Geluidset voor bij verhuur van partytent en bedrijfsprestaties

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sysa
    • May 2009
    • 14

Geluidset voor bij verhuur van partytent en bedrijfsprestaties

Op dit moment ben ik mijn aan het oriënteren op de eventuele uitbreiding op ons verhuurprogamma met een geluidset.
    Deze zal in ons party verhuurprogamma moeten komen als aanvulling daar op.
    Zie dit topic http://www.licht-geluid.nl/forum/org...endabel-4.html

Graag wil ik daarom ook weten type en merken apparatuur ik het besten kan gebruiken en wat de ervaringen hier mee zijn?

Ik zit te denken in de richting het volgende:[LIST][*]2 actieve top speakers op statief (evt. aangevuld met 1 of 2 actieve 15” subkasten)[*]1 draadloze microfoon[*]1 desk microfoon (zwanenhals)[*]1 dubbele 19” cd-speler[*]1 dubbele 19” media / mp3-player[*]1 19” mixer[*]eventueel een beamer[/LIST]
    Misschien is dit plaatje niet helemaal compleet dan hoor ik dat graag.
    Wat betreft de flightcases, kabels, statieven en harddisk voor de mp3-player, die heb ik even buiten beschouwing gelaten.

De bedoeling is om dit setje te kunnen verhuren bij een partytent, statafels, tuinmeubilair, bbq en biertap t.b.v. een buurtfeest, klein bedrijfsfeest, tuinfeest en noem maar op.
    Ook moet de set voor bedrijfspresentatie ingezet kunnen worden, b.v. sprekers desk met versterking, PR, activiteiten op braderie en markt, activiteiten en demo's in winkels, opendagen en noem maar op.

Ik heb hier en daar wat rond gekeken en heb wat apparatuur gezien en hier onder verwerkt, mocht misschien een apparaat niet tussen staan welken ook een goede toepasbaarheid heeft hoor ik dit graag.
    Het aantal dingen waar ik naar kijk is vooral gebruiksgemak, compactheid, kwaliteit en prijs.
    Ik zoek dus geen apparatuur met allerlei toeters en bellen die 90% van de tijd toch niet gebruikt worden, de apparatuur moet voor jan met de pet te samen met een beknopt gebruikshandeling te bedienen en aan te sluiten zijn.

De speaker waar ik aan denk zijn:[LIST][*]2x RDF ART 310A op statief (e.v.t. met 1 of 2 Cerwin Vega CVA 115 sub's)[*]Dap soundmate 2 set (deze is mij in het vorige topic afgeraden, waarom is deze set kwalitatief zo slecht ?)[*]2x RDF 312 A op statief[/LIST]
    Draadloze microfoon:[LIST][*]Shennheiser freeport vocal[*]Audio technica ATW 1400[*]Samson stage 5 hhq7[/LIST]
    Desk microfoons:[LIST][*]Samson CM 15p[*]Samson CM 20[*]Samson CM 20p[/LIST]
    Dubbele 19” cd-speler

