topkast filter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nanko
    • Sep 2009
    • 17

topkast filter

Ik ben een pa set aan het bouwen en heb de volgende vraag over mijn te bouwen topkasten:

Ik heb 2 jbl 2402 bullit (40 watt per speaker per kant) en 1 hoorn 205 watt
    De bullits kunnen in gezet worden van 2,5khz tot 15 khz
    De hoorn van 3 khz tot 40 khz.Deze kan zonder filter rechtstreeks op de versterker aan gesloten worden.

Ik heb een versterker met 2x 200 w rms 8ohm.
    1 x crossover 3 weg

Deze speakers komen in 1 kast.

Vraag:Hoe ga ik dit aansluiten?bullits en hoorn op een passief filter? of alleen de bullits op een filter,of helemaal geen filter?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by nanko
    Ik ben een pa set aan het bouwen en heb de volgende vraag over mijn te bouwen topkasten:

Ik heb 2 jbl 2402 bullit (40 watt per speaker per kant) en 1 hoorn 205 watt
    De bullits kunnen in gezet worden van 2,5khz tot 15 khz
    De hoorn van 3 khz tot 40 khz.Deze kan zonder filter rechtstreeks op de versterker aan gesloten worden.

Ik heb een versterker met 2x 200 w rms 8ohm.
    1 x crossover 3 weg

Deze speakers komen in 1 kast.

Vraag:Hoe ga ik dit aansluiten?bullits en hoorn op een passief filter? of alleen de bullits op een filter,of helemaal geen filter?
    Het feit dat je hoorn geen filter nodig zou hebben doet vermoeden dat dit een pïezo elementje is. Daar komt over het algemeen niet het mooiste hoog uit.
    Ik zou dus alleen de bullets gebruiken maar mis nog iets wat de range 2,5 kHz en lager weer moet geven.....
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

een hoorn die tot 40 khz gaat moeten ze volgens mij nog uitvinden...meeste stoppen wel zo rond de 20 dacht ik

Maar als je maar 1 versterker heb van 2x 200 watt & verder geen speakers, kun je volgens mij beter een 2 weg kastje bouwen. 1 speaker die alles weergeeft tot bijv 1800hz en dan je hoorn voor de rest. Stop er een 2 weg scheidingsfilter tussen en klaar!

Is het een kastje alleen voor je hoog ( dan denk ik aan Stage accompany van 30 jaar geleden) En heb je verder sub-bas &mid kasten dan zou ik het appart (actief) aansturen met een crossover. en dan binnen in je kast een filter bouwen die je bullits en je hoorn scheiden.

Vroeger veel op pad geweest met een 4 weg sa set waarbij de hoorn en de bullit doorgelust waren.. daar weet ik van dat de membraampjes wel eens vervangen moesten worden...( ik was toen een jaar of 13 hoor dus het was niet mijn eigen spulletje)

In het laatste geval zou ik wel eens afvragen of die 2 bullits wel nodig zijn?

mvg jens

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by jens
        een hoorn die tot 40 khz gaat moeten ze volgens mij nog uitvinden...meeste stoppen wel zo rond de 20 dacht ik
        Dat uitvinden is echt het probleem niet, kan makkelijk en wordt gebruikt om bijvoorbeeld walvissen te lokken, ook wel bekend als ultrasoon geluid.
        Het nadeel is dat het menselijk gehoor zo tegen de 20kHz stopt, hoger kunnen we niet waarnemen. Dat maakt het vrij nutteloos om speakers te gaan verkopen die tot 40kHz gaan, want je propt er wel vermogen in, maar je hoort het niet (de hond van de buren wordt echter gek).
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• nanko
          • Sep 2009
          • 17

Originally posted by MusicXtra
          Het feit dat je hoorn geen filter nodig zou hebben doet vermoeden dat dit een pïezo elementje is. Daar komt over het algemeen niet het mooiste hoog uit.
          Ik zou dus alleen de bullets gebruiken maar mis nog iets wat de range 2,5 kHz en lager weer moet geven.....

Voor 2,5khz en lager heb ik een sa 4512 mid bin met 12 inch speaker.
          Moet ik de bullits parallel of in serie zetten en hoe weet ik wat de maximale input voor deze tweeters zijn?

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

Originally posted by renevanh
            Dat uitvinden is echt het probleem niet, kan makkelijk en wordt gebruikt om bijvoorbeeld walvissen te lokken, ook wel bekend als ultrasoon geluid.
            Het nadeel is dat het menselijk gehoor zo tegen de 20kHz stopt, hoger kunnen we niet waarnemen. Dat maakt het vrij nutteloos om speakers te gaan verkopen die tot 40kHz gaan, want je propt er wel vermogen in, maar je hoort het niet (de hond van de buren wordt echter gek).
            ok maar bij mij gedachte ging ik niet uit naar het lokken van walvissen
            maar naar een geluidset, waarvoor een 40khz hoorn volgens mij niet op de markt is...

Comment

• nanko
              • Sep 2009
              • 17

Zoek mc voice PH3618
              En dan graag weer een reactie

Comment

Working...