Manier aansturen sub en top speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rhcp_schipper
    • Oct 2008
    • 20

Manier aansturen sub en top speakers

Hallo mensen,

Voor de band waar ik in speel gebruiken wij 2 subs + 2 tops om ons uit te versterken. Nu ben ik heel erg benieuwd wat de beste manier is om de subs + tops aan te sturen.

Wij gebruiken de volgende spullen:
    2x Dap pro AX-12 top
    2x Dap pro AX-15B Sub
    1x Dap pro Palladium 1600 vintage versterker
    1x Behringer eurorack 2004A

We sturen nu alles aan via deze ene versterker, en voor mij gevoel is het geluid niet goed, weinig vermogen voor mijn gevoel. Versterker staat bijna altijd helemaal volop. ook in een klein cafeetje, en zelfs in de oefenruimte. Maar volgens mij moet dit oorverdovend hard zijn. Klopt er iets niet?

Daarom ben ik heel erg benieuwd, of het op deze manier goed is, en of het beter anders kan?

ik ben benieuwd of jullie mij hiermee vooruit kunnen helpen, want ik ben echt niet thuis in dit soort dingen.

Groeten Tim
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Het beste koop je een tweede versterker voor op de subs. Verder koop je een cross-over om actief te kunnen filteren. Mocht het budget dit toelaten ga je beter voor een digitale processor waar je een stuk meer mogelijkheden mee hebt. Voor het geld presteert de behringer processor al heel aardig en zal zeker ten opzichte van de huidige situatie een hele verbetering zijn.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Ben benieuwd hoe je het nu aanstuurt.
      Voor de rest sluit ik me aan bij Big Bang, m.u.v. de Behringer.
      Budgetair gezien past het wel bij jullie opzet, over de kwaliteit valt te redetwisten.
      Heerlijk die stilte

Comment

• rhcp_schipper
        • Oct 2008
        • 20

Originally posted by RayM
        Budgetair gezien past het wel bij jullie opzet, over de kwaliteit valt te redetwisten.

Nu gaan er twee lijnen vanaf de mengtafel naar de versterker, en van daaruit naar de subs, en vanaf de subs kun je doorlussen naar de tops.

Comment

• rhcp_schipper
          • Oct 2008
          • 20

Originally posted by Big Bang
          Het beste koop je een tweede versterker voor op de subs. Verder koop je een cross-over om actief te kunnen filteren. Mocht het budget dit toelaten ga je beter voor een digitale processor waar je een stuk meer mogelijkheden mee hebt. Voor het geld presteert de behringer processor al heel aardig en zal zeker ten opzichte van de huidige situatie een hele verbetering zijn.
          Hoe sluit je de boel dan aan, als je twee versterkers gebruikt? Gaat er dan 1 lijn vanaf de tafel naar de versterker voor de tops, en 1 lijn naar de versterker voor de subs?

het beste is dus een combinatie van een nieuwe versterker voor de subs, en een cross over? Waar is die cross over precies voor?

Bedankt voor de reactie.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Bij deze een voorbeeld en een beetje leesvoer van behringer hoe je een crossover gebruikt en aansluit .
            http://www.behringerdownload.de/CX23..._NED_Rev_A.pdf
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

Originally posted by RayM
              Gezien de budgetklasse waar de rest van zijn apparatuur zich in bevind leek mij de behringer proc de meest realistische oplossing. Tuurlijk is een DBX beter, maar de vraag is dan al snel of hij dat geld niet beter in betere speakers kan steken bijvoorbeeld. Ter vergelijk: hier zou een behringer processor inderdaad volledig mistaan.

Al met al heb je met die behringer voor weinig centen een processor in handen die veel meer mogelijkheden geeft als een simpele crossover. Wil je betere kwaliteit? dan is het logisch dat de OP dan de portomonee moet trekken, en vaak is dat net niet helemaal realistisch
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

je komt met 2 signaal lijnen van je mengtafel aan in je processor/crossover

die verdeeld de frequenties zeg maar en stuurt de bas tonen naar je bas versterker en je mid/hoge tonen naar de versterker voor je top kasten

dus bijv de tonen van 35-150 hz naar je bas versterker

en de rest 150-16000 naar je hoog versterker

verder zit er op een processor een eq en derg zodat je het geluid nog beter kunt afstellen.

wat jij nu doet is de alles doorlussen

waardoor het geluid niet goed verdeeld word. zo zal je baskast veel te hoog klinken en komt er te veel bas geluid uit je top kast

ook krijgt de 12inch speaker veel meer voor ze kiezen dan de 15 inch

dus zoals al aangegeven: koop nog een versterker een processor
                dan haal je al veel meer uit je set!

hier mischien nog een leuke site voor je over wat techniek en dergelijke voor bands staat ook veel algemene info!

