DI-box passief/actief

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

DI-box passief/actief

Hallo allemaal,

Als Newbee op gebied van samenstellen van sets zit ik voor een klein dilemma:

m'n zusje zit in een bandje en nu hebben ze mij gevraagd hoe ze de gitaren en de bas-gitaar over het mengpaneel kunnen sturen.
    Ik weet dat hiervoor DI-boxes gemaakt zijn, maar hoe het precies zit allemaal is eigenlijk nergens te vinden.

Bij deze dus de volgende vragen:
    [LIST][*]klopt het dat passief/actief afhankelijk is van het feit of er een versterker na het mengpaneel komt of dat ik meteen naar een speaker wil?[*]Zijn er verschillende DI-boxes voor elektrische gitaar/semi's en basgitaren?[/LIST]
    Als dit beantwoord wordt ben ik ontzettend gelukkig, want het blijft een groot verschil tussen het opbouwen en bedienen van een set en het samenstellen. Op het laatste gebied kan ik eigenlijk niets.

Groet,
    Bas.
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Originally posted by stainz
    Bij deze dus de volgende vragen:
    [LIST][*]klopt het dat passief/actief afhankelijk is van het feit of er een versterker na het mengpaneel komt of dat ik meteen naar een speaker wil?[*]Zijn er verschillende DI-boxes voor elektrische gitaar/semi's en basgitaren?
    [/LIST]1) Nee, klopt niet. Een passieve DI werkt door middel van een transformator en heeft geen externe voeding nodig. Een actieve DI heeft geen transformator maar werkt elektronisch, hiervoor hebben ze een voedingsspanning nodig afkomstig van een batterij of gewoon 48V fantoom.

2) In principe niet, je kunt elke DI voor elk instrument gebruiken, maar: er zijn wel DI's die de klank van een gitaarversterker nabootsen.

Meestal is het gebruikelijk om de basgitaar via DI uit te versterken, en de gitaren enkel met een microfoon voor de versterker (bij elektrisch).

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Originally posted by hugovanmeijeren
      [/LIST]1)
      2) In principe niet, je kunt elke DI voor elk instrument gebruiken, maar: er zijn wel DI's die de klank van een gitaarversterker nabootsen.

Groeten Hugo
      Er bestaan modeling versterkers met een gebalanceerde uitgang (zoals de welbekende PODs van line 6), het gaat een beetje ver om dat nou een DI te noemen....

Wat je misschien eigenlijk wel bedoeld zijn de DI's met een speakersimulator zoals de Redbox van H&K.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

Ik heb even in de webshop gekeken hier en zie daar, bij de goedkope modellen, bijvoorbeeld
        Berhringer Ultra-DI DI400P en de DAP SC-23
        Deze zijn beide passief wat mij handig lijkt (geen extra stroom nodig dus geen extra kabels).

Kijk ik hier nu een beetje goed (ben niet van plan om de goedkoopste te kiezen, maar ik mag een advies uitbrengen voor een redelijke budget wat nader te bepalen valt) maar even snel voor het idee?

Groet en tot zover alvast bedankt,
        Bas.

Comment

• SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

Deze zijn beide passief wat mij handig lijkt (geen extra stroom nodig dus geen extra kabels).
          Beste Bas,

Een actieve DI wordt gevoed middels fantoomvoeding.
          Deze loopt mee over je gewone xlr-kabel.

Actieve DI's hebben meestal de voorkeur omdat de ingangsimpedantie gewoon hoger is (dus je het instrument minder belast). Vooral bij accoustische gitaren ga je dat merken.

De grote vraag is eigenlijk: heb je een mengpaneel wat fantoom (48 volt) kan leveren?
          Zo ja... ga dan voor de meest standaard budget actieve DI (behringer Ultra di DI-100), die komt verdacht goed uit de diverse tests.

Kijk anders eens op DI box, speaker emulator, splitter
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by hugovanmeijeren
            Een actieve DI heeft geen transformator maar werkt elektronisch, hiervoor hebben ze een voedingsspanning nodig afkomstig van een batterij of gewoon 48V fantoom.

Groeten Hugo
            Dan ben ik toch benieuwd hoe de groundlift gerealiseerd wordt.
            In mijn DI100 boxes zit wel degelijk een transformator.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• stainz
              • Sep 2009
              • 609

het meest eenvoudige mengpaneel dat wel eens wordt gebruikt in de kleinste setup is de JB MM10 Deze heeft 48V Phantom, dus dan zou ik DEZE moeten hebben..

Vriendelijke groet,
              Bas.

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

het meest eenvoudige mengpaneel dat wel eens wordt gebruikt in de kleinste setup is de JB MM10 Deze heeft 48V Phantom, dus dan zou ik DEZE moeten hebben..

Vriendelijke groet,
                Bas.
                Die kun je kiezen.

Weet niet hoe je duits is, maar anders is dit document interessant om door te lezen: http://www.keenon.net/docs/vgl_diboxaktiv.doc
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

interessant om eens te lezen, behringer komt er op zich redelijk goed vanaf moet ik zeggen. Denk dat het ofwel de DI100 wordt of de dubbele variant daarvan.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by speakertech
                    Dan ben ik toch benieuwd hoe de groundlift gerealiseerd wordt.
                    In mijn DI100 boxes zit wel degelijk een transformator.

Speakertech
                    Soms is de galvanische scheiding optisch.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• tarpan
                      • Dec 2008
                      • 266

bij de bss is het geloof ik gewoon de verbinding tussen pin1 van de uitgang en het chassis die verbroken wordt...(staat toch zo in de documentatie)
                      als je bij de brom zit...

Comment

• stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

werk tot nu toe zeer tevreden met Behringer Ultra-DI's (20 en 100)
                        alleen zit ik nu een beetje te dubben over een vraagstuk betreffende: stereo geluid.

De DI's werken op phantoom spanning en moeten hiervoor dus aangesloten worden op een XLR kanaal. Stereo kanalen op onze mixer hebben 2x 6,3mm Jack aansluiting.

Hoe zou ik dit probleem kunnen overbruggen, zonder baterijen in de DI te plaatsen?

Vriendelijke groet,
                        Bas

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

2 mono kanalen (XLR) gebruiken en links naar links pannen, rechts naar rechts pannen.

Tenminste... zo doet ongeveer elke tech het
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

ja dat had ik ook al bedacht, alleen dan kost het me 2 "kostbare" kanalen, op een toch al erg kleine mixer. Terwijl ik de stereo kanalen in principe toch haast niet gebruik.

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

Gewoon toch een batterij erin stoppen!!!

Die mogelijkheid is er niet voor niets ingebouwd! Je doet geloof ik een maandje (of 3) met een 9v blokje....

Waar hebben we het over.
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...