sub en top op een versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel12
    • Dec 2008
    • 95

sub en top op een versterker

hallo ik wil 2 subs en 2 tops op een versterker dat is geen probleem maar de subs heb ik zelf gemaakt en ik gebruik een active crossover maar kan ik de active crossover op een kanaal doen met 2 subs en dan gewoon de tops op de anderen kanaal

of kan ik ook gewoon een sub en een top op een kanaal doen en voor de versterker de active crossover maar ik weet niet of dat lukt
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Originally posted by michiel12
    hallo ik wil 2 subs en 2 tops op een versterker dat is geen probleem maar de subs heb ik zelf gemaakt en ik gebruik een active crossover maar kan ik de active crossover op een kanaal doen met 2 subs en dan gewoon de tops op de anderen kanaal

of kan ik ook gewoon een sub en een top op een kanaal doen en voor de versterker de active crossover maar ik weet niet of dat lukt
    deze vraag is reeds behandeld. En dat nog geen weekje terug. Ik zou zeggen zoek even met de search functie voordat we weer van die wazig vragen kunnen beantwoorden
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

ehm dat laatste kan zo ie zo niet. je kan niet eerst naar je crossover, dan naar je amp, dan naar je bas en dan naar je hoog dat zou betekenen dat je ook geen crossover nodig heb en jij hem juist heb gekocht om bas en toppen te scheiden. ook klinkt dat voor geen meter en de kans dat je wat opblaast is al helemaal groot..

je kan wel je subjes doorlussen en je toppen ook maar dan draai je wel mono

crossover hoog uit -naar je versterker kanaal 1 - naar top 1 en die doorlussen naar top 2

en crossover laag uit - naar je versterker kanaal 2 naar sub 1 en dan naar sub 2

je draait dan wel op 4 ohm op beide kanalen

Maar het beste blijft gewoon om een 2e amp er bij te kopen, dan kan je gewoon 2 weg stereo draaien, ook heeft je sub vaak meer vermogen nodig dan je toppen

ik weet ook niet wat voor subs je heb maar als die al 4 ohm zijn ( omdat er 2 speakers in zitten) dan moet je zo ie zo al goed gaan uitkijken of je versterker wel op 2 ohm kan draaien!

wat voor spullen heb je??

mvg jens

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

en hij mag wel naar het beginners starters forum idd

Comment

• michiel12
          • Dec 2008
          • 95

als jullie zeggen dat dat niet verstandig is dan ga ik gewoon even een nieuwe versteker halen en dan zit altijd save

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

nou jah het kan allemaal wel maar wat zijn je verdere plannen?

als jij 2 toppen heb van bijv 300 watt

en 2 subjes van bijv 500 watt

en een crossover

dan zou ik gaan voor een versterker van 2x 400/450 watt voor op de tops, en een 2x 700/750 watt voor de subs!

dan benut je je set max! je draait safe en je kan je set nog uitbereiden ook kwa speakers.

maar zoals ik al zei waar draai je nu mee?

groeten jens

Comment

• michiel12
              • Dec 2008
              • 95

jij zeg dat je als je bv top 300 watt is dat je er een versterker moet nemen van ongeveer 400/450 watt maar dat is toch niet goed voor de speakers als er teveel watt op staat dan blaas je het toch op
              klinkt het dan mooier als de sub harder kan als de tops

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Originally posted by michiel12
                jij zeg dat je als je bv top 300 watt is dat je er een versterker moet nemen van ongeveer 400/450 watt maar dat is toch niet goed voor de speakers als er teveel watt op staat dan blaas je het toch op
                klinkt het dan mooier als de sub harder kan als de tops

de meeste versterkerfabrikanten ( o.a. qsc) raden aan om bijv. een amp van 2x1600 watts rms/4 ohm te nemen voor basjes van bijv. 800/1000 watts rms/4/ohm het is erger als je amp te weinig heeft dan blaas je de boel eerder op (spreekspoel blijft naar voren staan, koelt niet meer en brand door, zeg ff als je het hele verhaal wil horen, dan typ ik het ff over uit mijn mooie boekje) als je sub meer vermogen EN meer rendement (decibels) kan hebben/kan produceren dan kan de bas idd harder.

daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Beste michiel,

Ik denk dat je je eerst even wat in de materie moet verdiepen voor jezelf configuraties gaat verzinnen.
                  Waarom 450W versterker op een 300W luidspreker is uitvoerig op dit forum aan de orde geweest.

Mijn voorstel: besteed een paar avonden aan het lezen diverse info op dit forum. Kom je er dan nog niet uit, wat ik me niet voor kan stellen, kom dan gerust terug met je vragen.
                  Tip: snappen waar het over gaat is belangrijker dan lezen hoe je het kunt aansluiten.

Niet dat ik je niet wil helpen, want dat doe ik al.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

@ michiel en djsp....

Vroeger gebruikte mensen nog hoofdletters, komma's en punten om zinnen op te bouwen. Nu snap ik dat je dat op een forum in een slowchat over een vraag die al 100x voorbij is gekomen dit wel eens vergeet.
                    Maar uuh: Willen jullie daar eens aan denken!
                    d&b Audiotechnik

Comment

Working...