Martin scans en par spots op 1 tafel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunther
    • Feb 2009
    • 17

Martin scans en par spots op 1 tafel?

Hallo,

Graag had ik wat raadgevingen / tips ontvangen ivm mijn setup.

ik beschik over 8 oude martin 218 scans en een dmx convertor van martin.

Klopt het dat ik de scans nu kan aansturen met eender welke moderne tafel?
    Is het nog steeds nodig een DMX terminator te gebruiken? (deze moet ik me namelijk nog aanschaffen, net zoals de tafel)

Graag had ik ook in de toekomst 16 kleine par spots gaan aansturen via DMX. Kan dit op dezelfde tafel?

En tot slot, welke tafel raden jullie me hiervoor aan? (ik had een budget van +/- 300€ in gedachten) Mag ook 2de hands zijn... ik heb op verschillende zoekertjeswebsites al zovele tafels gezien dat ik door het bos de bomen niet meer zie; koop ik nu best een oudere grote tafel genre zero88 of een kleindere nieuwe tafel in het genre van scanmaster enz...??

Het is niet omdat ik er momenteel niet veel van ken dat ik het niet wens te leren,daarmee de gedachtengang van de grotere tafel...

Graag jullie mening

mvg gunther
  • LJKEVIN
    • Dec 2005
    • 426

Ik weet niet of je over een laptop (of 19" pc) beschikt?

Anders kun je overwegen een Sunlite dongle aan te schaffen,
    Hier heb je vele mogelijkheden mee, en is eenvoudig in gebruik,
    zelfs voor mensen die weinig verstand van lichttechniek hebben.

Grote tafels (denk aan een Pearl, grandMA, Expert e.d.) zijn niet te krijgen in jou budget.....

succes!
    Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

Voor zo'n budget kun je inderdaad het beste voor pc/laptop gaan.
      Of je moet 2e hands tegen een leuke tafel aan lopen.

Alles kan op 1 tafel als je de parren maar eerst in je dmx lijn zet en daarna pas de martin dmx converter en je scans, want je parren zul je wel gewoon met dmx aansturen.

Het is niet omdat ik er momenteel niet veel van ken dat ik het niet wens te leren,daarmee de gedachtengang van de grotere tafel...
      diepe shit...
      deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• gunther
        • Feb 2009
        • 17

ik zag ergens een 2dehands 'zero 88 XLS DMX' te koop voor 250€.

Is dit iets? maw kan ik hier mee de dingen die ik eerder noemde deftig aansturen? of zie ik iets over het hoofd...?

Sturing via pc zegt me niet veel, liever wat knopjes eigenlijk....

grtz G

Comment

• partydrivein
          • Jul 2008
          • 389

Ik heb alleen achter zijn kleine broertjes gestaan, ook de oude tafels van zero zijn erg goed maar niet voor intiligent ze zijn ook gemaakt voor parren.
          En op die dingen kan je niet zo goed progameren.(mijn mening)

Comment

• gunther
            • Feb 2009
            • 17

thx

nog even wat verder zoeken dus...

Comment

• gunther
              • Feb 2009
              • 17

Ik heb momenteel een scanmaster tafeltje in bruikleen om de boel is uit te proberen

op martin 218 scans heb ik de dip switches als volgt ingesteld

scan 1: pin 1 ON
              scan 2: pin 2 ON
              (voorlopige testopstelling met slechts 2 van de 8 scans)

op de martin converter heb ik de rechtse (6) dip switches ingesteld zoals in de handleiding vermeld (1,2,4 ON)

maar wat dien ik nu in te stellen op de linkse (10) dip switches? dit is me niet geheel duidelijk...

Comment

• dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

Originally posted by gunther
                Ik heb momenteel een scanmaster tafeltje in bruikleen om de boel is uit te proberen

op martin 218 scans heb ik de dip switches als volgt ingesteld

scan 1: pin 1 ON
                scan 2: pin 2 ON
                (voorlopige testopstelling met slechts 2 van de 8 scans)

op de martin converter heb ik de rechtse (6) dip switches ingesteld zoals in de handleiding vermeld (1,2,4 ON)

maar wat dien ik nu in te stellen op de linkse (10) dip switches? dit is me niet geheel duidelijk...
                2 en 4 on? of snap ik je vraag niet

je vraag is wel erg wazig als je het mij vraag
                Last edited by dj-wojcik; 25-03-09, 00:23.
                [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• gunther
                  • Feb 2009
                  • 17

ja ik wil hiermee bedoelen welke "pinnetjes" van de dipswitches op de scans (martin 218) en converter (martin) ik aangeschakeld heb... om alzo tot een juiste adressering te komen.

ik hoop dat jullie me begrijpen, want ik ben niet zo echt thuis in het instellen van die dingen

ik heb de handleiding ook al doorgenomen, maar toch is het me allemaal niet geheel duidelijk.

