Halogeenlamp --> Welke kleurfilters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Streutker
    • May 2009
    • 4

Halogeenlamp --> Welke kleurfilters

Hallo,

Binnenkort wil ik een korte film gaan opnemen met een klein budget. Ik heb dus geen geld voor dure lampen. Ik heb een paar halogeen lampen gekocht van 500W. Nu ben ik op zoek naar kleurfilters voor deze lampen. Het liefst niet al te duur.

Welke kleurfilters raden jullie mij aan ?!
    N. Streutker
  • Zinzi
    • Jul 2003
    • 87

Reageren op deze vraag is erg lastig. Alsof je aan een schilder vraagt, schilder m'n huis maar. De schilder zal meteen vragen welk huis dan, wat wil je voor een kleur, enz. Zonder deze info krijg je misschien wel een regenboog kleurig huis, waar de schilder erg trots op is, maar waar jij niet blij van wordt.

Geef eens wat meer info!

wat voor sfeer film ga je maken?
    binnen / buiten?
    overdag / 's avonds?
    enz.
    enz.

Comment

• Svartrose
      • Apr 2008
      • 229

LEE, en vast ook andere merken, verkoopt een kleine waaier met hun hele asorti, dan kun je met een klein halogeenspotje (geen TL ofzo!) even testen. Je zult toch zelf de kleur moeten bepalen denk ik...
      LEE filters zijn voor weinig te koop, of een heel vel voor 8 euro ofzo.
      Andere merken filters zijn denk ik goedkoper, maar LEE is de standaard. Je kunt ook eens bij een poppodium langs gaan, als je in de buurt van Den Bosch kunt zijn, dan wil ik je wel wat laten zien.

Comment

• Streutker
        • May 2009
        • 4

Bedankt voor jullie reacties. Ik kom niet vaak in Den Bosch, maar als ik in de buurt ben dan zal ik er aan denken. Het gaat mij niet zozeer om het kleur licht, maar welke filters tegen de hitte bestendig zijn.

Maar Lee filters zijn goed daarvoor? Weet iemand waar ik ze kan krijgen?
        N. Streutker

Comment

• sysa
          • May 2009
          • 14

Je moet ze natuurlijk niet tegen de lamp aanhouden, maar met gepaste afstand is het geen probleem.

Lee-filter zij ik denk z'n beetje wel bij elke PA boer te koop.

Wat betreft die waaier, ik weet niet waar je woont maar indien dit in de buurt van Hendrik Ido Ambacht is mag je mijn waaier wel even lenen.

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by sysa
            ... ik weet niet waar je woont maar indien dit in de buurt van Hendrik Ido Ambacht is mag je mijn waaier wel even lenen....
            Wat we proberen te zeggen is:

Welkom op dit forum, zou je je profiel in willen vullen? Dan weten we (beter) met wie we te maken hebben!

En als je in de buurt van Mierlo woont mag je mijn waaier wel lenen
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Streutker
              • May 2009
              • 4

Zo beter?

Ik heb inmiddels al een setje kleurenfilter kunnen vinden voor €20. Hier zitten 10 filters in van Lee.

Het is de bedoeling dat ik maanlicht en nachtlicht moet namaken in een kamer. Twee verschillende kleuren blauw dus. Ik weet alleen niet hoe halogeenlicht combineerd met blauw, omdat halogeen een beetje gelig is. Het is de bedoeling dat de verlichting heel donkerblauw is met een lichblauwe gloed.

Misschien dat jullie hier nog tips over hebben?
              N. Streutker

Comment

• laptop
                • Jan 2009
                • 187

met die halogeen lamp bedoel je dan zoiets als een par?

zoja, dan kun je een filterframe kopen/maken hier schuif je dan je filter in en klam je voor de lamp, eventueel kun je deze nog dimmen om het donkerder te krijgen.

zo krijg je donker licht.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

met vriendelijke groet.

Comment

• partydrivein
                  • Jul 2008
                  • 389

Ik weet alleen niet hoe halogeenlicht combineerd met blauw, omdat halogeen een beetje gelig is.

Ja dat doet het zeker, het is ook een filter hij laat alleen het blauw uit het kleurspectrum door.

Zorg dat je eerst je hele kamer in de kleur hebt die je wilt (donkerblauw in jouw geval)
                  Als je daar tevreden mee bent, neem je een Lamp (of meerdere) om dat lichtblauw accent aan te brengen die je via een dimmer langzaam feller laat gaan totdat je het gewenste effect hebt.

Ik ga hoogstwaarschijnlijk, ook wat licht doen bij een budget productie van een vriend, mocht je in de buurt van Rotterdam wonen mail me maar als je hulp wilt.
                  deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• Streutker
                    • May 2009
                    • 4

Originally posted by laptop
                    met die halogeen lamp bedoel je dan zoiets als een par?
                    Het is geen Par. Het is gewoon een bouwlamp van 500W op een statief. Heel erg low budget dus, maar wel te doen!

Originally posted by partydrivein
                    Ik ga hoogstwaarschijnlijk, ook wat licht doen bij een budget productie van een vriend, mocht je in de buurt van Rotterdam wonen mail me maar als je hulp wilt.
                    Ik woon ongeveer op 2.5 uur afstand van R'dam, maar bedankt voor het aanbod.

Ik ga in ieder geval frames bouwen om voor de lamp te hangen. Hier kan ik dan een filter in zetten. Ik zal jullie sowieso wat resultaten laten zien, maar dat gaat nog wel een tijdje duren.

Bedankt voor jullie reacties.
                    N. Streutker

Comment

• sysa
                      • May 2009
                      • 14

Originally posted by partydrivein
                      Ik weet alleen niet hoe halogeenlicht combineerd met blauw, omdat halogeen een beetje gelig is.
                      Blauw is het negatief van geel, je filter zal dus wat donker blauw moeten zijn dan de kleur blauw dat gewenst is.
                      Echter bestaat een lamp uit div. kleuren (kleurenspectrum), je spreekt dus over een hoog aandeel geel in het kleurenspectrum.

Comment

• partydrivein
                        • Jul 2008
                        • 389

Dat was een slecht uitgevoerde quote van mij, ik heb die vraag niet gesteld.

(even rechtzetten back on topic)
                        deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

Working...