Eisen hier aan zijn:[LIST][*]Makkelijke bediening[*]Geen toeters en bellen[*]Waarschijnlijk true instant start (lijkt mij nodig maar misschien is dit toch wel overbodig)[*]ESP[*]Waarschijnlijk Beat-counters (althans lijkt mij wel handig)[*]Compact liefst 2 HE[*]Liefst geen cd-lade maar gleuf net als in auto[*]Rondom play of Relay Play[/LIST]De spelers:[LIST][*]Reloop RNP-2760B (nadeel cd-lade, waarschijnlijk geen true instant start en ESP maar wel instant start en 10 sec schok proef / voordeel beat-counters)[*]Neumark CDN-35 (nadeel cd-lade)[/LIST]
    Media player
    Eisen hier aan zijn:[LIST][*]USB aansluiting voor harddisk[*]Liefst SDHC cardreader[*]Liefst 2e USB aansluiting voor USB-stik[/LIST][LIST][*]Makkelijke bediening[*]Geen toeters en bellen[*]Waarschijnlijk Beat-counters (althans lijkt mij wel handig)[*]Rondom play of Relay Play[/LIST]De spelers:[LIST][*]JB USB-900 (nadeel heeft eigen mixer die toch niet gebruikt word)[*]Cortex HDC-1000 (nadeel geen beatcounters, geen cardreader, geen 2e usb, geen play list en pitch-control is omgedraaid)[*]Cortex HDC-3000 (nadeel te veel toeters en bellen, geen cardreader, geen 2e usb en pitch-control is omgedraaid)[/LIST]
    DJ mixer
    Eisen hier aan zijn:[LIST][*]moet in een 19” rack passen[/LIST][LIST][*]Compact liefst ongeveer 4 HE[*]liefst 4 stereo kanalen + 2 microfoon kanalen[*]min 2 stereo kanalen + 1 microfoon kanaal[*]Liefst XLR microfoon aansluitingen[*]3 toon regeling en gain[*]liefst een gebalanceerde uitgang[/LIST]De mixers:[LIST][*] American Audio Q-2422 PRO / DAP DS-CM-10 (voordeel 2x mic waarvan 1 met XLR en gebalanceerde uitgang, nadeel 3 stereo kanalen)[*] American Audio Q-spand PRO (voordeel 4 kanalen + 3x mic waarvan 1 met XLR en gebalanceerde uitgang)[*]Numark C-3 (voordeel 5 kanalen + 3x mic waarvan 1 met XLR en gebalanceerde uitgang)[*]Synq SMX 1 (voordeel 4 kanalen + 3x mic waarvan 1 met XLR en gebalanceerde uitgang, nadeel 5 HE hoog, veel toeters en bellen)[*]Denon DN-X500 (voordeel 4 kanalen + 2x mic waarvan 1 met XLR en gebalanceerde uitgang, nadeel de prijs)[/LIST]Beamer, tja ik weet het echt niet wat ik hier voor nodig heb

Alvast bedankt, Sam
    (SySa Lease)
  • AH
    • Apr 2004
    • 248

Ik kan me wel redelijk vinden in je lijstje, ik doe zelf redelijk veel bedrijfs presentatie,s.
    Een paar tips:

1 Ik zou als je voor RCF gaat ook rcf subs nemen, al is het alleen maar voor het oog.
    2 Bezuinig niet op de micro,s
    3 Voor presentaties GEEN discomixer maar b.v. een eenvoudige Soundcraft of i.d.
    4 De cortexen kun je eenvoudig uitbreiden met een USB hub (liefst actief).

Succes.
    Anne Homan

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Even een opbouwend idee: is het niet veel voordeliger (voor jezelf en de klant) om een soort 'joint venture' met een geluidsverhuurder, drive-in, oid aan te gaan?
      Jij neemt de klus aan, incl geluid en hij levert het geluid bij jouw tenten (etc) voor een leuke prijs.

Je idee is op zich leuk, maar bedenk dat wanneer je tegen problemen gaat aanlopen je meer tijd en kennis van geluidstechniek nodig hebt om het fatsoenlijk op te lossen. Ook in die tijd en kennis zul je moeten investeren.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• sysa
        • May 2009
        • 14

@rene

In jou verhaal zit idd wat in.

Samenwerking met een PA bedrijf c.q. Drive-in show behoord zeker tot de mogelijkheden.
        Echter betreft dit dan wel enkel het personeel en bediening vlak.

De investeringen in apparatuur doe ik liever zelf om de simpele reden omdat ik als bedrijf wil blijven investeren zodat er een minimum aan winst gemaakt wordt waar dan weer vpb over betaald dient te worden.
        Op deze manier worden de aandelen van mijn bedrijf meer waard omdat het bedrijf steeds groter wordt en meer omzet genereert.
        Zelf heb ik gewoon mijn DGA salaris uit mijn bedrijf en de waarde vermeerdering van mijn aandelen zijn straks mijn pensioen.
        Een ander voordeel van de aanschaf van een dergelijke set is dat ik de set in kan zetten voor mijn eigen P.R..
        Overal waar de set kom komt mijn naam bij een bedrijf voorbij, waardoor het betreffende bedrijf misschien nog wel wat gereedschap bij me huurt of een opdracht aan een van de anderen dochter bedrijven geeft.
        Ook mogelijk is om de set als sponsoring in te zetten bij een vereniging of dergelijke wat ook weer naamsbekendheid oplevert.
        Zelf ben ik erg van deze manier van P.R. omdat dit gewoon bijna niets kost en toch effectief is.
        Zo kom ik zelf ook wel eens op een bouwterrein en geef dan de huur van een machine voor een dag of een week cadeau om maar eens uit te laten proberen of het werk met deze machine dan niet beter gaat, 9 van de 10 keren wordt de betreffende machine dan voor een langere periode betaald gehuurd of komt er een vervolg opdracht uit rollen.

