groepje opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • degrotepeter
    • Apr 2008
    • 58

groepje opnemen

Heey ik maak wel is muziek in een groepje mensen. Maar we willen nu wat gaan opnemen.
    Maar ik heb daarvoor wel een nieuwe microfoon nodig, heb nu alleen nog maar een zangmicrofoon.
    Ik zat te denken aan een Oktava MK319 die heb ik aangeraden gekregen. Zat eerst zelf te denken aan een SE Electronics SE2200A maar die oktava schijnt toch beter te zijn.

Maar heb ik genoeg aan één condensator microfoon voor een groepje van vier mensen?

Het gaat om een acoustisch groepje
    een iemand speelt gitaar
    een iemand gitaar en zang
    een fluit
    en ik speel gitaar, accordeon en ik gebruik soms wel eens een speelgoedpiano.
    En soms speelt er ook nog wel eens iemand zo'n ierse trommel.
    Last edited by degrotepeter; 11-04-09, 17:59.
    [CENTER]music is my life...
    [/CENTER]
    [CENTER]even after...
    [/CENTER]
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Hmmm...

Als het groepje uit zichzelf accoustisch al netjes in balans is zou je kunnen volstaan met 1 microfoon, maar je opname wordt dan wel erg mono. 2 microfoons is het minimum voor een stereo-opname.

Maar als ik je instrumenten zo zie kan ik me niet voorstellen dat die lekker in balans zijn, dus zou ik op zijn minst voor elk instrument een microfoon willen hebben.

Mischien een mic-setje huren/lenen of iemand anders vragen de opname te doen?

Welk genre spelen jullie? Klink als Folk
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• degrotepeter
      • Apr 2008
      • 58

Originally posted by SoundOfSilence
      Hmmm...

Als het groepje uit zichzelf accoustisch al netjes in balans is zou je kunnen volstaan met 1 microfoon, maar je opname wordt dan wel erg mono. 2 microfoons is het minimum voor een stereo-opname.

Maar als ik je instrumenten zo zie kan ik me niet voorstellen dat die lekker in balans zijn, dus zou ik op zijn minst voor elk instrument een microfoon willen hebben.

Mischien een mic-setje huren/lenen of iemand anders vragen de opname te doen?

Welk genre spelen jullie? Klink als Folk
      Ja Irish folk voornamelijk en af en toe wat moderns er door maar natuurlijk wel licht aangepast aangezien we helemaal akoustisch zijn... maar de accordeon komt er natuurlijk wel bovenuit maar als die nou wat verder weg gaat zitten?

Oh en voor de zang wil ik gewoon mijn zangmicrofoon gebruiken want die staat hier toch.
      Last edited by degrotepeter; 12-04-09, 15:30.
      [/CENTER]
      [CENTER]even after...
      [/CENTER]

Comment

• partydrivein
        • Jul 2008
        • 389

Die Ierse trommel is dat een Bodrahn?

Wat is de naam van jullie groepje? aangezien ik menig festival in Nederland afloop in kilt voor de muziek (Rapalje in het speciaal ken ik jullie mischien wel.

Is het niet mogelijk om gewoon een live opname te regelen?
        Wel even van tevoren aangeven, vind je geluidstech wel fijn.

Ik heb namelijk van verschillende folk groepen live en studioopname's gehoord en in de studio zit er geen live gevoel in wat ik altijd erg mis.

Anders is een mic setje huren een goed plan als je dit niet zo vaak gaat doen.
        deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• degrotepeter
          • Apr 2008
          • 58

Originally posted by partydrivein
          Die Ierse trommel is dat een Bodrahn?

Wat is de naam van jullie groepje? aangezien ik menig festival in Nederland afloop in kilt voor de muziek (Rapalje in het speciaal ken ik jullie mischien wel.

Is het niet mogelijk om gewoon een live opname te regelen?
          Wel even van tevoren aangeven, vind je geluidstech wel fijn.

Ik heb namelijk van verschillende folk groepen live en studioopname's gehoord en in de studio zit er geen live gevoel in wat ik altijd erg mis.

