Invloed van (luidspreker) kabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lars-v
    • Nov 2008
    • 17

Invloed van (luidspreker) kabels

Ik vroeg me nu af welke invloed de kwaliteit van de kabel heeft. Ik las ergens op dit forum dat de gebruikte kabels veel invloed hebben op de dempingsfactor. http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tml#post493365(En op websites van fabrikanten staat wel eens: 'goede basweergave door hoge dempingsfactor blablabla')

Dat de dikte van de kabel invloed heeft weet ik maar merk je ook echt verschil tussen de duurdere (neutrik plug etc.) en goedkopere kabels (geluidskwaliteit)?

En wat het voordeel is van een 4 polige speakon kabel? Heeft iedere versterker en speaker hier aansluiting voor?

Sorry voor de misschien wat onhandige vragen maar ik heb de zoekfunctie gebruikt
    Last edited by Radar; 07-12-08, 13:05.
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

Hallo lars

vooral in de hifi techniek zeggen veel mensen het verschil te horen tussen dure en minder dure kabels

moet zeggen dat ik het niet merk.

het quadraat van de kabels speelt bij lange afstanden natuurlijk wel een rol...

wat ik wel merk is de kwalitet van de kabels. Door het vele gebruik en noem alles maar op moet ik wel zeggen dat een tasker kabel het beter doet dan een dap

hetzelfde geld voor pluggen van neutrik

die kan je laten stuiteren en over de grond heen sleuren zonder dat ze kapot gaan....ooit eens kabels gemaakt met dap pluggen. Daar braken de hulsjes vanaf en na een half jaar ( hobbymatig) heb ik ze allemaal moeten vervangen...

het voordeel van een speakon 4 is dat je er een 4 polige speaker kabel aan kan solderen. Zo hoef je met een bas/topje opstelling maar bijvoorbeeld 1 kabel te trekken ipv 2

dus +1 & 1- naar je bass kastje en +2 & -2 je top kastje

Dit kan je naar eigen wens solderen in je rack , in de versterkers zit wel alles op +2 en -2 uit mijn hooft dus je moet een appart aansluit paneel bouwen...

mvg jens

Comment

• lars-v
      • Nov 2008
      • 17

Dus als ik lang wil genieten van mijn kabels kan ik beter in een keer een goede nemen...
      vb Cordial 5m met Neutrik stekkers (2 x 2.5 mm²) voor 17.70

Als iemand slechte ervaring heeft met Cordial kabels moet hij het maar laten weten.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Cordial is OK.

Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by jens
          Hallo lars

vooral in de hifi techniek zeggen veel mensen het verschil te horen tussen dure en minder dure kabels
          En ook dit is redelijk bullshit. Door een speakerkabel gaat hoogvermogen signaal, daar ligt de signaal-ruisverhouding zo ontzettend hoog van dat het bijna niet mogelijk is om met slechte speakerkabels ruis in je systeem te krijgen. Iets anders wordt het natuurlijk als je voor een installatie van een paar kW een snoertje van 0,75 kwadraat gebruikt, maar het hele verhaal over dempingsfactoren en andere marketingtermen moet je even met een korrel zout nemen.

Verschil in geluidskwaliteit hoor je met signaalkabels overigens wel. In de speakerkabels maakt het eerder uit hoe lomp je met de kabel om kan gaan -- met een Neutrik/Cordial kabel kun je redelijk raggen terwijl een DAP kabel niet echt roadie-proof te noemen is.

Speakons zijn 4-polig, dat klopt, maar hou er dan wel rekening mee dat je ook 4-aderige kabel nodig hebt als je er gebruik van wil maken. De meeste speakerkabel is 2-aderig (bedraad op +1/-1) of het moet er duidelijk op staan. De duurdere kabels zijn wel standaard 4-aderig bedraad.
          Last edited by Stoney3K; 05-12-08, 21:17.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Originally posted by Stoney3K
            Speakons zijn 4-polig, dat klopt, maar hou er dan wel rekening mee dat je ook 4-aderige kabel nodig hebt als je er gebruik van wil maken. De meeste speakerkabel is 2-aderig (bedraad op +1/-1) of het moet er duidelijk op staan. De duurdere kabels zijn wel standaard 4-aderig bedraad.
            Ho, ho! Er zijn wel degelijk tweepolige speakon pluggen hoor! (Met lichtgrijze ring)
            En dat "duurdere kabels standaard 4 aderig zijn", is onzin!
            Je koopt tweeaderige kabel voor enkelvoudige toepassingen, en vieraderig voor biamp toepassingen!! Prijs heeft hier weinig mee van doen.

