Inprikken of niet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

Inprikken of niet?

Gezien de eenvoud van de vraag dacht ik dat dit het best hier past.
    Het zit dus zo, er is hier een kleine discussie over het al dan niet inprikken.

We spelen met ons bandje in een kleine kroeg.
    In de kroeg hangen 4 kleine passive speakers van AParte (40watts?)
    en een aparte set achteraan de kroeg van JB-systems installation series
    met 4 topjes en 1 baskast.
    We hebben zelf ook een kleine zang installatie bij van 2 x 120watt
    de bassist en guitarist zijn de enige met een eigen versterker.
    (bassist een 175 watt combo en guitarist een 100watt combo)
    Zoals jullie misschien allen weten is dit zwaar genoeg voor een kleine kroeg.
    (capaciteit 35 man als wij er uitgestalt staan)
    Ik wil de keyboards, digitale drum en zang door de zanginstallatie laten gaan,
    en inprikken op de luidsprekers die al in het café hangen (zie hierboven)
    En de bassgitaar en gitaar gewoon door hun eigen combo's laten gaan.
    Maar een ander bandlid, wil ook de bass en gitaar EN door zanginstallatie
    EN mee inprikken op de installatie van het café, maar dan vrees ik dat
    we overstemd zullen worden want de drums , en key en zangeres hebben
    geen monitor/versterkers...

Wat zouden jullie doen.? Alles inprikken of alleen zang, keys en drums.
    en waarom?

Greetzz ljanton
    Last edited by ljanton; 01-10-09, 11:36. Reason: Taalfouten
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Om te beginnen snap ik niet helemaal waarom je zou doorprikken....
    Met een normale setup heb je goed geluid. En achterin een kroeg staan mensen die de band niet zo hard willen horen en praten.

dat gezegd hebbende

De gitarist heeft al ongeveer een factor vier teveel vermogen staan voor alles wat er in totaal verder aanwezig is. Die versterk je dus niet uit als hij zijn versterker gaat gebruiken. De spullen die je ervoor zou gebruiken komen namelijk sowiso al namelijk nooit over zijn amp uit.

De bassist heeft niets aan extra mid-hoog speakertjes. Het enige wat gebeuren zal, is dat de kleine flutversterkertjes van de peppie en kokkieset aldaar ineens al hun energie in het laag moeten gaan stoppen. Wat uiteindelijk de speakers toch al niet weer kunnen geven.
    Kortom pure verspilling ten koste van de rest.

Ik zou bij deze audioschets trouwens electronische drums ook maar via een amp gaan doen. Als er een spare bas / keyboard combo aanwezig is in de band die niet gebruikt wordt. Dat is een snelle compacte manier om allerlei zaken makkelijker te maken. (ook monitoring!) Drums door de zanginstallatie gaat namelijk de boel waarschijnlijk net zo goed verzieken als gitaar.
    lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Persoonlijk zou ik niets inprikken.

Wordt heel rommelig als je de band van voren hoort komen en de zang van achter.

Dus: drummert niet versterken, gitarist en bassist hun eigen setje laten gebruiken (en op aanwijzingen van jou harder/zachter laten inregelen)
      Toetsen en zang over je zang-setje (hoeft niet hard of veel, als het de rest maar bijhoud zit je goed).

Zo doe ik het helaas met regelmaat in een kroeg met +/-60 man en dat werkt prima.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• ljanton
        • Sep 2003
        • 373

We willen inprikken omdat we dan wat extra power zouden hebben ,
        moesten we het met de 2 maal 120 watt (rms) monitors niet redden.
        Daar er totaal geen cross over is ofzo leek het me ook niet snugger
        de bass ermee door te laten gaan...
        Alvast heel erg hard bedankt showband, :-p
        En SoundOfSilence, we moeten de drum wel versterken want het is een digi.

GR

Comment

• SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

Originally posted by ljanton
          We willen inprikken omdat we dan wat extra power zouden hebben
          Tja, extra power in een kroeg met 35 man heb je niet echt nodig.

Digidrums... lastig.
          Heeft je gitarist niet nog een combo'tje over voor de drummer?

Aan de andere kant, hoeveel vermogen denk je nodig te hebben voor 35 man.
          Als je geen klappen in je buik wilt hebben van de kick zou ook de drummer redelijkerwijs over het setje mee moeten kunnen.

Wordt alleen wel een uitdaging.