Anders is een mic setje huren een goed plan als je dit niet zo vaak gaat doen.
          We hebben nog niet echt live gespeeld. Een aantal mensen zijn wel uit het groepje clãdz maar die ken je denk ik ook niet. Ons groepje heeft nog niet live gespeeld of zo tis meer gewoon gezellig bij elkaar zijn en gewoon muziek maken. Maar het klinkt wel erg leuk.
          En ik neem zelf ook op (gitaar) dus ik wil wel gewoon een goede microfoon hebben. Maar ik wil ook niet echt perse voor dat groepje een hele microfoonset aanschaffen.

En ja de trommel is een bodranh.
          [/CENTER]
          [CENTER]even after...
          [/CENTER]

Comment

• degrotepeter
            • Apr 2008
            • 58

maar kan iemand me helpen dus? :P

heb ik genoeg aan één grootmembraam microfoon?
            En welke is daar het beste geschikt voor?
            de Oktava MK319
            of de SE Electronics SE2200A?
            of zijn er nog andere microfonen waar ik naar moet kijken?

in ieder geval bedankt...

(jah lijk nu misschien een beetje ongeduldig maar wil toch wel een microfoon hebben dit weekend :P dus ik haalde het topic maar weer even omhoog (A) der was allang niet meer ge antwoord :P)
            [/CENTER]
            [CENTER]even after...
            [/CENTER]

Comment

• SjoerdOptLand
              • Jul 2003
              • 261

Lieve mensen, de enig juiste spelling is membraan (al eerder besproken).

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Voor een fatsoenlijke opname heb je niet genoeg aan 1 microfoon.

Voor een niet-fatsoenlijke opname heb je genoeg aan 1 microfoon en maakt het niet uit of je de SE of de Oktava kiest (omdat het toch een niet-fatsoenlijke opname wordt).

Persoonlijk houd ik meer van het geluid van de Oktava, maar da's een kwestie van smaak, niet van opnametechniek.

Comment

• degrotepeter
                  • Apr 2008
                  • 58

dus ik kan beter gewoon 4 instrumentmicrofoons halen?
                  Maar waar moet ik dan naar kijken zo'n beetje? heb niet zo'n super groot budget.
                  Ik hoor heel vaak een bepaalde instrument microfoon voor bij komen geloof ik die niet eens zo heel duur is. Weet iemand welke dit is? en of die een beetje geschikt is voor mijn situatie? :P
                  [/CENTER]
                  [CENTER]even after...
                  [/CENTER]

Comment

• RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

Ik heb iets soortgelijks al eens gedaan.
                    2 grootmembraam(n) microfoons naast elkaar in een hoek van ± 30 naar buiten gericht. Muzikanten in een halve cirkel ervoor. De afstand kun je zelf bepalen door wat proefopnames te maken.
                    Dit gaf een heel mooi resultaat, de dynamiekverschillen bleven zo mooi hoorbaar en het je hebt dan ook 'ambient' geluid wat het totaalplaatje ten goede komt. Per instrument opnemen wordt heel klinisch.

Dit heb ik tijdens een theatertoer ook toegepast met 4 instrumenten (contrabas, banjo, akoestisch gitaar, viool en zang) en het werkte heel goed.

Welke microfoons je neemt hangt vooral van je eigen smaak af. Ik had 2 AKG C4000 tot mijn beschikking.
                    Last edited by RayM; 15-04-09, 12:26.
                    Heerlijk die stilte

Comment

• degrotepeter
                      • Apr 2008
                      • 58

Originally posted by RayM
                      Ik heb iets soortgelijks al eens gedaan.
                      2 grootmembraam(n) microfoons naast elkaar in een hoek van ± 30 naar buiten gericht. Muzikanten in een halve cirkel ervoor. De afstand kun je zelf bepalen door wat proefopnames te maken.
                      Dit gaf een heel mooi resultaat, de dynamiekverschillen bleven zo mooi hoorbaar en het je hebt dan ook 'ambient' geluid wat het totaalplaatje ten goede komt. Per instrument opnemen wordt heel klinisch.

Dit heb ik tijdens een theatertoer ook toegepast met 4 instrumenten (contrabas, banjo, akoestisch gitaar, viool en zang) en het werkte heel goed.

Welke microfoons je neemt hangt vooral van je eigen smaak af. Ik had 2 AKG C4000 tot mijn beschikking.
                      Ok ik heb nu dus een idee:
                      één grootmembraanmicrofoon voor de 3 gitaren (en soms 2 gitaren en een accordeon)
                      En dan voor de fluit een dynamische microfoon? want die hoor je denk ik te slecht anders. Een dynamische microfoon heb ik toch nog staan.

