Aansluiten meerdere speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ARDPRO
    • May 2009
    • 4

Aansluiten meerdere speakers

Omdat wij wel eens begeleidende muziek nodig hebben voor onze voetbalevenementen hebben we de volgende (budget)onderdelen aangeschaft:
    speakers JBL JRX-125 ehum 4x, versterker EUROPOWER2500 2x en de VMX1000 met een dubbele cd-speler. Alleen kan je maar 2 speakers op die VMX aansluiten en de JBL's kan je niet doorlussen.
    Omdat we 4 speakers willen aansluiten hebben we splitters ertussen gezet maar ik vind het geluid nu echt beduidend minder uit 4 speakers dan met 2 speakers zonder splitter. Wat nu? Een ander mengpaneel kopen
    Alvast bedankt voor alle waardevolle tips!
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

mengtafel maakt geen verschil, een extra versterker wel

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

op de vmx1000 zitten ook 2x out: xlr en tulp. allebij op een aparte volume knop, rechts op je mengpaneel dus je zou kunnen kiezen om de 2 versterkers apart aan te sluiten en apart de volume te regelen.
      niet perfect af te stellen maar het gaat volgen mij prima. gewoon de volume een beetje op gehoor gelijk zetten en niet meer aan komen
      Last edited by dj-wojcik; 05-05-09, 22:32.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• laptop
        • Jan 2009
        • 187

Originally posted by dj-wojcik
        op de vmx1000 zitten ook 2x out: xlr en tulp. allebij op een aparte volume knop, rechts op je mengpaneel dus je zou kunnen kiezen om de 2 versterkers apart aan te sluiten.
        waarom zo moeilijk?

gewoon met de xrl van de vmx1000 naar de xrl in van de ene EUROPOWER2500, en dan met een jack-jack kabel door lussen naar de andere EUROPOWER2500

makkelijker is er niet

mvg

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Kan ook, maar dan kan je niet het volume wat je uitstuurt naar de twee versterkers vanaf je mengtafel regelen. kan een goed ereden zijn om vanaf de tafel zowel de gebalanceerde als de ongebalanceerde uitgang te gebruiken.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Wat voor 'splitters' heb je gebruikt??

volgens de specs kun je zelfs op 2ohm draaien (2* 1200W is dit stabiel??) en die jbl's kun je gewoon doorlussen (jack/speakon), dus waarom 2 versterkers??

Als je toch met 2 versterkers wilt draaien, dan zoals laptop zegt!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• dj-wojcik
              • Jul 2008
              • 911

Originally posted by Whitefarmer
              Wat voor 'splitters' heb je gebruikt??

volgens de specs kun je zelfs op 2ohm draaien (2* 1200W is dit stabiel??) en die jbl's kun je gewoon doorlussen (jack/speakon), dus waarom 2 versterkers??

Als je toch met 2 versterkers wilt draaien, dan zoals laptop zegt!
              Ligt er ook aan welke JBL je hebt. De nieuwere hebben indd een Jack en Speakon aansluiting. Maar de oudere modellen hebben die Jack niet. (ik kan ook in de war zijn. De TS meld dat hij niet kan doorlussen op de speakers. Dus ik neem aan dat ik goed zit.

Ik zou het niet echt gek vinden als behringer niet echt stabiel draait op 2 ohm. 4 ohm lijkt me het beste

En verder snap ik niet helemaal hoe je die verteker met jack moet doorlussen. Kan iemand dit even verduidelijken? Want naar mijn weten zijn die jacks alleen maar inputs?

Nogmaals, ik zou gewoon de tweede output gebruiken op je paneel. Dan kun je ook nog afzonderlijke het volume regelen. En dat is nogaltijd "makkelijker" dan die rare doorlus mogelijkheid.
              Last edited by dj-wojcik; 06-05-09, 11:31.
              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• ARDPRO
                • May 2009
                • 4

Ok, hier heb ik wat aan denk ik......

Variant voorstel laptop: kabel kopen jack-jack en versterkers hiermee doorlussen.

Variant voorstel dj-wojcik: koppelstuk tulp/speakon (want ik heb speakon kabels voor de speakers) kopen (als ze bestaan) en 2e out gebruiken.

Zou 1 van beide varianten verschil in geluid moeten / kunnen brengen.
                Als 1 van de twee varianten niet werkt is het zeker verschil in geluid ;-)

@Whitefarmer: splitters speakon - dubbel speakon
                Betekent een splitter signaalverlies?

Verder check ik nog even of die speakers toch niet door te lussen zijn. Ik heb idd niet gekeken of het doorlussen met een 'jack' zou kunnen zoals wordt gezegd. De setjes die wij eerst huurden moest je met een speakon doorlussen en die zag ik niet zo snel vandaar.

Oh ja, als ik, aangestoken door de kretologie die hier over het forum vliegt, onzin begin uit te kramen direct melden!

