24 kanaals lichttafeltje kopen, ervaringen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pelleke
    • Sep 2009
    • 1

24 kanaals lichttafeltje kopen, ervaringen?

Ik werk een tijdje voor een klein theatertje, als technicus. Nu is mij gevraagd eens kritisch naar onze apparatuur te kijken, en daaruit heb ik geconstateerd dat de lichttafel hoognodig aan vervanging toe is. De tafel in kwestie is de Behringer Eurolight LC2412. Hoewel deze tafel (zoals de meeste Behringer-producten) nogal gammel aanvoelt, heeft hij vele jaren trouw dienst gedaan. Nu echter knipperen alle gedimde lichten, flikkeren er soms random theaterlichten terwijl ze uit staan, en lekt het hele systeem; alle lampen blijven altijd zachtjes branden. Het aansluiten van een klein simpel 12-kanaals tafeltje lost het probleem op: dan functioneert het licht gewoon goed.

Ik wil die tafel vervangen, voor een tafeltje die kan wat ik wil:

24 programmeerbare DMX-kanalen
    Simpel chasertje (wat je met een knopje door stappen kan loodsen.)
    Verschillende banks met presets die je aan faders kan hangen
    Verder is betrouwbaarheid/robuustheid belangrijker dan functionaliteit.
    Kosten: ca. 150 euro (max. 200)

Tafels die ik heb gezien:

Showtec Showmaster
    Elation Stage Setter
    GLP Light Operator
    - inderdaad - Behringer Eurolight 2412

Ervaringen met deze tafels? Do's or dont's?
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

De eerste drie tafels zijn in principe dezelfde printplaat in een andere behuizing. Gammele faders, een tapfunctie die consequent te snel of te langzaam is (t.o.v. het tempo dat je tapt), lastig te programmeren en een el-cheapo look en -feel.
    Alle 3 de tafels kunnen niet tippen aan het bedieningsgemak van de LC2412.

Als je echt iets beters wilt dan je nu hebt, zou ik naar een MA Lighting 12/2 kijken. Deze kosten echter gebruikt al minimaal 600-700 euro. Dit lijkt veel geld, maar de tafel is oerdegelijk en werkt nog een stuk lekkerder dan zijn Botex-kloon. Tevens heeft de tafel bij verkoop een hogere restwaarde dan de wegwerp-tafels die je in je lijstje hebt staan.

Indien je de hogere investering er niet voor over hebt en 200 Euro echt je maximale budget is, dan zit er weinig anders op dan een nieuwe LC2412 te kopen, die je dan over een tijdje ook weer zult moeten vervangen.

Rob.
    Last edited by keenoncoolstuff; 26-09-09, 23:23.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Zero 88 Jester of Jugler iets voor je?

En anders, the master of the small tables: TTL Spring of Angel.
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• TellMe
        • Jan 2007
        • 56

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
        Zero 88 Jester of Jugler iets voor je?

En anders, the master of the small tables: TTL Spring of Angel.
        Ik denk IDD dat TTL een goeie optie zou zijn voor je!
        Zelf werk ik nu met een MacBook met Chamsys ;-) (JA sorry jongens ik snijd het onderwerp toch maar weer aan)
        De ENTTEC PRO DMX USB dinges heeft J&H voor bijna niks! Laptopje eraan(MacOsX, Linux of ....Windows...) en gaan!

Mocht je echt een tafel willen dan zeker de TTL Spring!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Helaas wel allemaal ver boven je budget. Ik denk dat een computeroplossing zo'n situatie niet handig is. Maar je budget maakt niet veel anders mogelijk.

Zelf heb ik ook herrie gehad met onze LC2412. Is toen opgelost door een nieuwe EPPROM. Het blijft echter altijd een budgettafel (net als de andere door jou genoemde tafels) en knipperen kan je echt niet hebben in een theatervoorstelling.

