Led pars op T4 dmx bar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • boomie
    • Feb 2009
    • 4

Led pars op T4 dmx bar

Hallo,

Waarschijnlijk een 'domme' vraag: kan je een dmx led Par (waar je dus je gebruikelijke xlr dmx in en uit aansluitingen aan hebt) inpluggen op een kanaal van een een t4 dmx bar en de lamp via de t4 haar startadres geven.
    Er worden dus geen xlr dmx verbindingen gemaakt met kabels.
    Gewoon rechtstreeks de dmx led par in één van de vier shuko stopcontacten op t4 en een adres geven.
    Werkt dit, of is dit een conflict situatie?
    T4 dmx bar hangt aan Behringer LC2412

Bedankt voor de reactie's.
    Groeten
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Short answer:

Nee.

Lang antwoord:

Een LED-par moet ongedimde 230V spanning hebben, een T4 is in feite een dimmerpack, dus daar komt altijd gedimde spanning uit, wat je LED-par zal slopen.

Zelf heb ik ook (bij gebrek aan stekkerdozen) wel eens alle kanalen van een T4 op 100% gezet, dan de LED-parren erin en ze dan via de DMX op de LED-parren zelf aangestuurd, maar netjes is het niet...
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

Originally posted by boomie
      Hallo,

Waarschijnlijk een 'domme' vraag: kan je een dmx led Par (waar je dus je gebruikelijke xlr dmx in en uit aansluitingen aan hebt) inpluggen op een kanaal van een een t4 dmx bar en de lamp via de t4 haar startadres geven.
      Er worden dus geen xlr dmx verbindingen gemaakt met kabels.
      Gewoon rechtstreeks de dmx led par in één van de vier shuko stopcontacten op t4 en een adres geven.
      Werkt dit, of is dit een conflict situatie?
      T4 dmx bar hangt aan Behringer LC2412

Bedankt voor de reactie's.
      Groeten

Het is geen 'domme vraag', maar geeft wel duidelijk aan dat je NIET weet wat het DMX-protocol is/doet.

Showtec heeft speciaal daarvoor:

Showtec DMX T-Bar 1,5 m - J&H Licht en Geluid
      Last edited by moderator; 17-02-09, 10:37. Reason: linkje toegevoegd
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Even ter aanvulling op het linkje/product waar John aan refereert:
        Bij deze T bar is het door de fabrikant niet voorzien om de bar op een statief te plaatsen.
        Ophangen is waar het ding voor is gemaakt!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Originally posted by moderator
          Even ter aanvulling op het linkje/product waar John aan refereert:
          Bij deze T bar is het door de fabrikant niet voorzien om de bar op een statief te plaatsen.
          Ophangen is waar het ding voor is gemaakt!
          Andere (hobbybob) oplossing:

Ik had een T4 DMX balk waarvan het electronicagedeelte stuk was, en hiervan heb ik de schucko's rechtstreeks aan de power-input gehangen.

dus nu is het gewoon een verdeelslof ingebouwd in een t-4 balk.
          Het is nu dus de balk van het voornoemde linkje, echter ZONDER 4 afzonderlijke DMX in/out puts.(welke WEL op een statief geplaatst kan worden!!)

(een volledige T4-dmx is goedkoper dan deze fourbar with dmx link).

De vrijgekomen electronica kun je gebruiken om een compact Dimm-brick te bouwen!

edit: ik zie net dat de prijs niet meer uitmaakt!
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

ik moet wel zeggen dat ik zo een dikke balk met alleen schuko en dmx verdeeldoosjes wel lomp en duur vind.

130euro. voor het vervangen van een stokkie, vier boutjes, een 220V blokkie en drie dmx touwtjes?

Zit er een ingebouwde schakelbare eindstopweerstand in? nee
            is het klein en licht? nee
            Zit er een set trusshaken of statiefadapter bij? Nee
            Bevestigingspunt voor safeties? Nee
            De safeties zelf meegeleverd? Nee
            handig aangepast met slimme truuk voor transport? (rek, kist, frame) Nee
            inklapbaar klein? Nee

129 euro..... om vier lampjes van 40 euro/stuk aan vast te maken zonder toegevoegde waarde.
            Last edited by moderator; 18-02-09, 09:42. Reason: edit op verkeerde edit, sorry!
            lekker belangrijk!

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

Originally posted by Stoney3K
              Short answer:

Zelf heb ik ook (bij gebrek aan stekkerdozen) wel eens alle kanalen van een T4 op 100% gezet, dan de LED-parren erin en ze dan via de DMX op de LED-parren zelf aangestuurd, maar netjes is het niet...
              Zet de kanalen dan nog wel op Switch-mode, dan kun je ook de boel niet zo hard slopen. Dan schakel je alleen de voedingsspanning nog hard in en uit...