Ik "denk" dat ik de dipswitches van de scans en 1 van de 2 dipswitches op de converter reeds correct heb ingesteld, maar nu is dus de vraag wat ik met de 2de dipswitch op de converter moet doen? (die met de 10 pinnetjes dus)

grtz

Comment

• partydrivein
                    • Jul 2008
                    • 389

Nu weet ik niet hoeveel kanaals de scan's zijn, maar neem dit voorbeeld
                    als je 2 scans hebt van elk 7 kanalen, moet scan 1 op kanaal 1 en scan 2 op kanaal 8

dipswitch scan 1- 1 = on | rest = off
                    scan 2- 1,2 en 3 = on | rest = off

bij dipswitches werkt het zo
                    switch
                    1-1
                    2-2
                    3-4
                    4-8
                    5-16
                    6-32
                    7-64
                    8-etc

Zo kun je bij de dmx kanalen komen die je wil, als je scan 7 kanalen is staat hij op kanaal 1 t/m 7 en dan staat scan 2 op kanaal 8 t/m 15.

Volgens mij heeft de scanmaster 8 'schuifjes' dus als je het per page wil zet je scan 1 op 1 t/m 7 en scan 2 op 9 t/m 16.

Snap je het nu een beetje of niet?

Waar woon je trouwens, als het bij mij in de buurt is wil ik best wel eens komen helpen.

Comment

• gunther
                      • Feb 2009
                      • 17

Ik ga het vanavond nog eens rustig lezen als ik bij men scans zit

blijkbaar heb ik daar dan ook de dipswitches fout ingesteld...

scans zijn het oudste model van de martin 218 ( model met 6 dipswitches, dus ik veronderstel de MK I op martin protocol, maar ik heb de martin dmx converter) en zover ik kan lezen in de handleiding hebben die 7 kanalen

ik ben van Aarschot / Belgie trouwens, moest dat in de buurt zijn voor jou... altijd welkom want ik ben er al 2 avonden mee aan het klooien

alvast bedankt voor je uitleg :-)

Comment

• partydrivein
                        • Jul 2008
                        • 389

Nee ik woon in rotjeknor* dus dat is wat verder weg
                        Maar mocht hier iemand in de buurt zitten, dan wil die je mischien wel eens helpen?

* Rotterdam

Comment

• dj-wojcik
                          • Jul 2008
                          • 911

Originally posted by gunther
                          Ik ga het vanavond nog eens rustig lezen als ik bij men scans zit

blijkbaar heb ik daar dan ook de dipswitches fout ingesteld...

scans zijn het oudste model van de martin 218 ( model met 6 dipswitches, dus ik veronderstel de MK I op martin protocol, maar ik heb de martin dmx converter) en zover ik kan lezen in de handleiding hebben die 7 kanalen

ik ben van Aarschot / Belgie trouwens, moest dat in de buurt zijn voor jou... altijd welkom want ik ben er al 2 avonden mee aan het klooien

alvast bedankt voor je uitleg :-)
                          hoeveel kanaals is die martin dan? Ik wil je best help met welke dipswitches je moet hebben, maar dan moet ik wel weten waar je wat wilt hebben. Vooral omdat je de parren er bij hebt. Wat zowieso moeilijk is bij een tafel met die features
                          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• gunther
                            • Feb 2009
                            • 17

wel ik denk dat die 7 kanaals zijn

die parren heb ik nog niet, dus dat is nog geen probleem momenteel :-)

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

ja dan is het nog zoals partydrivein zegt. Als je tot nu toe alleen de scanners hebt. Dan kun je ze gewoon laten volgen.

dus scan 1 kun je gewoon adres 1 geven: alleen dip 1.
                              nu bezet je dus kanaal 1 t/m 7
                              De volgende moet dus kanaal 8 krijgen: dip 4. 8 dus

En zo ga je dus ieder DMX apparaat voorzien van een eigen nummer. Ook kun je combi's maken zodat ze het zelfde doen. Of dat ze juist de X of Y as tegen over gestelde doen.
                              Last edited by dj-wojcik; 25-03-09, 17:04.

Comment

Working...