Monitors en Behringer EP1500 mogelijkheden (aansluiting, uitbreiding)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AudiA8W12
    • Sep 2009
    • 4

Monitors en Behringer EP1500 mogelijkheden (aansluiting, uitbreiding)

Hoi lezers,

Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken voor het aanschaffen van monitorboxen en toebehoren. Ik wil ze gaan gebruiken bij repetitie of uitvoering van een olievatenact met muziek. De uitvoering hebben we al meerdere keren gedaan met 200 watt rms monitors. Dit ging redelijk, maar het zou nog wat steviger kunnen. Mijn budget is ongeveer €650 voor boxen en versterker. Ik heb (net als velen) nog wat beginnersvragen.

Onderstaand de samenstelling die ik had bedacht:

- 2 x Phonic Impression 15 plus (8 ohm, 300 watt rms / 600 program)
    - Behringer EP1500

Dit leek mij een aardige en betaalbare beginnerset.

Wat concrete dingen waar ik tegen aanloop tijdens mijn zoektocht:
    [LIST=1][*]Kan ik de monitors aansluiten op 1 uitgang van ep1500 en dan doorlussen?[*]Hoe zit het nu met de bekende ohms/watts..

Versterker met bijv. 400w 8ohm / 600w 4ohm
    Als ik bijv. twee 8ohm boxen (500w) doorlus op 1 uitgang krijgen ze 4ohm om de oren, en 600watt.
    Dit lijkt genoeg (te veel) voor de 500w boxen. Of.. gaat de 600watt / 2 = 300w per box, zodat ik ze niet volledig benut?[*]Kun je 1 uitgang van een versterker gebruiken, en de ander niet?[*]Kan ik deze set nog leuk uitbreiden (bijvoorbeeld met 2 * 300w / 8ohm full-range speakers) of moet ik dan toch direct aan een andere versterker?[*]Is de Peavey PV15M een alternatief voor de Phonics? De Peavey heeft alleen jack aansluiten, waarvan ik dacht dat het 'minder' was dan speakon.[*]Ondanks wat gezocht te hebben (hier en google) kan ik nergens een overzichtelijke/duidelijke uitleg vinden van alle manieren van boxen aansluiten op een versterker. Doorgelust, in een kringetje..? Hoe reageer te versterker? etc.[/LIST]
    Wat is jullie mening over de zaak..? Is bijvoorbeeld Phonic uit den boze, of is een ep1500 geen goede oplossing? Is monitors aansluiten met jack niet nadelig?

B.v.d.!
    Last edited by AudiA8W12; 01-09-09, 14:44.
  • AudiA8W12
    • Sep 2009
    • 4

Question

Is er nu niemand die hier iets vanaf weet??

Comment

• peternotermans
      • Oct 2003
      • 156

Jawel, maar met de zoekfunktie had je alle vragen (op 5 na) zelf al kunnen beantwoorden...

1-2-3: Ik zou de versterker in mono bridge mode zetten, dan die ene output gebruiken om beide speakers door te lussen. Moet prima werken.
      4: Als je daarna nog 2 speakers erbij koopt dan moet je terug naar stereo mode (en dan 2 speakers per output) aangezien de impedantie dan te laag wordt voor de Behringer. Ideaal versterker vermogen voor beginners is m.i. 1 tot 1.5 x het RMS vermogen van de speaker (gebruik de zoekfunktie voor meer info: hier is veel discussie over geweest). Wel goed blijven luisteren of het niet vervormd en zachter zetten anders blaas je ze op.
      5: Geen idee over die Peavey, maar Speakon is idd beter.
      6: Als je meerdere speakers aan een output hangt dan lus je ze door. Dwz: alle "+" ingangen van de speaker aan de "+" output v/d versterker en alle "-" ingangen van de speaker aan de "-" output v/d versterker. Als je zo 2 speakers van 8Ohm aan een output hangt wordt de impedantie de helft: 4Ohm.

