LSC Maxim Vragen ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimm
    • May 2009
    • 2

LSC Maxim Vragen ??

hallo iedereen,

wij gaan vrijdag voor school een maxim lsc lp lichtbord huren en ik heb een vraag over de movingheads die er op kunnen hoe je die kan laten bewegen ? en hoe je alles kan instellen ? kunnen jullie me helpen ?
    met bijvoorbeeld hoeveel kanalen op welke bank ?
    hoe stel je de kleuren in de filters ? met de padpad meot dat dat weet ik maar hoe je het insteld moet je de kanalen gebruiken in de gele bank of in de rode bakn of blauwe ?
    hoop antwoord

ik hoop t wel

Grt jim
    Last edited by jimm; 12-05-09, 18:24.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

In plaats van met zulke high tech om te leren gaan zouden ze jullie op school beter leren om zelf actief problemen op te lossen!
    Was het gewoon niet veel sneller en beter om zelf even met Google de handleiding op te zoeken?
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jimm
      • May 2009
      • 2

jah dat hebben we ook ! maar goed daar zie ik het niet in !

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

Als ik elke wanneer ik iets niet zie meteen paniekerig en onoverzichtelijk (lees: bagger zinsconstructies/zet- en taalfouten) een topic open ga knallen in een forum dan had dat al vaak gedaan. Een lichttafel van het kaliber MaXim leer je niet door even een vraag op een forum te stellen. Eerlijk toegeven: ik snap de helft van je openingspost niet eens.
        hoe stel je de kleuren in de filters
        ik zou zeggen met een ladder....
        hoe je alles kan instellen
        waarschijnlijk via de touch knoppen op de PaTPad (links onderaan de desk)

moet je de kanalen gebruiken in de gele bank of in de rode bakn of blauwe ?
        Gele bank: Control the intensity of dimmers or fixtures. Lijkt me niet dus....
        Rode bank: Preset/Playback. Lijkt me sterk dus....
        Blauwe bank: Playbacks. Lijkt me sterk dus.....

Ik heb even de operators manual gedownload, naar de index gekeken en even de juiste pagina bekeken en heb nu werkelijk in 20 seconden je vraag beantwoord. Zo moeilijk is het dus niet. In de reference manual staat ook een hele hoop (heb ik ook ff 30 seconden doorgebladerd). Vaak helpt het enorm als je weet waar je mee bezig bent (ik krijg niet het idee dat je ooit eerder met een meer geavanceerde desk dan een scenesetter hebt gewerkt). Heb je geen ervaring met moving heads/stuurtafels begin er dan niet aan, en vooral niet op zo'n korte termijn. Handig om de volgende keer jezelf te verdiepen in een lichttafel/deze op proef te nemen om jezelf aan te leren hoe de desk werkt. Je kunt dan meteen proberen of je gedachtegang werkt of dat je de tafel niet begrijpt en er dus meer tijd in moet steken.

Veel succes met het volgende advies: RTFM
        ff voor de duidelijkheid....ik heb nog nooit een LSC MaXim gezien (alleen het plaatje in de manual net dus ik weet ook niets van dit ding.......blijkbaar kun je dus véél uit een manual halen )

(sorry mod voor een eventueel theoretisch gezien ietwat bot antwoord)
        Correct me if I'm wrong

Comment

• Christiaan Visser
          • Apr 2004
          • 235

Bij mij komt de vraag op, waarom een lichttafel huren waar je niet op kunt werken?

Dan zou een simpele MA 48/6 met een hoop parren eraan toch een veel beter resultaat geven dan een LSC Maxim met movingheads, waar je geen licht uit kunt krijgen? Ik heb dit nu al tevaak gezien, waarbij er teveel tijd verloren gaat aan het uitvinden van de tafel op de dag zelf, wat serieuze (negatieve) gevolgen heeft voor de show zelf.
          Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Originally posted by jimm
            hallo iedereen,

wij gaan vrijdag voor school een maxim lsc lp lichtbord huren en ik heb een vraag over de movingheads die er op kunnen hoe je die kan laten bewegen ? en hoe je alles kan instellen ? kunnen jullie me helpen ?
            met bijvoorbeeld hoeveel kanalen op welke bank ?
            hoe stel je de kleuren in de filters ? met de padpad meot dat dat weet ik maar hoe je het insteld moet je de kanalen gebruiken in de gele bank of in de rode bakn of blauwe ?
            hoop antwoord

ik hoop t wel

Grt jim

Hallo Jim,

Vul even je profiel in, als je namelijk heel dichtbij woont kan er wel eens iemand zeggen: ik kom wel even kijken.

Verder: De maXim is een leuke tafel, maar om er nu mee te gaan werken zonder enige vorm van ervaring wordt wel een avontuur...

Zorg dat je movingheads hebt waarvoor er fixture-files zijn gemaakt voor de maXim. Anders gaat het helemaal niets worden. Alle standaard Martin-headjes kun je er in ieder geval mee aansturen.
            Zorg ook dat je een diskette hebt (ja ja, zo'n hard vierkant ding met metalen schuif) om je fixture mee in te laden en om je show op te slaan. Met de oude software wil de tafel nog wel eens vastlopen tijdens programmeren.

