usb - dmx op carnavalswagen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kevinboerdijk
    • Nov 2009
    • 5

usb - dmx op carnavalswagen

Ieder jaar doen wij mee met een verlichte carnavalsoptocht. Hierbij word de wagen versierd met ongeveer 1000 lampjes die in 2 dagen moeten worden ingebouwd. Om dit niet constand te laten branden sturen wij deze lampjes aan met dimmerpacks.

Om deze dimmerpacks aan te sturen word er ieder jaar ruim van te voren een programma gemaakt. Nu bleek dat aanpassen van dit programma erg lastig is.

Als oplossing had ik in gedachten om de dmx via de pc aan te sturen, nu ben ik hier een complete leek in en zou hierbij graag wat advies willen.

Het enige wat wij gebruiken in principe gebruiken is fade in en fade out, ik wil het programma zo simpel mogelijk houden.
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

Er bestaat een heel mooi (en ook gratis) lighting control software pakket: freestylerdmx

Understeund een hele rits USB interfaces (welke: zie website) en kan alles (en veel meer) dan wat jij wilt.
    Hoef je zelf geen software te schrijven en aan te passen, als je een USB naar DMX interface hebt die door FreeStyler wordt ondersteund, heb je dit binnen het uur draaien en onder controle. Tenminste, als je de basics van DMX onder de knie hebt.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

Vul ook even je profiel in! Misschien woont er iemand in de buurt die een vrije avond wilt opofferen om je een handje te helpen.
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• kevinboerdijk
        • Nov 2009
        • 5

Oke dat is een goede, ik heb mijn profiel inmiddels aangepast.

Is er iemand in de buurt van Heino (Zwolle) van wie wij eventueel een dmx interface kunnen huren?

Nog even een foto van het afgelopen jaar voor de beeldvorming:
        [CENTER]
        [/CENTER]

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Joh, zo'n ding koop je voor zes tientjes...
          Zou voor die prijs de auto niet starten en een Enttec dongle kopen, heb je ook voldoende voorbereidingstijd bij het aansluiten van het hele spul!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

^^ wat hij zegt. Voor zes tientjes doe ik niet eens een stap buiten de deur.

@kevinboerdijk: Als je de afstand af wilt leggen, wil ik je FreeStyler + Enttec usb pro DMX interface + een lampje eraan wel even laten zien. Dan krijg je al snel een idee hoe het werkt en hoe simpel het is.

Maar als je freestyler nu gaat downloaden, en die gewoon eens opstart en een virtuele interface insteld, dan kan je al met FreeStyler spelen zonder dat er hardware aanhangt. Je ziet alleen niets aan de buitenwereld gebeuren natuurlijk. Maar dan krijg je wel al een goed beeld hoe mooi het kan zijn.

Nog mooier kan het in de virtuele wereld samen met Magic 3d easyview: dan kan je het hele spul zelfs animeren op je pc, zonder 1 cent uit te geven.
            Wel even opletten dat je dan tijdens de setup van FreeStyler 3d easyview aanvinkt als installatie optie.
            En dan moet je gaan uitzoeken hoe één en ander werkt.
            Op deze manier bereid ik thuis altijd "offline" (dus zonder één enkele lamp aangesloten) mijn lichtplan voor. Ik "teken" in magic 3d easyview de ruimte waarin ik ga werken, hang de rigging en fixtures op, dmx addressering erbij en hup, daar is een virtueel feest aan de gang.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Comment

• Den Berte
              • Apr 2003
              • 147

hey,

is de pc versie van chamsys ook geen optie. oke is misschien iets moeilijker om te snappen maar is wel completer en er zijn snel dingen te maken via de FX engine. en werkt ook met de entec dmx dongles.

Comment

• Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

Originally posted by Den Berte
                hey,

is de pc versie van chamsys ook geen optie. oke is misschien iets moeilijker om te snappen maar is wel completer en er zijn snel dingen te maken via de FX engine. en werkt ook met de entec dmx dongles.
                Chamsys werkt heel fijn, maar niet zonder pc-wing of maxi-wing...
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

Originally posted by Big Bang
                  Chamsys werkt heel fijn, maar niet zonder pc-wing of maxi-wing...
                  Als het alleen gaat over het aan en uit faden van wat lampjes en eventueel een chase. Zou ik niet weten waarom je bij chamsys een wing zou moeten gebruiken. Wat dingen programeren, plaatsen in je playback venster en met de pijltjes- en enter toets heel snel en makkelijk te gebruiken.

Joost.

Comment

• chippie
                    • Jul 2006
                    • 528

Maar Chamsys werkt wel met verschillende USB naar DMX dongles(betalende) en de software is gratis (regelmatige updates) en je hebt een nederlandse handleiding. Kunt hem zelfs remote gebruiken....wireless.
                    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• remco_k
                      • Sep 2002
                      • 325

Originally posted by Den Berte
                      hey,

Completer als wat? Heb je onlangs wel eens echt goed naar FreeStyler gekeken?

Nou ken ik de Chamsys systemen niet, ook de PC versie niet. Maar ik krijg zomaar de indruk dat we iemand met een heel simpel probleempje iets té ingewikkelde opties bieden. Vooral voor iemand die geen ervaring heeft op dit gebied.
                      Last edited by remco_k; 21-11-09, 23:37.

Comment

• kevinboerdijk
                        • Nov 2009
                        • 5

Tijdens zoeken kwam ik terecht bij het programma dmx-configurator welke (volgens mij) wordt geleverd bij de dmx4all interfaces. Een erg eenvoudig programma wat zoals het er uit ziet, puur is gemaakt voor het aansturen van dimmerpacks.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit programma en is dit programma stabiel?

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

Recentelijk heb ik ook zo'n Enttec-dongle gehaald, Chamsys erbij geinstalleerd en die draait nu in een theatervoorstelling. (Tsja, ik wilde een draadloze verbinding en dit was de goedkoopste optie voor de low-budgetvoorstelling. )

Chamsys MagicQ PC is goed te doen. Ik heb afgelopen 2 jaar een aantal voorstelling op de RoadHog mogen programmeren en dan liggen deze niet ver van elkaar, ook een instapper kan snel een simpele show erin zetten (simpele sequence of chase). Helaas werkt 'ie net iets minder vlekkenloos dan de Hogsoftware, maar voor het prijskaartje mag je er niet over klagen.

De andere programma's heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Comment

Working...