Maarjah ik kan wel een hele zooi geld gaan uitgeven maar ben 17 en verdien niet bepaald veel dus dan is 200 eurootjes al een flinke uitgave. Maar ik was die grootmembraan toch al van plan te kopen voor opname van gitaar/accordeon. En het is handig voor mijn opleiding van volgend jaar.

Maar zou mijn idee dus wel kunnen werken? Het hoeft niet echt allemaal heel súper te klinken gewoon leuk.
                      [/CENTER]
                      [CENTER]even after...
                      [/CENTER]

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by degrotepeter
                        Ok ik heb nu dus een idee:
                        één grootmembraanmicrofoon voor de 3 gitaren (en soms 2 gitaren en een accordeon)
                        En dan voor de fluit een dynamische microfoon? want die hoor je denk ik te slecht anders. Een dynamische microfoon heb ik toch nog staan.

Maarjah ik kan wel een hele zooi geld gaan uitgeven maar ben 17 en verdien niet bepaald veel dus dan is 200 eurootjes al een flinke uitgave. Maar ik was die grootmembraan toch al van plan te kopen voor opname van gitaar/accordeon. En het is handig voor mijn opleiding van volgend jaar.

Maar zou mijn idee dus wel kunnen werken? Het hoeft niet echt allemaal heel súper te klinken gewoon leuk.
                        Wat je ook kunt doen is investeren in een goedkoop paar behringers (C4 of C2.. kosten nog geen 100 euro per set incl. beugeltje), die samen op een statief zetten, kopjes ongeveer 20 cm uit elkaar, de microfoons onder een hoek van zo'n 120 graden. ééntje vol naar links pannen en de andere vol naar rechts.
                        Vervolgens zet je een hoofdtelefoon op en luister naar je microfoons terwijl je de muzikanten letterlijk verplaatst.

Muzikant links <-> rechts verplaatsen plaatst hem/haar anders in het stereobeeld.
                        Muzikant achter <-> voor verplaatsen maakt hem zachter/harder.

Lees maar eens over XY-opnames.

Comment

• degrotepeter
                          • Apr 2008
                          • 58

Wat je ook kunt doen is investeren in een goedkoop paar behringers (C4 of C2.. kosten nog geen 100 euro per set incl. beugeltje), die samen op een statief zetten, kopjes ongeveer 20 cm uit elkaar, de microfoons onder een hoek van zo'n 120 graden. ééntje vol naar links pannen en de andere vol naar rechts.
                          Vervolgens zet je een hoofdtelefoon op en luister naar je microfoons terwijl je de muzikanten letterlijk verplaatst.

Muzikant links <-> rechts verplaatsen plaatst hem/haar anders in het stereobeeld.
                          Muzikant achter <-> voor verplaatsen maakt hem zachter/harder.

Lees maar eens over XY-opnames.
                          Ok wat onderzoek gedaan naar die XY opname dat snap ik wel :P

dan komt er nu even een tekeningetje xD

Zou ik met deze opstelling een beetje een fatsoenlijke opnamen kunnen maken? (het hoeft dus niet heel pro)

En zijn dat wel een béétje fatsoenlijke microfoons? niet super veel ruis of zo?
                          en welke set is beter? c2 of c4? kost namelijk precies evenveel...
                          En is de samson Co2 niet een beter keuze? wel iets duurder maarja...
                          YouTube - prueba Uca200
                          klinkt wel lekker :P goed genoeg voor mij iig
                          Last edited by degrotepeter; 15-04-09, 16:20.
                          [/CENTER]
                          [CENTER]even after...
                          [/CENTER]

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik de fluit en gitaar vooraan houden en de accordeon iets naar achteren zetten en de hele dynamische vergeten.

Truuk van de XY is eigenlijk dat je de opstelling neer zet op de plaats waar je zelf zou gaan staan als je het goed wilt horen. De XY fungeert als jouw oren zeg maar. Dus je laat de muzikanten spelen en verplaatst óf de muzikanten óf je loopt zelf door de ruimte op zoek naar de plaats waar jij het het beste vindt klinken. Daar zet je je statief neer en je start de opname. Succes verzekerd.

