Speakers doorlussen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiddy-T
    • Nov 2008
    • 13

Speakers doorlussen

Hallo,

Ik heb 2 fullrange kasten van elk 750w rms / 8 ohm
    en ik heb 2 sub kisten staan van elk 300w rms / 8 ohm

Ik heb de fullrange kasten op een synq 3k6 maar aangezien deze 1050w rms per kanaal levert, heeft de versterker per kanaal nog 300w "over".
    Zou er een mogelijkheid zijn om de sub kisten op een of andere manier ook op dezelfde versterker te laten draaien? 750+300 is immers 1050 dus de versterker zou het moeten kunnen doen toch?

Nou heb ik er domweg te weinig verstand van om te kunnen zeggen hoe dat dan zal gaan met de impendantie waardes... moet ik misschien filters in de subs bouwen of kan het ook anders? (of is het zoizo niet haalbaar)

Misschien is er iemand die mij kan helpen want ik vind het nogal zonde om een versterker te kopen voor mijn subs terwijl mijn huidige versterker nog voldoende "over" heeft.

Bedankt!
  • Airwave
    • Dec 2005
    • 71

Originally posted by Tiddy-T
    Hallo,

Ik heb de fullrange kasten op een synq 3k6 maar aangezien deze 1050w rms per kanaal levert, heeft de versterker per kanaal nog 300w "over".
    Zou er een mogelijkheid zijn om de sub kisten op een of andere manier ook op dezelfde versterker te laten draaien? 750+300 is immers 1050 dus de versterker zou het moeten kunnen doen toch?

Nou heb ik er domweg te weinig verstand van om te kunnen zeggen hoe dat dan zal gaan met de impendantie waardes... moet ik misschien filters in de subs bouwen of kan het ook anders? (of is het zoizo niet haalbaar)

Misschien is er iemand die mij kan helpen want ik vind het nogal zonde om een versterker te kopen voor mijn subs terwijl mijn huidige versterker nog voldoende "over" heeft.

Bedankt!
    Kijk eerst eens in de handleiding van de amps hoeveel watt ze leveren bij hoeveel ohm. Wanneer je 2 speakers doorlust op 1 kanaal van een amp halveert de weerstand en verdubbelt dus het vermogen.

Stel dat jouw amp 1050 watt levert bij 8 ohm en je gaat 2 speakers aan een kanaal hangen, dan levert hij dus 2100 watt bij 4 ohm. Je kan dus zeggen dat hij naar elke speaker 1050 watt zal sturen, wat eigenlijk te veel is. Aangezien de stelregel voor de keuze van de amps 2 x het vermogen van de speaker is, zit je dus safe. Wel opletten dat je de speakers niet gaat overbelasten want dan kan je ze kapot spelen.
    Airwave S&L
    Cause we are different...

Comment

• Tiddy-T
      • Nov 2008
      • 13

Originally posted by Airwave
      Kijk eerst eens in de handleiding van de amps hoeveel watt ze leveren bij hoeveel ohm. Wanneer je 2 speakers doorlust op 1 kanaal van een amp halveert de weerstand en verdubbelt dus het vermogen.

Stel dat jouw amp 1050 watt levert bij 8 ohm en je gaat 2 speakers aan een kanaal hangen, dan levert hij dus 2100 watt bij 4 ohm. Je kan dus zeggen dat hij naar elke speaker 1050 watt zal sturen, wat eigenlijk te veel is. Aangezien de stelregel voor de keuze van de amps 2 x het vermogen van de speaker is, zit je dus safe. Wel opletten dat je de speakers niet gaat overbelasten want dan kan je ze kapot spelen.
      De versterker zou 2 x 1050w rms op 8 ohm leveren en 2 x 1800w rms op 4 ohm dus dat vond ik al een beetje raar... aangezien dat niet het dubbele is van 1050 wat volgens mij meestal wel zo zou moeten zijn?

Als ik het goed begrijp zijn 2 speakers van 8 ohm op 1 kanaal dus gelijk aan 1 speaker van 4 ohm? Want ik dacht altijd dat het 8+8 = 16 ohm zou worden.

En stel dat ik mijn versterker open zou draaien tot hij 1050w rms geeft (wat de fullrange en sub maximaal aan rms zou moeten kunnen hebben)
      wordt het vermogen dan 50/50 verdeeld over de boxen of trekt de fullrange automatisch 750w uit het signaal en de sub 300w? of krijgen de boxen dan allebei 525w (50%) te verduren en zou ik mijn sub kist opblazen?

