live opnemen & dvd maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tripleshot
    • Jul 2009
    • 2

live opnemen & dvd maken

Hallo,

Als bedankje willen wij met onze band een mooi live-dvdtje in elkaar zetten, voor onze crew.

Nou hebben we dit nog bijna nooit gedaan dus kunnen we wat hulp gebruiken.
    Ik heb al wat rond gezocht en dit is een beetje ons plan.

De audio gaan we apart opnemen door een laptop met externe geluidskaart aan de mengtafel te hangen. Daar is de eerste vraag, kunnen we deze aan een monitor-uitgang prikken zodat de geluidsman een aparte en toch goeie mix kan maken of is er een betere manier?
    Tot zover de audio.
    We willen 4 cameras waarbij er eentje op een vaste plek komt te staan. Het zijn gewoon normale cameras en niets bijzonders.

Dan de vragen mbt het monteren.
    Ik heb gemerkt dat als ik mijn camera aansluit op de televisie dat het beeld kraakhelder is maar zodra ik het heb bewerkt met windows moviemaker heb ik via de dvd speler veel kwaliteitsverlies. Wat kan ik daaraan doen?
    Tevens ben ik nog opzoek naar een programma waarmee ik de dvd mee in elkaar kan zetten en mooie menus mee kan maken.
    Samengevat: hoe kan ik met de middelen die wij hebben een zo professioneel mogelijke dvd maken?

Bij voorbaat hartelijk bedankt!

-
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Van video heb ik niet veel verstand maar ik weet wel dat je geen Windows Moviemaker moet gebruiken om video te editen.

Wat de audio betreft, het is zeker mogelijk om het via aux sends te doen. Moet je er wel 2 nemen anders wordt het erg mono.
    Nadeel hiervan is dat je geluidsman (bijna) continu een hoofdtelefoon op moet hebben om af te luisteren, terwijl hij ook met FOH bezig is.
    Tenzij jullie superstrak spelen met continu hetzelfde volume zodat de geluidsman niet meer aan de gains hoeft te komen. Want het gebruik van de gain is zeker van invloed op de opname.
    Heerlijk die stilte

Comment

• tripleshot
      • Jul 2009
      • 2

Ja movie-maker is ook niet wat ik wil gebruiken.
      Over het algemeen gebruiken we een constant volume, op een aantal solos na.

Ik heb niet veel verstand van PA ed. maar zolang er een monitormix met een acceptabel volume de laptop in wordt gestuurd hoef je toch niet met de gain-knop te spelen?

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Als je om wat voor reden dan ook ( te harde solo, te zachte zang) je gain moet aanpassen heeft dat meteen invloed op je aux (monitor) signaal.
        Heerlijk die stilte

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

Als je een (goede) live-opname wilt maken, doe je dit met meerdere sporen. Uiteraard betekent dit dat je achteraf alles nog een keer moet afmixen (kost tijd).

Wat betreft videobewerken: Windows Movie Maker inderdaad links laten liggen. Leuk voor de breezah-meisjes voor hun webcam, maar niet voor serieuze(re) toepassingen. Pinnacle Studio is een softwarepakket waar je redelijk veel opties hebt om een professioneel ogende dvd mee kan maken, maar heeft wel een dermate makkelijke manier van werken dat je met een dagje rondklikken de meeste opties wel onder de knie hebt. Uiteraard zijn er nog zwaardere pakketten, maar daar ben je dan ook nog wel een tijdje met training bezig. Voor Apple is Final Cut Express een vergelijkbaar programma.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

eenmalige actie?

gewoon een derde partij voor inhuren.
            Kost geen reet meer tegenwoordig. En om nu tijd en geld in een eenmalig geintje te gaan stoppen zonder garantie op resultaat is erg zonde.

waarom wil elke band / pa verhuurder / jongerencentrum die een keer een opname wil maken gelijk een studio kopen? Dat gaat echt nergens over.
            lekker belangrijk!

Comment

• marcel
              • Aug 2000
              • 163

Ik ga in grote lijnen met showband mee, gewoon iemand voor inhuren met verstand van zaken (goed camerawerk en monteren is echt een vak), maar zelfs dan moet je nog goed opletten wat ze doen...

Wat betreft video techniek weten ze meestal wel wat ze moeten doen, waar het nogal eens mis gaat is de audio. Gewoon rechtstreeks de eindmix uit de FOH trekken geeft in 9 van de 10 gevallen niet het resultaat dat je wenst. Ik denk dat er 2 goede opties zijn om een goede live opname te maken.

De beste manier om een live opname te maken is inderdaad wat jurjen voorstelt, multitracken en vervolgens op je gemak afmixen. Zo kan je precies de sound op de dvd krijgen die je voor oren hebt. Vergeet daarbij ook niet een spoor te reserveren voor het publiek! De participatie van het publiek is toch de charme van een live opname.

Een 2e optie is direct een opname eindmix te laten maken door een 2e technicus, en dus ook op een 2e mengtafel. In theorie kan het natuurlijk wel, een aparte monitor mix maken vanuit je FOH, maar in de praktijk zal het behoorlijk tegen vallen ben ik bang. Je techneut zal altijd prioriteit geven aan de PA, terwijl juist een opname-mix heel veel aandacht vereist als je het goed wilt doen.

Kortom, doen wat showband al zei, gewoon mensen voor inhuren die weten wat ze moeten doen, uiteindelijk vaak de goedkoopste manier, en het beste resultaat.

Marcel
              You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

ik zou zelf idd ook een extern bedrijf vragen voor de video opnames. en de montage & reproductie, printen etc. dat geeft een profi resultaat en camerawerk en opname & montage is echt een vak zoals marcel als zegt.

geluid zou ik voor het budget? 2 mics ab in de zaal hangen bij een leuk optreden. voor opnames.

maar mooier is idd een alesis hd24 oid huren en een nette multitrack in prikken op de direct out's van de monitor man.
                Misschien is het mogelijk om deze te huren bij hetzelfde video bedrijf?

het is natuurlijk leuk om alles zelf te doen. maar ik weet uit ervaring dat er altijd lullige kosten/ veel extra werk bij komen als je voor de eerste keer een dvdtje wil maken.

denk aan; leuke montage software? en hoe werkt de software? video goed overzetten? audio mix software+ geluidskaart etc? camera posities, tijdsync, belichting?

groeten,

Leks
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

Working...