Popschool Maastricht: Homepage

mvg jens

Comment

• rhcp_schipper
                  • Oct 2008
                  • 20

Originally posted by jens
                  je komt met 2 signaal lijnen van je mengtafel aan in je processor/crossover

die verdeeld de frequenties zeg maar en stuurt de bas tonen naar je bas versterker en je mid/hoge tonen naar de versterker voor je top kasten

dus bijv de tonen van 35-150 hz naar je bas versterker

en de rest 150-16000 naar je hoog versterker

verder zit er op een processor een eq en derg zodat je het geluid nog beter kunt afstellen.

wat jij nu doet is de alles doorlussen

waardoor het geluid niet goed verdeeld word. zo zal je baskast veel te hoog klinken en komt er te veel bas geluid uit je top kast

ook krijgt de 12inch speaker veel meer voor ze kiezen dan de 15 inch

dus zoals al aangegeven: koop nog een versterker een processor
                  dan haal je al veel meer uit je set!

hier mischien nog een leuke site voor je over wat techniek en dergelijke voor bands staat ook veel algemene info!

Popschool Maastricht: Homepage

mvg jens
                  Hee jens,

Bedankt voor je duidelijke verhaal. Nu snap ik het.

Super!

Groeten Tim

Comment

• rhcp_schipper
                    • Oct 2008
                    • 20

Welke niet al te dure processor/Crossover kunnen jullie mij aanbevelen?
                    Als het kan wel een beetje gebruiksvriendelijk.

Klopt het dat ik voor mijn set(2 Subs, 2 Tops), maar een 2 weg crossover nodig heb? Zoals bijvoorbeeld de behringer SUPER-X PRO CX2310? Kan ik dan gewoon de 2 hihg outputs voor mijn tops gebruiken, en de twee low outputs voor mijn subs(Bass)?

Groeten Tim
                    Last edited by rhcp_schipper; 26-10-08, 18:33.

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1066

je draait idd 2 weg, 1 naar je top en 1 naar je sub

berhinger gebruik ik zelf niet

een procesor die aan te raden is is een Dbx driverack pa

of een dbx 223xl crossover

maar de berhinger die jij beschrijft zou ook goed wezen idd

toch zou ik persoonlijk meteen voor een procesor kiezen, dan heb je meteen een eqlizer erop, dan kun je veel meer uit je setje halen ook omdat je zelf aangeeft dat je het wel eens op lokatie gebruikt!

Comment

• trossiehaarlem
                        • Oct 2008
                        • 1

Beste heren en dames het volgende!

Ik heb een nieuwe crossover gekocht omdat ik dacht dat mijn oude kapot was! Maar zoals ik hem nu aangesloten heb (waarschijnlijk verkeerd) krijg ik over een speaker alleen maar hoge tonen en geen laag!

Ik wil mijn crossover CX2310 als volgende aansluiten.

Ik wil twee tops gebruiken en een aparte subwoofer.

en ik wil graag weten hoe ik het aansluit met twee subs en twee tops!

ik heb twee versterkers tot mijn beschikking!

HELLUP???

Comment

• rhcp_schipper
                          • Oct 2008
                          • 20

Originally posted by jens
                          je draait idd 2 weg, 1 naar je top en 1 naar je sub

berhinger gebruik ik zelf niet

een procesor die aan te raden is is een Dbx driverack pa

of een dbx 223xl crossover

maar de berhinger die jij beschrijft zou ook goed wezen idd

toch zou ik persoonlijk meteen voor een procesor kiezen, dan heb je meteen een eqlizer erop, dan kun je veel meer uit je setje halen ook omdat je zelf aangeeft dat je het wel eens op lokatie gebruikt!

Wat is volgens jou een beetje een leuke, betaalbare processor? (misschien iets van behringer?)

Die DBX driverack valt eingelijk een beetje buiten ons budget. Al het geld wat we hebben, sprokkelen we bij elkaar met de optredens, en dat is niet echt een vet pot.

Moet er veel gewijzigd worden aan de instelling van een crossover als je ergens anders staat te spelen? Bijvoorbeeld een ander cafe? Waarom is een EQlizer zo handig? Allemaal een beetje nieuw voor mij dit. Daarom al die vragen.

Ik dacht gezien het budget van de band(na het volgende optreden hopelijk plus/minus €600, misschien een Crossover icm EQlizer een oplossing?
                          Last edited by rhcp_schipper; 26-10-08, 22:58.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Lijnjes van de mengtafel gaan naar input kanaal 1 en input kanaal 2.
                            CX2310 in 2weg stereo zetten.
                            Lijntjes naar versterker voor de toppen vanaf high out kanaal 1 en high out kanaal 2 (let op: wel de 2weg stereo bijschriften gebruiken, niet de 3weg mono). Lijntjes naar de versterker voor de subs vanaf low out kanaal 1 en low out kanaal 2.
                            Crossfrequentie instellen op 120Hz (multiplier switch op 1x). Gain van beide kanalen op 0db, outputs van beide kanalen voor zowel sub als top op 0db.

Een stukje muziek afspelen wat je goed kent en daarmee de verhouding sub/top afregelen.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

De CX2310 is uiterst gebruiksvriendelijk en betaalbaar.
                              En de aansluitingen heb je goed begrepen.

Maar denk nu niet dat het ipv. veel te zacht nu opeens oorverdovend gaat klinken hoor!
                              Het wordt wat harder ja, en vooral ook beter.

Paul.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...