Jack of speakon? 2 of 4 polig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BasStr
    • Jul 2009
    • 8

Jack of speakon? 2 of 4 polig?

Hallo allemaal,

Ik ben hier erg nieuw (en dus doodsbang voor de reacties haha).
    Gisteren een setje gekocht voor onze net begonnen band:

Phonic Powerpod 1062 Deluxe[LIST][*]375W / 4 Ohms stereo power amplifier for Main L/R or Mono/Monitor (Bridge mono, 750W / 8 Ohms)[*]DFX, our 32/40-bit digital multi-effect processor with 100 programs plus tap delay and test tones[*]9 balanced Mic inputs[*]12 Line inputs[*]Two super Hi-Z inputs optimized for direct instrument inputs[*]3-band channel EQ[*]Dual 10-band graphic equalizers with in/out switches for Main L/R and Monitor or Main L/R[*]Rumble filters for Mic inputs[*]Pad control on channels 1-6[*]Monitor and effect sends on each input channel[*]+48V phantom power[*]Two built-in limiters[*]Rec out with trim control for record level matching[*]Mains power switchable between 115 VAC and 230 VAC[/LIST]

Phonic Impression 15[LIST][*]15" Two-Way Stage Speaker[*]Nominal Impendance 8 Ohm [*]Versatile use as a floor monitor or mounted as a raised sound reinforcement speaker[*]Power handling (Continuous / Program / Peak): 200 / 400 / 800 Watts[*]High sound pressure level: 97 dB SPL @ 1 W/ 1 M[*]Frequency response: 48 Hz ~ 20 kHz[*]1.75" (44mm) diaphragm tweeter[*]Constant directivity horn with 90 x 60 degrees of coverage[*]HF driver protection system[*]Trapezoidal enclosure[*]One 35mm socket at bottom for stand or pole mounting[*]Professional speaker connectors and 1/4"[*]phone jacks (IN and LINK OUT)[*]Solid steel grille protection[/LIST]

Daarbij nog twee merkloze speakers

De Powerpod heeft geen speakon uitgangen, alleen Jack.

De speakers hebben zowel Jack als Speakon in en out, deze zullen worden gebruikt als Main Out.

De merkloze speakers hebben alleen Jack in en out, deze zijn kwalitatief minder, en willen we als monitors gebruiken.

Nu missen we de bekabeling nog, ik overweeg deze zelf te maken, zodat ik zelf de lengte kan bepalen, en in de toekomst eenvoudig andere connectors erop kan zetten.

Nu komen de vragen (please be kind):
    - Raden jullie Jack-Jack of Jack-Speakon aan tussen Powerpod en Speakers?
    - I.v.m. toekomstige uitbreiding van deze set (2 Basskasten erbij waarschijnlijk)
    wil ik de mogelijkheid om door te lussen houden, maar ik kan nergens vinden of ik hier 2 of 4 aderige speakerkabel voor nodig heb.
    Mijn vraag is dus of je 2 aderige speakerkabel kunt gebruiken om van de basskasten naar de speakers door te lussen.
    (zo ja, waar wordt een 4 aderige connector dan voor gebruikt?)
    - Zo ja, kan ik beter de Neutrik NL2FC of de NL4FX gebruiken (met 2+ en 2- ongebruikt?)?

De gitaar- en basversterker en eventueel een nog aan te schaffen elektrische piano worden ook op het systeem aangesloten.
    In eerste instantie het liefst via line/XLR van de versterkers zelf, maar ik begreep dat een microfoon voor de versterker de beste optie is.

De gitaarversterker heeft twee Mono Jack (L+R) uitgangen, wat raden jullie aan:
    - Jack L/Jack R - XLR?
    - Jack L/Jack R - Line L/Line R
    (twee losse 2 aderige kabels of een 4 aderige kabel met aan iedere kant twee connectors?)
    - Jack L/Jack R - Super Hi-Z (speciaal voor ongebalanceerde signalen, maar is het signaal van de L+R Jack ongebalanceerd?)
    - Jack L/Jack R - Hi-Z

De basversterker heeft een "Direct Out" XLR, is deze dan gebalanceerd?