Je kan het beste óf alle instrumenten individueel pakken en de mix op de tafel maken, óf 1 stereo-setje (bijvoorbeeld XY) gebruiken en met de plaatsing spelen.

Je hebt ook geen 3 oren aan je hoofd, dus persoonlijk zou ik de dynamische weglaten.

Met een stereo-setje krijg je wel de beste "beleving".

Tja..C2's van behringer of samson... 't is allebij vergelijkbaar. De C4 heb ik nog niet gehoord, maar zal ook ongeveer hetzelfde zijn. De C2 is voor het geld (kan ze al voor 55 euro per set vinden) een verdomd leuk microfoontje. Tuurlijk, 't is geen Neumann, maar wel een aardige mic die je later toch niet weggooid omdat ie altijd van pas komt.

Wil je luxer/beter, koop dan 2 stuks AT2020 van audiotechnica (kosten rond de 80 euro per stuk). Heten "grootmembraan" maar vindt het meer "middelmembraan" maar klinken zeker niet gek.
                            En anders een setje Beyerdynamic Opus53's... vindt ik persoonlijk erg mooie kleinmembraam-mics. Heb ze wel eens vergeleken met andere mics uit mijn set die 80x duurder zijn en ze doen er niet echt voor onder.

Edit:

Oeps... de uitleg die ik doe gaat over de zogenoemde "ORTF" opstelling... de XY is net ff ietsies anders. Ze gaan beide prima voldoen voor je.

Bij deze nog een kleine plaatje ter inspiratie (zoek de ORTF):
                            Last edited by SoundOfSilence; 15-04-09, 17:25.

Comment

• degrotepeter
                              • Apr 2008
                              • 58

Bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik de fluit en gitaar vooraan houden en de accordeon iets naar achteren zetten en de hele dynamische vergeten.

Truuk van de XY is eigenlijk dat je de opstelling neer zet op de plaats waar je zelf zou gaan staan als je het goed wilt horen. De XY fungeert als jouw oren zeg maar. Dus je laat de muzikanten spelen en verplaatst óf de muzikanten óf je loopt zelf door de ruimte op zoek naar de plaats waar jij het het beste vindt klinken. Daar zet je je statief neer en je start de opname. Succes verzekerd.

Je kan het beste óf alle instrumenten individueel pakken en de mix op de tafel maken, óf 1 stereo-setje (bijvoorbeeld XY) gebruiken en met de plaatsing spelen.

Je hebt ook geen 3 oren aan je hoofd, dus persoonlijk zou ik de dynamische weglaten.

Met een stereo-setje krijg je wel de beste "beleving".

Tja..C2's van behringer of samson... 't is allebij vergelijkbaar. De C4 heb ik nog niet gehoord, maar zal ook ongeveer hetzelfde zijn. De C2 is voor het geld (kan ze al voor 55 euro per set vinden) een verdomd leuk microfoontje. Tuurlijk, 't is geen Neumann, maar wel een aardige mic die je later toch niet weggooid omdat ie altijd van pas komt.

Wil je luxer/beter, koop dan 2 stuks AT2020 van audiotechnica (kosten rond de 80 euro per stuk). Heten "grootmembraan" maar vindt het meer "middelmembraan" maar klinken zeker niet gek.
                              En anders een setje Beyerdynamic Opus53's... vindt ik persoonlijk erg mooie kleinmembraam-mics. Heb ze wel eens vergeleken met andere mics uit mijn set die 80x duurder zijn en ze doen er niet echt voor onder.
                              Dan ga ik maar eens kijken naar die c2's tis ook maar een beetje om mee te spelen hoor :P we brengen voorloopig nog geen cd uit :P bedankt voor alle informatie in ieder geval.
                              Ze werken op fantoom he? niet dat ik ze dadelijk aansluit en de boel meteen sloop door er fantoom op te gooien :P
                              Oja nog een vraagje :$ heb ik daar dan 1 of 2 xlr kabels voor nodig? Deze vraag omdat het een microfoon voor links en een voor rechts is...
                              Last edited by degrotepeter; 15-04-09, 17:29.
                              [/CENTER]
                              [CENTER]even after...
                              [/CENTER]

Comment

Working...