Multikabel kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark Rozendal
    • Apr 2009
    • 12

Multikabel kopen

Allen,

bij de Bigband waar ik speel hebben we in het verleden een 16 kanaals mengpaneel (een Soundcraft Spirit Live) aangeschaft. Om de microfoons en monitoren aan te sluiten huren we meestal een multikabel (16 heen/4 terug). Wij hebben maximaal zo'n 10-15 optredens per jaar.

Ik denk erover om de band voor te stellen zelf een multikabel (16/4 XLR) aan te schaffen, maar ben niet goed genoeg thuis in deze materie. Ik snap dat een professioneel bedrijf 'dure' multikabels heeft en die ons verhuurt. Maar voor mijn gevoel is het me toch wat te duur (300+ euro voor een multikabel). De penningmeester zal dat ogenblikkelijk beamen.

Ik zie op internet multikabels/stagebloks/stagesnakes vanaf 125 euro aangeboden (o.a. op internet bij hoffman.de) en denk dan: "Waarom niet zo een aanschaffen?". Het dilemma is namelijk een beetje de eeuwig durende: "Blijf ik huren of koop ik zelf?". Uiteindelijk is koop wellicht goedkoper, maar komen er ook andere zorgen bij. Anyway.

Vraag dus: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een multikabel en wat zouden de experts me hier adviseren ?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Mark Rozendal
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

ga voor een goed merk en niet iets van D(r)ap van €125, maar een goed merk van €300

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

ja, slim en goed onderbouwd advies, laten we bij een spirit tafel een dik Klotz multikabelsysteem adviseren.....ik ga snurken, voordat mn haar grijs wordt.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Mark Rozendal
        Allen,

bij de Bigband waar ik speel hebben we in het verleden een 16 kanaals mengpaneel (een Soundcraft Spirit Live) aangeschaft. Om de microfoons en monitoren aan te sluiten huren we meestal een multikabel (16 heen/4 terug). Wij hebben maximaal zo'n 10-15 optredens per jaar.

Ik denk erover om de band voor te stellen zelf een multikabel (16/4 XLR) aan te schaffen, maar ben niet goed genoeg thuis in deze materie. Ik snap dat een professioneel bedrijf 'dure' multikabels heeft en die ons verhuurt. Maar voor mijn gevoel is het me toch wat te duur (300+ euro voor een multikabel). De penningmeester zal dat ogenblikkelijk beamen.

Ik zie op internet multikabels/stagebloks/stagesnakes vanaf 125 euro aangeboden (o.a. op internet bij hoffman.de) en denk dan: "Waarom niet zo een aanschaffen?". Het dilemma is namelijk een beetje de eeuwig durende: "Blijf ik huren of koop ik zelf?". Uiteindelijk is koop wellicht goedkoper, maar komen er ook andere zorgen bij. Anyway.

Vraag dus: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een multikabel en wat zouden de experts me hier adviseren ?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Mark Rozendal
        Betaal je 300 Euro voor de huur van een 16/4 multi?
        Is dat ding 5 kilometer lang of zo?
        Bij 15 optredens per jaar kun je best met een redelijk goedkope uit de voeten lijkt me zo, zeker wanneer het spul voor eigen gebruik betreft en het netjes behandeld wordt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Met MusicXtra eens. Als je een vaste geluidstech in de band hebt die weet hoe hij jullie eigen materiaal goed kan hanteren, dan zul je nog veel plezier hebben van dat DAP multikabeltje, of eentje uit Duitsland.

Ga je het ding in de verhuur gooien, reken er dan op dat iedere dwaas erop gaat staan en hem bij retourneren "netjes" over zijn elleboog op gaat rollen. In dat geval, kijk voor een duurdere multikabel (bv. Cordial).