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by 4uss
                Zet de kanalen dan nog wel op Switch-mode, dan kun je ook de boel niet zo hard slopen. Dan schakel je alleen de voedingsspanning nog hard in en uit...
                Dat ligt aan het merk T-bar. Goedkopere barren willen nog wel eens ook in switch-modus schakelen tussen 0% en 100% dim, waardoor de voedingsspanning dus op de uitgang blijft staan als het kanaal 'uit' is. MultiDims hebben hier in switch-stand ook last van.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

ik moet wel zeggen dat ik zo een dikke balk met alleen schuko en dmx verdeeldoosjes wel lomp en duur vind.

130euro. voor het vervangen van een stokkie, vier boutjes, een 220V blokkie en drie dmx touwtjes?

Het is iig een veel netter gezicht.

Als je hiermee de eindstop van het DMX signaal bedoelt zit ie er nooit bij bij geen enkele DMX apperaat ( MUV een aantal duurdere DMX effecten )

Het is een standaard maat wat het meest gebruikt wordt, een eigen gemaakte balk is ook minimaal 1M en wat is zwaar vindt de balk met gewone paarren eraan niet zwaar wel als er bv multiparren aanhangen

Bij geen een DMX effect wordt er een klem of adapter geleverd laat staan een statief en of een trussbrug ! ( zou wel mooi zijn ) dit soort dingen zijn opties.

Bij de meeste balken zit tegenwoordig 2 haken aan de bar gemonteerd plus zou je hem kunnen saven aan de bouten die bovenop de balk zitten die niet gebruikt worden.

Zou mooi zijn maar dit soort dingen zijn vaak opties !

De balken passen in een standaard meatrack , er zijn cases te koop waar ze inpassen plus hier ook geldt dat transportmiddelen onder opties vallen.

inklapbaar klein? Nee

Ze maken speciaal voor jou een balk op broekzak formaat die uitklapbaar is !

Sorry hoor maar deze opmerkingen zakt mijn broek vanaf.

Zelfbouw kan ook ja en dat kun je aanpassen naar je eigen normen voor minder geld dat is een feit.

Maar deze balken zijn voor 1 doel gemaakt : om een parlamp of anmdere spot te kunnen dimmen zonder losse dimmerpacks ook kun je de kanalen omzetten naar switch zodat je er ook effecten mee kunt aanzetten.

Vindt het een fijna optie om snel een parsetje op te bouwen lekker plug en play waar veel verhuur bedrijven en drive in shows mee werken.

Volgens mij heb jij alleen produkten die bij aankoop van een effect een haak, dmxkabel, statiefadapters, diverse statieven en trusbrug bij worden geleverd.

Moet je bekennen bij Martin produkten wordt er idd een dmxkabel en eindstop DMX geleverd maar dit is ook een heel andere prijsklasse. Zit trouwens ook in de prijs berekend.

;
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Originally posted by showband

inklapbaar klein? Nee

129 euro..... om vier lampjes van 40 euro/stuk aan vast te maken zonder toegevoegde waarde.
                    kokerprofiel, 4x schucko wcd, 4x xlr chassis male, 4x xlr chassis female, 2x hijsoog...dat zijn de materialen, dan het spul netjes in elkaar flatsen, beetje 1,5mm2 bekabeling, ik zeg 2 uur werk voor een handige hobbybob die weet wat hij doet.
                    is het dan nog steeds duur?

Geen safeteykabel voorzien, nee....twee hijsogen, dus waarom?!?
                    Kwestie van je ophangmateriaal voldoende afwaarderen en de veiligheid zit in je constructie.
                    aanvullend: die parcans hangen vaak aan 1 boutje aan zo'n bar ( hetgeen ik tegenkom) worden al die cans dan voorzien van een safetey?
                    ff realistich, wat mij betreft nette prijs voor het barretje, maar wel met heel specifieke toepassing.

Ik verkoop die dingen niet, ben slechts een gebruiker, maar de argumenten die worden aangedragen zijn wat mij betreft zoals je in mijn reactie kunt lezen niet echt steekhoudend.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Rolandino Het is iig een veel netter gezicht.
                      Maar het verschil tussen een balk van 13 euro en 130 euro…?
                      http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModules/ProductTemplates/jenh/Product.aspx?productid=WW04942
                      Die DMX kabels moeten toch geprikt worden. Dus dat is er zo nog een minder ook.

-Zit er een ingebouwde schakelbare eindstopweerstand in? nee
                      Als je hiermee de eindstop van het DMX signaal bedoelt zit ie er nooit bij bij geen enkele DMX apperaat ( MUV een aantal duurdere DMX effecten )
                      -Bevestigingspunt voor safeties? Nee
                      Bij de meeste balken zit tegenwoordig 2 haken aan de bar gemonteerd plus zou je hem kunnen saven aan de bouten die bovenop de balk zitten die niet gebruikt worden.
                      -De safeties zelf meegeleverd? Nee
                      Zou mooi zijn maar dit soort dingen zijn vaak opties
                      Het gaat mij om meerwaarde die prijsverschil rechtvaardigt. Die mis ik dus

Het is een standaard maat wat het meest gebruikt wordt, een eigen gemaakte balk is ook minimaal 1M en wat is zwaar vindt de balk met gewone paarren eraan niet zwaar wel als er bv multiparren aanhangen
                      Maar dit is een 4.2KG bar voor led armaturen. Die wegen geen reet. En als je volwaardige colorchangers gaat ophangen dan praat je al snel over 10 KG per stuk heb je een balk van 45 kilo! Het idee van meerkleurenlampen is toch ook er minder op te hoeven hangen? Ik zie die altijd per stuk opgehangen worden voor de spreiding. Aan een eigen haak. Of bij goedkopere armaturen met zes of meer.