Op de vraag "wat zouden jullie doen" moet ik helaas antwoorden: "extra materiaal regelen".

Comment

• ljanton
            • Sep 2003
            • 373

Hey,

Neen we hebben geen combo of extra versterker voor de drums alleen.
            Ik had ergens opgevangen dat een vuistregel is 10 watt per persoon
            in het publiek? Dus 350 watt zanginstallatie (175 watt elke kant)?
            (even vanuit gaan dat de gitarist en bassist ons niet overstemmen.
            Tot hiertoe lukte het wel op tuinfeestjes met drum en keys en zang
            door de 2 kastjes maar, dat was openlucht en in een tuin, dus
            heel anders dan een kroeg. En daarom wilden we inprikken,
            voor een beetje extra moest het nodig zijn.

mvg

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Originally posted by ljanton
              Tot hiertoe lukte het wel op tuinfeestjes met drum en keys en zang door de 2 kastjes maar, dat was openlucht en in een tuin, dus
              heel anders dan een kroeg.
              Dat klopt een kroeg is heel anders dan een tuin: Openlucht heb je meer vermogen nodig omdat je geluid "wegwaait".

10 watt per persoon heb ik ooit ook gehoord, maar dat ging wel over alles-over-de-PA. Maar goed, je hebt in totaal 175+100+120+120 = 515 watt. Da's ruim afdoende volgens deze vuistregel.
              Maar goed, het is een vuistregel.

Vraag is natuurlijk ook hoe hard je wilt. Ervaring leert dat je in een kroeg snoeihard kan of op comfortabel niveau. Als je een publiek hebt wat waardeert wat jullie spelen hoef je niet hard, dan gaat het publiek vanzelf zachter.

Comment

• ljanton
                • Sep 2003
                • 373

Welja we willen zelf niet snoeihard spelen... maar comfortabel...
                er zullen mensen zijn die deels komen voor ons en andere mensen die er
                gewoon elke vrijdag avond hun bier komen drinken... verschillend dus.
                Als het in de tuin al goed lukte met alleen de zang installatie zal
                het in de kroeg ook wel lukken denk ik.

gr

Comment

• flash-a-new-generation
                  • Nov 2006
                  • 228

wat voor een muziek maken jullie? dat is misschien ook wel interessant om te weten. in kleine kroegen doe ik meestal alleen kick om het een beetje ballen te geven en dan keys en vocals in dit geval. dan kun je alles mooi in de mix leggen. de combo's moet je vaak dan een beetje aan gaan sleutelen dat het allemaal een beetje klopt. maar voor 35 man zal ik zeker niet alles gaan uitversterken!

een vraagje: is dat andere bandlid heel toevallig een drummer?
                  EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

Ja dat andere bandlid is de drummer, hij wil graag alles door z'n
                    hoofdtelefoon als ie speelt...
                    We spelen pop/rock (anouk, the beatles, steppenwolf, the radios,... dat werk)

gr

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Waarschijnlijk krijg je niet genoeg kick over die zanginstallatie, een goede truk die ik wel eens heb gezien en gehoord (werkt alleen als je aparte uitgangen voor alle/ de basisonderdelen van het drumstel hebt,dus kick L/R out, Snare L/R out etc.!)
                      is de kick en eventueel de lage toms mee laten spelen over de bassversterker, waar fatsoenlijk laag uitkomt, aangezien zulke vermogens meestal gelijk zijn aan kleinere woofers, bijv. 6.5" of 8", en daar komt zoals gezegd totaal geen laag uit.

Zo heb je geen aparte combo nodig voor je drums, als je veel signalen hebt, moet je er een mixertje zoals de tapco mix100 of een vergelijkbare behringer/mackie tussengooien, afhankelijk van je behoeftes qua kanalen en je budget.
                      Zo kan je meteen het ene auxje gebruiken voor de drummer's koptelefoon, dat scheelt weer een auxje op je mixer.

Daan
                      Last edited by djspeakertje; 01-10-09, 15:36.
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• ljanton
                        • Sep 2003
                        • 373

dank u allemaal voor de reacties, we zij er goed mee geholpen en
                        er mag van mij part een slot op mod!.

ps; de hoofdtelefoon van de drummer komt uit de hoofdtelefoon versterker
                        (ART 406) die dan op zijn beurt uit de tafel komt!

GR

Comment

Working...