Welk vermogen en aderdikte in powermulti

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rene_fb
    • Apr 2009
    • 3

Welk vermogen en aderdikte in powermulti

Hallo,

Ik heb een vraagje over een powermulti:

Normaal gesproken mag je over een 2,5mm ader 16/20A sturen. (bijvoorbeeld in een gewone 3 adrige voedingskabel).

Maar geld dit ook voor een 16pin powermulti met harting? (Dus een 18x of 19x 2,5mm multi).
    De harting connectoren kunnen het hebben. Maar kan de kabel het ook hebben? Of heeft men hier last van 'teveel' aders op te 'weinig' ruimte, zodat deze de warmte niet kwijt kunnen? En men dus minder stroom door dezelfde dikte in multi mag/kan sturen?

Groeten, René
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

halo rené

ik heb een vraagje voor jouw, waar voor wil je deze multi dan gaan gebruiken? licht? geluid? je tuin verlichten? de back line?

ik kan je nu al vertellen dat vaak die 16p harting voor het licht gebruikt word. met name de parren en andere dimbare lampen. hiervan worden er max. 4 per kanaal geprikt(bij ons dan). klein sommetje geeft dan dan er ongeveer 8,5A door gaat. dit is dus lang niet die 16/20A waar jiij op doelt.

wil je wel die 16/20A kunnen trekken, ga dan voor een kracht kabel met verdeel blok naar 230V 16A afgezekerd. dit is veiliger.

maar uit jouw vraag is niet af te leiden waar voor je het wilt gebruiken, als je dit zou kunnen vertellen dan kunnen wij je een stuk beter antwoord geven.

mvg

Comment

• deurklink

4 parren van 1 kw? dus 4kw over je multi? vind ik erg enthousiast! de gemiddelde multi heeft namelijk aders van 1.5mm2 wij reken altijd maximaal 2kw op een harting aansluiting per fase/nul dan!

Comment

• laptop
        • Jan 2009
        • 187

jij hebt parren van een kw wij van 500W dit had ik er wel bij moeten zetten denk ik. maar het staat er nu

Comment

• rene_fb
          • Apr 2009
          • 3

Laat ik mijn verhaal verduidelijken.

Het gaat om een 8 kanaals powermulti voor licht.
          bedoeling is:

Het gaat om meerdere multi's maar elk ongeveer met:

Ch 1: 2x 1kW Par
          Ch 2: 2x 1kW Par
          Ch 3: 2x 1kW Par
          Ch 4: 2x 1kW Par

Ch 5: 4x GLP Ypoc 575 (700 watt per stuk)

Ch 6: 2x Atomic 3000 (half power)
          of
          Ch 7: 1x Atomic 3000 (high power)

en nog wat kleine vaste spanning.

Nu vraag ik mij alleen even af of 2800 Watt (voor de headjes) en de atomics elk op 1 kanaal kunnen.

Of te wel: kan ik 16A door 2.5mm in een multi trekken.

Door een gewone kabel en een krachtstroomkabel is dat geen probleem, maar daar liggen dan ook geen 16 aders langs elkaar!

Ik kan ook de standaard 1,5mm pakken, maar dan moet ik sowieso een extra krachtlijntje trekken, maar als het ook zonder kan...

Wellicht kun je hier iets mee?

Gr, René
          Last edited by rene_fb; 07-05-09, 11:00. Reason: stukje toegevoegd.

Comment

• laptop
            • Jan 2009
            • 187

bedankt dit is een stuk duidelijker.

zoals je de eerste vier kanalen hebt gedaan zeg ik oké
            maar die headjes zou ik dan op 5 en 6 zetten(1400W per kanaal)
            en dan de atomics op 7 en 8.
            als je het zo doet zie ik er geen probleem in.
            en voor dat kleine beetje vaste spanning kun je beter een haspeltje er in hangen. of een beetje van de kananlen van de headjes doormiddel van een stekerblokje

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

mvg.