De reden voor een klein verhuurprogramma in de licht en geluid branche is gewoon de risico spreiding, P.R. overwegingen, onderscheiden van de rest (boels e.d.) en een aansluiten programma.

@Anne
        Bedankt voor je reactie, echter roept dit wel vragen op.
        Betreffende de microfonen, waar moet ik dan aan gaan denken?[LIST][*]Shure PG serie (PG 2 zender, PG 4 ontvanger en PG58 kop)[*]Shure PGX serie (PGX 2 zender, PGX 4 ontvanger en kop)
        En welke kop dan? (SM 58, SM 86 of de Beta 58)[*]Of iets anders[/LIST]Zelf heb ik nog wel een Shure T serie ontvanger liggen met een kapotte zender, ik het mogelijk om hier bv een PGX ontvanger bij te kopen met een kop of werkt dit niet op elkaar?

Qua zwanenhals microfoon, waar moet ik dan aan gaan denken?

Waarom geen microfoon op en dj mixer, wordt het geluid hier minder door of heeft dit een andere reden.
        Ik weet dat een dj mixer niet echt gemaakt is voor een microfoon maar ik denk dat de cd en media spelers beter op een dj mixer kan houden i.v.m. de cross-fader die ontbreekt op een normale mixer.
        Een 2e mixer maakt het setje alleen maar groter, of moet ik dan gaan denken aan een 1 HE rack-mixer?

MVG, Sam
        Last edited by sysa; 17-05-09, 09:09. Reason: computer had Page Ranking van P.R. gemaakt

Comment

• sysa
          • May 2009
          • 14

Vandaag nog even bij een PA boer geweest en het lijstje zoals hier overlegt met hun.

De speakers.[LIST][*]De Cerwin Vega sub's vallen af om de reden die Anne ook al aangaf en ik nu een beter alternatief heb.[*]De RCF ART 310A blijven even op de lijst staan als alternatief[*]De RCF ART 312A blijven ook op de lijst staan[*]De Dap soundmate 2, ik weet eigenlijk niet wat ik hier mee aanmoet.[*]Dan heb ik nog even een setje DB-Technologies gehoord bestaand uit 2x de Opera live 402 en 2x de Sub 05[/LIST]Wel moet ik opmerken dat de DB Opera live 402 top kasten iets minder vind klinken als de RCF ART 312A die we er even naast hebben gezet.
          Maar de DB set past wel mooi bij elkaar, de RCF sub's vind ik eigenlijk wat aan de duren kant, daar is eigenlijk altijd nog wel naar te kijken mocht dit noodzakelijk blijken, voor als nog wil ik dit er eigenlijk niet aan uitgeven.

Tja, eigenlijk grote twijfels wat ik nu moet doen.
          Een BD set nemen die wel compleet is maar wel iets minder klinkt, of gaan voor enkel 2 RCF topkasten?

De microfoons.
          Betreffende de draadloze microfoon raden hun mij eigenlijk de Shennheiser Freeport Vocal aan.

Als zwanenhals microfoon werd de JB-systems 30 aangeraden, maar dit min of meer doordat hun aanbod daar in beperkt was.

De CD-spelers
          De Reloop RNP-2760B was volgen hun makkelijker bedienbaar du ik neigt eigenlijk sterk daar naar toe te gaan.

De Media-player
          Is ook weer z'n zware dobber
          Zelf neig ik eigenlijk naar de JB te gaan omdat die alle mogelijkheden in zich heb wat ik wens.
          Een hub aan de Cortex kan maar kom het bediening gemak denk ik niet te goeden.
          Wel is de JB wat plastic achtig, voor als de draaiknoppen en de faders.
          De Cortex die ik gezien had was de HCD-500 omdat 1000 en de 3000 niet aanwezig was.
          Het nadeel aan de Cortex vond ik eigenlijk dat de pitch-control geen echt midden punt had, is dit het zelfde bij de 1000 en de 3000 of heeft de 500 dit enkel.
          De Cortex werd mij echter ook wel weer door de PA boer aangeraden.
          Tja, ook hier ben ik nog niet uit.