Voorstel: Probeer meer budget vrij te krijgen. Er zijn vast tweedehands Springs te krijgen en die zijn echt meer als de moeite waard.
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Originally posted by keenoncoolstuff
            Als je echt iets beters wilt dan je nu hebt, zou ik naar een MA Lighting 12/2 kijken. Deze kosten echter gebruikt al minimaal 600-700 euro. Dit lijkt veel geld, maar de tafel is oerdegelijk en werkt nog een stuk lekkerder dan zijn Botex-kloon. Tevens heeft de tafel bij verkoop een hogere restwaarde dan de wegwerp-tafels die je in je lijstje hebt staan.
            Er staat er nu eentje op marktplaats voor 450 euro... ik kan de PM knop niet meer vinden, anders had ik je de link gestuurd...

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Originally posted by 4uss
              ik kan de PM knop niet meer vinden, anders had ik je de link gestuurd...
              Die functie is al een tijd terug geschrapt omdat sommige leden te graag spam wilden versturen.

Ik kan het alleen maar roerend met de rest eens zijn: zorg dat je wat meer budget vrij kunt maken en koop een fatsoenlijke tafel die een stuk langer meegaat.
              Financiële afschrijving is 1 ding, maar tel het aantal voorstellingen dat je met een rotte tafel moet werken (aanzienlijk hoger).

Comment

• marciano
                • Feb 2006
                • 164

Kijk anders naar een nieuwe strand 200 serie is niet zo duur (wel boven budget ) maar heb je al stap beter. Of kijk naar 2e hands strand MX, MA 12/2, Zero88, ADB of TTL

computer versies doe het niet ze zijn voor dit werk vrij omslachtig. (persoonlijke mening)

Comment

• KlankOntwerp
                  • Jun 2008
                  • 130

Ik heb op dit moment een vergelijkbare situatie: een theaterzaal die beter spul wil maar een beperkt budget heeft: het maximum is echt 4k voor een lichttafel.

Nu heeft de zaal slechts 1 32A krachtstroomaansluiting dus staat er 1 dimmerpack met 6 kringen en in het grid hangen 2 dimmerpacks van 16A met elk 4 kringen. Ik heb dus nu max 14 kringen maar wil met de lichttafel alvast rekening houden met mogelijke uitbreiding van krachtstroom (stel er komt volgend jaar weer een nieuw budget). Verder is het een multifunctionele zaal die ook gebruikt wordt door docenten, een dansschool etc.

Ze hebben nu een 24-kanaals Showpech poepding dat contra-intuïtief is (eerst van BO af, dan kanalen onderaan selecteren met een knopje, dan pas kun je de dimmers bedienen) en voor theater echt ongeschikt is (scenes programmeren kan onder een knopje, maar een X-fade is niet mogelijk ).

Mijn eisen aan de lichttafel zijn dan ook:

* minimaal 24, liefst 48 kanaals
                  * stevig en docentproof (lees: hufterproof - CKV-theatertourtechnici weten wat ik bedoel )
                  * redelijk simpel in het gebruik (docent moet een scene met standaard belichting makkelijk aan kunnen zetten)
                  * Makkelijk fadebare scenes te programmeren voor gasttechnici
                  * Moet een aantal jaar mee kunnen (geen Showpech/Behringer etc.)
                  * hoe goedkoper hoe beter -> meer budget over voor snijders, vloerstatieven, filters en meer dat er nu nog niet is.

Nu hebben wij in een andere zaal een Spring v2 die ik voor gasttechnici vaak daar neerzet, en eigenlijk komt mijn omschrijving hierboven behoorlijk overeen met een TTL Spring v2, maar die zitten al aardig tegen het budgetlimiet én ik laat mij graag informeren door andere, mogelijk betere of functionelere oplossingen. Zo kreeg ik ook al de tip van een collega om te kijken naar een SGM studio 24.

Meer tips zijn van harte welkom!
                  Last edited by KlankOntwerp; 11-10-09, 11:30.

Comment

• Back on Track
                    • Jun 2009
                    • 227

ook zo eentje

mijn budget was ook niet zo hoog...

maar ik ben gegaan voor de showtec scanmaster 2412
                    nu extra voordelig geprijzd± Showtec SC-2412 24 Kanaals Lichtsturing - licht-geluid.nl / shop

koop er meteen een leuke case bij dan zit je voor een tijdje goed...
                    BACK ON TRACK DJ

Comment

• keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

Originally posted by KlankOntwerp
                      Ik heb op dit moment een vergelijkbare situatie: een theaterzaal die beter spul wil maar een beperkt budget heeft: het maximum is echt 4k voor een lichttafel.

