Pitch control beinvloed snelheid?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aether
    • Jul 2009
    • 3

Pitch control beinvloed snelheid?

hallo lui,

Ik lees van alles over CD spelers met pitch control. Wat ik echter weten wil is of het aanpassen van de pitch ook het tempo veranderd, zoals bij een LP zou gebeuren.

Ik wil dit weten omdat niet elke vleugel op 440 gestemd is, en we die wel samen met een CD track willen gebruiken.

cheerio,
    Wilco
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

De pitch doet in feite idd een LP na.

Sommige duurdere toestellen kunnen wel het tempo verhogen zonder de toonhoogte mee te laten veranderen (meestal noemt dit dan tempo lock, master tempo, keylock, ...).
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Aether
      • Jul 2009
      • 3

Dus dan kan het in 2 stappen. 1 pitch aanpassen. 2 snelheid corrigeren.

aan de andere kant. Hoeveel scheelt het eigenlijk?

stel een piano is echt een halve toon lager gestemd. A440 blijkt iets van 432 HZ te zijn. Ervanuitgaande dat de CD precies bij te stemmen is, hoeveel scheelt het in tempo?

Als het originele tempo 120 bpm is, hoeveel trager wordt dit in bovenstaand voorbeeld? (Mijn beta cellen kunnen dit niet aan...)

Dank!
      Wilco

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Originally posted by Aether
        Dus dan kan het in 2 stappen. 1 pitch aanpassen. 2 snelheid corrigeren.
        Niet helemaal. Cd-spelers kunnen de snelheid en pitch tegelijk aanpassen. Sommigen kunnen vervolgens de toonhoogte corrigeren naar de oorspronkelijke hoogte (los van de snelheid), maar andersom is niet mogelijk. Dit kan hoogstens met geluidsbewerkingssoftware.

Comment

• Freek Fokker
          • Aug 2003
          • 495

98% en dus 117.8 BPM
          SR20DET

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 377

Originally posted by Freek Fokker
            98% en dus 117.8 BPM
            Volgens mij klopt dat niet; als je 12 halve tonen lager zou pitchen, zit je precies een octaaf lager en is het tempo ook gehalveerd (naar 60 BPM). In het voorbeeld van 120 BPM zou een halve toon dus 60/12=5 BPM langzamer zijn, oftewel 115 BPM.

Dat komt overeen met 4,1666666666666%
            Last edited by Robert H; 19-07-09, 18:07.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by jurjen_barel
              Niet helemaal. Cd-spelers kunnen de snelheid en pitch tegelijk aanpassen. Sommigen kunnen vervolgens de toonhoogte corrigeren naar de oorspronkelijke hoogte (los van de snelheid), maar andersom is niet mogelijk. Dit kan hoogstens met geluidsbewerkingssoftware.
              Het omgekeerde kan net zo goed hoor, daar wordt hetzelfde algoritme voor gebruikt die in de DSP van zo'n CD-speler ingebakken zit.

Of denk je dat het uitmaakt of ik een track eerst vertraag (met normale pitch-aanpassing) en daarna de toonhoogte aanpas, of eerst de snelheid naar beneden breng (met time-stretching) en dan met 'normaal' pitchen de sample-rate corrigeer?

Overigens heeft het corrigeren van alleen toonhoogtes af en toe wel zijn toepassingen (bijvoorbeeld de chipmunk-stemmetjes in foute remixes) maar meestal hoor je er in verhouding weinig van of iets op +1,7% snelheid of normaal draait. Je hoort alleen wijzigingen.

Over de frequenties: Je kan het snelheidspercentage redelijk gauw berekenen door de frequenties op elkaar te delen:

Werkelijke stemming: 432Hz (G#)
              CD-stemming: 440Hz (A)

Verhouding: 432 / 440 = 0,981 = 98,1%

Verschil is dus 100% - 98,1% = 1,9% omlaag.

Originally posted by Robert H
              Volgens mij klopt dat niet; als je 12 halve tonen lager zou pitchen, zit je precies een octaaf lager en is het tempo ook gehalveerd (naar 60 BPM). In het voorbeeld van 120 BPM zou een halve toon dus 60/12=5 BPM langzamer zijn, oftewel 115 BPM
              Hier ga je er vanuit dat een toonschaal linear loopt. De frequenties van een toonladder lopen echter logaritmisch, de berekening klopt ook voor een octaaf omlaag:

Werkelijk: 220Hz (A-1)
              CD: 440Hz (A)

Verschil: 220 / 440 = 0,5 = 50%

(En 50% van 120BPM is, zoals we weten, netjes 60BPM).
              Last edited by Stoney3K; 19-07-09, 18:06.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Aether
                • Jul 2009
                • 3

Originally posted by Stoney3K
                Of denk je dat het uitmaakt of ik een track eerst vertraag (met normale pitch-aanpassing) en daarna de toonhoogte aanpas, of eerst de snelheid naar beneden breng (met time-stretching) en dan met 'normaal' pitchen de sample-rate corrigeer?
                Ik neem aan dat de volgorde in het digitale domein niet veel uitmaakt voor het eindresultaat.

Originally posted by Stoney3K

Over de frequenties: Je kan het snelheidspercentage redelijk gauw berekenen door de frequenties op elkaar te delen:

Werkelijke stemming: 432Hz (G#)
                CD-stemming: 440Hz (A)

Verhouding: 432 / 440 = 0,981 = 98,1%

Verschil is dus 100% - 98,1% = 1,9% omlaag.

Bedankt voor dit rekenvoorbeeld! Dan zou dat bij een originele snelheid van 120 bpm 117.1 bpm worden.
                (120*0.981)

Dank allen!

Comment

Working...