Wat is dat toch met geluidsmannen en delay?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Originally posted by partydrivein
    ...
    je hebt geluidsmannen die tussen 2 nummers door zijn Delay open laat staan,
    bedoel je dit?
    Ja dat bedoel ik. Ze laten het vaak open staan en reageren ook vaak niet alert bij rustige stukken.

Maar kan iemand me het waarom uitleggen? Zijn er geluidstechnici die delay prefereren boven reverb? Of kan het zijn dat delay vaak ingezet wordt als vervanging of toevoeging op reverb?

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by JanV
      Maar kan iemand me het waarom uitleggen? Zijn er geluidstechnici die delay prefereren boven reverb? Of kan het zijn dat delay vaak ingezet wordt als vervanging of toevoeging op reverb?
      Het enige wat ik weet is dat (als je niet weet hoe je het toe moet passen) reverb de verstaanbaarheid ernstig aantast. Met delay heb je dat minder.

Daarnaast laat je reverb er een beetje onder staan (past hooguit het niveau aan), terwijl je met delays kunt spelen.
      Sommige front-jongens vervelen zich schijnbaar nogal en tappen en spelen dus maar met effecten. Delays zijn soms leuk, soms hinderlijk, maar vaak overbodig.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Originally posted by SoundOfSilence
        Het enige wat ik weet is dat (als je niet weet hoe je het toe moet passen) reverb de verstaanbaarheid ernstig aantast. Met delay heb je dat minder.
        Zeker waar! Met delay, kun je ontzettend dramatische effecten maken zonder dat de spraakverstaanbaarheid naar de klote wordt geholpen, vooral in ruimtes waar al veel galm is.

Delay aan laten staan tussen nummers door, heb ik zelf maar 1x gedaan, op verzoek van de artiest welteverstaan!

Dingen zoals effecten aan laten staan tussen nrs door kom ik alleen tegen als ik een cafe binnen loop waar een crappy band staat die zelf het geluid regelt, of het door de cafe-eigenaar laat doen. Ik zie het bij de mindere ***en tussen de tape-acts. En vroeger zag ik het wel in de jongerencentra gebeuren. Maar bij serieuze optredens gebeurt het eigenlijk niet.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en in een goed gelaagde mix kan een delay op de hele tel die redelijk diep in de mix ligt een lead-vocal behoorlijk naar voren brengen. Trek je je constante delay wat meer naar de voorgrond, dan gaat de stem een stuk groter klinken, voor rock-muziek kan dat heel bruikbaar zijn.

De truc is het natuurlijk niet te overdrijven en te weten wanneer je welke vorm toe moet passen. EFX zijn het sausje in de mix... het kan heel veel toevoegen, maar ook veel kapot maken als je het teveel/ verkeerd toepast. Ik mag zelf graag gebruik maken delay-effecten, maar probeer die wel alleen toe te passen als het de performance ten goede komt. Net zoals ik soms ook een bak galm opentrek waar het je slecht van wordt (vooral op drums is dat soms echt tegek om een bepaalde sfeer te creeren)... allemaal tools om als mixer echt de puntjes op de i te zetten en de juiste sfeer te creeren.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Zoals een oud NOB-er me ooit leerde: effecten zet je open tot je ze hoort, en neemt ze dan een klein stukje terug.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Zoals een oud NOB-er me ooit leerde: effecten zet je open tot je ze hoort, en neemt ze dan een klein stukje terug.
              Ja, als basis wel ja... maar mijn punt is duidelijk, toch?
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

zolang ik in deze thread geen enkele muzikale reden zie om een effect toe te passen is mijn insteek:

niet gebruiken.

In principe kun je met fluorkleuren de nachtwacht bijwerken. Maar normaliter mag je dat pas als je eerst hebt uitgelegt wat je er mee wil bereiken....dat stukje ontbreekt even in de thread

lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Originally posted by showband
                  zolang ik in deze thread geen enkele muzikale reden zie om een effect toe te passen is mijn insteek:

niet gebruiken.
                  Niet dat ik tegen je in wil gaan, maar de meest belangrijke reden voor het gebruik van effecten is het kleuren van het plaatje.
                  Dit zodat muziek klinkt zoals mensen het herkennen.

Hoe bedoel ik dit?
                  Een zangeres die je kaal oppikt en uitversterkt heeft als enige bijproduct de ruimte waar je staat. Dit kan een kroeg zijn, of een grote zaal, dat maakt niet uit. Het plaatje wat je als technicus ervan probeert te maken is hoe de mensen het "kennen". Een droge stem is.... kaal.... mist de ambiance (of wordt juist tegengewerkt door...)

Heb je een zanger die met een dun stemmetje "let me entertain you" zingt, dan kun je met een paar ms delay die man "groter" maken.

Een accoustische gitaar met zang klinkt kaal meestal verdrieting klein. Op zo'n plek grijp je naar hulpmiddelen. Dit kunnen EQ zijn, compressie maar uiteraard ook reverb etc...

