draaien op trouwfeest

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj kevin kd
    • Jul 2004
    • 74

draaien op trouwfeest

hoi,
    ik ben nu al enige jaar dj in swingcafes enzz
    Nu heb ik mensen die mij in dit swing cafe gehoord hebben, me de vraag gesteld of ik hun trouwfeest wil draaien in een feestzaal.
    Maar normaal doe ik dit niet omdat genre's van de jaren 60 en tango en walls toestanden niet tot men repertoire behoren,
    en ik ook geen kennis in heb.
    Maar deze mensen willen echt een swingcafe dj op hun feest.

Nu is dus men vraag eigelijk hoe dit gebeurt betreft openings dans en het verwelkomen van het bruidspaar aan de ere tafel enzz.

en welke klassiekers mogen er niet ontbreken op zo'n avond.

dus mensen met evaring daar in.
    graag een seintje.

dank u wel
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Als je echt geen ervaring hebt met trouwfeesten blijf er dan a.u.b. weg voor je die mensen hun leukste avond uit hun leven ruineert want dat kun je echt niet maken!
    Als je dit wil leren ga dan eerst zelf eens naar een paar trouwfeesten en probeer het juiste aanvoelen te leren.
    Zomaar aan de hand van een lijstje "leuke liedjes" gaan draaien loopt niet goed af en dat zou onverantwoord zijn.
    Ik ben vele jaren allround DJ geweest en ik heb trouwfeesten gedaan met Vlaamse Schlagers en met keiharde hardrock dankzij het goede aanvoelen met het publiek. Een "typisch" trouwfeest bestaat niet. En in Belgiƫ is een trouwfeest heel anders dan in Nederland.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

leg die mensen duidelijk uit dat jij normaal in feestcafe's draait en dat jij dus een ander "repertoire" doet dan normaal is voor bruiloften.

Als het een bruidspaar is wat koste-wat-het-kost wil voorkomen dat de polonaise en de tango en hases kunnen gebeuren. Dan zou het best eens kunnen zijn dat zij doelbewust jou aangesproken hebben.

Maar reken er op dat 9 van de tien mensen gewoon denkt "hee een dj, doe jij ook (goedkoop) bruiloften?"
      In dat geval is het zaak jezelf niet in een wespenest te steken. Van een bruiloft-DJ wordt niet alleen verwacht dat hij van alle stijlen plaatjes heeft. Maar ook dat hij/zij er verstand van heeft. "draai even dat nummer van die clip met die zingende kikker."
      lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by dj kevin kd
        hoi,
        ik ben nu al enige jaar dj in swingcafes enzz
        Nu heb ik mensen die mij in dit swing cafe gehoord hebben, me de vraag gesteld of ik hun trouwfeest wil draaien in een feestzaal.
        Maar normaal doe ik dit niet omdat genre's van de jaren 60 en tango en walls toestanden niet tot men repertoire behoren,
        en ik ook geen kennis in heb.
        Maar deze mensen willen echt een swingcafe dj op hun feest.
        gewoon je eigen koffer meenemen dus, en vooral geen hazes en hazeven daaien

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Wat showband zegt is heel erg waar. Mensen weten vaak geen titel en/of artiest maar komen met een omschrijving van een videoclip. Heb je Queen met die stofzuiger is ook een bekende. Ken je klassiekers of begin er niet aan.
          Originally posted by showband
          "draai even dat nummer van die clip met die zingende kikker."
          U vraagt wij draaien
          Op verzoek is hier "Love is all" van Roger Glover & Guests uit 1974
          Last edited by vasco; 25-09-08, 14:21.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by showband
            ...Als het een bruidspaar is wat koste-wat-het-kost wil voorkomen dat de polonaise en de tango en hases kunnen gebeuren. Dan zou het best eens kunnen zijn dat zij doelbewust jou aangesproken hebben...
            Precies. Ik denk dat we even de intelligentie van mensen niet te snel moeten onderschatten. Ik kom natuurlijk wel uit een muzikanten-hoek... maar de bruiloften uit mijn vriendekring met de meest 'onconventionele' muzikale invulling waren juist het beste van allemaal... (probeer de muzikale invulling van een feest waar alleen maar muzikanten naartoe komen GOED te doen ;-)... succes !!)

Dus, DJ Kevin: probeer erachter te komen waarom het bruidspaar juist jou hiervoor heeft gevraagd. Al noem je maar wat van de voorbeelden uit deze thread om je punt duidelijk te maken. Zoeken zij zo'n typische allround DJ die even makkelijk met tangootjes omgaat als met Metallica?... of zijn zij inderdaad juist op zoek naar iemand die iedereen op de dansvloer krijgt en houdt met leuke (disco/ soul) plaatjes (wat voor swingcafe heb je het over trouwens?), maar stuiptrekkingen krijgt van Andre hazes, smartlappen, tango's en andere gelijkgezinde ongein?...

