inserts van de groepen op een Midas Verona

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xxxfpnxxx
    • Jun 2006
    • 92

inserts van de groepen op een Midas Verona

Hallo,

Ik heb misschien een heel domme vraag. Ik heb laast een keer mogen werken met een Midas Verona (voor mij een hele ervaring) maar nu vroeg ik mij wat af: De groupen op de verona zijn stereo (tenzij je dat anders instelt) maar als ik nou op een group die stereo is iets insert dan moet dat signaal toch naar een mono signaal worden gemixed? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Nu de volgende vraag: als dit dan zo is, hou kan ik dan bijvoorbeeld een effect die ik op de toetsensectie (in dit geval waren dat 3 keyboards, vandaar de groep) wil zetten, moet ik dan een groep als mono gebruiken voor recht en weer een andere als mono en die voor links en dan op die twee groepen inserten?

Alvast bedankt!
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Originally posted by xxxfpnxxx
    Hallo,

Ik heb misschien een heel domme vraag. Ik heb laast een keer mogen werken met een Midas Verona (voor mij een hele ervaring) maar nu vroeg ik mij wat af: De groupen op de verona zijn stereo (tenzij je dat anders instelt) maar als ik nou op een group die stereo is iets insert dan moet dat signaal toch naar een mono signaal worden gemixed? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Nu de volgende vraag: als dit dan zo is, hou kan ik dan bijvoorbeeld een effect die ik op de toetsensectie (in dit geval waren dat 3 keyboards, vandaar de groep) wil zetten, moet ik dan een groep als mono gebruiken voor recht en weer een andere als mono en die voor links en dan op die twee groepen inserten?

Alvast bedankt!
    Stereo = 2x mono...... en dat geldt ook voor de subgroepen op een Verona.
    Al wil je dus iets inserten in subgroepen 1 en 2, dan gebruik je daar inderdaad 2 signaalpaden voor. In de meeste gevallen zul je een compressor inserten op een subgroep. compressors zijn vaak meerkanaals apparaten en in die gevallen ook stereo te schakelen. Mocht je ooit compressie op subgroepen willen gebruiken, dan is dit de manier om het te doen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by xxxfpnxxx
      Nu de volgende vraag: als dit dan zo is, hou kan ik dan bijvoorbeeld een effect die ik op de groep wil zetten, moet ik dan een groep als mono gebruiken voor recht en weer een andere als mono en die voor links en dan op die twee groepen inserten?
      Zaken als compressors/gates en andere "niveau-gerelateerde" effecten inserteer je (op een kanaal, op een groep of waar dan ook).

Heb je het over een ander effect (reverb o.i.d.) dan voedt je deze meestal via een aux (mono op een verona), laat je hem terug komen op een kanaal (of 2 voor stereo) en zet dit kanaal in de groep waar ook de rest van de bronnen in valt. Hierdoor verstoor je de verhouding droog-signaal/effect-signaal niet als je aan de groupmasters zit.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...