gebruik van speakerprocessor bij gepowerde speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

gebruik van speakerprocessor bij gepowerde speakers

Hey,

Ik gebruik momenteel een aantal gepowerde speakers (mackie SRM450, mackie SWA1501, DB technologies twin 228) en wil deze beter beveiligen, aansturen, eq, etc.

Ik heb momenteel een processor die ik even mag gebruiken (2in, 6 out, 2 direct outs). Reden voor gebruik van processor is momenteel omdat ik een setje van 2 subs + 4x db technologies twin 228 wil gaan aansturen (waarvan 2 speakers gedelayed zullen worden).

Vraag is, hoe ga ik best te werk? Heb al het één en ander geprobeerd, maar ben nog niet 100% te vreden. Voor men topkastjes zette ik crossover op 120 hz (zoals normaal gebeurt intern bij mackie), en voor de subs niet (mag dat of mag daar ook nog een low cut?). Verder heb ik vooral zitte zoeken om het geluid van de topkastjes iets vlakker te krijgen. Zit echt bergen teveel hoog in.

Graag wat feedback.
  • LJKEVIN
    • Dec 2005
    • 426

Ja goed, het zal ons helpen wanneer wij ook weten welke processor je tot je beschikking hebt.

Hoog wegtrekken, kun je afhankelijk van je processor doen d.m.v. een equalizer.

ik citeer even een stukje uit je verhaal:
    "Voor men topkastjes zette ik crossover op 120 hz (zoals normaal gebeurt intern bij mackie), en voor de subs niet (mag dat of mag daar ook nog een low cut?)."

ik krijg het niet helemaal meer mee, je hebt je crossover frequentie ingesteld op 120hz, maar voor je subs niet???

Kun je het geheel even uitgebreider uitleggen???
    Je iets wat vage verhaal is mij niet geheel duidelijk..
    (kan ook aan mij liggen, ik ben immers geen geluidstechnicus!!!)
    Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Originally posted by LJKEVIN
      ik krijg het niet helemaal meer mee, je hebt je crossover frequentie ingesteld op 120hz, maar voor je subs niet???

Kun je het geheel even uitgebreider uitleggen???
      Je iets wat vage verhaal is mij niet geheel duidelijk..
      (kan ook aan mij liggen, ik ben immers geen geluidstechnicus!!!)
      Ik vermoed dat er nu dus een hi-pass op 120Hz zit, maar geen lo-pass van 120Hz op de subs. Afhankelijk van de subs heb je nu dus misschien een overlap van 120Hz naar boven, tot het einde van het bereik van de subs, wat lekker gaat lopen rommelen. De bedoeling is dan ook dat je ze ook echt crosst, zodat het laag van top en sub niet overlappen.

Comment

• maranta
        • Sep 2002
        • 113

Zoals al eerder is opgemerkt; wat voor een processor gebruik je??, wat je er mee wil gaan doen is duidelijk.
        Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

eric audio DLP3224, de andere processor die ik heb staan is een DBX driverack PX (maar vind die persoonlijk gezegd zen werk helemaal niet goed doen).

Wat ik bedoel met crossover is dit. In actieve baskasten (swa1501) zit toch een ingebouwde crossover (daar kan je nooit omheen) en die zijn crossover frequentie zit dus op 120hz. Dus achteraan de subs het je XLR in (fullrange) en dan heb je XLR out (fullrange) of ook high-pass (vanaf 120hz dus vermoedelijk), maar dit zit allemaal intern in die speakersversterkers element.

Alles gewoon doorlinken werkt goed (met 2x SRM450 2xSWA1501), maar niet prima. Nu wil ik de subs gebruiken samen met 4 topkastjes (waarvan 2 gedelayed).
          Subs vind ik helaas ook niet altijd even denderdend klinken, maar kan ook aan het type sub zijn (dat hoor ik dan ook graag van mensen met ervaring).

Anyway, ik ben geen "newbie" maar wou het toch gewoon onder startervragen zetten. Ik weet ook wel wat een processor kan. Ik vraag me gewoon af, heeft het zin of kan je de standaard fabrieksinstellingen van vb. mackie niet verbeteren.

Groeten Karel

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by drummerke
            Subs vind ik helaas ook niet altijd even denderdend klinken, maar kan ook aan het type sub zijn (dat hoor ik dan ook graag van mensen met ervaring).

Groeten Karel
            SRM450 en SWA1500 zijn niet denderend voor het geld naar mijn smaak. Toppen gaan flink schel klinken op hogere volumes. Ik vraag me altijd af waarom die srm450's toch zo goed verkocht zijn? Ze bevinden zich in prijsklasse Art312... dan wist ik het wel.

De SWA zijn mij ook een verhaal apart. Exotisch ontwerp, maar achter dat 'rooster' zit gewoon de woofer als een BR gemonteerd. En om verder te gaan met die BR-vergelijking: de SWA gaat echt niet hoorbaar harder dan een conventionele 13-in-een-dozijn BR-subwoofer.
            Althans, dat is mijn ervaring.

Is het trouwens wel een ander 'type' subwoofer dan een BR? Er zit wel een kleine kamer tussen de voorkant van de woofer en de voorplaat/rooster-dinges-gat.

Sorry voor de gedeeltelijke off-topic!
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

Is voor mij niet zo off-topic hoor. Wat je verteld over vgl met RCF art 312 heb je 100% gelijk. Al vind ik ze al bij al goed klinken (heb setje wel 2dehands gekocht).

Subwoofers zijn voor mij ook iets raars. Had vroeger "the good old peavey" baskastjes (15") en die gingen vooral niet zo hard maar klonken wel vrij goed (voor hun magere vermogen van 250watt rms). De swa1501 is iets speciaals.

greets

Comment

Working...