Nieuw Lichtsetje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gurb
    • Nov 2009
    • 26

Nieuw Lichtsetje

Ik heb een paar vraagjes/problemen, misschien kunnen jullie mijn helpen.
    ik zal eerst ff een situatieschets maken en dan vertellen wat mijn probleem is.

Ik doe de licht/geluidstechniek bij een klein musicalgroepje op mijn oude basisschool. sinds een paar jaar staat het groepje op zichzelf en elk jaar proberen we weer nieuwe dingen uit om een beetje professioneler te worden.

Nou hebben wij als verlichting een zestal bouwlampen met een dimmer aan het plafond hangen als toneelverlichting. In de loop der jaren hebben we al wel kappen errond gemaakt, zodat je een beetje het barndoor effect krijgt, maar echt fijn werkt het allemaal niet meer en het is ook al wel niet zo nieuw meer.

Nou zijn wij al een tijdje aan het zoeken naar nieuw licht en na veel gekeken en gepraat te hebben, zijn wij tot de conclusie gekomen dat par spots waarschijnlijk de beste oplossing zijn.

De voorstellingen vinden plaats in mijn oude school zoals ik zei en het podium is ongeveer 4 meter bij 6 meter dus niet extreem groot. verder zijn de achter en linkerkant afgezet met een vaste houten wand waarop decor wordt geschilderd en rechts hangen gordijnen.

Omdat de stroomvoorziening nogal te wensen overlaat kwamen wij al snel uit bij led parren, maar die zijn nog niet echt van hetzelfde niveau als glasparren, dus ons plan is nu om een fatsoenlijke lichttafel aan te schaffen met enkele parren als decor/achtergrond licht en wanneer (in de verwachtingen die ik lees/gehoord heb over 4/5 jaar) de led's beter ontwikkeld zijn, er extra bij te kopen. tot die tijd zouden we dan de bouwlampen nog kunnen gebruiken.

Mijn vraag is in eerste instantie wat jullie hier van vinden? Is het verstandig zo in fases te kopen? en zijn/worden ledparren een goed alternatief?
    Wat voor tafel raden jullie aan? ik hoor/zie MA vrij vaak voorbij komen en heb er ook goede verhalen over gehoord, maar daar hangt een prijsje aan:P
    en ook zie een aantal keer pc gestuurd voorbij komen, maar is dat een goed alternatief of werkt dat niet fijn?

Mijn ervaring met dmx is niet nihiel (ik help regelmatig bij een semi-professionele stichting), maar ik kan niet zeggen dat ik er veel ervaring mee heb, maar ben wel bereid er tijd in te steken.

Het is een hele lap tekst zo, maar ik hoop dat jullie er wat van kunnen maken en mij wat dingen kunnen helpen/adviseren. als ik nog andere info moet doorgeven dan vraag je maar.
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

De parren moeten die alleen als tegenlicht komen of ook als front?

En wat is het budget wat jullie ongeveer hebben?
    Last edited by Radar; 29-11-09, 21:28.
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Het is geen slecht idee om in fases te kopen. DMX zal wellicht nog een tijd meegaan zeker bij de kleinere dingen. Een DMX tafel (in combinatie met dimmers voor jullie bestaande licht) is geen verkeerde zet om te beginnen. Het is echter moeilijker om een goedkopere DMX tafel te vinden, die in de toekomst ook instaat is om iets anders dan conventioneel licht aan te sturen.

Een tafel voor conventioneel licht hoeft niet veel te kosten. Maar LED parten gebruiken meer kanalen dan conventioneel. Dus daar dient ook rekening met gehouden te worden.
      exit night into LIGHT

Comment

• Gurb
        • Nov 2009
        • 26

@ mhsounds? wat bedoel je met tegenlicht/frontlicht?
        zoals ik het begrijp zullen ze bedoeld zijn als frontlicht, om de mensen op het podium goed te kunnen zien vanuit de zaal.
        als ik de definitie van tegenlicht een beetje begrijp dan hebben we dat nog nooit gebruikt. hoe kun je dat het beste doen en wat is het voordeel daarvan?