In het eerste geval moeten ze even verder zoeken, in het tweede geval zijn ze bij jou aan het goede adres, niet?
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dj kevin kd
              • Jul 2004
              • 74

Originally posted by berolios
              Precies. Ik denk dat we even de intelligentie van mensen niet te snel moeten onderschatten. Ik kom natuurlijk wel uit een muzikanten-hoek... maar de bruiloften uit mijn vriendekring met de meest 'onconventionele' muzikale invulling waren juist het beste van allemaal... (probeer de muzikale invulling van een feest waar alleen maar muzikanten naartoe komen GOED te doen ;-)... succes !!)

Dus, DJ Kevin: probeer erachter te komen waarom het bruidspaar juist jou hiervoor heeft gevraagd. Al noem je maar wat van de voorbeelden uit deze thread om je punt duidelijk te maken. Zoeken zij zo'n typische allround DJ die even makkelijk met tangootjes omgaat als met Metallica?... of zijn zij inderdaad juist op zoek naar iemand die iedereen op de dansvloer krijgt en houdt met leuke (disco/ soul) plaatjes (wat voor swingcafe heb je het over trouwens?), maar stuiptrekkingen krijgt van Andre hazes, smartlappen, tango's en andere gelijkgezinde ongein?...

In het eerste geval moeten ze even verder zoeken, in het tweede geval zijn ze bij jou aan het goede adres, niet?

hoi,

ze hebben mij gecontacteerd omwille ik dus ambi- disco nouveaux - commerciele hits, r&b, 80 & 90, ambi rock, vleugje moderne hits draai.
              Mensen die soms de uitgaans buurt in gent kennen "overpoort straat" deze richting willen ze uit.
              Dus van hazes en co is geen spraken.
              ( niet tegen staande ik deze wel heb :-)

Ook heb ik hun dit duidelijk gezegd dat ik geen trouwfeesten doe.
              Maar de vaste dj die in die feestzaal draait, waar alles plaats vind, willen ze niet, deze dj draait echt alle trouwfeesten en is in zijn vak goed, en als ik de vraag krijg voor trouw feesten, verwijs ik meestal naar deze dj.

Maar hun keuze was duidelijk dat ze hem niet willen.

Ook heb ik hun duidelijk gemaakt dat tango's en walls etc niet tot men collectie behoort.

ze waren er niet kwaad om.

dus denk ik ergens wel dat ze bewust voor mij gekozen hebben als swing cafe dj = commerciele ambi met vleuge modern er tussen.

Comment

• dj kevin kd
                • Jul 2004
                • 74

Originally posted by laserguy
                Als je echt geen ervaring hebt met trouwfeesten blijf er dan a.u.b. weg voor je die mensen hun leukste avond uit hun leven ruineert want dat kun je echt niet maken!
                Als je dit wil leren ga dan eerst zelf eens naar een paar trouwfeesten en probeer het juiste aanvoelen te leren.
                Zomaar aan de hand van een lijstje "leuke liedjes" gaan draaien loopt niet goed af en dat zou onverantwoord zijn.
                Ik ben vele jaren allround DJ geweest en ik heb trouwfeesten gedaan met Vlaamse Schlagers en met keiharde hardrock dankzij het goede aanvoelen met het publiek. Een "typisch" trouwfeest bestaat niet. En in Belgiƫ is een trouwfeest heel anders dan in Nederland.

ik heb zelf ook wel al aantafel gezeten als genodigde, en de dingens die ik toen hoorde......
                Als ik morgen zo moet gaan draaien stop ik er liever mee.
                Die dj draaide echt alle weken het zelfde dat viel zo op.
                Gij ging totaal niet mee op in zijn muziek en de sfeer die gij wou proberen crieeren.
                speelde alles zowat volledig uit.
                en stond daar dan te hapen om dan 3 a 4 minuten na dien het volgende nummer te laten spelen.

Laat ons zeggen dat ik dit als leer school zie.
                Zeker als zij bewust de keuze voormij gemaakt hebben, ipv de vast dj van die zaal die dit wekelijks doet trouwfeesten.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

En als die betreffende DJ dan telkens 3 platen na elkaar in hetzelfde genre speelt dan weten we meteen voor welke "firma" hij draaide .
                  Het is op trouwfeesten niet fout om sommige nummers uit te laten spelen (ongeveer dan hƩ) als ze interessant blijven. Ouder publiek wordt crazy van te snelle mixen en vindt dat absoluut niet leuk. Het moeilijkste aan een trouwfeest DJ zijn is de muziek te kiezen die het publiek wil, niet de muziek die jij liever draait en dat is heel moeilijk... Je moet je 100% richten op je publiek in alles wat je doet (wat je draait, hoe je draait, ...).
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by laserguy
                    E...Het is op trouwfeesten niet fout om sommige nummers uit te laten spelen (ongeveer dan hƩ) als ze interessant blijven. Ouder publiek wordt crazy van te snelle mixen en vindt dat absoluut niet leuk...
                    Niet alleen oudere mensen hoor!! DJ's die nummers niet uit laten draaien... daar heb ik het over het algemeen niet zo op ... maar goed, ieder zijn stijl.