Uiteraard geldt: sommige instrumenten en sommige stemmen hebben het niet nodig.

Als techneut probeer ik met het pallet kleuren (bronnen) en mijn gereedschap een zo mooi en/of realistisch plaatje neer te zetten.
                  Een schilder grijpt soms naar kleuren die niet bestaan (zoals parelmoer) en een technicus grijpt naar zijn effectrek.

Originally posted by vandale.nl
                  mu·zi·kaal bn, bw; -kaler, -st 1 behorend tot de muziek: ~ gevoel 2 gevoel of aanleg hebbend voor muziek
                  Met een effect kun je emoties vergroten en muziek meer "lading" meegeven. Dit behoort zeker tot de muziek en valt dus onder de term muzikaal

Ik ben 100% met je eens dat je dit soort hulpmiddelen met mate noet gebruiken, maar ook bij clubs als het rosenberg trio (toch rasartiesten in mijn beleving) is een effectje hier en daar belangrijk voor de kleuring van de muziek...
                  Last edited by SoundOfSilence; 20-05-09, 13:12.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

hee, maar dan heb je het ineens wel over muzikale redenen om ze te gebruiken.

"goh wat veel" of 'Goh wat weinig" echo als thread ging natuurlijk nergens over.....
                    lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Hoezo... thread was een "klaagzang" over niet-muzikale technici... Die ken ik ook wel (helaas).

Net zoals je gitaristen hebt met een overkill aan effecten. (en da's dan weer één van mijn irritaties: gitaristen met een tap-delay die niet in de maat loopt, maar wel 70% feedback heeft)

Is een gitarist met een overkill aan effecten dan trouwens ook niet-muzikaal?

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Originally posted by showband

niet gebruiken.

In principe kun je met fluorkleuren de nachtwacht bijwerken. Maar normaliter mag je dat pas als je eerst hebt uitgelegt wat je er mee wil bereiken....dat stukje ontbreekt even in de thread

Hmmm, dus jij wilt voor mij bepalen of ik delay mag gebruiken, hoor ik dat nou goed?
                        En verder wil je ook het aandikken van drama en het naar voren halen van vocalen als niet-muzikale zaken beschouwen?
                        Last edited by sparky; 20-05-09, 16:05.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Originally posted by sparky
                          Hmmm, dus jij wilt voor mij bepalen of ik delay mag gebruiken, hoor ik dat nou goed?
                          En verder wil je ook het aandikken van drama en het naar voren halen van vocalen als niet-muzikale zaken beschouwen?
                          nee, niet goed gelezen.

Deze thread ging voornamelijk over hoeveel echo er gebruikt werd. of dat geen galm moest zijn enz. Nergens ging het over de muziekstijl en het (artistieke) resultaat wat de technicus wilde bereiken.

het leek uitsluitend te verwateren in een discussie of de echoknop "op standje tien voor 12" of "standje vijf voor half" goed was. Echt vuistregelgedoe wat nou net niet kan. Zeker niet als er ondertussen mensen over artistieke keuzes praten. "zoveel galm" buiten contexten bespreken heeft dus niets met muziek te maken en als mensen zo met effecten omgaan kan ie mijns inziens beter gewoon uit.

Baat het niet dan schaad het meestal wel.

En verder zal het mij worst zijn of een technicus met galm, eq of met echo een zangpartij aanvult. MAAR Met een artistieke grens. Als de PA man regaae triolen ritmische patronen gaat trekken in een 5kwarts ballad nummer dan kan het zijn dat het zijn laatste avond achter de knoppen bij ons is geweest. Hoe fantastisch hij zijn visie ook mag vinden. Het moet uiteraard wel ergens over gaan.
                          lekker belangrijk!

Comment

• Mach Facilities
                            • May 2009
                            • 109

EN ZO HOORT HET............

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Originally posted by Mach Facilities
                              EN ZO HOORT HET............
                              Nou... het is een mooie vuistregel voor mensen die (nog) niet helemaal goed weten waar ze mee bezig zijn, of wanneer je niet constant alles aan wenst te passen; een 'altijd OK' regel zeg maar. Voor de meeste gevallen werkt dat goed, maar soms wil je om bewuste redenen wat meer... maar dat had ik al gezegd, niet?

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by berolios
                                Nou... het is een mooie vuistregel voor mensen die (nog) niet helemaal goed weten waar ze mee bezig zijn, of wanneer je niet constant alles aan wenst te passen; een 'altijd OK' regel zeg maar. Voor de meeste gevallen werkt dat goed, maar soms wil je om bewuste redenen wat meer... maar dat had ik al gezegd, niet?
                                net als met jus op de stamppot... naar smaak toevoegen...

en de kok die teveel sju op de stamppot gooit kan dus niet koken, en verdoezelt dat met de jus...

Comment

Working...