budget is niet helemaal duidelijk, maar op dit moment staat er 4000 euro op de rekening. maar ons doel is om uiteindelijk een goede set te hebben, dus het budget is niet echt bindend. als het (iets) meer gaat kosten moeten we het dus in fases gaan aankopen zodra we weer geld binnen hebben gekregen na een voorstelling. en we zullen ook iets geld willen achterhouden voor onvoorziene uitgaven.

aan de andere kant hoeft het ook niet te beteken dat het geld op moet he:P

@stekelvarke: je hebt het over een goedkopere tafel die in de toekomst in staat is anders dan conventioneel licht te bedienen.
        maar wat bedoel je dan? effecten als moving heads en dergelijke?
        en als goedkoop uiteindelijk dus waarschijnlijk duurkoop wordt. Wat is dan een merk of specifieke tafel waar ik naar moet kijken?

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Tegenlicht is het licht achter op het podium, dit gebruik je oa voor diepte, effecten.

Je hebt conventioneel licht dat zijn ao parren,fresnells, PC's, profielen.
          Je hebt intiligent oa movingheads, scans, colourchangers

Je hebt nu 6 kringen, ik denk dat als je verder wilt, dit uit wilt breiden naar bijv 12.

Voor front licht gebruiken we normaal gesproken in het theater PC's

Voor tegenlicht parren en/of fresnells.

Theatertafel voor een leuk bedrag vind ik ETC smartfade's Lighting solutions for Theatre, Film & Television Studios and Architectural spaces : ETC

Zo vaak kom ik echter niet in het theater er zijn mensen op dit forum die je op dat gebied veel beter kunnen helpen.

Comment

• Gurb
            • Nov 2009
            • 26

thnx voor de link over die lampjes. weet globaal het meeste wel, maar is leuk om echt het verschil te bekijken.

als ik dat zo lees is een pc niet echt een oplossing. het is niet echt een grote zaal, dus heb gewoon niet de afstand om ze een beetje ver weg te hangen.:P

fresnells heb ik al wel een paar keer voorbij zien komen. is dat dan misschien een betere oplossing als frontlicht? want er staat dat ze voor iets korter bij zijn, maar wat is korter bij? en de (led) parren waar ik over begon, die zijn denk ik ook wel te gebruiken als frontlicht? en iig goedkoper dan fresnells

Je zegt dat er hier mensen zijn die meer over het theater kunnen uitleggen. maar zit deze post wel op het goede forum dan?

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Ja je zit in het goede gedeelte, ik kan je een hoop vertellen maar qua theater lichttafels niet zoveel.

De van een pc (fresnell ook) bundel is te verstellen en fresnell heeft een hotspot een pc is egaler.

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

wij hebben bij ons op een middelbare school afgelopen jaar eenvoudig een avond uitgelicht met eenvoudige spullen. Dit waren echter nog conventionele parren i.p.v. LED-parren waar jij graag naar toe wil.

Wij hadden als front 4 parren
                dan 4 parren als tegen-licht
                en vanaf de zijkanten verticaal nog 3 gekleurde lampen om wat meer kleur te geven (deze stonden achter kamerschermen waardoor ze niet in het zicht stonden maar het licht zeer duidelijk te zien was)

Persoonlijk vind ik LED-parren als direct licht (richting publiek) niet zo mooi, maar daarentegen benut ik ze graag om decorstukken van onderaf uit te lichten (los op de grond geplaatst)

Veel succes met vergelijken en kijken verder, ik hoop dat je iets aan mijn mening/ervaringen hebt.

Groet,
                Baz.

Comment

• Gurb
                  • Nov 2009
                  • 26

@stainz
                  ok, iig bedankt voor je ervaringen.
                  ledparren is idd waar ik het meest naar gekeken heb, omdat je dan geen problemen hebt met elektriciteit en dergelijke.
                  denk alleen wel dat ik er nog iets meer nodig heb met led. en als we led's halen, gaat er zowieso een wit filtertje voor, komt de kleur iets beter uit.

ik moet nog eens gaan bedenken of en hoe ik evt. tegenlicht kan gebruiken zonder de mensen op de 1e rij te verblinden:P want das natuurlijk ook niet de bedoeling.

zijn er nog andere mensen die meer tafels weten/aanraden. ik weet wel dat als het led wordt, ik zeker niet moet bezuinigen op aantal kanalen. want de meeste ledparren hebben 3-5 kanalen per lamp nodig geloof ik of nie?