En nu bemoei ik me er niet meer mee... Kevin: veel plezier met draaien... het zal vast en zeker een groot feest worden!
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dj kevin kd
                      • Jul 2004
                      • 74

Originally posted by berolios
                      Niet alleen oudere mensen hoor!! DJ's die nummers niet uit laten draaien... daar heb ik het over het algemeen niet zo op ... maar goed, ieder zijn stijl.

En nu bemoei ik me er niet meer mee... Kevin: veel plezier met draaien... het zal vast en zeker een groot feest worden!

Mja tis nu niet dat ik hak op de tak ge springen en alles er door jaag op een uur e.
                      uiteraard volg ik de keuzes van het publiek.
                      En in mijn geval hebben ze voor mij gekozen omdat ze zelf ook heel wat vrienden hebben uitgenodig die ook weg gingen en gaan het dat cafe waar ik nu draai.
                      Dus kdenk dat dit wel zal mee vallen.

wat trouw feest dj betreft die ik al aan het werk heb gezien.
                      was vooral zijn niet zo enthousiaste motivatie.
                      Die man stond daar maar .... het ene achter het andere...
                      Met een gezicht tot op de grond.

Als ik draai wil ik me goed voelen en er altijd voorgaan en laten gaan.
                      Lets party zouk zo zeggen.....

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

De klus laten schieten kan altijd nog...

Je bent goed bezig door je te verdiepen in de bruiloft en alles wat erbij komt kijken.
                        Zelf heb ik vanaf 1990 tot nu een kleine 500 bruiloften verzorgd als DJ/plaatjesdraaier.

Afgelopen weekeinde een bruiloft van een stel wat GEEN openingsdans wilde doen, verder feest als ik de kroeg ( viva kolonia, Hansie Hintensee....HHB, hakkuh en zaguh)...van 21.00 tot 01.30 dus staan knallen met de meest platte feesthits. Mensen blij, als een balletje zijn ze richting bed gewankeld.

Heb eens in slot Zeist een bruiloft verzorgd voor een Belgisch/Nederlands stel, wat ik ook draaide, sloeg maar matig aan. Wa maar 60 man, dus dan heb je al niet echt een volle vloer idee, maar niets was goed....en die belgen maar vragen om een " shiva"....weet tot op de dag van vandaag niet wat ze bedoelden.

Goed als je dan een show boekt die discoshow heet, dan krijg je dus disco sound!
                        Enige keer dat ik alles en iedereen op de vloer had was met Yellow river....voorwaar een dieptepunt uit mn feesthistorie.

Anderen hebben het al aangegeven, een geslaagde bruiloft is voldoen aan de wensen en verwachtingen van het bruidspaar en de gasten.

leuke anekdote: Bruidspaar meldt in het voorgesprek dat ze een bloedhekel hebben aan Bauer, Meeuwis en polonaise in het algemeen.
                        "hebn je even voor mij" was de hit van dat moment.
                        Op een gegeven moment dus zo'n beetje alle gasten langs geweest....komt ie nog?!?!?!
                        Nope, we gaan geen polonaise doen, als jet het wel wil mag je me boeken voor je eigen feestje, de opdrachtever (bruidspaar) bepaald!
                        Net na twaalven, dik feest aan de gang....Lief bruidspaar, gisteren was jullie trouwdag, vandaag doen we 1 polonaisenummer omdat ik anders vrees dat de wederzijdse schoonmoeders hun ongenoegen op mij, de dj gaan botvieren.
                        ...goed, bruidspaar begreep het, je snapt dat het daarna helemaal los ging.

Sommige mensen willen een dj die helemaal niet presenteert, als je dat combineert met en bruidspaar wat geen openingsdans gaat doen en een ceremoniemeester die podiumvrees heeft.....dan gaat het heeeeeeel lang duren voordat mensen doorhebben dat er al gedanst mag gaan worden.
                        Ze zijn simpelweg gewend dat het bruidspaar de avond opent met een dansje.

Tekstueel zijn er een aantal platen die onhandig zijn om te draaien, maar ik heb genoeg bruiloften gedaan waar I will survie, ik leef niet meer voor jou en meer van die beladen teksten voor verhoogde feestvreugde zorgden.