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Als je het zeker wilt weten dan raad ik je aan hierover contact op te nemen met de kabelfabrikant.
              Zoals al vaker gezegd: de maximale stroom die door een kabel mag is ook afhangkelijk van de lengte van de kabel en de beveiliging van de kabel.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rene_fb
                • Apr 2009
                • 3

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken...
                Zal wel eens met Rolight bellen.

Het moet wel degelijk zijn! En niet van dat halve knutselwerk.

Alsnog bedankt iedereen.

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Originally posted by rene_fb
                  Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken...
                  Zal wel eens met Rolight bellen.

Het moet wel degelijk zijn! En niet van dat halve knutselwerk.

Alsnog bedankt iedereen.
                  Je kunt het bij de leverancier proberen. Ik doel meer op de fabrikant, Draka, TKF, Prysmian.

Comment

• Davy Gabriels
                    • Aug 2002
                    • 819

Originally posted by rene_fb
                    Hallo,

Maar kan de kabel het ook hebben? Of heeft men hier last van 'teveel' aders op te 'weinig' ruimte, zodat deze de warmte niet kwijt kunnen? En men dus minder stroom door dezelfde dikte in multi mag/kan sturen?

Groeten, René
                    Ik heb de tabellen nu niet bij de hand, maar uit mijn hoofd kan een 18x2,5mm² ongeveer 9-10A continu hebben per ader, als de kabel vrij ligt. Dus 2000W per kanaal is echt op het randje. Als de kabel dan nog eens samengebundeld wordt met vele andere kabels zou ik het niet doen. Dan kan je beter gaan voor 2 multi's van 1,5mm².

Comment

• Zinzi
                      • Jul 2003
                      • 87

In dit boekwerkje staan de juiste tabellen.

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Originally posted by Zinzi
                        In dit boekwerkje staan de juiste tabellen.
                        http://www.holec.com/pdfNL/algemeen/..._sept_2007.pdf
                        In dit boekje staan de tabellen uit de NEN1010. Deze gaat uit van maximaal 3 belaste aders. We hebben het hier over 12 belaste aders.
                        Hiervoor moet je de informatie van de fabrikant halen.

Comment

• Zinzi
                          • Jul 2003
                          • 87

In de pdf op pagina 58 staat de reductiefactor genoemd voor meeraderige kabels. Dit in relatie tot het aantal aders in een meeraderige kabel. De tabel loopt tot 20 aders.

mvg Zinzi

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Originally posted by Zinzi
                            In de pdf op pagina 58 staat de reductiefactor genoemd voor meeraderige kabels. Dit in relatie tot het aantal aders in een meeraderige kabel. De tabel loopt tot 20 aders.

mvg Zinzi
                            Dit is nieuw voor mij. Even het boekje/PDF er weer bij zoeken.

werkt goed, dat ik dit niet eerder heb gezien. Zinzi bedankt voor de tip.
                            Last edited by jans; 10-05-09, 08:19. Reason: Gezocht en gevonden

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Wat ook meetelt is of de kabel continu belast wordt. Is de belasting slechts kortstondig en niet op alle aders tegelijk dan kan er veel meer stroom doorheen dan bij een continu belasting op alle aders. Het gaat er namelijk om dat de warmte tijd heeft om afgevoerd te worden. Daarmee worden de normen ook vastgesteld. Maar eigenlijk moet je gewoon zorgen dat alles ruim bemeten is. Heb je 2 kW aan lampen die je wilt dimmen dan pak je een dimmer van 4 kW en niet een van 2 kW, moet je een evenement doen met 1000 man publiek dan gebruik je een geluidsset welke minimaal 1500 man aankan, enzovoort. Je weet dan gewoon dat je op de spullen kunt vertrouwen en dat niet alles steeds maximaal belast wordt.
                              Last edited by MusicXtra; 10-05-09, 11:44.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...