Paul.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by SPS
              Ho, ho! Er zijn wel degelijk tweepolige speakon pluggen hoor! (Met lichtgrijze ring)
              De pluggen zijn dan 4polig, maar zijn alleen op +1/-1 bedraad, wat de grijze ring aangeeft. Tweepolige Speakon bestaat strikt genomen niet (alleen 4p en 8p), het is maar net hoeveel polen je ervan gebruikt.

En dat "duurdere kabels standaard 4 aderig zijn", is onzin!
              Je koopt tweeaderige kabel voor enkelvoudige toepassingen, en vieraderig voor biamp toepassingen!! Prijs heeft hier weinig mee van doen.
              Okee, I stand corrected. Kabels zijn dus default tweepolig tenzij anders op de verpakking aangegeven.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

gewoon krachtkabel (H05RN) rubber nemen. 4x 1,5 brengt de meeste boodschap wel over.
                perfect, en perfect rollend/.//

Comment

• koentjes
                  • Dec 2007
                  • 333

....Tweepolige Speakon bestaat strikt genomen niet (alleen 4p en 8p), het is maar net hoeveel polen je ervan gebruikt.
                  zou je aub eens willen lezen op de site van neutrik voordat je begint te blaten??
                  Neutrik - Audio - Cable Connectors - NL2FC

2 polige speakon bestaat WEL.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by koentjes
                    zou je aub eens willen lezen op de site van neutrik voordat je begint te blaten??
                    Neutrik - Audio - Cable Connectors - NL2FC

2 polige speakon bestaat WEL.
                    En die passen ook op 4p Speakons, dus het zijn feitelijk gewoon 4polige connectors waarvan 2 polen (+2/-2) niet aanwezig zijn. Maar ik denk dat dat toch en beetje muggenziften wordt.

Comment

• J.S. Coolen
                      • May 2008
                      • 254

ook niet waar.

De pluggen zijn heel anders, zowel in opbouw als in het aansluiten.

Het enige wat niet bestaat (bij neutrik dan) zijn 2 polige chasis delen. Maar de prijs van de 4polige is zo laag dat ik ook niet inzie waarom ze die ooit zouden willen maken.
                      Account niet meer actief.

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

En dus mr. stoney3k: huiswerk overmaken, opnieuw op examen en dan maar hopen dat je slaagt.

Maar komaan, het wordt kerst, dus keep up and carry on!

Paul.

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by J.S. Coolen
                          ook niet waar.

De pluggen zijn heel anders, zowel in opbouw als in het aansluiten.

Het enige wat niet bestaat (bij neutrik dan) zijn 2 polige chasis delen. Maar de prijs van de 4polige is zo laag dat ik ook niet inzie waarom ze die ooit zouden willen maken.
                          Wat is dit, dit en dit dan?
                          Last edited by Outline; 09-12-08, 17:41. Reason: Was er een paar vergeten...

Comment

• koentjes
                            • Dec 2007
                            • 333

dat is..... een 2 polig neutrik speakon chassideel, voor printmontage
                            ...die ben ik eigenlijk nog nooit ergens in tegengekomen...

Comment

• G.flater
                              • Dec 2007
                              • 35

Iets anders wordt het natuurlijk als je voor een installatie van een paar kW een snoertje van 0,75 kwadraat gebruikt, maar het hele verhaal over dempingsfactoren en andere marketingtermen moet je even met een korrel zout nemen.

Verschil in geluidskwaliteit hoor je met signaalkabels overigens wel.
                              Ik heb inderdaad ook net dat randje meer punch in een kick als ik C128 gebruik, met Dap kabels krijg ik dat er om de één of andere reden nooit uit..

Jammer jonge.. Jammer..

Mag ik misschien weten waar jij al deze info vandaan hebt, en kun je dit goed onderbouwen?
                              "Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."

Comment

Working...