Aankoop: nieuwe speakerset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vosken
    • Jan 2008
    • 34

Aankoop: nieuwe speakerset

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een nieuwe (of tweehands) passieve speakerset met versterking aan te kopen. Bestaande uit 2 tops, 2 subs en de versterking hiervoor.

Ik zou dit willen gebruiken om bandjes mee te versterken. (Bandje bestaat meestal uit 2 x Elektrische gitaar, drum, vocals en een bassgitaar) Deze set zou ik vooral willen gebruiken in zaaltjes waar een maximum van 200 man binnen kan. Welke setje zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Mijn budget is een 3000 euro.

Ik heb hiervoor al wat rond gekeken en mijn voorkeur ging uit naar dit setje van HK: HK AUDIO PREMIUM PR:O SET 15/18 - Belgium International Cyberstore
    Ik heb hiervoor ook al wat rondgekeken op dit (toch wel zeer handige!)forum. De reacties over HK zijn blijkbaar niet altijd even positief.

Voor de versterking ben ik ook al wat aan het rondkijken, maar ik heb daar nog niets concreet op het oog. Ik wil namelijk eerst beslissen over de speakers.

Wat raden jullie me aan? Hebben jullie ervaring met bovenstaande set van HK?
    Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

hallo vosken

ik heb wel een paar keer met dit setje gewerkt maar dat was telkens 100 - 150 man
    HK is zeker geen slecht merk maar sommige op dit forum vinden dat ze overal een paar kasten van Renkus Heinz neer kunnen zetten.

mocht iemand iets negatiefs over HK weten start hier dan maar een nieuw topic over, al ben ik dan best benieuwd

veel succes bij je aankoop! welk sete het dan ook word
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Heb je ook nagedacht over het aantal micro's je nodig hebt ? alsook mengtafel, compressors, reverb, delay enz...
      Denk dat je je budget serieus mag opschroeven.
      Trouwens 2 toppen en 2 bassen van deze HK reeks is veel te weinig voor max 200 personen.
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Dirk Wijnen
        • Dec 2006
        • 189

Wij hebben ook HK premium pro set. Maximaal 150/ 200 man dan houdt het echt op!
        Verder klinkt hij goed, maar niet geschikt voor P.A. teminste dat is mijn mening over de HK audio set.
        Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• vosken
          • Jan 2008
          • 34

Micro's, mengtafel en een effectenrack heb ik al. Ik ben gewoon opzoek naar een nieuwe luidsprekerset.

Hebben jullie ervaring met andere sets? Het moet daarom zeker niet van HK zijn, als ze maar geschikt zijn voor deze toepassing.

Comment

• jaksev
            • Jul 2007
            • 365

Originally posted by Dirk Wijnen
            Wij hebben ook HK premium pro set. Maximaal 150/ 200 man dan houdt het echt op!
            Verder klinkt hij goed, maar niet geschikt voor P.A. teminste dat is mijn mening over de HK audio set.
            Klopt, dat gaat goed, wij hebben er ook een EQ bij staan, vind heb niet echt leuk klinken zonder EQ. voor een bandje uit te mixen is hij niks, daarvoor zul je toch echt iets anders moeten hebben. Een artiest gaan wel goed.

Ik vind dat de zang er niet echt goed uit komt, het hoog is niet zo gedetaileerd als andere setjes. Daarom gebruiken Dirk en ik dit setje dus ook echt alleen voor de "drive in show". voor de bandjes pakken we ons andere setje(wat bijna compleet is) 4x RCF ESW 1080, en zelfbouw toppen met RCF.

Dat HK setje is wel een aanrader ja. Alleen zonder EQ, haal je er lang niet alles uit wat er in zit.

Wel een goede voor jouw klus is de RCF art-serie. Ik weet niet wat andere mensen er van vinden. Ik heb hem gehoort langs een vergelijkbare Dynacord set. RCF 1000x beter, veel beter geluid. Vervormd op een hoog volume niet. Klinkt geweldig, geloof dat het de 2'' hoog driver was, en de 12'' mid-speaker. en natuurlijk de 15 inch bass.
            Last edited by jaksev; 11-12-08, 11:38.