Comment

• mhsounds
                    • Sep 2009
                    • 933

Ja, 3-5 kanalen.

En rij 1 niet verblinden? simpel gewoon als max de rand van je podium aanhouden.
                    Je kan een lamp toch wel richten?

Let dat als je er nog een wit filterje voorgooit dat je opbrengst ook gelijk een stuk minder is.
                    Zolang je niet in de par kan kijken is dat niet nodig, want je ziet de individuele LEDjes dan toch niet.

Comment

• Gurb
                      • Nov 2009
                      • 26

ja, kan ze idd wel richten, maar ben bang dat ze te kort op het podium komen te hangen (ruimte is nie echt groot achter het podium) en dan heeft het niet zo'n zin meer omdat je dan maar half tegenlicht geeft. maar dat is gwn ff uitproberen:P

denk je dat je veel verliest met een wit filtertje? degene waar ik geweest was raadde mij dat aan namelijk omdat je dan de individuele lampjes nie ziet, maar je hebt wel gelijk dat dat voor frontlicht beetje onnodig is. de spelers mogen de lampjes wel zien.

wat voor merk parren moet ik aan gaan denken? zit daar nog verschil in of is showtec dan bijv net zo goed? (uit de reacties hier maak ik op dat showtec een b-merk is?)

Comment

• Gurb
                        • Nov 2009
                        • 26

ik las ook een paar keer over gebruik van de pc met bv. freestyler.
                        maar hoe is dat het handigst? met touchscreen? of is dat voor mij helemaal niet handig?
                        en wat voor scherm/laptop kun je daar het best voor gebruiken en wat kost dat?

als ik het goed begrijp gebruik je dat dan als lichttafel? of heb je daarnaast ook nog een lichttafel nodig?

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

Naast de software op je pc hoef je dan geen lichttafel te hebben,voor theatergerichte acts vind ik freestyler ongeschikt, maar daar heb we het hier al over gehad.

Zelf zou ik liever een lichttafel erbij houden

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by mhsounds
                            Ja, 3-5 kanalen.

En rij 1 niet verblinden? simpel gewoon als max de rand van je podium aanhouden.
                            Je kan een lamp toch wel richten?
                            Wel als je daar de hoogte voor hebt (>3,5-4m). Ik heb lang op een podium gewerkt waar het grid op een krappe 2.20m boven de muzikanten uit hing, en de achterste buis bijna tegen de wand aan zat. Als je dan je tegenlicht op de voorrand van het podium probeert te mikken, kijkt er óf altijd wel iemand recht in een par, óf de muzikanten staan continu in de schaduw, óf je licht alleen de cymbals van de drummer aan.

Gitaristen en zangers die hun kop stootten aan de (laag hangende) parren is ook vaak een probleem geweest daar.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Gurb
                              • Nov 2009
                              • 26

nou, zo hoog is het podium idd niet, maar goed. in eerste instantie ging en gaat het eigenlijk ook over frontlicht. en ik heb een hoop leuke dingen voorbij horen komen. maar in mijn situatie als de meterkast niet aangepakt gaat worden denk ik dat ik blijf uitkomen bij ledparren. omdat ik gewoon niet meer vermogen tot mijn beschikking heb. en elke musical een aggregaat huren is geen budget voor (correct me if i'm wrong en er wel een alternatief is)

blijft mijn vraag wat een geschikt merk tafel is. pc is dus waarschijnlijk duurder en minder geschikt (had ik zelf ook wel in me hoofd, maar denk vraag het ff).
                              1 merk heb ik inmiddels van mhsounds (waarvoor dank) maar zou graag meer vergelijkingsmateriaal hebben.
                              iemand?

Comment

Working...