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Als ik het goed begrijp zijn 2 speakers van 8 ohm op 1 kanaal dus gelijk aan 1 speaker van 4 ohm? Want ik dacht altijd dat het 8+8 = 16 ohm zou worden.
        Dat zou het zijn als je ze in serie zet... zie ook dit om even lekker te spelen: Serie en parallel geschakelde weerstanden

Comment

• ruurd
          • Sep 2005
          • 95

1/Rvparallel = 1/R1 + 1/R2 +1/R3 + ... etc

Invullen:

1/(1/4) = 1/8 + 1/8 = 4ohm

Qua berekening moet het kunnen, maar het is niet safe. Wanneer je op de top gaat draaien veranderd de sinusvorm in een blokspanning. En dat vinden speakers niet fijn. Het is helemaal niet verkeerd om vermogen over te hebben naar een speaker toe.

En stel dat ik mijn versterker open zou draaien tot hij 1050w rms geeft (wat de fullrange en sub maximaal aan rms zou moeten kunnen hebben)
          wordt het vermogen dan 50/50 verdeeld over de boxen of trekt de fullrange automatisch 750w uit het signaal en de sub 300w? of krijgen de boxen dan allebei 525w (50%) te verduren en zou ik mijn sub kist opblazen?
          Het vermogen wordt verdeelt. Want de spanning over beide speakers is gelijk, en de stroom verdeeld zich omgekeerd evenredig in een parallelschakeling. Aangezien beide speakers 8 ohm zijn verdeeld de stroom zich in 50%. Dat geeft dus een bepaald risico.

En ik neem aan dat de baskasten passieve filters hebben? Want als je het combineert ben je de mogelijkheid van een crossover, LPF of HPF kwijt.

Comment

• Airwave
            • Dec 2005
            • 71

De versterker zou 2 x 1050w rms op 8 ohm leveren en 2 x 1800w rms op 4 ohm dus dat vond ik al een beetje raar... aangezien dat niet het dubbele is van 1050 wat volgens mij meestal wel zo zou moeten zijn?

In theorie moet hij het dubbele leveren, maar in de praktijk (volgens handleiding dus) is het blijkbaar maar 1800 watt.

Beste oplossing is volgens mij dat je

- ofwel 2 zwaardere fullrange kasten koopt (bv 800 watt bij 4 ohm), en de huidige speakers verkoopt
            - ofwel amp verkoopt en 2 andere amps + cross koopt waardoor je meer rendement uit je geluidsset gaat halen (hoog en laag scheiden)
            Airwave S&L
            Cause we are different...

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

Hallo,

...
              offtopic
              Wel een beetje een rare verhouding. Weet niet welke full range kasten je hebt, maar bij de meeste systemen is dit toch ongeveer omgedriaad (350w fullrange/hoog op 700w laag bijv)
              of heb ik het mis??

Grtz Jeroen van Geffen
              Jeroen van Geffen

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Originally posted by DMiXed
                offtopic
                Wel een beetje een rare verhouding. Weet niet welke full range kasten je hebt, maar bij de meeste systemen is dit toch ongeveer omgedriaad (350w fullrange/hoog op 700w laag bijv)
                of heb ik het mis??

Grtz Jeroen van Geffen
                Ik zit met dezelfde vraag , je was me voor
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ruurd
                  • Sep 2005
                  • 95

Dat klopt...

Hoe lager de frequenties hoe meer vermogen dat trekt om de verhouding goed te hebben.

Comment

• Tiddy-T
                    • Nov 2008
                    • 13

Originally posted by DMiXed
                    offtopic
                    of heb ik het mis??
                    Ja ik weet het, het is ook een rare verhouding misschien.
                    Maar het is allemaal zelfbouw. Ik heb in elke fullrange kast 3 speakers zitten waarvan er 2 op mid/laag zijn gefilterd en de 3e zit op mid/hoog, en die wordt geholpen door 2 tweeters. Dus in principe haal ik uit de fullrange al heel wat laag, maar ik wou gewoon graag mn subs ook gebruiken aangezien ze hier anders een beetje staan te verstoffen.

Maargoed, ik denk dat ik dan maar een aparte amp voor mijn subs ga kopen... hoewel ik het zonde blijf vinden dat ik 750w speakers op een 1050w amp heb nu Heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval tot zo ver.

Comment

• Tiddy-T
                      • Nov 2008
                      • 13

Ik heb vandaag eens alles zitten uit tekenen en proberen en ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat het naar mijn inzicht ook zo op te lossen is:

2 sets maken van subkist+fullrange in parallel schakeling en dan mijn synq 3k6 omruilen voor een synq 2k2 versterker die 2 x 1100 rms op 4 ohm levert.

En oke ik word vast hard uitgelachen omdat er waarschijnlijk weinig tot niets van mijn schema klopt maarja ik heb mn best gedaan in ieder geval.

Zou het zo werken of zit ik er compleet naast??

Comment

• DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

je speakers echt doorlussen (in serie dus, niet parralel met Y kabeltjes gaan kutten) en de weerstand blijft of 4 ohm of 8 ohm, die kan niet ineens verdubbelen of halveren! Dus: van je amp een lijntje naar je sub, en van je sub naar je top, of fullrange, zoals jij het noemt! maar die nieuwe amp is idd de beste oplossing. Neem wel eentje die goed door duuwt in het laag, crowns zijn hier denk ik wel geschikt voor,mijn ervaringen althans.