Vriendelijke groeten,
    Bas
    Last edited by BasStr; 22-07-09, 19:13.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Voor speakers zoveel mogelijk Speakons gebruiken, jackpluggen schieten makkelijk los en de kans op sluiting bij het aansluiten is groot.
    Pak dan ook gelijk de 4 polige versie, deze past probleemloos in een 2 polig chassis en je bent voor jaren klaar.
    Een DI van een basversterker is gebalanceerd, deze kun je dus rechtstreeks op een microfoon (XLR) ingang van je mengpaneel aansluiten maar wel met een microfoonkabel.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

Als je later nog 2 baskasten wil doorlussen op je FOH, hou je weinig vermogen over ( 375 W bij 4 ohm per kant = niet veel )

Denk er ook aan dat je 'maar' 2 versterkantjes hebt. Ik zou opteren voor een losse (zwaardere) versterker voor FOH en de ingebouwde versterker gebruiken voor mon's.

Jammer dat je eerst spullen koopt en dan pas vragen stelt .

groeten John
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• BasStr
        • Jul 2009
        • 8

Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat dit niet de beste apparatuur is haha.
        Om dit aan te schaffen moesten we al bijna langs de deuren.
        Maar als 375W bij 4 Ohm per kant echt weinig voorstelt kan ik dat wel uit m'n hoofd zetten.
        Het idee om bij uitbreiding deze set voor monitoring te gebruiken klinkt goed.

Kan iemand nog uitleggen waar 4-polig luidsprekerkabel voor wordt gebruikt? Aangezien we binnenkort behoorlijk wat meters luidsprekerkabel gaan aanschaffen.
        Ik las iets over Bi-Amp, maar ik neem aan dat dat bij ons setje niet aan de orde is?

Groeten,
        Bas

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by BasStr
          Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat dit niet de beste apparatuur is haha.
          Om dit aan te schaffen moesten we al bijna langs de deuren.
          Maar als 375W bij 4 Ohm per kant echt weinig voorstelt kan ik dat wel uit m'n hoofd zetten.
          Het idee om bij uitbreiding deze set voor monitoring te gebruiken klinkt goed.

Kan iemand nog uitleggen waar 4-polig luidsprekerkabel voor wordt gebruikt? Aangezien we binnenkort behoorlijk wat meters luidsprekerkabel gaan aanschaffen.
          Ik las iets over Bi-Amp, maar ik neem aan dat dat bij ons setje niet aan de orde is?

Groeten,
          Bas
          4 polige kabel gebruik je wanneer je bijvoorbeeld mid en hoog met aparte versterkers aanstuurt.

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by MusicXtra
            4 polige kabel gebruik je wanneer je bijvoorbeeld mid en hoog met aparte versterkers aanstuurt.
            Of je basjes en je tops apart, pol 1 +/- zijn dan voor de bas ('laagste frequentie') 2+/- voor de hoogste (toppen).

Je bespaart hierdoor speakerkabel (je hoeft nu maar 1 kabel te trekken om 2 speakers van een verschillend signaal te voorzien).

Sommige verstekers zijn hierin voorzien, zodat ze versterkerkantje 'B' op pin 2+/- van uitgang 'A' meesturen.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• BasStr
              • Jul 2009
              • 8

Weer wat wijzer, bedankt

Aangezien deze versterker alleen jack uitgangen heeft ondersteund hij dat dus niet. Dan ga ik nu toch voor 2 polig draad (met 4 polige connectors )

Greets,
              Bas

Comment

• BasStr
                • Jul 2009
                • 8

Nog een vraagje...

Ik heb inmiddels kabels besteld, waaronder deze om mijn versterker (twee mono jack uitgangen) aan te sluiten op de powermixer (twee mono jack ingangen).

Nu heb ik volgens mij niet de goede kabel, omdat deze 2 aders en een shield heeft (dus eigenlijk twee gebalanceerde kabels?). Wat is nu de beste optie?
                - Shield aan de buitenkant en een van de aders in het midden? (een ader ongebruikt)
                - Shield aan de buitenkant en beide aders in het midden?
                - Shield en een ader aan de buitenkant en een van de aders in het midden?

Alvast bedankt!
                Bas

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Deze kabel is niet bedoeld om speakers mee aan te sluiten maar als signaal kabel voor microfoons e.d.
                  Een speaker kabel heeft meestal 2 aders van minimaal 1,5 qmm, kijk maar eens bij deze.
                  Eventueel kun je ook gewoon 220V rubberkabel gebruiken 3* 1,5 of 3*2,5 qmm waarbij je dus één ader teveel hebt.

Comment

• BasStr
                    • Jul 2009
                    • 8

Bedankt voor je reactie, maar ik denk (hoop) dat ik het onduidelijk uitgelegd heb.

