Hoe mengpaneel aan te sluiten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SonarSound
    • Feb 2009
    • 5

Hoe mengpaneel aan te sluiten?

Beste,

ik hoopte hiet wat hulp te vinden.
    tot nu tou had ik altijd al een klein tafeltje gehad, met alles in effectjes, eq en heel de nest..

nu heb ik 2de hands ) een SoundCraft Spirit live 4 aangekocht.

de kenners onder jullie moet ik niets uitleggen denk ik.

daarop zou ik graag :
    - 2 effectprossesors hebben.
    - de eq voor de master ( FOH )
    - Compressor/gateshet een 4 kanaals compressor

en dan de monitorlijnen zijn ook voorzien van eq.

maar nu is de vraag, hoe sluit ik dit het beste aan?

angezien ik vroeger maar 2 aux'en had , sloot ik daar altijd mijn monitors op.

ik vermoed dat ik nu helemaal anders kan gaan werken...

ik hoop van jullie wat bij te leren!

Alvast bedankt!
    Last edited by SonarSound; 09-02-09, 13:34. Reason: iets vergeten.
    Klank is zoals zuurstof, als het er niet is, Kan ik niet leven!
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Eerst: welkom op dit forum !!

Het klinkt misschien stom, maar in essentie werken alle tafels hetzelfde. Er zijn misschien wel nuance-verschillen, maar de kern blijft.

Je hoeft (kunt?) dus zeker niet helemaal anders te gaan werken. Waar je wel over na kunt denken is of je je AUX pre- of post-fader aan wilt sturen. Pre-fader gebruik je dan voor monitors, post-fader voor EFX.

Neem trouwens een dual-engine processor-bak, daar kun je later ook nog goed mee uit de voeten. Ik weet je budget niet, maar raad iedereen altijd aan om ofwel prut te kopen 'waar het ook mee kan', ofwel direct goede spullen te kopen. Als je er budget voor hebt, kan ik je de TC Electronic M3000 van harte aanbevelen, die zijn nu in de aanbieding op een aantal plekken voor 999 incl BTW. Als je minder budget hebt, kan een MPX 550 van Lexicon (evt 2e hands) ook een goede optie zijn.

Zelfde geldt wat EQ's betreft: doe jezelf een plezier en koop direct iets goeds... daar ga je veel plezier van hebben. Middenmoot kopen is geld weggooien, het kost dan nog altijd best wat centen, maar je kunt er toch net niet lekker mee werken. Tip is om te kijken naar een 2e hands BSS FCS 960 (dus niet een 966 opal, die zijn ruk), of wellicht een Klark Teknik... helaas liggen die laatste 2e hands meestal nog wat duurder. Maar die BSS is ook erg OK, heb hem zelf ook gehad.

Hopelijk heb je er wat aan.

p.s. als je newbie bent, post hem dan de volgende keer ook op het newbie-onderdeel van dit forum aub, thanks!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• SonarSound
      • Feb 2009
      • 5

bedankt voor je reactie , maar je hebt denk ik de vraag niet goed begrepen.

ik heb alle materialen,

Pa tafel, 2effectenprossesors, EQ's, gates,

maar de vraag is, hou sluit ik ze aan , en hoe gebruik ik dan mijn tafel.

ik ga voor het eerst de tafelk gebruiken binnen ons een maand, maar ik ken de mensen van het groepje en zou met hun samen al wat proberen tijdens hun " repetities" . Iets wat ik niet had op mijn vorige tafel zijn Bv ook de Groep-uitgangen. ik weet dus niet hoe hiermee werken. dat van de aux'en dat je me verteld, is wel al nuttig, maar waar en hoe met ik die " returns " van het effect laten op terug binnenkomen op de tafel?

eigelijk zoek ik een klein aansluitschame, heb mij hier al suf achter gezocht op het internet... maar vind er geen , en ik dacht dat ik hier wel wat hulp zou vinden...

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

in dat geval... spit het newbie deel eens goed door.. je vind daar zeker weten een topic waar dit in terug komt !! ook de zoekfunctie in de balk bovenaan is een handige tool om te vinden wat je zoekt.

Succes ermee
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Profiel

Misschien is het nuttig om je profiel in te vullen, bv. met de plaats waar je vandaan komt.
          Misschien zit er een collega in de buurt die wel wat tijd vrij wil maken om je te helpen.
          Misschien dat je je post nog een kritisch door moet lezen, er zitten nogal wat schrijffouten in. Lees deze thread maar eens.
          Heerlijk die stilte

Comment

• bones2001
            • Aug 2003
            • 741

Als je nou eens begint met de manual goed door te lezen, dan ben je al
            een heel eind op weg.

Dat ding heeft 6 auxen waarmee je dus je 2 fx-en kan aansturen en
            de andere 4 voor monitors kan gebruiken.
            Heeft ook 4 stereo returns waar je je fx-en weer op terug kan laten komen.

Hier kan je alle info downloaden.

Soundcraft
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Check DEZE link dan even, Souncraft's guido to mixing... makkelijker kan je het niet uitgelegd krijgen..

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Even gemoved naar newbie forum.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SonarSound
                  • Feb 2009
                  • 5

alvast bedankt!

het was zoiets als de handleiding " guide to mixing " dat ik zocht , maar vond het niet!

weet iemand dat dit ook bestaat in het nederlands?

Nogmaals bedankt!

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Sorry, Engels is de voertaal in onze business, zeker wat manuals en dergelijke betreft... probeer er maar aan te wennen ;-)

Hier nog twee van die handige linkjes, toevallig wel in het nederlands :
                    KLIK
                    KLIK

Comment

• SonarSound
                      • Feb 2009
                      • 5

ik ben de handleiding aan het lezen,
                      en ben nu aan het gedeelte EQ...

wij plaatsten tot nu toe steeds de eq aan de main outs...
                      hier staat beschreven van hem in te pluggen op de mix inserts ..

moet ik dit zo doen ? of kan ik even goed mijn oude manier behouden?

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by SonarSound
                        ik ben de handleiding aan het lezen,
                        en ben nu aan het gedeelte EQ...

wij plaatsten tot nu toe steeds de eq aan de main outs...
                        hier staat beschreven van hem in te pluggen op de mix inserts ..

moet ik dit zo doen ? of kan ik even goed mijn oude manier behouden?
                        inserts?, dat ligt eraan of die inserts van een los kanaal of van de masters zijn, zijn ze van de masters, sluit hem dan aan via de inserts, zijn ze van een los kanaal, dan moet je nog even goed nadenken waar je hem voor wilt gebruiken (als dat voor het mastergeluid is dan moet je hem gewoon op de "ouderwetse" manier aansluiten). aangezien er MIX inserts staat bedoelen ze denk ik inserts over de mix (wat er uit de mian outs komt) dus dan kan hij wel via de mix inserts, als ik jou was zou ik de plaatjes eens bekijken en misschien zelfs naar je lokale pa-boer gaan om te vragen of zij je kunnen helpen (want van mijn verhaal snap je waarschijnlijk nix)

mvg Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...