Comment

• vosken
              • Jan 2008
              • 34

Jaksev bedankt voor de reactie!
              De RCF art serie ziet er inderdaad ook wel goed uit! Ik heb ook nog eens rondgekeken naar deze setjes:

2 x JBL MRX 515 met deze sub JBL SRX718S SRX700 SERIE

of

2 x PEAVEY UL-215 H en deze sub PEAVEY UL-215 S

Hebben jullie hier ervaring mee? Of met deze merken? (RCF, JBL en peavey)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Over RCF en JBL is al veel geschreven op dit forum. Vooral de ART serie kun je veel over lezen.
                Mijn advies is om te kijken naar leuke zelfbouwtopjes/subjes (bijv. Iven, of als je handige harry bent zelf) en als je geen zelfbouw wilt (en blind bent) zou ik voor de ART-serie gaan.
                Last edited by 4AC; 15-09-11, 14:55.
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• vosken
                  • Jan 2008
                  • 34

Oké bedankt voor de reactie.

Ik wil vooral gaan voor kwaliteit, maar de luidsprekers mogen ook wel wat power hebben. Kijk ik dan best naar hoeveel watt (rms) een luidspreker aankan of naar de het aantal db (peak)?

Comment

• vosken
                    • Jan 2008
                    • 34

Nog even wat verduidelijken wat ik bedoel:

Na me wat meer verdiept te hebben in "geluidsleer" en dan vooral over Watt en dB, vraag ik me het volgende af. Ik heb juist gelezen dat het vermogen van een luidspreker niet bepaalt of hij luider is dan een andere. Klopt dit?

Maar ik vernam wel het volgende:

Voorbeeld:
                    Luidspreker 1: 500watt en een van 100dB SPL
                    Luidspreker 2: 300watt en een van 102dB SPL

Klopt het dan als ik zeg dat luidspreker 2 luider/harder kan dan luidspreker 1 of zit ik er nu compleet naast?
                    En klopt het als ik zeg dat SPL (Sound pressure level) de geluidsdruk is? Bij veel advertenties zie je ook staan "Sensitivity: 101 dB" Wat is dat juist? Een soort van Rendement?

Sorry voor de vele vragen. Maar ik wil eerst goed weten over wat ik spreek voor dat ik naar een verkoper ga en voor ik iets koop.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Alvast bedankt
                    Last edited by vosken; 11-12-08, 16:59.

Comment

• vosken
                      • Jan 2008
                      • 34

Weet er iemand een antwoord op mijn vraag?

Comment

• Peter Vanhove
                        • Jun 2002
                        • 347

Simpel uitgedrukt, en geen rekening gehouden met powercompressie en leugentjes om bestwil van de fabrikanten.
                        10x Log 500 = 26,99 + 100 = 126,99 dB
                        10x Log 300 = 24,77 + 102 = 126,77 dB
                        Verschil 0,22 dB dus niet waarneembaar.
                        je moet je echter wel afvagen op welke frequentie die 100 of 102 dB gemeten zijn. Als dit bij LS1 op bvb 1000 Hz is en bij LS2 op 100 Hz, dan zal LS2 veel meer laag geven (ook weer simpel uitgedrukt).
                        Deze vraag kan enkel opgelost worden indien je de frequentiecurve van beide LS hebt, en dan moeten deze nog op precies dezelfde manier gemeten zijn, en niet "gekleurd" door de fabrikanten.
                        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• vosken
                          • Jan 2008
                          • 34

Bedankt voor het antwoord!

Comment

• tha_dj
                            • Jan 2004
                            • 375

Heb zelf deze HK set, en bands gaat best !!!
                            Maar goed smaken verschillen.

Maar is toch max 150 man mee te doen voor bands en 200 voor disco !
                            Dus inderdaad een kleine kroegen set

Beste is gewoon luisteren naar de sets van keuze, en op je gehoor afgaan.
                            your light !

Comment

• drummerke
                              • Oct 2006
                              • 432

Huur eerst eens een setje in hoor voor je iets koopt. Ik gebruik momenteel een mackie setje (2xsrm450 +2x swA1501) en ben ook ook wel tevreden van. Ook al ben ik overtuigd dat er beter klinkende systemen bestaan, maar dan niet binnen men budget (geld) en gewicht en volume. Proberen is de boodschap.

Comment

Working...