To sub or not to sub?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • John PU
    • Apr 2009
    • 6

To sub or not to sub?

Zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum. Wij zijn een Popkoor van, bij een optreden, ca. 80 pers. Ik ben de aangewezen persoon voor de geluidstechniek. Eh....en weet het af toe niet meer. Ben dus erg blij met dit forum.
    Onze installatie bestaat momenteel uit een simpele set:
    [FONT=Arial]1x Dynacord Powermate 600[/FONT]
    [FONT=Arial]1x Keyboard Roland RD 300 SX [/FONT]
    [FONT=Arial]2x Box EV Sx100 met statief[/FONT]
    [FONT=Arial]1x Hoofdtelefoon Sennheiser HD215[/FONT]
    [FONT=Arial]1X Active Subwooofer Mackie SWA 1501[/FONT]
    [FONT=Arial]1x Adam Hall Kabel Haspel multikabel 30m[/FONT]
    [FONT=Arial]1x Behringer EP1500 Eindversterker[/FONT]
    [FONT=Arial]6x Behringer P1220F Passive monitor[/FONT]
    [FONT=Arial]1x Behringer B212A Aktieve monitor[/FONT]
    [FONT=Arial]3x Beta 58 zangmicrofoons[/FONT]
    [FONT=Arial]4x CM220 Mini shotgun microfoon [/FONT]

We hebben een huisband b.u.:
    Toetsenist, zie boven
    Contrabas, eigen versterking
    Drumkit, onversterkt

Het aantal optredens loopt op!
    Over de hoofdspeakers hoor ik wel eens "dat geeft te weinig body bij een beetje optreden".
    Over de Sub hoor ik "waar hebben we die nou eigenlijk voor nodig want de bas heeft toch z'n eigen versterking" (is vaak ook voldoende!).
    Vraag 1:
    Zou ik deze Mackie (ik vind het een pracht ding) nou wel of niet behouden? We zetten hem maar weining in nl.! De bassist zegt dat hij genoeg power in huis heeft! Het geld bij verkoop kan dan weer geinvesteerd worden.
    Vraag 2:
    Waar zou ik in eerste instantie in moeten gaan investeren om de sound bij een optreden te verbeteren?
    Dit komt zo even in mij op. Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft.
    Last edited by John PU; 25-04-09, 07:29.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Hallo John, kan je even aangeven hoe je alles aanluit ( dus de opstelling bij een optreden ). eventueel met een foto, om het duidelijk te maken .
    Als ik jou verhaal verder goed kan volgen, gebruik de je dus 2 x een EV SX 100 als front met de powermate 600 ?
    Dat is dus 2 x 150 watt in 8 ohm ( vind ik persoonlijk vrij weinig )
    En dan af en toe gebruik je de mackie sub .
    Dan heb je ook nog 6 monitors van behringer enz...
    Ligt het probleem in de totale mix , of ligt het probleem in de zang, die te weinig body heeft ?

Om U een voorbeeld te geven , ik heb zelf de dynacord CMS 1000 in combinatie met 2 x RCF toppen ART 525 A, hier wordt ook wel eens 2 à 3 stemmig door gezongen , ik mis hier geen body ( de zang bedoel ik dan hé )

Maar goed we horen het wel .
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1066

idd mischien dan maar eens de toppen vervangen voor een setje van bijv 2x 400/450 watt met die sub er dan bij heb je al een flink setje...

het is verder vervelend al je de sub weg doet en het blijkt dat de bassist zo hard moet spelen om wat in de zaal te krijgen dat andere op het podium er last van krijgen...vooral nu je zegt meer optredens zou ik niet besluiten de sub weg te doen...

mvg jens

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Ik zeg: not to sub.
        De zwakste schakel lijkt mij de SX100. Verkopen die handel, samen met de powermixer en de mackie sub. Koop voor dit geld 2 stevige toppen, die full-range voldoende rendement hebben. Bijvoorbeeld de Art525 waar Sis ook mee huppelt. EN dan natuurlijk nog op zoek naar een goede tafel.

