welke kabels te gebruiken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • matthijsch
    • Jun 2009
    • 3

welke kabels te gebruiken?

Hallo,
    Na meerdere keren het antwoord op m'n vragen wél in het forum te vinden, kon ik het deze keer nergens vinden, dus bij deze mijn vragen:

Ik heb pas (voor de hobby en om eventueel m'n bandje mee te versterken tijdens het oefenen) een powermixer gekocht (een LEM 310 SE) met 4 uitgangen van 120W/4ohm. Verder heb ik 4 (wat oudere) yamaha speakers van 100w continu / 8 ohm
    Ook heb ik pas nog 2 goede zelfbouw topjes gekregen die altijd op een 100W versterker hebben gedraaid.

Nu heb ik een paar vragen:
    1. Is die powermixer wel goed te combineren met of de 4 yamaha boxen of de 2 zelfbouwtopjes, of is de versterker te licht? En zo ja, kan ik op een of andere manier er nog een versterker tussenhangen aangezien ik de speakers ook wil aansluiten op die powermixer? (ik heb nog niks uitgeprobeerd want de kabels moet ik nog halen => zie vraag 2)

2. Op zowel de mixer als de boxen zit een jack aansluiting.. Nu hoorde ik van iemand dat ik die boxen niet met een ''gewone jackkabel/gitaarkabel'' aan moet sluiten (want zo'n kabel zou het niet aankunnen), maar met speciale (dikkere) speakerkabel, terwijl anderen zeggen dat dit geen probleem is. Ikzelf had er eigenlijk nog nooit over nagedacht dat dit wel eens zo zou kunnen zijn, maar het klonk wel aannemelijk dus toen begon ik toch te twijfelen.. Wat is jullie mening?

Alvast bedankt!
    Matthijs
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Voordat we antwoord kunnen geven op je vraag is het van belang om zo veel mogelijk informatie te geven over je luidsprekers. Merk, model, kortom: specificaties. Of de versterker te licht is ja of nee is niet te beantwoorden zonder de specs. Wat je wel kunt zeggen is dat een versterker van 120 watt op 4 ohm theoretisch gezien 60 watt op 8 ohm zou moeten leveren. Helaas kon ik zo snel geen info vinden over je Lem-geval. Met alleen het aantal watt's zou je zeggen: te licht, in de clip. Je versterker zou zo'n 1,5 á 2 keer het RMS vermogen van je speakers moeten leveren. Als het gaat om 'slechte' en 'zeer goede' speakers gaat deze regel echter niet geheel op. Zo zijn er luidsprekers die geen pijntje meer dan het RMS vermogen kunnen hebben, en luidsprekers die 4 keer hun RMS vermogen op hun donder kunnen krijgen.

Een tweede, andere versterker aan je powermixer hangen kan met een ketting en een safety. (...)
    Just joking
    Nee, dat moet lukken als je mixer een xlr of tulp uit heeft. Dan stuurt hij het signaal gewoon door naar je tweede versterker... (ik kon dus geen info vinden over je mixer, maar ik ga er vanuit dat dit aanwezig is)

Vraag nummer 2 laat ik liever over aan iemand die dat wat beter kan uitleggen. (ook al weet ik het antwoord)

Mvg,

Teun
    Last edited by 4AC; 08-06-09, 21:04.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• matthijsch
      • Jun 2009
      • 3

alvast bedankt voor je reactie!
      Van het mengpaneel kon ik idd ook helemaal niks vinden, zelfs geen plaatje o.i.d.
      Het lijkt wel of alle info compleet van de aardbodem verdwenen is..
      Het is een 10 kanaals mixer, en qua uitgangen zitten er in ieder geval op: een line out (left en right, met 2 jackpluggen) en 2 aux uitgangen (ook jack) en natuurlijk die 4x 120w/4ohm uitgangen

die 4 speakers zijn van Yamaha, type S2115H.. Ik heb er tot nu toe ook vrij weinig over kunnen vinden, alleen dat het eigenlijk stage monitors zijn. Maar naar mijn weten hebben deze altijd als gewone speakers in een zaaltje gehangen. Maar aangezien de nieuwe bestemming een carnavalswagen wordt en aangezien de prijs waarvoor ik die boxen gekregen (snap je 'm ) heb, maakt dat niet zo veel uit.. het gaat erom dat we een muziekje hebben voor op de wagen, en dan het liefst wel zo dat de capaciteit van de speakers helemaal benut wordt..