De Mixer.[LIST][*]De American audio Q-2422 pro valt af omdat ik eigenlijk meer aan een mixer met min 4 kanalen heb.[*]De Numark C-3 valt af omdat deze geen VU-meters per kanaal heeft.[*]De Synq valt ook af omdat deze eigenlijk te groot is en te veel functies heeft.[/LIST]In de race zijn dan eigenlijk nog de Denon DN X500 en de American audio Q-spand pro.
          De Denon werd mijn aangeraden omdat dit eigenlijk meer een beter imago heeft dan de American audio.
          De American audio kon er mee door had wel sneller last van stofjes in de faders dan de Denon maar was ook niet bepaald slecht te noemen.
          Tja, ook dit is een moeilijke keuze, ga ik voor een iets beteren mixer met tevens een goed imago of ga ik voor een prijs die mij wat meer aan spreekt, ik vind die Denon eigenlijk net wat te duur.

De beamer.
          Zelf hadden ze enkel Benq en konden mij eigenlijk weinig vertellen over beamers omdat dit niet echt hun straatje was, in ieder geval een eerlijk antwoord.

Sam
          (SySa Lease)

Comment

• lars-v
            • Nov 2008
            • 17

Ik weet niet meer zeker of jij dat was die niet 2e hands wou kopen, maar een 2e hands ecler of rodec lijkt me beter (en goedkoper) dan de denon die jij aanhaalt.

een ecler mac 40v ligt 2e hadns zeker binnen je budget

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

Een tip: zet je topjes op een staande truss. Ziet er veel mooier uit, zeker bij bedrijfspresentaties. Je kunt de bekabeling (230V + signaal) mooi wegwerken.
              Zorg voor een mengtafeltje met voldoende stereo inputs (cd speler, md speler, laptop)
              En bij een beamer hoort een scherm en in geval van een bedrijfspresentatie het liefst een spanscherm.
              Heerlijk die stilte

Comment

• sysa
                • May 2009
                • 14

@Lars
                Leuke mixer maar helaas niet iets wat ik zoek.
                Helaas zijn ze eigenlijk te groot (6 HE i.p.v. 4 HE) en missen de VU meters per kanaal.
                Wat betreft 2e hands, idd liever niet om de simpele reden dat ik de apparatuur in 3 jaar wil afschrijven en 2e hans apparatuur waarschijnlijk al 3 jaar oud is.

@ Ray
                Die truss is een goed idee maar hoe zet je zo iets stevig veilig vast, is dit voor een klant die dit huurt ook te doen?

4 stereo kanalen moeten toch wel genoeg zijn, 1 van de kanalen van de media of cd-speler zijn via een schakelaar toch weer om te zetten voor e.v.t. een laptop? Ik ben bang dat de mixer bij meer kanalen te groot gaat worden, anders toch maar weer terug naar de synq, deze heeft 5 kanalen, maar is eigenlijk te groot en heeft te veel toeters en bellen.

Ja een doek heb ik ook nodig, hoort eigenlijk bij de beamer.
                Ik zit eigenlijk aan een soort van systeem aan een statief te denken of zo.

in ieder geval bedankt, Sam

Comment

• starcouple
                  • May 2009
                  • 5

zijn anders 2 ev SX 200's met een dynacord powermixer niks ?

gebruiken wij ook altijd bij presentaties en dergelijke werkt perfect

groetjes

Comment

• AH
                    • Apr 2004
                    • 248

Waarom geen dixo mixer voor presentatie,s

1 Heeft meestal te weinig mic kanalen
                    2 Mic kanalen hebben vaak een beperkte toonregeling (geen low cut)
                    3 Geen inserts
                    4 Geen fantoom voeding (je kunt dus geen condensator mic,s gebruiken)
                    5 Geen pan
                    6 Klank v mic kanalen is meestal ook niet alles.
                    enz enz
                    Anne Homan

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

mixer: allen en heath x-one 64
                      mics: 1x 945 op zwart k&m statief (draadmic) en draadloos pgx serie of een ew100 g2

verder mag je kwa apparatuur best wat merk spul in je rack schroeven, dat houd het vaak iets beter uit dan jb systems enzo
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• sysa
                        • May 2009
                        • 14

Originally posted by AH
                        Waarom geen dixo mixer voor presentatie,s

1 Heeft meestal te weinig mic kanalen
                        2 Mic kanalen hebben vaak een beperkte toonregeling (geen low cut)
                        3 Geen inserts
                        4 Geen fantoom voeding (je kunt dus geen condensator mic,s gebruiken)
                        5 Geen pan
                        6 Klank v mic kanalen is meestal ook niet alles.
                        enz enz