De kabel gaat van de line out van mijn gitaarversterker naar de line in van de powermixer, is de kabel dan wel geschikt?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by BasStr
                      Bedankt voor je reactie, maar ik denk (hoop) dat ik het onduidelijk uitgelegd heb.

De kabel gaat van de line out van mijn gitaarversterker naar de line in van de powermixer, is de kabel dan wel geschikt?
                      Dat gaat prima met deze kabel, één ader laat je dan ongebruikt.

Comment

• BasStr
                        • Jul 2009
                        • 8

Oke bedankt voor je snelle reactie!

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

Ik zou er 'stereo' Jacks aanzetten, en gewoon alle aders aansluiten.
                          Het kan geen kwaad om een gebalanceerde kabel ON-gebalanceerd te gebruiken, en heb je ooit wel een gebalanceerd signaal, dan kun je daar gewoon die kabel voor gebruiken.

Voor je speakers zou ik 2-polige speakon gebruiken als je die aan een 2-aderige speakerkabel met jacks monteert. (die zijn nl goedkoper )TIP: wel NEUTRIK pluggen gebruiken!!)
                          Groeten John

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Originally posted by Whitefarmer
                            Ik zou er 'stereo' Jacks aanzetten, en gewoon alle aders aansluiten.
                            Het kan geen kwaad om een gebalanceerde kabel ON-gebalanceerd te gebruiken, en heb je ooit wel een gebalanceerd signaal, dan kun je daar gewoon die kabel voor gebruiken.

Voor je speakers zou ik 2-polige speakon gebruiken als je die aan een 2-aderige speakerkabel met jacks monteert. (die zijn nl goedkoper )TIP: wel NEUTRIK pluggen gebruiken!!)
                            2-polige Speakon zou ik niet aan beginnen. Prijsverschil is minimaal, en de 4p is een stevigere plug die véél makkelijker is bij het aansluiten van de kabels. (ook al hoeft dit maar een enkele keer)
                            Maar goed, dat is dan weer mijn mening. (die voortgekomen is uit de fout om 2p te kopen)

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Hallo Bas,

Als je 2 zaalspeakers gebruikt, zoals jullie, dan heb je een fullrange-signaal van de versterker/powermixer naar de speakers. Als je aparte speakers gebruikt voor de bassen (subwoofers/baskasten), dan heb je 2 aansluitmogelijkheden:

1: Je koopt 1 zware versterker en je gebruikt het interne(passieve) filter van de baskast of topkast. Je sluit dan de bas/topkast aan op de versterker en de top/baskast lus je door vanuit de luidspreker die op de versterker is aangesloten, dan heb je maar 1*+ en 1*- nodig, aangezien het signaal ná de versterker wordt.

2: Je koopt 2 lichtere versterkers en je gebruikt een actief scheidingsfilter (actieve crossover/x-over). Je gaat dan vanuit je mixer naar de x-over, en vanuit de x-over komen 4 kabels; laag L, laag R, mid/hoog L en mid/hoog R. die gaan naar de 2 versterkers. Vervolgens kun je met 2* 2polige kabel (+1 -1 laag per kant en +1 -1 hoog per kant) naar je bas en top of met 1*4polige kabel(+1 -1 laag per kant en
                              +2 -2 mid/hoog per kant). De 4polige kan als 4polig in de bas en vervolgens als
                              2 polig eruit naar de top, je kan ook gewoon 1 korte (sub) en een lange (top) 2polige kabel uit de 4polige laten komen.

Je kan ook die ene zware versterker gebruiken in combi met de x-over, dan druk je de bas uitgang (v/d x-over) in kanaal 1 van je amp en de top uitgang in kanaal 2, en dan lus je zowel bas1 naar bas2 als top1 naar top2. Maar let goed op, op die manier speel je wel mono! (maar 4*2polig is genoeg)

Het voordeel van optie 2 is dat je kan afstellen waar de toppen het overnemen van de subs (of andersom, wat je wilt). Bovendien krijg je met een goed ingeregelde x-over vaak beter geluid uit je speakers.

BI-AMP is dat je bas en mid/hoog actief gescheiden hebt en dat mid en hoog passief gescheiden worden door het filter in de topkast, sommige dure luidsprekers (qsc wideline bijv.) kunnen worden geschakeld tussen bi-amp of actief gescheiden (aparte amps voor sub-mid-hoog).

Daan
                              Last edited by djspeakertje; 12-08-09, 15:13.
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...