Mensen die een feestdj boeken op hun bruiloft zijn er genoeg, zeker niet alrijd omwille van de prijs, zitten shows tussen met berg bewegend licht, LEdvloeren, kudde truss die aardig in de knaken lopen.

Een van de leukste extravagante bruiloften die ik heb mogen verzorgen was een stel dat op 7-7-7 elkaar het jawoord heeft gegeven.
                        Linkje naar een impressie: Wedding 777 > J en H Licht en Geluid&reg - verhuur van licht, geluid, beeld, truss en podium techniek

Een setje draaien in een cafe is vaak van 23.00 tot 04.00, een bruiloft is doorgaans ook iets van 4-5 uurtjes.
                        Wanneer je iedere week de vaak vaste bezoekers van een feestcafe weet te vermaken dan lukt het ook om op een bruiloft een soortgelijke set neer te zetten.

De druk voelt misschien anders, maar feitelijk is er niets anders dan bij welk ander optreden ook. Overal wil je je stinkende best doen en de mensen entertainen, mensen die met een sip gezicht hun plaatjes achter mekaar wegstarten die worden vanzelf uitgekotst door hun publiek....

ps. de beste bruiloften zonder grease en meatloaf

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

Nu zit ik niet meer in het DJ-circuit, maar op de bruiloften waar ik de laatste jaren ben geweest merk je toch wel erg de verschuiving naar de ambi-dj die ook komt draaien, eerste uurtje nog een openingsdans en wat foxtrotten en verder door gasgeven.

In nederland zie je dat het feest zich ook veel meer richt op de nabije omgeving van het bruidspaar dan juist alle verre achterneven en nichten die zich ook komen bezatten en verder niets hebben met het paar.

De band waar ik mee op pad ben als lichtnicht speelt ook met enige regelmaat op bruiloften en die spelen van Beegees-medley tot aan Amy Winehouse en AC/DC tussendoor.

Dus Kevin, ik zou zeggen; een nieuwe markt ligt voor je open

Comment

• amigo
                            • May 2004
                            • 64

en die belgen maar vragen om een " shiva"....weet tot op de dag van vandaag niet wat ze bedoelden

Zou het kunnen dat ze een jive bedoelen gechiedenis Jive
                            Hier in belgiƫ de populairste dans op (trouw) feesten zoals dat in nederland de Quickstep is.

Mij ervaring met trouwfeesten is idd dat je de eerste 2 uren (bijna) alle genres van muziek laat paseren. Een beetje aftasten van het publiek, Oudere mensen walsen ook nog eens graag

Verzoekjes zo snel mogelijk draaien is ook een aanrader, waneer je denkt dat deze echt niet passen, er even bijvertellen dat deze "speciaal op verzoek" is

Als het feest echt niet op gang komt dan zal je het moeten hebben van slows... en als die echt niet werken, dan is er iets mis met het publiek.
                            En niet met de dj zoals de mensen dan beginnen te denken.

Wat ik ook altijd vraag aan het koppel is een lijstje maken met liedjes die ze, hun ouders en vrienden graag horen. zo weet je op voorhand welke stijl ze willen.

en dan krijg je soms een briefje terug met daarop het verzoek "geen polonaise , Frans Bauer, Jan Smit ..."
                            Atendeer dan ket koppel dat je er geen carnaval van zal maken, maar als het past deze toch wel zal draaien.

nog een kleine tip, spreek op voorhand even af met de zaaluitbater en het koppel of er een einduur op het feest staat, of er speciale muziek gedraaid wordt bij het binnenkomen van het koppel, en het dessert.
                            zo voorkom je dat de uitbater boos begint te kijken en de tafels al begint afteruimen voor het feest echt gedaan is.

Veel succes. en bedenk dat het koppel jou heeft gevraagd om dat ze je muziekstijl appriceren.

Mvg Luc

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

Ha Luc,

Jives en alle andere ballroom en latin dansen heb ik volop beschikbaar, ook daarmee kreeg ik ze niet in beweging
                              Denk dat ze met pattex aan hun stoeltjes zaten geplakt...

On-topic: Lijstje met wat mensen graag willen horen geeft vaak leuke suggesties, al zal je zien dat mensen vaak nog beter kunnen aangeven wat ze NIET willen horen.

Je staat versteld van de moderne muziek die tegenwoordig op begrafenissen wordt gedraaid, wanneer jij dan denkt populair te doen op de bruiloft en kort ervoor is een familielid overleden...je kunt niet alles van te voren weten, maar jezelf indekken is erg fijn en wordt gewaardeerd door je opdrachtgevers.

Shiva....klinkt als kattevoer....

Comment

Working...