Wat is dat toch met geluidsmannen en delay?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Wat is dat toch met geluidsmannen en delay?

Als muzikant in een band en regelmatig bezoeker van bandjesavonden valt mij de laatste tijd iets op:
    Op de leadvocals wordt heel vaak "te pas en te onpas" gebruik gemaakt van delay. Heel af en toe is het mooi, maar om het nou de hele avond door toe te passen.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik het is me nu al heel vaak opgevallen dat geluidsmannen dit doen, vaak in combinatie met reverb (wat dan weer wel mooi wordt gebruikt over het algemeen).

Mijn vraag is nu; waarom?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

wat is dat toch met gitaristen en distortion...
    wat is dat toch met drummers en splashes / crashes / rides/...

wat is dat toch met lichttechnici en rood licht..\\

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

MacG,

Je vergeet vrouwen en niet achteruit kunnen inparkeren...

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• partydrivein
        • Jul 2008
        • 389

Originally posted by MacGyverSounds

wat is dat toch met lichttechnici en rood licht..\\
        Ik had laatst alleen maar blauw en groen...

Bij zang staat er vrijwel altijd Delay op,
        je hebt geluidsmannen die tussen 2 nummers door zijn Delay open laat staan,
        bedoel je dit?
        deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

ik snap jouw probleem wel hoor. Ik vrees dat sommige technici gewoon willen laten horen wat ze mee hebben van schone FX apparatuur. Delay is iets leuks maar mag dan ook maar zelden toegepast worden (tenzij ge ne afro avond het). Heb onlangs mezelf ook wel betrapt op teveel delay er tussen goeien bij een groepje. Het valt enorm op als je acheraf je opnames eens gaat beluisteren, hoe vervelend kan een delay dan wel niet zijn.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Originally posted by partydrivein
            Bij zang staat er vrijwel altijd Delay op...
            Neem aan dat je het hier fout schrijft maar reverb bedoelt i.p.v. delay.

Ik denk dat hier wordt bedoelt dat er regelmatig even een delay wordt ingeschakeld in een nummer maar ook tussen twee nummers door wanneer de zanger bijvoorbeeld vraagt of iedereen nog happy (ie-ie-ie) is.

Tijdens een nummer, ligt het lijkt mij aan het nummer en/of de wens van de muzikant(en)/zanger waar en wanneer de delay of welk ander effect dan ook nodig is.

Wij techneuten zijn ook kunstenaars hoor

Comment

• SjoerdOptLand
              • Jul 2003
              • 261

Praktische oplossing om tussen de nummers door andere effecten en EQ te hebben: kopieer het microfoonsignaal van de leadzanger naar het kanaal ernaast met een insert-out verloopje. Op dat tweede kanaal kun je dan instellingen maken voor 'droog' geluid tussen de nummers door, terwijl je op het eerste kanaal de zang kleurt voor tijdens het nummer. Aan het eind van het nummer kun je dan gewoon schuif één dicht doen en twee open (of de mute-knoppen wisselen, als je durft).

Insert(1)-out(2) kabel:
              tip1+ring1 ==> tip2
              sleeve1 ==> ring2+sleeve2

Uiteinde 1 even duidelijk markeren, deze plug laat een insert-aansluiting namelijk gewoon doorlussen, maar sluit een gebalanceerde uitgang kort. Uiteinde 1 gaat dus in de insert-aansluiting van het te kopiëren kanaal, uiteinde 2 in de line-in van het kopie-kanaal.

Groeten,
              Sjoerd

Comment

• koentjes
                • Dec 2007
                • 333

of je laat em terugkomen op een stereokanaal ipv op een return...

Comment

• SjoerdOptLand
                  • Jul 2003
                  • 261

Originally posted by koentjes
                  of je laat em terugkomen op een stereokanaal ipv op een return...
                  Ehmm... snap ik niet? Kun je precies uitleggen hoe je het aansluit?

Alvast bedankt,
                  Sjoerd

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by SjoerdOptLand
                    Ehmm... snap ik niet? Kun je precies uitleggen hoe je het aansluit?

Alvast bedankt,
                    Sjoerd
                    Meestal laat je een effect terugkomen op de mengtafel op een effect return, dit is meestal een draaiknop. De stereokanalen zijn bij de meeste mengtafels met een fader uitgevoerd. Als je nou de delay op een stereokanaal terug laat komen heb je het dus onder een fader en dus ook uitgerust met een mute knop en sneller te bedienen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

ik laat returns van effecten altijd terugkomen op de stereokanalen van een mengtafel. kun je ofwel de fader wegtrekken ofwel muten tijdens pauzes of tussen nummers.

maar ieder zijn ding natuurlijk.

delay gebruik ik bij de meeste stemmen nooit continue. echt alleen maar als effect bij bepaalde uithalen ofzo... .

