Lampen aansturen via pc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koen2all
    • Oct 2008
    • 3

Lampen aansturen via pc

Hallo allemaal,

Ik zit nu al een tijdje met een idee in mijn hoofd. De bedoeling is om een aantal (gloei)lampen via de pc te kunnen besturen waarbij ik dimmen heel belangrijk vind. Er moet als het ware een tijdlijn gaan lopen, waarbij ik kan bepalen hoe snel en wanneer een lamp infade of juist outfade. Zo krijg je dus een soort show waarbij er steeds een bepaalde lamp aangaat (met dimeffect) en ook weer uitgaat (met dimeffect) en dat het ook mogelijk is dat een lamp bijvoorbeeld maar voor de helf blijft branden.

Ik weet eigenlijk niets van elektronica oid af, maar het meest ideale zou zijn: een soort kastje met een paar poorten waarin ik bijvoorbeeld een stekker van een lamp in kan steken. Dat kastje is dan aangesloten op de pc en via de pc kan ik de lampen als een tijdlijn dimmend laten aan- en uitgaan.

Waarschijnlijk is dit wel heel erg makkelijk en simpel bedacht, maar ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden.

Ik vind het belangrijk dat er niet te veel geld in gaat zitten. Ik ben pas 15 jaar dus veel geld heb ik ook niet. Misschien is het idee een beetje makkelijk bedacht, en ligt het in werkelijkheid allemaal een stuk complexer, maar daarom stel ik ook deze vraag hier.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    Groeten,
    Koen
  • sanderr25
    • May 2008
    • 26

een dmx gestuurde dimmer
    http://www.licht-geluid.nl/shop/dmx-dimmer-pack.aspx
    zoek maar een leuke uit
    en software en een usb dongle
    en dan ff uitzoeken hoe het presies moet ff google en tada klaar is kees

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Koen,

Ik wil me er niet gemakkelijk vanaf maken door je te verwijzen naar de search, dus ik zal inhoudelijk reageren en afsluiten met verwijzingen naar naslagwerk.

USB dongles om DMX sigaal uit te sturen met en pc zijn gemeengoed in de hedendaagse lichttechniek.

Middels deze aansturing kan je een dimmerpack aansturen.

Even een fictief kostenplatje:

PC - heb je al, anders had je hetforum niet gevonden
      Enttec dongle - 7 tientjes
      freestyler - Freeware/gratis

Je kan het zo luxe/duur/chique maken als je wenst, maar zoals je hierboven ziet, echt een fortuin gaat het niet kosten!

Zoektermen: Dongle, freestyler, Enttec, daslight, lightjockey, sweetlight en ik zal er nog een paar vergeten zijn.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• koen2all
        • Oct 2008
        • 3

Bedankt voor de reacties!!

Dus even bij elkaar.
        - Een pc met daarop software die ik gratis kan downloaden (freestyler)
        - Een dongle om de pc op een dmx dimmer aan te sluiten Deze bijvoorbeeld: DMX4U The Willows&
        - Een dimmerpack zoals deze: Showtec MultiDim MKII, 4 kanaals DMX Dimmer Pack, Output 4x5A, dimmerpack - J&H Licht en Geluid

En met die drie dingen kan ik aan de gang?
        Last edited by moderator; 21-10-08, 20:47. Reason: link aangepast

Comment

• HGL_lightjocky
          • Oct 2008
          • 20

ik zou in jou geval kijken na sunlite een fijn programma. wij werken er zelf ok mee op de zaak.
          en er zijn ok onderwerpen te vinden in het forum.
          ok erg makelijk als je bewegent licht hebt staat bijna alle merken staan wel in het programma.

gr danny
          Last edited by moderator; 21-10-08, 22:22. Reason: bellen of mailen mag, ik wacht even af, maar forum heeft zn grenzen!

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Danny, heb je ook geluisterd naar de vraag van Koen? Er moet een op tijdslijn gebaseerde aansturing inzitten: zit die in Sunlite?
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

DMX Control (DMXControl - Die intelligente Lichtsteuerung für ihren PC) is een gratis programma wat een Timecode ondersteund (tijdlijn).

Dongles mogelijk: Velleman, Enntec. (allemaal tientjes werk).

Succes!
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

Working...