Bij geen een DMX effect wordt er een klem of adapter geleverd laat staan een statief en of een trussbrug ! ( zou wel mooi zijn ) dit soort dingen zijn opties.
                      Bij DMX barren met dimmerpack van dezelfde prijs en hetzelfde merk zit er dus wel een statiefadapter bij. (ik gebruik ze zelf ook)

De balken passen in een standaard meatrack , er zijn cases te koop waar ze inpassen plus hier ook geldt dat transportmiddelen onder opties vallen.
                      Een band of dj die met LED parren werkt zie ik niet met meatracks van 600euri. Die frommelen twee twobars in de bus. Een stel vast te klikken wielsteunen aan de kopse kant zou dit een stuk interessanter maken. En is echt geen superraketgeleerde voor nodig om te designen. Nu zou je voor 30Kg 6 * 4bar ledlamp 1100euro uitgeven en dat ophangen in 1400 euro tbar en meatrack. Ik mis de verhouding dan echt.

inklapbaar klein? Nee
                      Ze maken speciaal voor jou een balk op broekzak formaat die uitklapbaar is !
                      Ehm. Die dingen bestaan al. Bestonden al in begin jaren 80.

Maar deze balken zijn voor 1 doel gemaakt : om een parlamp of anmdere spot te kunnen dimmen zonder losse dimmerpacks ook kun je de kanalen omzetten naar switch zodat je er ook effecten mee kunt aanzetten.
                      Dus niet. Deze balken dimmen niet. Het zijn gewoon alu-stokken met stekerdozen. Net zo duur als een balk inclusief dimmerpack!

kokerprofiel, 4x schucko wcd, 4x xlr chassis male, 4x xlr chassis female, 2x hijsoog...dat zijn de materialen, dan het spul netjes in elkaar flatsen, beetje 1,5mm2 bekabeling, ik zeg 2 uur werk voor een handige hobbybob die weet wat hij doet. is het dan nog steeds duur?
                      Als je ziet dat hetzelfde merk voor hetzelfde geld er een dimmerpack bij kan inbouwen… ja.
                      Last edited by showband; 18-02-09, 13:40.
                      lekker belangrijk!

Comment

• DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

voor ledparren en andere dmx effecten is er iets anders, dat wel een beetje iets van een t-4 weg heeft, maar eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen stekkerdoos is.
                        (is al eerder genoemd, maar om even de toppicstarter een GOED voorbeeld te geven, zonder allerlei discussies over hoe en wat over dimmers, aansluitingen en functies van t-4's en prijzen van meatracks:S)

KLIK HIER

De toppicstarter vroeg geloof ik of je je LEDjes kon voeden met een t-4, en zonder dmx-kabel van dmx signaal kon voorzien, het antwoord is gewoon heel kort NEE, Net als Stony3K en anderen al eerder melden. Dan ga niet verder op die dimmers in, dat werd niet gevraagd. Hiervoor zijn al oplossingen, dus geef dan even een linkje en/of voorbeeld en dan klaar. Geen onzin uit gaan kramen of er wel of geen safety's en haken bij zitten, dat zit bij 099%
                        van de barren er NIET bij, dus...punt duidelijk??

Grtz Jeroen van Geffen
                        Last edited by DMiXed; 18-02-09, 13:52.
                        Jeroen van Geffen

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Weet je waarom die barren voor Led-parren zo duur zijn?

Omdat de letters 'DMX' er in zitten. En dat heeft voor veel mensen nog iets magisch, zo van: 'Niet mee rommelen, daar snap ik namelijk geen drol van!'

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

lieve Jeroen, in dit stuk newbees forum staat er al in de tweede post (die antwoord op de schrijver zijn vraag), een hint van Whitefarmer naar een T-bar die waarschijnlijk bijna net zo duur is als alle lampen van de vragensteller zijn hele lichtshow. En waarvoor je rigging moet gebruiken.

juist gezien dit het beginnersforumdeel is lijkt me een waarschuwing over het prijspunt van zo een ding wel op zijn plaats.

dat in een beginnersdeel van het forum iedereen het een prikkie schijnt te vinden snap ik dan net weer niet.
                            lekker belangrijk!

Comment

• DMiXed
                              • Jan 2008
                              • 370

Oké, your right,
                              maar het ging mij er om dat we opeens beginnen over
                              wat wel en niet bij die t-4's zit. Dat je gaat uitleggen waarom wel
                              en niet vind ik goed, maar ga niet allerlei onzin ophangen over
                              wat wel en niet bij zo'n balk word geleverd.

Grtz Jeroen
                              Wel lief dat je me "lieve Jeroen" noemde:P
                              Jeroen van Geffen

Comment

Working...