Overigens vind ik het best netjes dat je een bigband over 16 microfoonkanalen uit weet te versterken. Dan speel je in kleine zaaltjes, of iedereen blaast gruwelijk hard
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by Stoney3K
            Met MusicXtra eens. Als je een vaste geluidstech in de band hebt die weet hoe hij jullie eigen materiaal goed kan hanteren, dan zul je nog veel plezier hebben van dat DAP multikabeltje, of eentje uit Duitsland.

Ga je het ding in de verhuur gooien, reken er dan op dat iedere dwaas erop gaat staan en hem bij retourneren "netjes" over zijn elleboog op gaat rollen. In dat geval, kijk voor een duurdere multikabel (bv. Cordial).

Overigens vind ik het best netjes dat je een bigband over 16 microfoonkanalen uit weet te versterken. Dan speel je in kleine zaaltjes, of iedereen blaast gruwelijk hard

Bigband: 2*trompet, 1*trombone, 2*overhead op drums, 1*gitaaramp met mic, 1*bassamp line out, 2*saxofoon, 2*zang, 2*microfoon piano/ stereokanaal keyboard of orgeltje)= 13 kanalen

Daan

Speel zelf trompet in onze schoolbigband, als wij blazen, gaat dat over de pa van school: 2*ks cw118, 2*ks ct212, 1*ks ca4u, 1*A&H gl2200 (24/4, kanalen mono./subgroepen mono., gaat prima!). En nat. heb je wel ietsje meer nodig dan wat ik hierboven opsomde.
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

Heb ervaring met zowel de Dap, duitse als Cordial multikabels. Duitse zijn eigenlijk vrij robust en goed gesoldeerd alleen vind ik de kabels snel log en zwaar. Dap audio is best ok (wel al wat duurder) maar vind de connectoren en solderingen toch iets te fragiel. Cordial (heb nu een kleintje 8-4 15meter) is echt heel soepel heel licht en toch ook vrij betaalbaar. Ben ik zeker van dat je jaren plezier van hebt. Ik zou dus toch voor een iets degelijkere multikabel gaan, zijnde het niet dat alle je geluid er 2x doorstroom :-)

Comment

• Mark Rozendal
                • Apr 2009
                • 12

Beste allemaal

dank voor de reacties:

@MusicXtra: Ik ben niet helemaal duidelijk geweest zag ik in mijn eerste post. We huren inderdaad niet voor 300 euro per keer, maar toen ik de verhuurder (waarmee ik overigens een prima relatie heb!!!) vroeg wat zo'n kabel moest kosten, kwam die 300+ euro voorbij.

@allen:
                De kabel zou dan inderdaad in eigen beheer gebruikt worden. Is dan niet voor verhuur (tenzij ik bij het uitlenen er zelf bij ben). Sowieso wil ik de kabel vervoeren/opslaan in een kist oid.

Er schoot mij overigens nog een vraag te binnen. Ik maak voor enkele microfoons gebruik van phantomvoeding. Maakt dat nog uit in de keuze voor de bekabeling ?

Zo langzamerhand komen we wel ergens...

Mark Rozendal

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Beste allemaal
                  Er schoot mij overigens nog een vraag te binnen. Ik maak voor enkele microfoons gebruik van phantomvoeding. Maakt dat nog uit in de keuze voor de bekabeling ?
                  Nee, alle microfoonkabels zijn hier voor geschikt. Het gaat (meestal) om 48 volt met een dusdanig lage stroom dat je daar geen dikkere kabels voor nodig hebt.

Ik heb trouwens wel wat ervaring met DAP-multi's, namelijk: de kabel is redelijk OK (na een aantal jaren wat breukjes vlak na t stageblok, stuk afgeknipt en opnieuw gemonteerd: alles werkte weer.

Wat vooral heel slecht is zijn de pluggen en de manier waarop ze aan de kabel gesoldeerd zijn. Je bent om de paar gigs een plug kwijt, of je mist een van de aders... je kunt dan heel lang aan het zoeken zijn waar nou die ene brom ineens vandaan komt. Aan de kant van het stageblok hebben de DAP-chassisdelen de neiging om de plug niet meer los te willen laten (door krom ontgrendel-lipje) of niet meer vast te willen houden (afgebroken of verdwenen ontgrendel-lipje).

