Hoe je luidsprekers en dergerlijke beveiligen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rubenvliegen
    • Oct 2008
    • 12

Hoe je luidsprekers en dergerlijke beveiligen

Hallo allemaal,

Het voorgaande probleem heb ik opgelost met een split kabeltje.
    Nu had ik ook graag geweten als het mogelijk is om je boxen te kunnen beveilingen tegen het stukspelen.

Het zit namelijk zo dat er 2 boxen van 500wrm 4ohm en
    2 boxen van 250 RMS 8 ohm zijn.
    Deze worden aangesloten op 2 versterkers behringer EP1500
    De zware op 1 en de lichte op de andere.

Nu zou ik graag zodanig het signaal afregelen dat ik m'n versterker volledig kan opendraaien en dan de master van het mengpaneel kan gebruiken voor het volume harder en zachter te zetten. Als ik dat op dit moment wil doen zonder een toestel tussen dan ga ik de kleine boxen stuk spelen denk ik.

Daar het de set ook soms verhuurd gaat worden aan leden van onze vereniging is het dus niet echt mogelijk om 1 versterker minder te draaien daar er dan veel kans is op het verwisselen met brokken als gevolg.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ruben
    Last edited by rubenvliegen; 24-10-08, 06:36.
  • LJmalcolm

hier kun je een compressor/limiter voor gebruiken! Deze zit vaak ingebouwd in een processor maar je kunt ze ook los kopen.. Bijvoorbeeld de DBX 166 of de DBX 266.

grtzz

Comment

• rubenvliegen
      • Oct 2008
      • 12

kan ik deze Behringer CX-3400 dan ook gebruiken? Daar er toch wel een beperkt budget vrij is van rond de 150€.

Kan ik ook iets meer uitleg krijgen ivm zo zaken daar ik er echter niet veel vanaf weet.

Ruben

Comment

• koentjes
        • Dec 2007
        • 333

als je je kasten alle 4 fullrange gebruikt kun je dat niet met een crossover... die scheidt namelijk je stereo signaal vanaf de mengtafel uit in een hoog en een laag signaal... (een voor je bassen, en een voor je topkasten)

zoals ik je verhaal begrijp gaat het je er alleen om, dat de ene versterker minder signaal aan de ingang (en dus vervolgens ook aan de uitgang) moet krijgen dan de andere.
        Dat kun je veel makkelijker oplossen door er een splitter voor te gebruiken.
        die zorgt ervoor dat alle kasten het zelfde signaal krijgen, je kunt dan alleen het volume aanpassen per versterker zegmaar.

behringer heeft hier goedkope splitters voor, kost niet veel, maar zal niet onderdoen aan de kwaliteit van de set die je nu hebt.
        MIXERS / POWERED MIXERS - ANALOG MIXERS - ULTRALINK PRO MX882 : 8-Channel Splitter/Mixer • Level Conditioner/Converter

natuurlijk kun je hier ook een processor voor gebruiken, ook die heb je in verschillende prijsklassen... al zou ik niet voor een goedkope processor gaan, maar gewoon even doorsparen voor een processor van goede kwaliteit.
        Last edited by koentjes; 23-10-08, 22:02.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

....versterkertje levert 260W bij 8Ohm...

Als de specs van je speakers kloppen lopen deze geen gevaar doordat de versterker te zwaar zou zijn, sterker nog, dan issie voor het mooie te licht...
          Maar het is helaas maar al te goed mogelijk deze wel te slopen door een geclipt signaal op vol vermogen de speakers in te sturen, ook de zwaardere speakers!!
          Zeker als het spul verhuurd/uitgeleend gaat worden is de kans op misbruik, uh 100%
          Dus is bescherming met limiters wel op zn plaats, tijd voor een processor dus!
          Last edited by sparky; 23-10-08, 22:29.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Niet verhuren zonder technicus MET oren lijkt me de enige oplossing om de spullen heel te houden!
            Mensen die geen verstand hebben van het gebruiken van deze spullen maken dat vrijwel zeker kapot. Ze horen of snappen het niet, en het kan ze ook vaak niets schelen.
            Kijk maar naar de "professionele" DJ's Ze draaien alles in het rood, hebben daardoor een enorm kutgeluid maar hebben dat geen seconde in de gaten.
            Last edited by Carl; 23-10-08, 22:39.

Comment

• rubenvliegen
              • Oct 2008
              • 12

Hallo allemaal,

Sorry dat ik een foutje in de gegevens heb gezet ik heb dit pas vandaag opgemerkt. <ik heb dit wel al reeds aangepast.

De boxen van 500Wrms hebben een impedantie van 4 ohm en niet van 8 ohm.

Met verhuur bedoel ik dus aan eigen leden van onze vereniging daar de instalatie van de vereniging is kunnen ze deze huren voor een redelijk goedkope prijs.

Kan die spliter van behringer ook tegelijk beveiligen het is namelijk de bedoeling dat het aparaat voor beveiling mee wordt ingebouwd en dat dus enkel de aansluiting voor naar de versterkers te gaan naar buiten komt.

Het plaatsen doe ik toch steeds zelf omdat ik verantwoordelijke ben als het op dit materiaal aankomt. En in de overeenkomst schrijven we dan zeer duidelijk dat ze in geen geval kabels mogen wisselen. als het nadien misgaat draaien ze zelf op voor de kosten.
              Maar een beetje beveiliging kan nooit kwaad.

Als ik het goed begrijp kan je dan toch met een limiter je ingans signaal van de versterker zodanig verzwakken dat wanneer die vol openstaat net voldoende uitgeeft aan de boxen zodat ze niet stuk gaan of is dit mis?

Comment

Working...