Mijn eisen aan de lichttafel zijn dan ook:

* minimaal 24, liefst 48 kanaals
                      * stevig en docentproof (lees: hufterproof - CKV-theatertourtechnici weten wat ik bedoel )
                      * redelijk simpel in het gebruik (docent moet een scene met standaard belichting makkelijk aan kunnen zetten)
                      * Makkelijk fadebare scenes te programmeren voor gasttechnici
                      * Moet een aantal jaar mee kunnen (geen Showpech/Behringer etc.)
                      * hoe goedkoper hoe beter -> meer budget over voor snijders, vloerstatieven, filters en meer dat er nu nog niet is.
                      Hier schiet me maar één tafel te binnen, een MA 24/6.
                      Heb hem na wat Googlen in Nederland zien staan voor onder de 3000ex, en voldoet aan al je wensen.

Groet, Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• KlankOntwerp
                        • Jun 2008
                        • 130

3000 ex is een groot deel van mijn budget wat ik liever aan lampen uitgeef... (op dit moment heb ik 16 PAR 56's en 5 PC's, that's it...) Ik heb inmiddels een shortlist:

- ETC SmartFade 24/96
                        - Zero 88 Jester 24/48
                        - TTL Spring v2

Het lijkt misschien een raar rijtje, maar dit kan ik uitleggen: De ETC is mij aanbevolen door een verkoper ervan, maar ik lees wisselende ervaringen over deze tafel (sommige theatertechnici haten hem zelfs), vooral door (gebrek aan?) gebruikersgemak en dat was nu net een eis... Ik heb hem zelf nog niet getest, ben dat wel van plan.

De Jester heb ik verder geen ervaring mee maar schijnt redelijk ok te zijn.
                        Ik heb alleen nog geen importeur hiervan gevonden - (maar ben eerlijk gezegd ook niet zo hard op zoek geweest - veel te druk met werk ).

De TTL heb ik deze week weer gebruikt voor theatervoorstellingen (geleend uit een andere zaal) en werkt zo ontzettend intuïtief dat elke technicus en zelfs nontechnici binnen no time hun show kunnen programmeren. Wat ik ook ijzersterk vind is de theater stack die afzonderlijk is van je subs (bij zulke kleine tafeltjes niet altijd gebruikelijk), het formaat van de tafel en de robuustheid.

Intelligent licht en RGB-spots staan niet in de planning dus weet ik eigenlijk niet wat de meerwaarde van de Jester of SmartFade is. Als er al voorstellingen komen met MH's dan zullen die meestal wel een eigen tafel meenemen, lijkt mij.

Comment

• DJ-Jan
                          • Jun 2008
                          • 327

Voor onze school hebben wij de Jester gehaald bij Smile.

Ik ben er persoonlijk erg tevreden over, het programmeren gaat erg snel.
                          Event-Light

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

- ETC SmartFade 24/96
                            Heb ik een tijdje op gewerkt en bijna het raam uit gegooit. Wat mij betreft een absolute afrader.

Blijven over:
                            - Zero 88 Jester 24/48
                            - TTL Spring v2
                            De zero heeft wat meer functies, de TTL is naar mijn idee degelijker. De zero is meer met zijn tijd mee gegaan en heeft dus opslagmogelijkheid op een usb stick, standaard een XGA poort ingebouwd en zo nog wat dingen. Dit is dus een persoonlijke keuze die per situatie anders uit kan vallen.

De SGM studio is voor theater niet tot weinig geschikt.
                            Last edited by Big Bang; 22-10-09, 23:33.
                            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Vekin
                              • Jun 2009
                              • 33

Wij zouden voor toneel een scene settter of stage setter kopen willen kopen van elation. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
                              De drukknoppen onder de faders, zijn deze te gebruiken als flashtoetsen?
                              Kan je onder 1 fader meerdere kanalen aansturen, dat we vb instellen dat we per fader een scene programmeren. (vb lamp 1+3+6 100%, 2 50%,...)
                              Welke kan ik het beste kopen?

Comment

Working...