geluid regelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djtom
    • Jan 2009
    • 142

Dus er valt niks aan te veranderen.

gr.tom

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Originally posted by djtom
      Dus er valt niks aan te veranderen.

gr.tom

Jawel,

Een groter amprack, of, als alles nog in 1 kist zit; een los amprack maken, met een net connectorpaneeltje enz. enz.

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DMiXed
        • Jan 2008
        • 370

Ga nu niet kopen omdat je wilt kopen,
        of graag wilt kopen, dat gaat fout.
        Draai door met wat je nu hebt, en ga sparen.
        Heb je een beetje leuk budget, ga je een rondkijken
        CORRECTIE rondluisteren wat je bevalt, wat je
        kan betalen (eventueel nog even doorsparen) en
        wat logistiek mogelijk is, je vader zal niet blij zijn met
        twee 18" subs in zn ford fiesta vraag eens wat winkels,
        verhuurbedrijven etc om je heen voor wat leuke 2e hands als je
        iets anders wilt, of natuurlijk om raad. Ga een hier en daar luisteren...

kortom, wil je wat, nog even geduld, deste beter kan
        het uitpakken!
        Jeroen van Geffen

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Originally posted by DMiXed
          -_-'
          slim hoor, waar haal je dan je rechtse signaal uit als je links top en rechts bas hebt? of andersom natuurlijk! aangezien die mixer een standje MONO heeft, is dat probleem al opgelost...
          think before you react

zou die ook een ander standje kunne?

[edit] voor de doordenkers: JA, STEREO! stelletje vieze piete peuterige naaiberen[/edit]
          NAAAAA dacht ik al gelijk G***!!!!

Dan zet je versterker ook Mono volgens mij, maar het ging er hier om dat een mengtafel mono kan.
          Dat heb ik op deze manier wel eens gedaan (en dan de versterker ook op mono)

groetjes
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

Originally posted by mhsounds
            Dan zet je versterker ook Mono volgens mij, maar het ging er hier om dat een mengtafel mono kan.
            Dat heb ik op deze manier wel eens gedaan (en dan de versterker ook op mono)
            Op die manier (alles naar links of rechts pannen) werkt niet. Menpganelen met stereo kanalen hebben op die kanalen een balans knop, geen pan knop. Als je de balans naar rechts draait, wordt links in 99% van de gevallen simpelweg weggelaten. Dan maak je het signaal niet mono, maar je laat gewoon 50% weg. Mono is het dan zeker niet.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

En wat is mono dan jou definitie van mono?

Mono is volgens mijn definitie dat je maar 1 kanaal hebt en dus geen links of recht.

Als ik alles naar links draai, en ik gebruik alleen mijn linker output, en mijn versterker staat op mono.
              Draai ik volgens mij ook gewoon mono.
              Alleen op zo'n mengtafel doet dat knopje de 2 signalen over 1 kanaal gooien.
              Een apart mono kanaal of dan (vaak) links.

Dat is in mijn ogen ook gewoon mono draaien.

Was leuk 1 winkel, 5 speakers door de hele winkel heen, 1 xlr lijn.
              Kon je lekker over het (semi)plafond heengooien, dat waren namelijk gewoon vierkante latjes ^^

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Als ik alles naar links draai, en ik gebruik alleen mijn linker output, en mijn versterker staat op mono.
                Alleen als je gebruik maakt van mono inputs, zogauw daar een stereo input tussen zit stuur je alleen de linker helft van het stereosignaal naar je amp.

Een schakelaar op je mengtafel die je op mono kan zetten pakt de L en R bussen samen en maakt daar één signaal van. Dit wordt overigens op zowel de L als de R output (of een aparte mono output) uitgestuurd.

Wanneer je je versterker op mono zet wordt er één input gebruikt (meestal de A) en dat signaal wordt naar de A en B output gestuurd.
                Stuur jij stereo in op je amp maar zet je de amp op mono, dan draai je dus alleen het signaal van input A over je speakers, en dat is geen mono, dat is gewoon de helft van een stereosignaal.

Het knopje mono op je mengtafel en het knopje mono op je amp hebben dus twee hele verschillende functies!
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Originally posted by renevanh
                  stereo input
                  Ik heb geen stereo ingangen, alleen gebalanceerde.
                  Het enige stereo op mijn mengtafel is mijn koptelefoonuitgang.

Je pant het VOLLEDIGE SIGNAAL naar 1 kant.
                  Dus ook je rechts als je naar links panned.

Ik kan gek zijn maar wat is het verschil precies?
                  Last edited by mhsounds; 31-10-09, 17:17. Reason: spelfout

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Het enige stereo op mijn mengtafel is mijn koptelefoonuitgang.

Je pant het VOLLEDIGE SIGNAAL naar 1 kant.
                    Dus ook je rechts als je naar links panned.

Ik kan gek zijn maar wat is het verschil precies?
                    Op stereo inputs (da's twee lijntjes, een L en een R, op één channelstrip) heb je meestal geen pan, maar een L/R balans. Dit is een inputbalans, geen outputbalans (in tegenstelling tot een pan die de verhouding van de output van een channel richting de L/R bussen regelt).
                    Ook dat is een verschil.

Als je uitsluitend mono (en een gebalanceerde mic ingang is hartstikke mono) ingangen hebt en die allemaal volledig naar links pan, dan stuur je je mix (die dan ook mono is) uit op je linker output. Staan je amps in stereo, komt het er enkel links uit. Staan je amps op mono, dan krijgen ze alles binnen op één input (en als het de A is werkt het, als het de B is niet) en wordt dat naar alle outputs gestuurd.
                    Je kan dan van mono spreken ja... maar stereo is ook niks anders dan 2x mono...

