor de TS, maar meer in het algemeen:

op die oude Soundcraft Delta's had je bij de DLX versie een stereobroodje met een knop om het 'stereobeeld te verbreden'. Wanneer je die knop op 'Wide/breed' zet en vervolgens met de fasedraaiknop ƩƩn van beide ingangen uit fase zet is de zang weg.

Blijkbaar wordt de zang (staat mono in de opname) precies weggecanceld.
                  Ik heb het op deze manier wel eens een keer gebruikt voor ook een amateurklusje en dat werkte best redelijk.

Groeten Hugo
                  Dit is gewoon de L-R (links min rechts) truuk. (net als die karaoke maker hierboven). Sluit een CD speler aan met 1 kanaal in tegenfase en je hebt hetzelfde resultaat. Dit kan je ook doen in Cool Edit of Audacity door L en R van elkaar af te trekken.
                  Werkt soms goed, soms minder en soms helemaal niet. Per track verschillend.
                  Maar deze truuk cancelled ook vaak het laag weg en galm (wat vaak een iets breder stereobeeld kent) blijft bestaan of zelfs wordt versterkt. Het laag zou je weer terug kunnen halen door een LPF te gebruiken en dat weer bij het L-R product mengen.
                  Maar in het kort: er bestaat geen algemeen goed werkende manier om ergens zang uit weg te filteren.

Als je een beetje serieuze productie wilt maken laat je de dit idee varen en ga je op zoek naar een echte karaoke versie, of je speelt 'm zelf in, of je gaat op zoek naar een midi versie. Maar zelf zang ergens uit filteren, is wat mij betreft een no go en geeft een onprofessioneel resultaat.
                  Last edited by remco_k; 10-12-09, 11:50.
                  Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                  Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• mhsounds
                    • Sep 2009
                    • 933

wij hebben een aantal jaren met live muziek gespeeld, maar toen degene die de bladmuziek schreef ermee stopte hield het op.

en dat er genoeg karaoke songs zijn weet ik ook wel. het probleem is alleen een beetje dat zij nou juist altijd de liedjes uitkiezen die niet echt bekend zijn. zoals ik al zei: ernst bobbie en de rest, en daar zijn echt geen karaoke versies van

maar thnx voor je antwoord.
                    Ik heb hem hier nog ergens op een orginele ernst en bobbie cd staan ^^

Eerst de nummers met tekst en daarna zonder, om zelf mee te krijsen vanaf de achterbank
                    Freelance Light and Video |
                    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

zoals ik al zei: ernst bobbie en de rest, en daar zijn echt geen karaoke versies van.
                      Mocht je op zoek zijn, ken de club die meestal hun live-dingen doet, mogelijk is dat een ingang voor je
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

<technisch verhaal>

Op veler verzoek heb ik ooit een template gemaakt in PT waarbij het cancelling principe (L-R) alleen op het "stem" gebied wordt toegepast. Crossover puntjes kun je zelf bepalen. Zo blijft het laag overeind, en hou je nog een zekere stereo breedte in het tophoog.

Resultaat: variƫrend van verbluffend, tot niet al te best. Uiteraard afhankelijk van het bronmateriaal.

Grootste nadeel: S-klanken prikken er doorheen, maar hoger filteren haalt dan weer een hoop informatie weg.

Voor de ijvere knipper en plakker: dynamisch cancellen, dus in het instrumentale intro, brug en outro het proces niet toepassen, zodat eventuele herkenbare melodielijnen nog wel duidelijk te horen zijn om een "houvast" te maken. Over de stukken muziek waar de processing wel op wordt toegepast, wordt namelijk gezongen. En een beetje vocalist kan met de baslijn de toonsoort bepalen en met een beetje ritmisch getik in het tophoog het tempo bepalen.

Maar aan het einde van dit hele betoog...

</technisch verhaal>

...deed ik het vroeger ook met de conventionele L-min-R truuk op open podiumavonden en geen artiest, bezoekende vader, moeder, opa of oma die er over kwam zeuren...

...maar dat was vroegah...

Comment

• Gurb
                          • Nov 2009
                          • 26

Goed, uiteindelijk komt het er dus op neer dat er niet een snelle/fatsoenlijke oplossing is. via google zoeken heb ik btw wel zeker gedaan, en ook een paar progjes gevonden (sommige demo's) maar de kwaliteit die je overhield was niet echt mooi. hij filtert idd namelijk niet alleen zang weg, maar ook hoog of laag.

die technische uitleg werkt misschien wel. maar ik ben technisch nog niet zoveer dat ik er iets van begrijp (wel een beetje misschien). dus dat wordt hem ook niet.

Iedereen toch bedankt he. nu kan ik iig zeker tegen de regisseusses zeggen dat er geen fatsoenlijke oplossing is. en dat was de hele reden van dit topic.

Comment

Working...