Het is ook niet zo gek dat je mede-koorleden die subwoofer maar wat overdreven vinden, deze gaat nu eenmaal veel harder dan een SX100.

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• John PU
          • Apr 2009
          • 6

Ik ben echt een leek. Hoe kan ik een document als bijlage meegeven aan de reply? Ik wil graag een aansluitschema meesturen!
          Klopt het trouwens dat die Art525 bijv. zo'n € 1.600,- p/s kosten? Hoe zit het dan met de low response biij dit type box, of vinden jullie ook dat ik de DI van de basversterker/box niet hoeft in te prikken en dat zijn eigen versterking voldoende is?
          Gr John

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by John PU
            Ik ben echt een leek. Hoe kan ik een document als bijlage meegeven aan de reply? Ik wil graag een aansluitschema meesturen!
            Klopt het trouwens dat die Art525 bijv. zo'n € 1.600,- p/s kosten? Hoe zit het dan met de low response biij dit type box, of vinden jullie ook dat ik de DI van de basversterker/box niet hoeft in te prikken en dat zijn eigen versterking voldoende is?
            Gr John

Document meesturen weet ik ook niet, sorry! De RCF 525A kost bij thomann.de 1185 euro (per stuk) Hier komt zeker meer uit dan uit jouw sx100's, ga eens naar een winkel in de buurt om ze te beluisteren (met de band en het koor) of huur ze bij de lokale pa boer voor een repetitie, kan je ze naast de sx100's zetten. (eventueel 2x/meer, dan heb je ook geen last van "wow, lekker groot/hard, nemen we!")

Daan

RCF ART 525 A - Dutch International Cyberstore (de link naar thomann.de)
            Last edited by djspeakertje; 25-04-09, 20:13.
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Ik ben echt een leek. Hoe kan ik een document als bijlage meegeven aan de reply?
              Volgens mij is dit ook onmogelijk.
              Hier kun je wel tijdelijk een bestand aanbieden: RapidShare: Easy Filehosting
              Uploaden volgens de instructies en de bijbehorende link hier in het topic geven.

Comment

• John PU
                • Apr 2009
                • 6

It's magic! Dit is dus de huidige set-up als wij alles uit de kast halen.

Groet, John

http://http://rapidshare.com/files/225854203/Lay-out_Kabelloop_11112008.doc.html

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

It's magic! Dit is dus de huidige set-up als wij alles uit de kast halen.

Groet, John

http://http://rapidshare.com/files/225854203/Lay-out_Kabelloop_11112008.doc.html
                  Helaas... hij werkt niet. Ik weet niet wat voor document je wilt uploaden, maar misschien gaat het werken met een printscreen? (dan naar paint, plakken, opslaan als jpg en uploaden maar)
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

het is en blijft natuurlijk moeilijk voor sommige mensen.
                    naar een beetje puzzelen kwam ik dit tegen

RapidShare: Easy Filehosting

als het goed is doet tie het wel

ps.. als je naar de link kijkt zie je al voldoende. http://http:// <-- kan al niet. En dan op het einde de extentie doc.html <--- kan dus ook niet

veel succes
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• John PU
                      • Apr 2009
                      • 6

URL="url=http://rapidshare.com/files/226035134/Lay-out_Kabelloop_11112008.doc

Lukt het zo wel?
                      Last edited by John PU; 26-04-09, 18:57.

Comment

• dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

URL="url=http://rapidshare.com/files/226035134/Lay-out_Kabelloop_11112008.doc

Lukt het zo wel?
                        het is en blijft lastig voor sommige mensen

ff een voorbeeldje

en hier onder maar een fatsoenlijke link naar het bestand. Wat ik in mijn vorige bericht ook al heb gedaan.

LINK!
                        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• John PU
                          • Apr 2009
                          • 6

Ik ben toch niet helemaa................! Het zal lukken.
                          Last edited by John PU; 27-04-09, 11:41.

Comment

• John PU
                            • Apr 2009
                            • 6

I will survive!

Free File Hosting Made Simple - MediaFire

Comment

Working...