Sterker nog: als jij al je pans in het midden hebt staan en dus L en R identiek uitstuurt je amps/PA stereo draaien, dan nog heb je een mono geluidsweergave. Pas als je L/R gaat pannen en op die manier ruimte in je mix gaat creëren (een stereobeeld dus), dan pas heb je het over een stereo mix.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• vasco

• Oct 2003
                      • 2568

Weet jij eigenlijk wel waar je over praat?
                      Heb zo het vermoeden dat jij niet het verschil weet tussen mono, stereo en gebalanceerde ingangen.
                      Ga ik ook nog even niet uitleggen anders maak ik het je wel erg makkelijk.
                      Last edited by vasco; 01-11-09, 14:57.

Comment

• mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

Ik weet het verschil, veel mensen praten ook over een stereo plug terwijl het gebalanceerd is.
                        Ik heb geschreven dat je (door te pannen) een mono output zou kunnen creeren.

Nu kwam er de reactie met een stereo input .
                        Nu heb ik deze op een klein mixertje hier zitten (jawel 2 gebalanceerde ingangen op 1 kanaal) en dit werkt zonder iets te pannen stereo.
                        Als ik echter het volledige signaal naar link of rechts pan is het stereobeeld (wat wel in het nummer zit) weg.

Vandaar dat ik met deze bewering aankom.

Op mijn gewone mengtafel heb ik alleen gebalanceerde inputs, niet 1 kanaal met een 2 jack ingangen die vermelden L/R.
                        Hier maak je het inderdaad zelf weer stereo door te pannen.

Ik probeer mijzelf zo duidelijk mogelijk uit te drukken, kan zijn dat dit niet helemaal lukt.

Comment

• T_Sound
                          • Sep 2009
                          • 267

Ja, mensen praten over een stereo-plug genaamd: TRS Plug (Tip, Ring, Sleeve).

Tuurlijk hoef je niet meer te pannen wanneer je een stereo signaal op een stereo kanaal binnen krijgt.

Zelfs wanneer je een enkel (mono) signaal iets naar links of rechts pant is het nog geen stereo, want het geluidsbeeld blijft statisch.

Wanneer je bijvoorbeeld de toms van een drumstel (rechtshandigdrumstel) gaat pannen (ik praat hier in tijd-\klokstanden):

Tom 1 op 5 uur (helemaal naar rechts), Tom 2 op 2 uur (rechts van het midden), Tom 3 (indien aanwezig) op 10 uur (links van het midden), Tom 4\Floortom op 7 uur (helemaal naar links), Indien om 3 niet aanwezig is, tom 2 op 12 uur (midden) laten staan. Als de drummer de toms achter elkaar op volgorde aanslaat, dan hoor je een heel duidelijk stereo beeld, dat is stereo.

Ik hoop dat het duidelijk is.

T_Sound
                          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by T_Sound
                            Ja, mensen praten over een stereo-plug genaamd: TRS Plug (Tip, Ring, Sleeve).

Tuurlijk hoef je niet meer te pannen wanneer je een stereo signaal op een stereo kanaal binnen krijgt.

Zelfs wanneer je een enkel (mono) signaal iets naar links of rechts pant is het nog geen stereo, want het geluidsbeeld blijft statisch.

Wanneer je bijvoorbeeld de toms van een drumstel (rechtshandigdrumstel) gaat pannen (ik praat hier in tijd-\klokstanden):

Tom 1 op 5 uur (helemaal naar rechts), Tom 2 op 2 uur (rechts van het midden), Tom 3 (indien aanwezig) op 10 uur (links van het midden), Tom 4\Floortom op 7 uur (helemaal naar links), Indien om 3 niet aanwezig is, tom 2 op 12 uur (midden) laten staan. Als de drummer de toms achter elkaar op volgorde aanslaat, dan hoor je een heel duidelijk stereo beeld, dat is stereo.

Ik hoop dat het duidelijk is.

T_Sound
                            Eigenlijk is dat nog steeds niet echt stereo maar slechts een aantal mono signalen die meer of minder één kant op staan.
                            Luister eens naar je overhead-microfoons met bekkens, dan heb je echt stereo geluid, alle bekkens komen op beide microfoons binnen, het is dan niet zozeer het verschil in signaalsterkte maar de looptijd-verschillen die het stereo effect geven.
                            Bij veel gitaar effecten en bij keyboards worden dezelfde trucs toegepast alleen dan elektronisch.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Nog even een aanvulling; vaak gebruik ik bij bijvoorbeeld een akoestisch gitaar of een sax een delay, één kanaal is het directe geluid, het andere kanaal bijvoorbeeld 3 ms delay. Op die manier kun je een instrument op een bepaalde plaats in de mix zetten terwijl het op beide kanalen even sterk hoorbaar is.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Levensgenieter
                                • Nov 2009
                                • 6

American Audio heeft een 1hE versterker waarin ook een schakelbaar laag doorlaatfilter is ingebouwd. Deze versterker is te bruggen en levert dan 300 Watt RMS aan 4 Ohm, of tweekanaals 2 x 150 Watt RMS aan 4 Ohm.
                                Misschien niet voldoende vermogen, maar ook niet veel geld en toch wel een behoorlijke kwaliteit.

Comment

Working...