En nog erg bedankt voor alle info.

Comment

• dj-wojcik
                  • Jul 2008
                  • 911

Originally posted by ARDPRO
                  ...Variant voorstel dj-wojcik: koppelstuk tulp/speakon (want ik heb speakon kabels voor de speakers) kopen (als ze bestaan) en 2e out gebruiken...
                  huh, dat kan niet.

De variant wat ik bedoel. Is dat je met out 2 van de vmx1000 naar je 2e versterker gaat. Zo kun je beide setjes apart van main volume voorzien.

dus dan ga je met tulp naar de inputs van je versterker. Dus XLR of jack.

dus in princiepe hoef je maar een kabel te kopen van cinch(tulp) -XLR
                  hier een voorbeeldje van (helaas) DAP.

Link

Dan ben je van al dat geneuzel af. Gewoon een extra out. En zo kun je alles goed afregelen.

Comment

• ARDPRO
                    • May 2009
                    • 4

Natuurlijk

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

Natuurlijk
                      maakt niet uit, we zijn er om je te helpen.

Ik zie verder geen andere oplossing voor je. Tja, een heel speakermanagement. Maar dan ben je stukke duurder uit. Wat je ook precies kunt oplossen met een kabel van 5 euro.

misschien nog andere mensen?

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Omdat wij wel eens begeleidende muziek nodig hebben voor onze voetbalevenementen hebben we de volgende (budget)onderdelen aangeschaft:
                        speakers JBL JRX-125 ehum 4x, versterker EUROPOWER2500 2x en de VMX1000 met een dubbele cd-speler. Alleen kan je maar 2 speakers op die VMX aansluiten en de JBL's kan je niet doorlussen.
                        Omdat we 4 speakers willen aansluiten hebben we splitters ertussen gezet maar ik vind het geluid nu echt beduidend minder uit 4 speakers dan met 2 speakers zonder splitter. Wat nu? Een ander mengpaneel kopen
                        Alvast bedankt voor alle waardevolle tips!
                        Op de VMX1000 kun je geen luidsprekers aansluiten, het is geen powermixer.
                        Het beste is om twee zgn Y-kabeltjes te maken, met aan een zijde een female XLR en dat naar tweemaal male XLR. Beide versterkers krijgen dan in elk geval hetzelfde signaal. De versterkers kun je onderling nog regelen met de regelaars op de versterker als ze bijv niet even hard moeten klinken.
                        Verder moet de bedrading een op een zijn, anders krijg je fasefouten en dat wreekt zich door een verminderde lage tonen weergave, zeker als de luidsprekers wat dicht bij elkaar staan.
                        Een faseklikkertje is het middel om dat te controleren.

Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• dj-wojcik
                          • Jul 2008
                          • 911

Originally posted by speakertech
                          Op de VMX1000 kun je geen luidsprekers aansluiten, het is geen powermixer.
                          Het beste is om twee zgn Y-kabeltjes te maken, met aan een zijde een female XLR en dat naar tweemaal male XLR. Beide versterkers krijgen dan in elk geval hetzelfde signaal. De versterkers kun je onderling nog regelen met de regelaars op de versterker als ze bijv niet even hard moeten klinken.
                          Verder moet de bedrading een op een zijn, anders krijg je fasefouten en dat wreekt zich door een verminderde lage tonen weergave, zeker als de luidsprekers wat dicht bij elkaar staan.
                          Een faseklikkertje is het middel om dat te controleren.

Speakertech
                          dat beweerd hij ook niet (hij heeft toch 2 versterkers). en dat is toch ook zijn vraag, hoe hij van zijn mengpaneel naar de 2 versterkers kan gaan. Maar hij heeft volgens mij allang door hoe hij de boel op zijn eigen manier het beste kan aansluiten.
                          en vergeet niet het gaat hier om een set voor bij het voetballen, en denk niet dat hij alles van geluids systemen moet weten (zoals de faseklikkertjes) om deze set aan het draaien te krijgen

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Originally posted by laptop
                            gewoon met de xrl van de vmx1000 naar de xrl in van de ene EUROPOWER2500, en dan met een jack-jack kabel door lussen naar de andere EUROPOWER2500

makkelijker is er niet

mvg
                            Ter verduidelijking:
                            van de ene versterker met 2 jack-jack kabels naar de volgende versterker, en aan elke versterker 2 speakers (1 op links en 1 op rechts)

Als je je profiel invult blijkt er misschien wel iemand in de buurt te wonen die je in de praktijk even kan helpen
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

Originally posted by Whitefarmer

Als je je profiel invult blijkt er misschien wel iemand in de buurt te wonen die je in de praktijk even kan helpen
                              Daar dacht ik ook al aan. Het is een kleine moeite om iemand te helpen, als het in de buurt is
                              Last edited by dj-wojcik; 10-05-09, 13:35.

Comment

Working...