Wat betreft die zelfbouwspeakers: daar wil ik wel iets zuiniger op zijn.. ik heb een mailtje gestuurd naar degene die ze gebouwd heeft, dus die specs houd je nog van me te goed.

en wat betreft die kabels.. ik ben benieuwd!

Matthijs

Comment

• SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

Voor speakervermogen vormen instrumentkabels (zoals voor een elektrische gitaar) vooral een serieweerstand. Laten we eens kijken wat de weerstand is van de eerste de beste (DAP) instrumentkabel: HIGHLITE online - LC-126. 25 ohm/km voor de afscherming, 80 ohm/Km voor de binnengeleider, totaal dus 105 ohm/km. Voor een speakerkabel van 15 m kom ik dan op een totale serieweerstand van 1.6 ohm.

In vergelijking met de speakerweerstand van bijvoorbeeld 4 ohm is 1.6 ohm best veel: iets meer dan een kwart van de spanning staat dan over de kabel, en bij gelijkblijvende stroom wordt dan een kwart van het vermogen (theoretisch 25 watt) verstookt in de kabel; sommige kabels kunnen dit niet hebben. In een noodgeval heb ik wel eens een gitaarkabel gebruikt om een monitor-speaker aan te sluiten, maar ik zou dit niet als standaard setup gebruiken. (Ter vergelijking: een speakerkabel van 4mm^2 HIGHLITE online - SPK-240 heeft een weerstand van 6 ohm/km.)

Groeten,
        Sjoerd
        Last edited by SjoerdOptLand; 09-06-09, 12:08.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

[FONT=Verdana]
          Originally posted by matthijsch
          alvast bedankt voor je reactie!
          Van het mengpaneel kon ik idd ook helemaal niks vinden, zelfs geen plaatje o.i.d.
          Het lijkt wel of alle info compleet van de aardbodem verdwenen is..
          Het is een 10 kanaals mixer, en qua uitgangen zitten er in ieder geval op: een line out (left en right, met 2 jackpluggen) en 2 aux uitgangen (ook jack) en natuurlijk die 4x 120w/4ohm uitgangen

die 4 speakers zijn van Yamaha, type S2115H.. Ik heb er tot nu toe ook vrij weinig over kunnen vinden, alleen dat het eigenlijk stage monitors zijn. Maar naar mijn weten hebben deze altijd als gewone speakers in een zaaltje gehangen. Maar aangezien de nieuwe bestemming een carnavalswagen wordt en aangezien de prijs waarvoor ik die boxen gekregen (snap je 'm ) heb, maakt dat niet zo veel uit.. het gaat erom dat we een muziekje hebben voor op de wagen, en dan het liefst wel zo dat de capaciteit van de speakers helemaal benut wordt..

Wat betreft die zelfbouwspeakers: daar wil ik wel iets zuiniger op zijn.. ik heb een mailtje gestuurd naar degene die ze gebouwd heeft, dus die specs houd je nog van me te goed.

en wat betreft die kabels.. ik ben benieuwd!

Matthijs
          Oké, dit wacht ik dan nog even af.

Mocht je alleen je Yamaha's willen aansluiten kan dit op de meest simpele manier. De versterker heeft 4 speaker-uitgangen en deze kun je direct met een jack/jack speakerkabel aansluiten. Meer info(...foto's) over de Yamaha's: YAMAHA S2115H 15" PA MONITOR SPEAKER CABINET (power rating 100 watt, als ik het goed lees)
          [/FONT] [FONT=Verdana]De Yamaha's komen uit 1976.[/FONT][FONT=Verdana]
          Wat ook een mogelijkheid zou zijn is om de speakers 'door te lussen'. kabeltje van de versterker naar de yamaha, vanuit de yamaha naar de volgende yamaha (per kanaal, 4 ohm dus). Er is een kans dat de versterker op 8 ohm meer vermogen levert, dit is een kwestie van uitproberen. Maar als ik het doel zo begrijp lijkt me dat behoorlijk nutteloos.

Veel succes/plezier,

Mvg,

Teun
          [/FONT]
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• matthijsch
            • Jun 2009
            • 3

Zowel Sjoerd als Teun, kei en keibedankt voor jullie tekst en uitleg! Hier heb ik ten minste iets aan!
            Ik ga in ieder geval een paar (goeie) speakerkabels kopen, yamaha's aansluiten en uitproberen..

Ik hoop dat ik binnenkort nog iets te horen krijg over die zelfbouwspeakers, dan zal ik dat hier posten.. En tot die tijd een spannend muziekje!

Nogmaals bedankt!

Matthijs

Comment

Working...