Reverb daarintegen gebruik ik wel, alsook een plate effectje op de snare kan leuk zijn.

maar daar valt niet echt een regel over op te stellen natuurlijk, hangt gewoon van de situatie af.
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

Originally posted by MusicXtra
                        Meestal laat je een effect terugkomen op de mengtafel op een effect return, dit is meestal een draaiknop. De stereokanalen zijn bij de meeste mengtafels met een fader uitgevoerd. Als je nou de delay op een stereokanaal terug laat komen heb je het dus onder een fader en dus ook uitgerust met een mute knop en sneller te bedienen.
                        Gelukkig zijn de A&H GL2200 en GL3300 die ik meestal onder mijn handen heb uitgerust met twee stereo-return-faders! Wel jammer dat je deze naast L-R alleen maar naar group 1-2 (voor stereo-return 1) of group 3-4 (voor stereo-return 2) kunt routen, maar zolang ik niks geks doe en ze op L-R zet gaat alles goed.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de effecten die ik op de zang zet (meestal op group 5-6 bij mij) ook op die group terug zouden komen, maar dat gaat met deze oplossing helaas niet werken. En om nu voor iedere vocal een aparte M-One te inserten vind ik een wat dure oplossing ;-).

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by 4uss
                          Gelukkig zijn de A&H GL2200 en GL3300 die ik meestal onder mijn handen heb uitgerust met twee stereo-return-faders! Wel jammer dat je deze naast L-R alleen maar naar group 1-2 (voor stereo-return 1) of group 3-4 (voor stereo-return 2) kunt routen, maar zolang ik niks geks doe en ze op L-R zet gaat alles goed.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de effecten die ik op de zang zet (meestal op group 5-6 bij mij) ook op die group terug zouden komen, maar dat gaat met deze oplossing helaas niet werken. En om nu voor iedere vocal een aparte M-One te inserten vind ik een wat dure oplossing ;-).
                          Ik had ook twee A&H GL3300 tafels waarvan er één met 4 stereo kanalen uitgerust was, twee gebruikte ik voor de effect returns, de andere twee voor CD spelers, de stereo returns gebruikte ik om de door jou genoemde reden dus niet. Een optie voor jou is de effecten via twee mono kanalen binnen te halen, dan kun je deze twee kanalen naar bijvoorbeeld mute groep 4 routen en kun je vanaf het midden van de tafel met één druk op de knop je effecten in of uitschakelen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Praktische oplossing om tussen de nummers door andere effecten en EQ te hebben: kopieer het microfoonsignaal van de leadzanger naar het kanaal ernaast met een insert-out verloopje....
                            Zoals MusicXtra al zegt doe ik, en vele andere techneuten om mij heen zie ik dit ook doen, effecten gewoon terug laten komen op een stereo kanaal. Kun je die fader gewoon even dicht trekken of het stereokanaal een mute geven. Op deze manier heb je bijvoorbeeld in één keer alle zangmicrofoons zodat het niet uitmaakt wie er gaat praten.

Makkelijker dan knoeien met verloopkabeltjes en één kanaal dicht/andere open en v.v. Zeker als je meer dan één zanger(es) hebt die allemaal tussen de nummers door iets zeggen. Of kopieeër jij dan elke microfoon op een kanaal ernaast?
                            Last edited by vasco; 19-05-09, 12:40.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Praktische oplossing om tussen de nummers door andere effecten en EQ te hebben: kopieer het microfoonsignaal van de leadzanger naar het kanaal ernaast met een insert-out verloopje. Op dat tweede kanaal kun je dan instellingen maken voor 'droog' geluid tussen de nummers door, terwijl je op het eerste kanaal de zang kleurt voor tijdens het nummer. Aan het eind van het nummer kun je dan gewoon schuif één dicht doen en twee open (of de mute-knoppen wisselen, als je durft).

Insert(1)-out(2) kabel:
                              tip1+ring1 ==> tip2
                              sleeve1 ==> ring2+sleeve2

Uiteinde 1 even duidelijk markeren, deze plug laat een insert-aansluiting namelijk gewoon doorlussen, maar sluit een gebalanceerde uitgang kort. Uiteinde 1 gaat dus in de insert-aansluiting van het te kopiëren kanaal, uiteinde 2 in de line-in van het kopie-kanaal.

Groeten,
                              Sjoerd
                              klok en klepel..

meestal wordt deze truuk uitgehaald om er een monitor kanaal van te maken, bv:
                              kan 1 zaalmix , kanaal 2 uitsluitend monitor, zodat je een aparte toonregeling hebt voor je monitor.

De aan en afkondigingen zijn zonder eff's al leuk genoeg. Wel gooi ik er evt de extra subs bij, om wat dB's extra te hebben... Een gemiddelde zanger zingt nou eenmaal harder dan hij praat./.

Comment

Working...