Originally posted by shure-fan
                        mixer: allen en heath x-one 64
                        mics: 1x 945 op zwart k&m statief (draadmic) en draadloos pgx serie of een ew100 g2

verder mag je kwa apparatuur best wat merk spul in je rack schroeven, dat houd het vaak iets beter uit dan jb systems enzo

Pff, jullie maken het mij wel moeilijk zeg
                        Tja, ik moet toegeven dat de A&H Xone 464 (althans ik heb enkel de 464 kunnen vinden en geen 64) eigenlijk wel de perfecte mixer voor mij toepassing is.
                        Hij is wel te groot maar technisch gezien gewoon de beste keuze.
                        Echter het grote probleem is dat hij gewoon te duur is, zelfs 2e hands heb ik het er op dit moment het er niet voor over.
                        Ik probeer de investering eigenlijk zo klein mogelijk te houden omdat dit voor mij een soort van proef project is.

Ik denk dat het dan toch maar 2 mixer gaan worden 1 dj mixer en een PA mixer, daar bij zat ik eigenlijk te denken aan de A&H ZED 14, is dit wat?

Wat betreft de mic's, ik neem aan dat een SM 58 ook wel bruikbaar is i.p.v. een E945, welke spec. maakt de E945 b.v. meer bruikbaar?

Originally posted by starcouple
                        zijn anders 2 ev SX 200's met een dynacord powermixer niks ?

gebruiken wij ook altijd bij presentaties en dergelijke werkt perfect

groetjes

Nee, eigenlijk liever geen passief systeem, om de volgende redenen:[LIST][*]weer wat extra mee te nemen.[*]Weer wat extra aan te sluiten.[*]Kan niet gebruikt worden als b.v 1 speaker op statief met enkelen microfoon (moet altijd die mixer weer mee).[*]Bedieningsgemak, niets is makkelijker voor de klant dan een actief systeem.[/LIST]

Maar in ieder geval bedankt.

MVG, Sam
                        (SySa Lease)

Comment

• Q-av
                          • Nov 2008
                          • 86

Even een willekeurige vraag.

Waarom kijk je momenteel alleen naar B en C merken qua materiaal?
                          Ik snap en weet dat het veel goedkoper is, maar juist als het om droge verhuur gaat moet je in mijn ogen materiaal hebben wat een beetje stevig is.
                          En vooral wat zich al heeft bewezen bij andere bedrijven.

Helemaal omdat jezelf zegt dat het een inverstering word zou ik er genoeg geld in pompen.

Om een voorbeeld te geven, de 3 mengtafels die je in je laatste post aanhaalt zijn goed in wat ze doen maar wel gebouwt op een eigenaar. je zal na een aantal keren bijvoorbeeld al knopjes kwijtraken of kapotte faders hebben (ik zeg maar wat).

Maar goed, na een lang verhaal. Waarom B merken? als het om een investering gaat, aangezien je de materialen uit jou keus (mits een goede verhuur) binnen 2 jaar kan vervangen.

Edit.: had je laatste post niet gelezen.

In het geval proef project zou ik het erg klein houden.
                          2 Topjes op statief en een wireless mic Plus een leuke tafel
                          Last edited by Q-av; 21-05-09, 23:47.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Ik denkdat je beter een stel goede passieve speakers 12 inch op paaltjes tweedehands kan kopen.

met iets als de Dynacord MP7 erbij.
                            DYNACORD – MP7 Mixer
                            dat is erg simpel voor je klanten.
                            erg degelijk spul
                            met hoge rest waarde
                            klinkt superieur
                            minimaal aantal kabels en foolproof.
                            zit bijna alles op wat je voor een tentfeestje nodig hebt.
                            lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Ik lees erg veel tegenstrijdigheden in je verhaal....
                              Je schrijft dat je wilt investeren om je winst te drukken en zodat de aandelen meer waard worden.
                              Vervolgens zijn A merken te duur en kijk je naar B en C merken welke je na 2 jaar wilt vervangen. Bedrijfseconomisch gezien kan ik je dus totaal niet volgen.
                              Met A merken worden je aandelen meer waard en druk je de winst, met B merken ben je je winst eigenlijk gewoon aan het weggooien en zullen de aandelen ook niet echt meer waard worden. Daarbij is de doelgroep waarop je mikt met verhuur ook totaal anders met A merken dan met de anderen.
                              Mijn advies zou dan ook zijn om gewoon goeie spullen te kopen, dan kun je een redelijke huurprijs vragen, gaan de spullen langer mee dan de economische levensduur en kun je na twee jaar uit gaan breiden in plaats van vervangen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...