In essentie gaat het programmeren van headjes als volgt:

Eerst patchen:
            - selecteer Patch (Function + Patch (=flashbutton 12 op bovenste rij)
            - selecteer in de PatPad 'Library' en kies daar het model movinghead wat je hebt.
            - Draai aan het wiel totdat je het juiste kanaal hebt geselecteerd voor je headje
            - selecteer de fader waar je je headje onder wilt zetten (kan alleen op bovenste rij!) met de flashbutton van dat kanaal. Je kunt ook meerdere headjes tegelijk patchen door mij het selecteren bijvoorbeeld flashbutton 1, deze ingedrukt houden en flashbutton 4 ook in te drukken. Om dit te kunnen doen moet je wel de adressen van de headjes op laten volgen.

- Als je nu fader 1 t/m 4 openschuift gaan de 4 headjes als het goed is licht geven (als de lamp automatisch aan gaat bij inschakelen head).

Programmeren:
            - Klik op Mode totdat 'scene' geselecterd is.
            - kies op de PatPad 'Get' (linksonder) en selecteer weer 1 t/m 4 (door 1 ingedrukt te houden en dan 4 erbij te kiezen).
            - In de patpad zie je nu allerlei eigenschappen verschijnen. Als je hier met je vinger overheen gaat van links naar rechts (en andersom) verandert de waarde van deze eigenschappen, bijvoorbeeld van Pan en Tilt.
            - Om een stand te maken van de locatie (dus niet kleur/gobo etc) moet de tafel weten dat je alleen dat wilt programmeren. Selecteer 'filter' (2e van rechts onder) en klik op het eerste vakje achter Pan en het eerste vakje van Tilt. Deze verkleuren nu en heb je geselecteerd. Filter eventueel ook de focus mee (om scherp te stellen).
            - Nu gaan we programmeren onder een fader. Kies Store+Level (om het headje met de fader te kunnen dimmen) wanneer je Pan+Tilt programmeert. Kies daarna op de middelste faderbalk een flashbutton van de plaats waar je wilt programmeren, bijvoorbeeld 13.
            - Sluit de PatPad met Clear+All.

Wanneer je nu fader 13 omhoog schuift activeer je de stand die je hebt geprogrammeerd. Sla een aantal van deze standjes op (elke keer filter opnieuw instellen!), dan heb je al een begin.

- Selecteer de headjes opnieuw (get 1t/m4)
            - Verander de kleur van het headje in de PatPad met je vinger
            - Filter 'kleur'
            - Kies Store (zonder +level!) en selecteer een fader om onder te programmeren met de flashbutton.
            - Herhaal dit voor een aantal kleuren onder verschillende faders
            - Sluit de PatPad (met Clear+All).

Nu kun je ook kleuren kiezen: schuif fader 13 omhoog (met het standje) en schuif er een kleur bij (of klik op de flash-button). Nu krijgt je standje de kleur die je hebt gekozen.

Herhaal dit ook voor gobo's.

Dan het leukste onderdeel: de bewegingen.
            - Kies je headjes (get 1t/m4)
            - Kies Menu en selecteer Effects
            - Kies een figuur en stel deze zo in dat het een mooi effect geeft (vooral niet te snel, en niet te grote bewegingen!!). Zet voor het mooiste effect de Phase op een getal groter dan 50, dan bewegen niet alle headjes steeds hetzelfde.
            - Kies Store en selecteer weer een fader.
            - Sluit de hele padpat met Clear+All

- Schuif een fader met standje open
            - Schuif de fader met beweging open
            Nu zie je de headjes bewegen.

Nog even voor het vaste licht:
            - Klik op Mode totdat 'Wide' geselecteerd is.
            - Patch het licht als Dimmer. Hier kun je ook weer hele reeksen patchen. Dimmers kun je wel op de middelste faders patchen.
            - Maak een standje door de faders open te schuiven
            - Klik op de knop 'Record Scene'
            - Kies een fader op op te programmeren.
            - Klik op Mode totdat 'Scene' geselecteerd is.
            - Schuif de geprogrammeerde fader omhoog en je lichtstand verschijnt.

Verder: http://www.fairlight.nl/Data/Data_al...Nederlands.pdf
            Succes!

Comment

• JustME125
              • Jun 2006
              • 297

TS is verdacht stil moet ik zeggen......

Mzzls
              Correct me if I'm wrong

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Originally posted by JustME125
                TS is verdacht stil moet ik zeggen......

Mzzls
                Waarschijnlijk komt ie er vrijdag als hij de tafel heeft er pas achter dat mijn beschrijving niet alles omvattend is en dat hij toch nog vast loopt, en dan krijgen we weer nieuwe vragen.... hoewel t dan al rijkelijk laat is. Ik kan dus aanraden TS: lees je van tevoren goed in!

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

TS, is het nog gelukt?

Comment

Working...