Grtz Jeroen van Geffen
                        Jeroen van Geffen

Comment

• sntho0
                          • Sep 2003
                          • 196

Ik heb vandaag eens alles zitten uit tekenen en proberen en ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat het naar mijn inzicht ook zo op te lossen is:

2 sets maken van subkist+fullrange in parallel schakeling en dan mijn synq 3k6 omruilen voor een synq 2k2 versterker die 2 x 1100 rms op 4 ohm levert.

En oke ik word vast hard uitgelachen omdat er waarschijnlijk weinig tot niets van mijn schema klopt maarja ik heb mn best gedaan in ieder geval.

Waarom zou je dit doen? Volgens mij wil jij het vermogen van de versterker perse helemaal benutten. of heb ik het mis? Vuistregel is: (en is op dit forum en andere fora overal te lezen: RMS vermogen versterker is minimaal 1,5 keer vermogen van de boxen. Let wel, dit is een vuistregel en hoeft dus niet altijd op te gaan en is niet noodzakelijk. Als jij perse je subs met tops aan 1 versterker wilt hangen dan kun je dus beter je zware amp houden, want deze geeft per kanaal 1800 wrms. Omdat beide boxen 8 ohm zijn krijgen ze beide 900 watt. Voor de bassen zal dit wel te veel zijn maar je toppen zouden dit gemakkelijk aan moeten kunnen.. MAAR: je kunt waarschijnlijk nooit voluit draaien omdat je subs dan te veel vermogen te verduren krijgen. De lichtere versterker kun je misschien wel (bijna) voluit zetten maar stuurt slechts 550 watt naar je toppen en dat is dan weer te weining. Dus mooi die zware houden, is mijn raad en gewoon niet te hard. Hou je mooi wat vermogen over van je versterker waardoor je veel minder snel in de clip gaat draaien. Want clippen moet je altijd voorkomen.
                          Zitten er wel filters in de subs? Want dit moet natuurlijk wel.
                          Nogmaals, en dit is volgens mij al eerder gezegt. Je combinatie is net anders als gewenst en zal nooit optimaal worden.
                          Last edited by sntho0; 04-03-09, 16:18.
                          Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• sntho0
                            • Sep 2003
                            • 196

Schiet me ineens iets anders te binnen.
                            Als je nu eens mono gaat draaien? Je doet de 2 toppen aan 1 kanaal en de 2 subs aan het andere kanaal. Is in ieder geval een stuk saver. Je toppen kun je dan heel hard zetten en je subs regel je dan bij. Tja, je subs zijn natuulijk te licht, maar dat weet je.
                            Wat je dan nog kunt doen is er een x-over tussen zetten. 2e hands voor 50 tientjes te koop. Ik neem aan dat je een mengpaneel hebt. Die x-over moet tussen je mengpaneel en je versterker. Je gaat vanaf het mengpaneel naar je x-over. Dan ga je met 1 uitgang (bas) naar 1 kanaal van je versterker en met de andere uitgang (mid/hoog) naar het andere kanaal. Klaar is Kees.
                            Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• ruurd
                              • Sep 2005
                              • 95

Schematisch klopt dit wel , elektrotechnisch is het niets. Er is immers geen stroomkring.

@DMiXed: houd alsjeblieft op met deze kulpraat want er klopt helemaal niets, maar dan ook helemaal niets van... Speakers moet je sowieso niet in serie doorlussen. De spanning verdeeld zich evenredig aan de weerstand van de speakers. Er blijft dus sowieso een 50% van de amplitude over.
                              Daarnaast kan de (vervangings) weerstand prima ineens verdubbelen of halveren. Geen enkel probleem. Ga eerst maar even zoeken op de wet van Ohm en de wet van Kirchhoff.

@Tiddy-T: nogmaals, je versterker die je nu hebt past prima (qua vermogen) bij de topkasten die je nu hebt. Als je er de baskasten bij gaat doen heb je 2 nadelen:
                              1. Het vermogen verdeeld zich evenredig over de speakers. Dit betekend dus automatisch dat de stroom zich ook evenredig verdeeld. De spanning blijft immers dezelfde. Hiermee heb je dus kans je baskasten te veel te belasten.
                              2. Je gaat de uitgang van de versterker dusdanig tegen zijn max gooien wanneer je flink veel vermogen geeft dat je amplituden op een blokspanning gaat lijken. Dat wil je echt niet hoor!

Conclusie: je topkasten houden zoals ze zijn i.c.m. de amp die je nu hebt, voor de baskasten een amp kopen met pak en beet 450w rms per kant.

groets
                              Last edited by ruurd; 04-03-09, 18:52.

Comment

Working...