Of je gaat naar een professionele leverancier die zich de moeite neemt om je goed te adviseren en niet te beroerd is om wat spul aan te sluiten zodat je een weloverwogen beslissing kan nemenn .
      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

olievatendrums zijn erg hard. Wat moeten zij horen?
        Tape? muzikanten?
        -Een mix van olievaten voor andere spelers ga je never-nooit-niet hard genoeg kunnen monitoren om over de drum te komen waar zij bij staan voor 650 euro...
        -muziek van tape? koop een stel kleine speakers op statieven. En plaats die naast de drummers. Gaat waarschijnlijk beter werken dan vloermodel. Richt ze niet op de eventuele microfoons maar op de oren.

1) jackpluggen een speaker in is link. Als je het snoer eruit loopt / trekt terwijl de versterker aanstaat maak je kortsluiting. En door de vorm plus de plaats op het podium waar ze zitten loopt een vocalist er gegarandeerd geregeld een uit. Xlr heeft er geen last van maar dan kun je weer andere dingen met je eindbak uitfikken als ze er per ongeluk in geduwd worden. Kortom, niet zonder reden is speakon zo populair geworden.

2) Waarom 15 inch speakers? Dat geeft een hoop rommel in het laag waar je jezelf niet beter mee kan horen. Voor monitoring werkt een tien of twaalf inch prima. Heb je kleinere speakers om te sjouwen, staan ze minder in de weg op het podium enz enz.

3) ga voor tweedehands JBL eon voor dit geld. Dat meen ik werkelijk. Is ook niet top maar klassen beter dan deze keuze en net zo duur.
        lekker belangrijk!

Comment

• AudiA8W12
          • Sep 2009
          • 4

Er is vreugd!

Dank voor reacties!

De apparatuur is voornamelijk bedoeld voor repetitie/uitvoering van de olievatenact. Ik heb muziek gemaakt waarop wij dan de act spelen. De speakers staan vol op ons gericht. Het gaat hard! We gebruiken ook steeds meer oordopjes hiervoor. Goede muziekverhouding voor ons als spelers (6/7) is volgens mij alleen nog mogelijk met in-ear-monitors, en dat is niet te betalen.. Vandaar de goedkope oplossing.

Omdat we vrij bewegen en de meeste uitvoeringen toch op podia hebben, leek het mij handig om met floor-monitors te werken. Als is het alleen al voor het aanzicht. Tot nu toe gingen uitvoeringen het met 2 monitors goed. Toch is misschien 4 in de toekomst een goede zet.

Daarnaast gaat de set heel soms gebruikt worden voor mics en achtergrondmuziek. Dat lijkt me geen hele zware dobber. Pootjes erbij kopen en klaar.

Interesante opmerking over 12 of 15 inch. Aan ruimte voor ons geen gebrek. Maakt het veel uit? Wat zijn de voordelen van 15?

Nog heel even over de monitors. Ik heb gezocht naar 'starters' kwaliteit met veel rms/spl voor minste geld. (Daarom soms ook de 15inch versies) Ik kwam hierbij uit op 300rms met volgende opties:
          [LIST][*]Phonic Impression 15 plus[*]Samson RS15 HAD[*]?[/LIST]
          Het leken mij geen Fame of DAP merken (Al doen die merken het ook! )

Het impedantieverhaal is duidelijk. Het wordt speakon, en ik verhoog hierbij mijn budget met max. €200,-

Eerst maar eens opzoek naar een versterker met minimaal 8ohm (2x450w) en 4ohm (2x900)...

p.s. Ja, ik vind het ook irritant als mensen domweg een nieuw topic starten op een forum, zonder eerst te zoeken. Ik zoek echter al een tijd naar antwoorden. Als je 'het' al weet, dan zie je overal de antwoorden staan. Als je nog vragen hebt, is veel uitleg vaak zeer vaag, en start je soms gewoon maar een topic met je overgebleven vragen op een rijtje.
          Last edited by AudiA8W12; 11-09-09, 01:03.

Comment

• AudiA8W12
            • Sep 2009
            • 4

Update

Hoi lezers,

Is er niemand die op de vragen uit het vorige bericht kan/wil ingaan?

Comment

Working...