Wat ik kan aanraden: zoek een multikabel waar men Neutrik-pluggen (of andere goede, stevige pluggen) aan gezet heeft. De kabel op zich is dan nog niet eens zo heel erg van belang, dat zou eventueel zelfs DAP kunnen zijn.
                  Om het helemaal af te maken zou je op de mixer en de multi een Harting-72, socapex-461 o.i.d. kunnen zetten, zodat je pluggen helemaal niets te lijden hebben... probleem is dat je multi daar wel een stuk duurder van wordt, en daar zit je niet op te wachten zoals ik lees.

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

Mark,
                    vul even je volledige gegevens in.
                    Er zijn genoeg jongens op het forum die ook wel eens spullen zelden tot nooit meer gebruiken of zelf toe zijn aan nieuwe spullen. Hierdoor kun je misschien wel een 2de hands goede kabel kopen voor relatief weinig geld.

Ik zou persoonlijk ook liever een goede kabel kopen, werd al aangehaald, die goedkopere kabels zijn net tuinslangen en niet op te rollen!
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Met DAP-kabel heb ik voornamelijk slechte ervaringen met instraling.

De meeste DAP-multi's hebben alleen folieafscherming per ader en geen totaalafscherming.

Persoonlijk hou ik niet van folieafscherming (zowel qua afscherming tegen storingen als ook wel de mechanische stevigheid) én vindt ik totaalafscherming belangrijk.

Kabel die ik gebruik is van leoni trouwens... erg fijn spul. Niet heel soepel, maar 0 van de 100 keer last van storing.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Mark Rozendal
                        • Apr 2009
                        • 12

@Watt Xtra:
                        Ik heb in mijn profiel nu een mailadres opgenomen. Doelde je daarop ?

Nou ja, op thomann.de een multikabel ("The SSSNake MC164") gezien voor 166 euro (incl. draagtas). Dan alleen enkele kabels voor Jack naar XLR-male erbij en ik ben volgens mij een heel eind.

Eerst maar eens budget regelen. Dan in de vraag-en-aanbod sectie een oproep plaatsen ;o).

Mark

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

@Watt Xtra:
                          Ik heb in mijn profiel nu een mailadres opgenomen. Doelde je daarop ?

Nou ja, op thomann.de een multikabel ("The SSSNake MC164") gezien voor 166 euro (incl. draagtas). Dan alleen enkele kabels voor Jack naar XLR-male erbij en ik ben volgens mij een heel eind.

Eerst maar eens budget regelen. Dan in de vraag-en-aanbod sectie een oproep plaatsen ;o).

Mark
                          Heu? Jack naar XLR-male?
                          Voor je retouren (uitgangen) bedoel je? Aan je tafelkant heb je jack -> XLR female nodig (in ieder geval voor je monitor-groepen... toch?)

Persoonlijk sluit ik alles aan met XLR-kabels en heb een hand vol verloopjes van 50cm gemaakt. XLR M -> 6.3 jack male (rode kabel gebruikt) en XLR F -> 6.3 jack male (groene kabel).
                          Voordeel is dat je heel lang op dezelfde norm zit... een norm waarvan je toch al vrij veel materiaal hebt in veel lengtes. En pas bij het apparaat doe je aan normvervaging. Door 2 kleuren te pakken kunt je "blind" grijpen.

Comment

• keenoncoolstuff
                            • May 2003
                            • 695

Originally posted by SoundOfSilence
                            Aan je tafelkant heb je jack -> XLR female nodig (in ieder geval voor je monitor-groepen... toch?)
                            Nope, uitgangen zijn male...
                            Hij had dus volkomen gelijk

Prettig weekend iedereen!
                            Rob
                            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

Hmmm... schijnbaar toe aan weekend.. LaMa!

Comment

Working...