Speakers met onderling verschillende Impedantie op dezelfde versterker aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by gilo
    zou je me misschien kunnen uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?

edit: zal nog ff in andere topic kijken misschien dat het ergens anders al staat

ik denk dat ik het snap!
    stel een luidspreker heeft 500 watt piek heeft en 350 RMS. nu staat er achter op alleen de 500 watt piek vermogen en denk je dus dat je er een 400 watt versterker op kan aansluiten maar dat kan dan dus niet!

klopt dat een beetje?
    500W piek komt meestal met zo'n 200-250W RMS overeen, dat ligt meestal aan de manier waarop speakerfabrikanten hun 'piek' of muziekvermogen specificeren. DAP boxjes komen waarschijnlijk niet verder dan de 150W RMS bij 500W piek, mijn Wharfedale speakers halen de 300 RMS en 1200W piek, maar die kunnen ook echt baspieken van dat vermogen redelijk goed hebben.

Let wel, die 400W RMS is vermogen wat je uit een zuivere sinus haalt. Muziek heeft een heel afwisselende vermogensverdeling (bv. hoge pieken bij kickdrum, heel weinig op zachte stukken) en daarom wordt het piek vermogen ook meestal erop gezet. Het is in weze een verkapte marketingtruc om meer vermogen te kunnen verkopen voor hetzelfde geld, alleen van het RMS vermogen kun je betrouwbaar uitgaan. Je kan er overigens kortstondig zonder problemen overheen gaan, dus een 400W(RMS) versterker op een 350W(RMS) speaker zal met muziek weinig problemen geven, alleen met een zuivere sinus help je de speaker naar de maan.

Als je veilig wil spelen, draai je het volume van je versterker gewoon wat terug. Bijvoorbeeld als je een 200W speaker hebt met een 400W (per kant!) versterker, dan zul je nooit mis gaan als je de volumeknop half open draait.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• gilo
      • Oct 2008
      • 17

ik snap het,
      bedankt!

nog even een kort vraagje,
      ik ben van plan om een tweetal luidsprekers te kopen van 190W, helaas is mijn versterker maar 120 watt. kan ik het dan wel aansluiten?

Comment

Working...